DevPort: Fordonskonsulten rullar på bra

Det finns ett antal fordonsinriktade teknikkonsulter men DevPort är nog den som uppvisar bäst tillväxt och lönsamhet. Aktien är inte billig och kund- och konjunkturrisken är hög. Men aktien är köpvärd om man ändå kalkylerar med fortsatt hög tillväxt.
DevPort: Fordonskonsulten rullar på bra - d0646c14-13f5-480b-816e-f4cd7194f019fitcroph450q80upscaletruew800sbbc89feeb1d2538d4af67f7821a8d79cec61a01d

Teknikkonsulten DevPort (83 kr) noterades precis innan IPO-marknaden tog julledigt i fjol. Sedan dessa har utvecklingen varit succéartad med en kurs som mer än dubblats från teckningskursen på 35 kr per aktie. Konjunkturen går på högvarv och efterfrågan på DevPorts typ av tjänster är stark.

Huvudkontoret ligger i Göteborg med filialer i Stockholm, Södertälje och Linköping. Verksamheten drivs över fyra affärsområden: produkt- och produktionsutveckling, inbyggda system och IT. Den absoluta merparten av intäkterna kommer från fordonsindustrin där DevPort är ”preferred supplier” (huvudleverantör) åt jättar som Volvo Cars och Scania.

DevPorts affärsområden

Affären drivs över fyra affärsområden: Produktutveckling, produktionsutveckling, inbyggda system och IT.

  • Produktutveckling (42 procent av försäljningen): Innefattar allt ifrån själva utvecklings- och designstadiet av en produkt till underhåll av befintliga produkter. Mogen marknad med mycket konkurrens. Under det första halvåret växer segmentet med 16,6 procent med lönsamhet om 6,8 procent på rörelsenivå.
  • Produktionsutveckling (18 procent av försäljningen): Kan handla om saker som att effektivisera tillverkningsprocesser, automatisering, med mera. Under det första halvåret växer segmentet med 29,6 procent med lönsamhet om 15,8 procent på rörelsenivå.
  • Inbyggda system (36 procent av försäljningen): Det område som kanske är mest high-tech. Rider på trenden där allt fler produkter blir uppkopplade mot nätet. Kompetensen ligger exempelvis i batteriteknik, sensorteknik och självkörande fordon. Under det första halvåret växer segmentet med 62,1 procent med lönsamhet om 9,8 procent på rörelsenivå.
  • IT (4 procent av försäljningen): Området är nytt och detta är andra kvartalet som segmentet rapporteras separat från övriga affärsben. För närvarande är lönsamheten på 2,3 procent för halvåret. På sikt räknar vi med att området når rörelsemarginaler kring 10 procent.
DevPorts Q2-rapport Q2 2018 Q2 2017
Nettoomsättning 82,4 60 Mkr
– total tillväxt 37,3 % 45,3 %
– organisk tillväxt 29,8 % 45,3 %
Rörelsemarginal (EBITA) 9,2 % 8,1 %
Antal sysselsatta (anställda + underkonsulter) 364 st 259 st

Dagens rapport fortsätter på det inslagna spåret och bolaget växer kraftigt med förbättrad lönsamhet. Aktien är upp 4 procent.

  • Intäkterna växer 30 procent organiskt. Särskilt affärsområdet för inbyggda system är starkt med tillväxt på över 60 procent. Bolaget fortsätter att anställa personal i kraftig takt vilket givetvis ska rendera i ytterligare tillväxt kommande kvartal.
  • I vd-ordet flörtas det med tanken att höja målet om att omsätta en halv miljard kronor inom några år. Inget är här bestämt ännu men det tyder onekligen på framtidstro och/eller att bolaget har förvärv i kikaren.
  • Under kvartalet har DevPort knutit ett ramavtal med ett icke-namngivet bolag inom fordonsindustrin. Ordervärdet beräknas vara allt mellan 35 – 75 Mkr på årsbasis.
  • Ett orostecken ser vi i området för produktionsutveckling. Backar man ut siffrorna får vi det till att försäljningen minskar organiskt med −3,6 procent för kvartalet. Produktionsutveckling står för knappt en femtedel av omsättningen under det första halvåret men här är å andra sidan marginalerna överlägset bäst i koncernen.

Sammantaget en bra rapport.

Alla fina siffror i beaktande ska man komma ihåg att DevPort lever i den bästa av världar just nu. När konjunkturen väl viker är konsultande ingenjörer den första kostnaden som kunderna skär bort. Att bolaget har så stor exponering mot fordonsindustrin, som ju är väldigt cyklisk, ger extra hävstång. DevPort anger själva att deras totalmarknad krympte med 80 procent 2008–2010 när finanskrisen var som värst. Dessutom är storkundsberoendet betydande – 60 procent av intäkterna kom ifrån Volvo och Scania 2017 (en ökad andel sett mot 2016).

DevPort
Börskurs: 83,60 kr
Antal aktier (miljoner): 4,9
Börsvärde: 411 Mkr VD Nils Malmros
Nettoskuld: 8 Mkr Styrelseordförande Göran Kroon
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 235 320 368 423
– Tillväxt 52,7% 35,9% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 20 31 36 42
– Rörelsemarginal 8,3% 9,7% 9,8% 10,0%
Resultat efter skatt 15 24 28 33
Vinst per aktie 3,03 4,90 5,70 6,70
Avkastning på eget kapital 46% 38% 30% 27%
Operativt kapital/omsättning 10% 9% 8% 7%
Nettoskuld/EBIT -0,2 -0,6 -1,3 -1,8
P/E 27,6 17,1 14,7 12,5
EV/EBIT 21,4 13,5 11,7 9,9
EV/Sales 1,8 1,3 1,1 1,0

En viktig anledning till att bolaget noterades stavas förvärv. DevPort har alltså som mål att nå en halv miljard i omsättning inom några år och då är nog förvärv en nödvändighet. Under det första halvåret har man förvärvat ACT Competence som sysslar med produktionsteknik och utbildning. Förra räkenskapsåret omsatte bolaget drygt 25 Mkr med en rörelsemarginal på 15 procent. Det är en lönsamhet som är klart bättre än DevPorts och prislappen låg på 4 gånger rörelseresultatet (eventuell tilläggsköpeskilling inkluderad).

I konsultbranschen görs ofta förvärv till låga multiplar. Kundrelationer är ofta personliga och konsulter byter inte sällan arbetsgivare. Ingenjörer är hett villebråd och konsultbolagen får kämpa för att rekrytera och behålla personal.

Förutom att erbjuda bra löne- och arbetsvillkor blir mjuka faktorer som företagskultur och utvecklingsmöjligheter extra viktigt för DevPort. På ett år har antalet sysselsatta ökat från 259 till 364. Det är många på kort tid. 2017 hade 79 procent av personalen varit anställda tre år eller mindre. Den siffran är rimligen ännu högre nu. Frågan är om DevPort har strukturerna på plats för detta. Vi har trots allt att göra med ett litet bolag som först 2016 växlade upp på riktigt efter ett vd-byte till nuvarande Nils Malmros.

Vi tar inte höjd för några svarta svanar i våra estimat och antar att konjunkturen fortsätter vara god, eller i vart fall inte dålig. Då ska DevPort med dagens momentum kunna växa med minst 15 procent fram till 2020. Över tid borde bolaget nå en normal konsultmarginal om cirka 10 procent på rörelsenivå. Ovanpå detta lär ytterligare förvärv komma (vilket vi inte räknar med i våra siffror).

Teknikkonsulter med DevPorts inriktning förtjänar generellt inga superhöga värderingsmultiplar i vårt tycke. Konjunktursrisken, fordonsinriktningen och storkundsberoendet kan leda till både dubbel- och trippeltrubbel.

Vi stannar på en målmultipel om 10 gånger rörelseresultatet. Då landar riktkursen precis över hundralappen med en avkastningspotential om 22 procent. Med hög tillväxt kan man argumentera för en klart högre värdering. Då är uppsidan klart aptitlig.

Ägare Värde (MSEK) Kapital Röster Kommentar
SEBI Holding AB 105,4 26,9% 40,1% Familjen Kroon.
Swedbank Robur Fonder 38,2 9,8% 8,0% Ankarinvesterare i noteringen.
Nils Malmros 27,9 7,1% 5,8% Vd och styrelseledamot.
Per Rodert 27,1 6,9% 5,7% Styrelseledamot.
Avanza Pension 20,5 5,3% 4,3%
Bertil Nordenberg 18,3 4,7% 3,8% Vice vd.
Lennart Joersjö 14,7 3,8% 3,1% Styrelseledamot.
Thomas Vidjeskog 12,9 3,3% 2,7% Områdeschef Inbyggda System.
Curt Germundsson 10,8 2,7% 2,3%
Elsa Tannäng 8,2 2,1% 1,7%
Peter Hedberg 8,0 2,0% 1,7% Försäljningschef.
Viktor Milla Öwall 6,4 1,6% 1,3%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,7 0,7% 0,6%
Mats Vårdstedt 2,6 0,7% 0,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Mangold