Analys Devport
Devport: Spänner tillväxtbågen
DevPort | |
Börskurs: 30,70 kr | Antal aktier: 10,1 m |
Börsvärde: 310 Mkr | Nettokassa: 9 Mkr |
VD: Nils Malmros | Ordförande: Per Rodert |
Devport (30,70 kr) grundades i Göteborg 2008 och har i dag kontor i fem svenska städer. Aktien noterades på First North 2017 till kursen 17,50 kronor (justerat för split 2018).
Bolaget fokuserar på teknik och IT, med fordonsindustrin som klart största marknad (cirka 80% av omsättningen). Devport passerade i Q1 500 sysselsatta, varav cirka två tredjedelar är anställda och en tredjedel är underkonsulter. Största ägare är styrelseordförande Per Rodert med 12,4% av kapitalet (19,1% av rösterna). VD Nils Malmros äger 5,1% (4,2% av rösterna).
Bland de största kunderna märks Volvo Cars, AB Volvo, Scania, Toyota samt Emerson.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 410 | 492 | 541 | 584 |
– Tillväxt | +21,5% | +20,0% | +10,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 26 | 38 | 42 | 46 |
– Rörelsemarginal | 6,3% | 7,7% | 7,7% | 7,8% |
Resultat efter skatt | 20 | 29 | 33 | 36 |
Vinst per aktie | 1,96 | 2,89 | 3,30 | 3,60 |
Utdelning per aktie | 0,75 | 1,10 | 1,30 | 1,60 |
Direktavkastning | 2,4% | 3,4% | 4,1% | 5,0% |
Avkastning på eget kapital | 30% | 32% | 28% | 26% |
Avkastning på operativt kapital | 79% | 74% | 78% | 88% |
Nettoskuld/Ebit | 0,7 | -0,2 | -0,7 | -1,2 |
P/E | 16,3 | 11,0 | 9,7 | 8,9 |
EV/Ebit | 12,0 | 8,3 | 7,5 | 6,9 |
EV/Sales | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,5 |
Verksamheten är indelad i tre affärsområden:
- Produktutveckling (mycket mekanisk konstruktion med hjälp av CAD, knappt hälften av omsättningen),
- Digitala lösningar (främst IT- och elektronikutveckling, drygt 40% av omsättningen),
- Produktionsutveckling (exempelvis ingenjörer som projektleder en produktionslina, drygt 10% av omsättningen).
Hög rekryteringstakt
Devport verkar nästan uteslutande i Sverige och har idel prestigenamn inom fordonsexportindustrin på kundlistan såsom AB Volvo, Scania och Volvo Cars. Bolaget är skickliga på att attrahera arbetskraft på en konsultmarknad där konkurrensen om talangfull personal är tuff. Sedan 2017 har antalet anställda vuxit från 135 till 335 vid slutet av Q1 2022, samtidigt som totalt antal sysselsatta har gått från 200 till 509.
Som framgångsfaktorer för rekryteringsförmågan uppger VD Nils Malmros att Devport har ett starkt varumärke inom branschen och rätt kultur i form av småföretagarkänsla, men med det stora företagets möjligheter sett till storlek på kunder. Det, tillsammans med ett rörligt inslag i lönemodellen som innebär att konsulternas totallöner kan bli mycket konkurrenskraftiga, ligger enligt VD bakom förmågan att attrahera kompetens. Vidare tittar bolaget aktivt på att utöka sin leverans i lågkostnadsländer som Indien och Kina (utöver samarbetet med bosniska Zendev) tillsammans med lokala partners. Detta skulle bidra till att mildra eventuella flaskhalsar på bemanningssidan samtidigt som det medger högre marginaler.
Bolaget har gjort fyra förvärv sedan börsintroduktionen, vilka med undantag för Adiga (omsättning 88 Mkr året innan förvärv) har varit relativt små och mer av strategisk betydelse. Som konkurrensfördelar lyfter VD Nils Malmros fram bolagets bredd, dess höga förmåga relativt konkurrenterna att locka kompetens, samt en slimmad struktur och kostnadsmassa som bolaget har byggt upp eftersom fordonsindustrin är en av världens mest konkurrensutsatta marknader. Det gör att Devport kan erbjuda attraktiva priser på sina offerter och uppges vara en fördel då bolaget expanderar inom andra branscher.
Omsättningen har ökat med i snitt 14,9% årligen de senaste fyra åren (2018-2021), varav den organiska tillväxten har uppgått till 11,3%. En rejäl dipp i både omsättning och rörelsemarginal skedde under coronaåret 2020 (lönsamhet noterades alltjämt) för att nu se ut att vara på väg mot högre omsättning än före pandemin. Rörelsemarginalen har uppgått till i snitt 5,7% de senaste fyra åren.
Devport antog nya långsiktiga finansiella mål i december 2021 som bolaget strävar efter att nå över en konjunkturcykel:
- 20% årlig tillväxt (organisk och förvärvad).
- Rörelsemarginal om minst 8%.
Expansion inom affärsområdet Digitala lösningar är en del i jakten på högre marginaler för Devport. Då bolagets kostnadskostym är anpassad för den notoriskt prispressande fordonsindustrin kan Devport förväntas göra ett visst ”arbitrage” på att växa inom IT med affärsområdet Digitala lösningar.
Organisk och förvärvad tillväxt i korten
Bolaget avser nå sina nya finansiella mål genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Devport är numera skuldfritt och bör ha utrymme att använda sina kassaflöden till att åtminstone delfinansiera kommande förvärv. En kombination av kassa och aktier som betalningsmedel är enligt VD tänkbart. Gällande övrig kapitalallokering ska Devport enligt dess utdelningspolicy dela ut 25-50% av vinsten så länge soliditeten överstiger 30% (36,1% i Q1 2022).
Bolaget har som uttalat mål att öka andelen affärer utanför fordonssektorn som för tillfället utgör cirka 80% av omsättningen. Bolaget bedömer att den största tillväxten framöver kommer att finnas inom mjukvara och IT, vilket uppges öppna upp för uppdrag inom offentlig sektor. Enligt VD Nils Malmros är efterfrågan på Devports tjänster mycket stark både inom fordon och övrig industri, och bolaget ska inte ha upplevt någon inbromsning till följd av kriget i Ukraina eller komponentbrist.
Skulle dock komponentbristen bli långdragen kan det ha en negativ påverkan på Devport, säger han. Hittills påverkas vissa kunder av att inte kunna leverera ut sina fordon i tid, men det ska så här långt inte ha satt avtryck på Devports verksamhet. Nils Malmros ger sken av stor optimism och darrar inte på manschetten när han svarar nej på frågan om den senaste tidens makroekonomiska och geopolitiska utveckling innebär att det ser svårare ut att nå de ambitiösa finansiella mål som antogs i december.
Större diversifiering önskvärd
Det vore positivt att se bolaget uppnå en minskning av andelen fordonsrelaterad omsättning från dagens 80% ner mot Devports målbild 60 (eller hellre än lägre). Större branschdiversifiering skulle minska risken och beroendet av enskilda kunder (de fyra största står för 35, 23, 12 respektive 7%, alltså totalt hela 77%). Det är troligt att aktiemarknaden skulle premiera detta. Personbilar står enligt VD för cirka 30-35% av Devports totala omsättning, och Afv skulle gärna även se att andra områden, såsom den mer konjunkturokänsliga bussmarknaden, tog större andelar inom fordon kontra bilmarknaden.
Samtidigt bedömer Afv att Devport har en viss förmåga att parera en konjunkturnedgång genom att inom fordon vara rätt positionerade genom sitt fokus på ”electro mobility” (samlingsnamn för elektrifierade fordon) och aktiv säkerhet. Höga drivmedelspriser ser ut att skynda på privatpersoners övergång till elbilar, samtidigt som det enligt Nils Malmros händer mycket på den tunga fordonssidan, med miljökrav som driver på elektrifiering av lastbilar och grävmaskiner, samt bussflottor som ska bytas ut mot eldrift. VD menar att det handlar om en enorm efterfrågan, som han bedömer kommer bestå även om det blir tuffare ekonomiska tider, och det kan finnas en poäng i det resonemanget.
Bolag | Avkastning 1 år % | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | EV/Ebit 2023E | P/E 2023E | Årlig tillväxt 2022-2024E % | Direktavkastning % |
Devport | +26,3 | 0,5 | 7,7 | 7,5 | 9,7 | 12,5 | 2,4 |
AFRY | -52,4 | 0,9 | 8,3 | 10,4 | 10,3 | 4,3 | 4,1 |
Eurocon | +35,7 | 0,8 | 11,5 | 7,2 | 9,6 | 6,6 | 5,7 |
PENG -30,9 | 0,7 | 6,9 | 9,4 | 7,6 | 8,9 | 2,5 | |
Rejlers | -15,9 | 0,8 | 6,9 | 11,1 | 11,8 | 4,5 | 2,6 |
Sweco | -33,9 | 1,6 | 10,1 | 15,9 | 18,9 | 4,4 | 2,5 |
Semcon | +3,1 | 0,9 | 11,2 | 8,4 | 11,9 | 4,6 | 3,5 |
Genomsnitt -9,7 | 0,9 | 8,9 | 10,0 | 11,4 | 6,5 | 3,3 | |
Källa: Affärsvärlden (Devport) / Factset / ABG (Semcon) |
Huvudscenario
- Tillväxt. Afv räknar i sitt huvudscenario med en genomsnittlig omsättningstillväxt på 12,5% för åren 2022-2024. Det är en hög siffra för ett konsultbolag men en bra bit under bolagets färska finansiella mål samt endast strax över vad bolaget har levererat organiskt de senaste krispräglade åren. Strukturella skiften som fordonselektrifiering kombinerat med tillväxt inom Digitala lösningar väntas agera draglok, även om konjunkturen viker ned något.
- Rörelsemarginalen. Vi väntar oss att en uthållig rörelsemarginal i bolaget uppgår till 7,8%. Marginalerna har varit pressade de senaste åren som inkluderat nedgång på fordonsmarknaden 2019 och coronakrisen. Afv tror att bolaget kan höja sig mot branschsnittet på omkring 8%.
- Värdering. Liknande bolag värderas till 7,2-15,9 gånger framåtblickande resultat (EV/Ebit 2023). Eurocon och Semcon handlas till en rabatt och Sweco och Rejlers handlas till en premie mot snittet som ligger på 10,4. Semcon som liknar Devport mest (fordonsrelaterat utgjorde 33% av omsättningen i Q1) ligger på 8,4 gånger.
Med en antagen EV/Ebit-multipel på 8,5 blir avkastningspotentialen i Afv:s huvudscenario 45% inklusive utdelningar. Största möjligheten är att bolaget växer ännu bättre än vi skissat på vilket även kan medföra att värderingen ökar (se optimistiskt scenario). Risken är att svagare efterfrågan och prispress leder till att marginalen faller ned mot 5%. Då finns en inte obetydlig nedsida.
Slutsats
Vi tror att det finns en motståndskraft mot sämre tider hos Devport som värderingen inte tar höjd för, med tanke på att fordonselektrifiering fortfarande är i sin linda och det finns en strukturell tillväxt som lär hålla uppe efterfrågan från Devports kunder trots eventuell konjunkturnedgång. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att bolagets största slutmarknad är cyklisk och att det finns ett stort beroende av enskilda kunder. Sammantaget bedömer Afv att bolaget kommer att kunna navigera sig genom en potentiellt halvsur global ekonomi de kommande åren och välja en lämplig mix mellan organisk tillväxt och förvärv för att kunna växa snabbare än marknaden till godkända marginaler.
Om Devports tillväxt kan takta på enligt vårt huvudscenario samtidigt som marginalen förbättras finns utrymme för belöning av börsen i form av en högre vinstmultipel. Rådet blir köp.
Tio största ägare i DevPort | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Per Rodert | 38 | 12,4% | 19,1% |
ÖstVäst Capital Management | 31 | 10,1% | 17,2% |
Nordea Fonder | 30 | 9,8% | 8,1% |
Swedbank Robur Fonder | 29 | 9,5% | 7,8% |
Didner & Gerge Fonder | 19 | 6,2% | 5,1% |
Nils Malmros | 15 | 5,1% | 4,2% |
Avanza Pension | 14 | 4,5% | 3,7% |
Thomas Vidjeskog | 7 | 2,5% | 2,0% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 7 | 2,3% | 1,9% |
Per Brekell | 6 | 2,0% | 1,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser