Doro: Bara du slog en signal

Marknaden för traditionella knapptelefoner fortsätter att minska. Kan Doro kompensera tappet genom tillväxt inom andra produkter?
Doro: Bara du slog en signal - Doro
Foto: Doro
Doro
Börskurs: 16,15 kr Antal aktier: 24,3 m
Börsvärde: 393 Mkr Nettokassa: 75 Mkr
VD: Jörgen Nilsson Ordförande: Henri Österlund

Doro (16,15 kr) säljer telefoner och mobiltelefoner som är anpassade för seniorer. Under 2022 sålde Doro fler än 1,7 miljoner telefoner.

Bolaget har drygt 20% marknadsandel i Europa inom nischen för senioranpassade telefoner. I länder som Sverige, Frankrike, Tyskland och Storbritannien har Doro mer än hälften av marknaden (55,6% av volymen samt 60,3% av värdet år 2022). Doro har en marknadsandel på omkring 90% för seniortelefoner i Norden. Produkterna säljs via ett nätverk med över 300 telekomoperatörer, distributörer och återförsäljare i 27 länder.

Största ägare hedgefonden Accendo Capital med 17% av aktierna. Investeraren Peter Lindell är näst störst med 15% följt av Nordea Fonder som har knappt 12%.

I december 2021 knoppade Doro av koncernens verksamhet inom trygghetslarm – Careium till sett separat börsbolag som nu är noterat på First North. Jörgen Nilsson är VD på Doro sedan avknoppningen och äger aktier för drygt 0,5 Mkr och har arbetat inom koncernen sedan 2014 (bland annat som affärsområdeschef för telefondelen, numera Doro).

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 910 900 882 882
 – Tillväxt -12,5% -1,0% -2,0% 0,0%
Rörelseresultat 55 36 40 44
 – Rörelsemarginal 6,1% 4,0% 4,5% 5,0%
Resultat efter skatt 41 29 32 35
Vinst per aktie 1,68 1,18 1,30 1,44
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 9% 6% 6% 6%
Avkastning på operativt kapital 43% 28% 30% 33%
Nettoskuld/Ebit -1,1 -2,4 -3,1 -3,6
P/E 9,6 13,7 12,4 11,2
EV/Ebit 5,7 8,8 8,0 7,2
EV/Sales 0,3 0,4 0,4 0,4

Strukturell nedgång

Marknaden för traditionella knapptelefoner (på branschspråk kallat feature phones) är som bekant under strukturell nedgång då smart phones tar andelar. År 2016 toppade Doros omsättning då telefonerna omsatte drygt 1,7 miljarder. Det senaste året ligger omsättningen på knappt 920 Mkr jämförelsevis. Omsättningen har med andra ord nästan halverats sedan dess.

Doro redovisar själva inte fördelningen mellan traditionella knapptelefoner och smartphones. För några år sedan stod traditionella knapptelefoner för runt 80% av omsättningen. Gissningsvis har den andelen minskat i takt med omställningen mot smarta telefoner.

Under pandemin tappade Doro en hel del försäljning (-27% år 2020). Dels beroenden på covid-restriktioner, dels på grund av att Doro lämnade marknader med svag lönsamhet som Nordamerika och Sydeuropa. Det senaste två åren har omsättningstappet varit runt 11-13% per år.

Doros finansiella mål är att återgå till tillväxt samt uppvisa en tvåsiffrig Ebit-marginal och ha en konservativ balansräkning (vilket Affärsvärlden tolkar som att ambitionen är att bibehålla en nettokassa). Vid halvårsskiftet i år uppgick Doros nettokassa till 75 Mkr. Sett över tid har rörelsemarginalen typiskt sett legat kring 5-6% för Doro. Bruttomarginalen är omkring 35-36%.

Mobiltelefonmarknaden för seniortelefoner är tydligt konsoliderad i Europa. Doros huvudkonkurrenter är Nokia Alcatel och Emporia som alla erbjuder både feature phones och smarta mobiltelefoner för seniorer. Nokia har runt 20% av marknaden medan Alcatel har knappt 10%. En annan konkurrent är Denver. Nischen för seniortelefoner i Europa är uppskattningsvis värd runt 3-4 miljarder kronor.

Response by Doro

På baksidan av alla Doro telefoner finns en knapp som gör att användaren lätt kan kalla på hjälp om olyckan skulle vara framme. Tjänsten kallas “Response by Doro” och är kostnadsfri. Närstående kan till exempel hjälpa användaren med viktiga inställningar i telefonen, via appen Response by Doro i sina egna smartphones.

Under de senaste åren har Doro sett en ökad konkurrens från andra mobiltelefontillverkare som Apple, Samsung och Huawei. De erbjuder numera applikationer som “enkelt läge” (förenklad skärm, större ikoner etc) som är anpassade för seniorer.

Inom seniornischen är marknaden som sagt konsoliderad. Det verkar ske en del konsolidering på marknaden. Små aktörer slås ut då de inte når tillräcklig skala och de stora blir större, enkelt uttryckt. Vissa av de större aktörerna verkar också lämnat vissa specifika marknader likt Doro gjort i till exempel Nordamerika. Då minskar konkurrensen för de kvarvarande aktörerna som då har potential att bibehålla eller stärka sina marginaler.

Strukturell tillväxt

Traditionella knapptelefoner minskar visserligen. Men samtidigt gynnas Doro av en växande åldrande befolkning. År 2030 bedöms 23% av Europas befolkning av vara 65+. Det är 30% fler personer i åldersgruppen jämfört med år 2015. Seniorer är ofta en köpstark och märkeslojal grupp. En risk för Doro är att de personer som idag är 50-65 år inte kommer växla över till Doro-telefoner bara för att de blir äldre.

Doro har dock ett välkänt och starkt varumärke. Bolagets strategi är att nyttja varumärket och bredda erbjudandet utanför telefoni. Under 2022 lanserade Doro en smart klocka (Smartwatch) samt en läsplatta som verkar ha tagit emot väl på marknaden. Exakt hur stor andel dessa produkter har bidragit med är dock inte känt.

Vidare är ambitionen att utveckla både egenutvecklade produkter och tjänster samt andra aktörers produkter under Doros namn samt tredjepartsprodukter. Det kan handla om produkter för smarta hem-lösningar, digitala hälsolösningar och senioranpassade kommunikationshjälpmedel.

Prognoser och värdering

Doro H1 2023 H1 2022
Omsättning 411 Mkr 403 Mkr
Tillväxt Y/Y 2,1% -12,2%
Bruttomarginal 38,0% 33,8%
Rörelsekostnader 152 Mkr 128 Mkr
Rörelseresultat 4,2 Mkr 8,3 Mkr
Ebit-marginal 1,0% 2,1%
Vinst per aktie 0,19 kr 0,34 kr

Första halvåret steg försäljningen med drygt 2%. Tillväxten var ungefär samma i både Q1 och Q2. Marknaden för seniortelefoner i EU minskade med drygt 12% så Doro tar med andra ord marknadsandelar.

Äldre telekommunikationsnät (2G och 3G) håller på att fasas ut på flera marknader och övergången till 4G och 5G-nät pågår. Den största franska mobiloperatören planerar nu ekonomiska incitament för att få sina abonnenter att uppgradera till 4G-produkter. Doro gynnas av detta då bolaget har en stark position inom 4G-kategorin. Doro uppger dock att det fortsatt finns en stark efterfrågan på 2G-produkter på vissa av bolagets marknader. Särskilt i de tyskspråkiga länderna (DACH-regionen) är efterfrågan på 2G stark.

Bruttomarginalen har stärkts över fyra procentenheter till följd av mer fördelaktig produktmix, stabil USD-kurs samt lägre fraktkostnader jämfört med motsvarande period ifjol. Rörelsekostnaderna har ökat en del till följd av satsningar på utveckling av nya produkter. Ebit-marginalen var 1,0% jämfört med 2,1% första halvåret 2022.

För helåret 2023 räknar vi med att försäljningen faller något (-1%). Nästa år skissar vi på 2% försäljningstapp i takt med den minskade marknaden samtidigt som vi räknar med att Doro fortsätter växa inom nya produkter (läsplattor och smarta klockor) som kompenserar tappet delvis. 2025 räknar vi med att försäljningen är oförändrad.

Marginalmässigt penslar vi in 4,0% i år och 5,0% på sikt. Doro verkar internt ha betydligt högre ambitioner än 5%. Samtidigt har marginalen varit runt 5-6% historiskt.

Värdering Doro R12M
EV/S 0,3x
EV/EBIT 6,2x
P/E 10,5x

Doro-aktien har länge värderats lågt på börsen, se den bakåtblickande värderingen i tabellen intill. Använder vi en multipel på 7,5 gånger rörelsevinsten finns 25% uppsida på radarn.

Kontanthanteringsbolaget Loomis och Bokusgruppen som äger Akademibokhandeln är två bolag som har strukturell motvind. Kontantanvändningen minskar och likaså den traditionella bokhandeln i butiker till förmån för näthandel.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Doro 12,1 12,4 8,0 0,4 4,5 -1,0
Loomis 10,7 9,8 7,0 0,8 11,7 3,9
Bokusgruppen -21,0 13,6 14,5 0,5 3,2 7,0
Genomsnitt 0,6 11,9 9,8 0,5 6,5 3,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

Doro har ett välkänt varumärke och en marknadsandel på runt 20% inom seniortelefoner i Europa. Att bolaget uppvisade positiv tillväxt under årets första halvår är positivt.

Marknaden för traditionella knapptelefoner kommer fortsätta minska framöver. Konkurrens från iPhone och andra större spelare som kan anpassa sina smartphones för seniorer är en risk.

Så agerar insiders

Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste året. Sett över tre år har insynspersoner köpt för 1,0 Mkr och sålt för 0,3 Mkr.

Kan Doro lyckas med att bredda erbjudandet och få fäste inom smarta klockor och läsplattor så finns bra tillväxtpotential. Satsningen är än så länge fortsatt i rätt tidigt stadium.

Kortsiktigt är utsikterna osäkra med allt svagare köpkraft hos konsumenterna. Doro måste troligen vända till positiv tillväxt för att värderingsmultiplarna skall expandera. Rådet blir neutral.

Tio största ägare i Doro  Värde (Mkr) Andel
Accendo Capital 66,1 17,0%
Peter Lindell 58,9 15,2%
Nordea Funds 45,1 11,6%
Lazard Frères Gestion 26,8 6,9%
Avanza Pension 23,5 6,0%
Nordnet Pensionsförsäkring 17,3 4,4%
Nordea Liv & Pension 14,8 3,8%
Peter Gyllenhammar 11,3 2,9%
Originat AB 7,9 2,0%
Thomas Eklund 6,6 1,7%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Jörgen Nilsson 0,5 0,1%
Henri Österlund 0,1 0,0%
Isabelle Senges 0,0 0,0%
Noora Jayasekara 0,0 0,0%
Fredrik Bengtsson 0,0 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  17,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold