Analys Devport
Devport: Fortsätter växa
Devport (39 kr) är ett teknikkonsultföretag med cirka 350 anställda med bas i Göteborg. Bolagets största område är mekanikkonstruktion och kunderna finns främst i fordonsindustrin. Devport har sedan noteringen 2017 stuckit ut som ett av de mest snabbväxande bolagen bland de noterade konsulterna.
Devport | ||||
Börskurs: | 39,10 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 10,3 | |||
Börsvärde: | 403 Mkr | |||
Nettokassa: | 1 Mkr | |||
VD | Nils Malmros | |||
Styrelseordförande | Göran Kroon | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 335 | 480 | 528 | 554 |
– Tillväxt | 42,3% | 43,3% | 10,0% | 5,0% |
Rörelseresultat | 30 | 36 | 45 | 50 |
– Rörelsemarginal | 9,0% | 7,5% | 8,5% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 23 | 28 | 35 | 39 |
Vinst per aktie | 2,32 | 2,70 | 3,40 | 3,80 |
Utdelning per aktie | 0,75 | 1,00 | 1,25 | 1,50 |
Direktavkastning | 1,9% | 2,6% | 3,2% | 3,8% |
Avkastning på eget kapital | 35% | 29% | 29% | 27% |
Operativt kapital/omsättning | 12% | 10% | 8% | 8% |
Nettoskuld/EBIT | 0,0 | -0,5 | -1,1 | -1,5 |
P/E | 16,8 | 14,5 | 11,5 | 10,3 |
EV/EBIT | 13,3 | 11,2 | 8,9 | 8,0 |
EV/Sales | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,7 |
För ungefär ett halvår sedan synade Börsplus aktien och domen blev ett neutralt råd. Kursen är oförändrad sedan dess (justerat för en fondemission) samtidigt som mycket hänt, både bra och dåligt. Här är ett axplock större nyheter:
- Förvärven fortsätter. Ambitionen är att köpa 1-2 bolag per år och i december i fjol gjordes köpet av konsultfirman Adiga – ett Göteborgsbolag med runt 80 Mkr i intäkter från produktutveckling. Lönsamheten är dålig (runt 4 procent marginal) men prislappen beskedliga 17 Mkr (5x ebit).
- Målet skruvas upp. Ledningen driver tillväxt hårt och efter Adiga-köpet skruvas ambitionen upp till att nå 1 miljarder i intäkter inom 3-5 år räknat från 2019. Man flikar in brasklappen att detta gäller under förutsättning inga allvarliga störningar sker i konjunkturen.
- Svag Q4:a. Den organiska tillväxten har alltid imponerat i Devport och den var bra även i senaste rapporterade kvartalet (+30 procent). Men marginalen sjönk rätt mycket till 8,2 procent (11,4). Av en försäljningsökning på 34 Mkr blev endast vinstbidraget 1 Mkr. Ledningen pekar på säsongseffekter.
- Konjunkturen? Personbilstillverkarna anpassar sig till bistrare tider i Europa och Kina. Devport ser dock inga neddragningar hos sina kunder (till exempel Volvo Cars) enligt vad vd Nils Malmros säger i bokslutet.
Kort om Devport
Företaget startade 2008 i Göteborg av personer med bakgrund från firmor som Epsilon och Caran. Idag sysselsätter Devport runt 500 personer inklusive underkonsulter och har kontor i Göteborg, Södertälje, Linköping och Stockholm.
Målet är att bli det ledande produktutvecklingsbolaget i Sverige till utvecklingsintensiv industri. Historiskt har fordonsindustrin svarat för 90 procent av intäkterna. De två största kunderna, Scania och Volvo Cars, svarade 2017 för 60 procent av intäkterna.
Bolaget lyfter fram sin arbetsmetodik med vad man kallar satellitleveranser som en framgångsfaktor. Detta innebär att projekt bedrivs i Devports lokaler men i kundens utvecklingsmiljö och ofta inklusive personal från kundbolaget. Upplägget ger kunden en förlängning av sin utvecklingsorganisation och visar på stort förtroende för Devport.
Intäktsmodellen är huvudsakligen debitering per arbetad timme, inte fastprisuppdrag.
Affärerna drivs i fyra affärsområden:
- Produktutveckling. Omsatte 143 Mkr 2018 med 5,1 procent marginal. Basen i bolaget. Mycket mekanikkonstruktion.
- Inbyggda System. Omsatte 121 Mkr 2018 med 10,3 procents marginal. Jobbar mycket med områden som sensorteknik, trådlöskommunikation och självkörande fordon.
- Produktionsutveckling. Omsatte 57 Mkr 2018 med 15,8 procents marginal. Tjänster för att optimera produktion. Ett förvärv gjordes här 2018 (ACT) som ökade innehållet av utbildning.
- IT. Omsatte 14 Mkr 2018 med 2 procent i marginal. Tjänster för kundernas IT-avdelningar. Startade 2018 i Göteborg.
Bolaget har som mål att omsätta över 1 miljard kronor om 3-5 år (räknat från 2019). Förvärv bör bidra med 20-30 procent av omsättningstillväxten, heter det. Vinstmarginalen ska vara 8-10 procent.
Även om bokslutet inte var direkt starkt så går det överlag fortsatt bra för Devport. Det som driver den organiska tillväxten är affärsområdet Inbyggda System där Devport uppenbarligen lyckas väl med rekrytering vilket är den trånga sektorn i nuläget då efterfrågan generellt sett är mycket hög. Området växte 66 procent i fjol (organiskt) och drivs med en marginal på 10 procent.
Även uppstarten av ett affärsområde för IT är mycket lovande. Det är ännu litet (14 Mkr) och tjänar bara 2 procent, men är uppbyggt helt organiskt vilket inte är en lätt sak i nuläget. Idén är att försörja befintliga kunder med IT-personal vilket tycks fungera bra. I år startar verksamheten i Stockholm.
Utmaningen är att få upp marginalerna i det förvärvade bolaget Adiga som, tror vi, sänker koncernens marginaler något 2019-2020. Integrationen pågår och efter Q1 2019 så ska Adiga ”bidra positivt” till Devport, enligt bolaget. Det är värt att notera att Devport väljer att ta på sig detta jobb när konjunkturutsikterna ser lite mer svajiga ut än tidigare (förvärvet gjordes i december 2018). Det tyder på att de är optimistiska kring att efterfrågan håller i sig.
Vi har justerat våra prognoser för förvärv och andra utvecklingar. De tar nu höjd för att 2019 blir lite av ett mellanår marginalmässigt som följd av tillväxt inom marginalsvaga grenar i bolaget, som Adiga och IT. På sikt är det inte orimligt att Devport drivs med den marginal på 9 procent som bolaget klarade 2017.
Slår detta in värderas bolaget till runt 8–9 gånger rörelsevinsten 2020-2021. Är det rimligt att tror på mer än så?
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Devport | 61,0 | 11,8 | 9,2 | 0,8 | 8,5 | 19,0 |
Semcon | 18,7 | 9,5 | 7,0 | 0,5 | 7,6 | 3,6 |
Etteplan | 8,8 | 11,4 | 9,6 | 0,8 | 8,7 | 4,7 |
AF | -2,7 | 12,6 | 10,5 | 1,0 | 9,4 | 1,2 |
HiQ | -11,7 | 17,6 | 13,0 | 1,6 | 11,9 | 6,3 |
Alten | 22,1 | 16,0 | 12,1 | 1,2 | 10,0 | 6,5 |
Genomsnitt | 16,0 | 13,1 | 10,2 | 1,0 | 9,4 | 6,9 |
Källa: SvD Börsplus / Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E | Förväntad rörelsemarginal 2020E | Förväntad årlig tillväxt 2019-2021 |
Det beror mycket på hur man ser på tillväxtutsikterna. Det är inte ovanligt att konsultbolag växer mycket bra tidigt under sin uppbyggnad men i takt med att verksamheten växer så späds den kultur som attraherar personal ut och tillväxten stannar av. Ovanpå det blir det förstås svårare att växa ju större basen är.
För Devport beskrivs en småföretagarkänsla som en av nycklarna till den goda rekryteringen/tillväxten och något cheferna inom bolaget är satta att vårda ömt.
Sätter vi en långsiktig multipel något under branschens nuvarande EV/Ebit 10, som består av (tror vi) mer stabila men trögväxande bolag, så finns en uppsida. Den är intressant, men den som ser mer till hårda faktorer som finansiell lönsamhetshistorik eller kundberoende anser troligen inte att potentialen är risken värd.
Största ägare | Andel av kapital |
SEBI Holding AB | 23,30% |
Swedbank Robur Fonder | 9,53% |
Nils Malmros | 6,95% |
Per Rodert | 6,75% |
Nordea Fonder | 4,89% |
Avanza Pension | 4,53% |
Lennart Joersjö | 3,45% |
Thomas Vidjeskog | 3,22% |
Curt Germundsson | 2,68% |
Bertil Nordenberg | 2,58% |
Elsa Tannäng | 2,03% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.