Det läcker i FM Mattsson

Intresset för renoveringar dalar liksom produktionen av nya bostäder. Samtidigt är lagernivåer höga i såväl FM Mattsson som hos bolagets kunder. 2023 riskerar bli ett tufft år.
Det läcker i FM Mattsson - FM Mattsson
FM Mattsson Mora Group tillverkar blandare, eller vattenkranar i dagligt tal. Koncernen har drygt 500 anställda. De flesta arbetar i fabriken i Östnor utanför Mora.
FM Mattsson
Börskurs: 52,00 kr Antal aktier: 42,3 m
Börsvärde: 2 200 Mkr Nettoskuld: 152 Mkr
VD: Fredrik Skarp Ordförande: Johnny Alvarsson

FM Mattsson (52 kr) är en av norra Europas största tillverkare av blandare och tillbehör för kök, badrum och trädgård.

I varumärkesportföljen finns de svenska rörmokarfavoriterna FM Mattsson och Mora samt den danska motsvarigheten Damixa. Förvärv har breddat verksamheten ytterligare med bolagen Hotbath (blandare i Benelux), Aqualla (badrumsprodukter i Nordirland och Irland) samt Adamsez (badkar i Storbritannien och Irland).

Kapitalmässigt största ägare är investmentbolaget Svolder med knappt 15%. Ordförande är Johnny Alvarsson, mest känd som mångårig VD för Indutrade. VD sedan 2016 är Fredrik Skarp som äger aktier för 2,9 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 825 1 870 1 721 1 772
 – Tillväxt +18,7% +2,5% -8,0% +3,0%
Rörelseresultat (Ebita) 339 267 181 213
 – Rörelsemarginal (Ebita) 18,6% 14,3% 10,5% 12,0%
Resultat efter skatt 237 192 130 159
Vinst per aktie 5,62 4,50 3,10 3,70
Utdelning per aktie 2,50 2,00 1,00 2,00
Direktavkastning 4,8% 3,8% 1,9% 3,8%
Avkastning på eget kapital 34% 22% 13% 15%
Avkastning på operativt kapital 96% 57% 34% 44%
Nettoskuld/Ebita 0,3 0,6 0,4 -0,6
P/E 9,3 11,6 16,8 14,1
EV/Ebita 6,9 8,8 13,0 11,1
EV/Sales 1,3 1,3 1,4 1,3

 

Marginalsmäll i Q3

FM Mattssons Q3 Q3 22 Q3 21
Omsättning 423 Mkr 416 Mkr
 – tillväxt 2% 17%
 – varav organisk -1% 7%
Bruttoresultat 147 Mkr 154 Mkr
 – bruttomarginal 34,8% 37,0%
Ebita 50 Mkr 71 Mkr
 – Ebitamarginal 11,7% 17,0%

Efter åtta kvartal i rad med (hög) positiv tillväxt redovisade FM Mattsson i tredje kvartalet negativ organisk tillväxt för första gången sedan coronakrisen briserade under andra kvartalet 2020.

Samtidigt stiger kostnaderna på flera håll. Bruttomarginalen föll från 37,0% till 34,8% och där pekar ledningen specifikt på de högre energipriserna som påverkar såväl den egna tillverkningen som viktiga underleverantörer.

Även rörelsekostnaderna är upp kraftigt och där påpekar bolaget att man under stora delar av fjolåret var i pandemiläge med betydligt lägre sälj- och marknadsföringskostnader. Kostnaderna var alltså artificiellt låga under den tid då bolaget levererade några av sina bästa kvartal med rörelsemarginaler runt 15-20%. I tredje kvartalet föll rörelsemarginalen till knappt 12%.

Svagare i Norden

FM Mattssons internationella segment utvecklas fortfarande relativt väl med en tillväxt på 7,3% i kvartalet. Hittills är det framför allt den nordiska marknaden som är mer avvaktande än man tidigare väntat sig, med ett omsättningstapp på 2,4% i kvartalet. Norden står för knappt 60% av omsättningen i koncernen.

Många av FM Mattssons kunder brottas med stora lager. Ett nedslag i de senaste rapporterna från Byggmax och BHG – två börsnoterade kunder på byggvaruhussidan – ger vid handen att Byggmax nu aktivt minskar sina lager och har lyckats relativt väl med det. Medan onlinebaserade BHG verkar gått bort sig och alltjämt sitter med rejäla lager trots stor lagernedskrivning i tredje kvartalet.

Googlesökningar på “renovera badrum” under 2022 jämfört 2021
Q1 -23%
Q2 -25%
Q3 -33%
Oktober -45%

En ännu större försäljningskanal är mot installatörsledet via grossister som Ahlsell och Dahl. Även här är siffrorna oroande. Ser man till Googlesökningar på fraser som ”renovera badrum” är dessa ned kraftigt under hela 2022. Att stigande räntor och elpriser först nu börjar göra rejält avtryck i konsumenters plånbok tyder också på att en vändning lär dröja. FM Mattsson väntar sig svagare marknad även in i 2023.

En sista nedslående trend är på nybyggnationsmarknaden som bedöms stå för runt en femtedel av den totala marknaden för vattenblandare. Där pekar prognoser på att antal byggstartade bostäder väntas minska med 16% under 2022 och ytterligare 25% under 2023. Här kommer FM Mattssons produkter in något senare i processen så detta lär snarare tynga siffrorna under 2023-2025.

Varulagret stiger

FM Mattssons lager Q3 22 Q3 21
Varulager 566 Mkr 370 Mkr
% av omsättning (RTM) 28,9% 21,4%

Samtidigt stiger FM Mattssons egna varulager kraftigt. Bakgrunden är att man kommer från en period med stora utmaningar i leveranskedjan där bolaget byggt extra lager för att kunna leverera ut mot kund. Men när leveransproblemen nu minskar samtidigt som efterfrågan dalar riskerar det gummiband som spänts ganska hårt i ena riktningen smälla tillbaka åt andra hållet.

Det är möjligt att FM Mattsson nu behöver slå av på produktionstempot för att minska kostnaderna och lagernivåerna. Men det lär i så fall ske med sämre kapacitetsutnyttjande i fabriken och lägre bruttomarginal som följd.

Och samtidigt som konsumenten viker och både grossister och FM Mattsson försöker banta sina lager försöker bolaget nu kompensera sig med högre priser. Det är inget drömläge även om FM Mattsson säger sig ha genomfört prisjusteringar inom alla varumärken.

Uppskruvade mål och förvirrande förvärv

Under den exceptionella lönsamhetstopp som varit under 2020 till 2022 har FM Mattsson likt många andra bolag gett sig ut på en förvärvsresa. Den har så vitt vi kan bedöma varit väldigt framgångsrik även om det är oklart hur verksamheterna, som har fokus på Benelux och brittiska öarna, står pall i en lågkonjunktur.

Det senaste köpet känns däremot lite mer förvirrande. Nu i oktober förvärvades bolaget Aqua Invent inom analys av vattenkvalitet och vattenreningslösningar så som vattenfilter. Det är förvisso ett litet bolag med omsättning på 16 Mkr men ligger en bra bit bort från det FM Mattsson annars sysslar med. Och kan knappast vara bästa användningen av ledningens tid och kraft i ett marknadsläge som är mer svårbedömt än på länge.

Samtidigt har man under de här åren passat på att skruva upp de finansiella ambitionerna rejält. I maj 2021 höjdes marginalmålet från 10% Ebit till 15% Ebita. Och ett år senare höjdes även det organiska tillväxtmålet från 3% till 5%. Vissa förvärv har sannolikt höjt lönsamheten i koncernen permanent. Men vi tror ändå bolaget kan få svårt att nå tillbaka till de här nivåerna under kommande år.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E Ebit-marginal 2022E % Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
FM Mattsson (blandare) -37,8 16,1 13,4 14,0 10,5 -3,2
Svedbergs (badrum) -40,1 6,5 7,5 12,4 11,2 -0,9
Nobia (kök) -57,9 12,2 12,0 4,0 4,2 -2,3
Inwido (fönster) -41,5 9,7 8,4 10,7 9,4 -3,2
Nordic Waterproofing (tak) -36,1 11,3 11,0 10,1 9,7 -1,2
Balco (balkonger) -65,2 13,2 11,1 6,0 8,4 2,6
Byggmax (bygghandel) -45,4 9,4 13,8 6,0 5,2 4,1
BHG Group (bygg och inredning på nätet) -81,7 15,4 15,9 2,8 2,9 0,9
Genomsnitt -50,7 11,7 11,6 8,3 7,7 -0,4
Källa: Affärsvärlden (FM Mattsson) och Factset (övriga)

Slutsats

Intresse och köpkraft hos konsumenten rasar samtidigt som lagernivåer är höga såväl hos grossister som hos FM Mattsson själva. Bolaget möter dessutom mycket svåra jämförelsetal i fjärde kvartalet och förväntar sig svag marknad även in i 2023.

Bolag med byggexponering har rasat senaste året men möter nu obefintlig tillväxt och fallande marginaler. Jämfört övriga aktier ser vi inget som direkt lockar i FM Mattsson och risken är överhängande att de rekordmarginaler som varit inte kommer tillbaka.

Historiskt har aktien värderats runt 9 gånger rörelseresultatet (EV/Ebita). Använder vi den multipeln idag finns ingen uppsida alls. Vårt råd blir att sälja FM Mattsson.

En aktie med likartad exponering som vi gillar bättre är Inwido som både värderas lägre och har bättre chans till ökad efterfrågan från konsumenter som försöker minska sin energiförbrukning.

Tio största ägare i FM Mattsson Värde (Mkr) Kapital Röster
Svolder 315 14,8% 6,5%
Tibia Konsult AB 258 12,1% 11,7%
LK Finans AB 245 11,5% 11,4%
Mats-Olov Mattsson 102 4,8% 5,8%
Anna Mattsson-Svensson 90 4,2% 5,1%
Ulla Hermansson 52 2,4% 1,1%
Familjen Kamprads stiftelse 45 2,1% 0,9%
Gunnar Eriksson 38 1,8% 2,2%
Nordea Fonder 38 1,8% 0,8%
Agneta Eriksson 35 1,6% 2,1%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Johnny Alvarsson 6 0,3% 0,1%
Lars-Erik Blom 5 0,2% 0,1%
Fredrik Skarp 3 0,1% 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 0,7% 0,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold