Analys FM Mattsson
Det läcker i FM Mattsson
FM Mattsson | |
Börskurs: 52,00 kr | Antal aktier: 42,3 m |
Börsvärde: 2 200 Mkr | Nettoskuld: 152 Mkr |
VD: Fredrik Skarp | Ordförande: Johnny Alvarsson |
FM Mattsson (52 kr) är en av norra Europas största tillverkare av blandare och tillbehör för kök, badrum och trädgård.
I varumärkesportföljen finns de svenska rörmokarfavoriterna FM Mattsson och Mora samt den danska motsvarigheten Damixa. Förvärv har breddat verksamheten ytterligare med bolagen Hotbath (blandare i Benelux), Aqualla (badrumsprodukter i Nordirland och Irland) samt Adamsez (badkar i Storbritannien och Irland).
Kapitalmässigt största ägare är investmentbolaget Svolder med knappt 15%. Ordförande är Johnny Alvarsson, mest känd som mångårig VD för Indutrade. VD sedan 2016 är Fredrik Skarp som äger aktier för 2,9 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 825 | 1 870 | 1 721 | 1 772 |
– Tillväxt | +18,7% | +2,5% | -8,0% | +3,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 339 | 267 | 181 | 213 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 18,6% | 14,3% | 10,5% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 237 | 192 | 130 | 159 |
Vinst per aktie | 5,62 | 4,50 | 3,10 | 3,70 |
Utdelning per aktie | 2,50 | 2,00 | 1,00 | 2,00 |
Direktavkastning | 4,8% | 3,8% | 1,9% | 3,8% |
Avkastning på eget kapital | 34% | 22% | 13% | 15% |
Avkastning på operativt kapital | 96% | 57% | 34% | 44% |
Nettoskuld/Ebita | 0,3 | 0,6 | 0,4 | -0,6 |
P/E | 9,3 | 11,6 | 16,8 | 14,1 |
EV/Ebita | 6,9 | 8,8 | 13,0 | 11,1 |
EV/Sales | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,3 |
Marginalsmäll i Q3
FM Mattssons Q3 | Q3 22 | Q3 21 |
Omsättning | 423 Mkr | 416 Mkr |
– tillväxt | 2% | 17% |
– varav organisk | -1% | 7% |
Bruttoresultat | 147 Mkr | 154 Mkr |
– bruttomarginal | 34,8% | 37,0% |
Ebita | 50 Mkr | 71 Mkr |
– Ebitamarginal | 11,7% | 17,0% |
Efter åtta kvartal i rad med (hög) positiv tillväxt redovisade FM Mattsson i tredje kvartalet negativ organisk tillväxt för första gången sedan coronakrisen briserade under andra kvartalet 2020.
Samtidigt stiger kostnaderna på flera håll. Bruttomarginalen föll från 37,0% till 34,8% och där pekar ledningen specifikt på de högre energipriserna som påverkar såväl den egna tillverkningen som viktiga underleverantörer.
Även rörelsekostnaderna är upp kraftigt och där påpekar bolaget att man under stora delar av fjolåret var i pandemiläge med betydligt lägre sälj- och marknadsföringskostnader. Kostnaderna var alltså artificiellt låga under den tid då bolaget levererade några av sina bästa kvartal med rörelsemarginaler runt 15-20%. I tredje kvartalet föll rörelsemarginalen till knappt 12%.
Svagare i Norden
FM Mattssons internationella segment utvecklas fortfarande relativt väl med en tillväxt på 7,3% i kvartalet. Hittills är det framför allt den nordiska marknaden som är mer avvaktande än man tidigare väntat sig, med ett omsättningstapp på 2,4% i kvartalet. Norden står för knappt 60% av omsättningen i koncernen.
Många av FM Mattssons kunder brottas med stora lager. Ett nedslag i de senaste rapporterna från Byggmax och BHG – två börsnoterade kunder på byggvaruhussidan – ger vid handen att Byggmax nu aktivt minskar sina lager och har lyckats relativt väl med det. Medan onlinebaserade BHG verkar gått bort sig och alltjämt sitter med rejäla lager trots stor lagernedskrivning i tredje kvartalet.
Googlesökningar på “renovera badrum” under 2022 jämfört 2021 | |
Q1 | -23% |
Q2 | -25% |
Q3 | -33% |
Oktober | -45% |
En ännu större försäljningskanal är mot installatörsledet via grossister som Ahlsell och Dahl. Även här är siffrorna oroande. Ser man till Googlesökningar på fraser som ”renovera badrum” är dessa ned kraftigt under hela 2022. Att stigande räntor och elpriser först nu börjar göra rejält avtryck i konsumenters plånbok tyder också på att en vändning lär dröja. FM Mattsson väntar sig svagare marknad även in i 2023.
En sista nedslående trend är på nybyggnationsmarknaden som bedöms stå för runt en femtedel av den totala marknaden för vattenblandare. Där pekar prognoser på att antal byggstartade bostäder väntas minska med 16% under 2022 och ytterligare 25% under 2023. Här kommer FM Mattssons produkter in något senare i processen så detta lär snarare tynga siffrorna under 2023-2025.
Varulagret stiger
FM Mattssons lager | Q3 22 | Q3 21 |
Varulager | 566 Mkr | 370 Mkr |
% av omsättning (RTM) | 28,9% | 21,4% |
Samtidigt stiger FM Mattssons egna varulager kraftigt. Bakgrunden är att man kommer från en period med stora utmaningar i leveranskedjan där bolaget byggt extra lager för att kunna leverera ut mot kund. Men när leveransproblemen nu minskar samtidigt som efterfrågan dalar riskerar det gummiband som spänts ganska hårt i ena riktningen smälla tillbaka åt andra hållet.
Det är möjligt att FM Mattsson nu behöver slå av på produktionstempot för att minska kostnaderna och lagernivåerna. Men det lär i så fall ske med sämre kapacitetsutnyttjande i fabriken och lägre bruttomarginal som följd.
Och samtidigt som konsumenten viker och både grossister och FM Mattsson försöker banta sina lager försöker bolaget nu kompensera sig med högre priser. Det är inget drömläge även om FM Mattsson säger sig ha genomfört prisjusteringar inom alla varumärken.
Uppskruvade mål och förvirrande förvärv
Under den exceptionella lönsamhetstopp som varit under 2020 till 2022 har FM Mattsson likt många andra bolag gett sig ut på en förvärvsresa. Den har så vitt vi kan bedöma varit väldigt framgångsrik även om det är oklart hur verksamheterna, som har fokus på Benelux och brittiska öarna, står pall i en lågkonjunktur.
Det senaste köpet känns däremot lite mer förvirrande. Nu i oktober förvärvades bolaget Aqua Invent inom analys av vattenkvalitet och vattenreningslösningar så som vattenfilter. Det är förvisso ett litet bolag med omsättning på 16 Mkr men ligger en bra bit bort från det FM Mattsson annars sysslar med. Och kan knappast vara bästa användningen av ledningens tid och kraft i ett marknadsläge som är mer svårbedömt än på länge.
Samtidigt har man under de här åren passat på att skruva upp de finansiella ambitionerna rejält. I maj 2021 höjdes marginalmålet från 10% Ebit till 15% Ebita. Och ett år senare höjdes även det organiska tillväxtmålet från 3% till 5%. Vissa förvärv har sannolikt höjt lönsamheten i koncernen permanent. Men vi tror ändå bolaget kan få svårt att nå tillbaka till de här nivåerna under kommande år.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | Ebit-marginal 2022E % | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2023E-2024E % |
FM Mattsson (blandare) | -37,8 | 16,1 | 13,4 | 14,0 | 10,5 | -3,2 |
Svedbergs (badrum) | -40,1 | 6,5 | 7,5 | 12,4 | 11,2 | -0,9 |
Nobia (kök) | -57,9 | 12,2 | 12,0 | 4,0 | 4,2 | -2,3 |
Inwido (fönster) | -41,5 | 9,7 | 8,4 | 10,7 | 9,4 | -3,2 |
Nordic Waterproofing (tak) | -36,1 | 11,3 | 11,0 | 10,1 | 9,7 | -1,2 |
Balco (balkonger) | -65,2 | 13,2 | 11,1 | 6,0 | 8,4 | 2,6 |
Byggmax (bygghandel) | -45,4 | 9,4 | 13,8 | 6,0 | 5,2 | 4,1 |
BHG Group (bygg och inredning på nätet) | -81,7 | 15,4 | 15,9 | 2,8 | 2,9 | 0,9 |
Genomsnitt | -50,7 | 11,7 | 11,6 | 8,3 | 7,7 | -0,4 |
Källa: Affärsvärlden (FM Mattsson) och Factset (övriga) |
Slutsats
Intresse och köpkraft hos konsumenten rasar samtidigt som lagernivåer är höga såväl hos grossister som hos FM Mattsson själva. Bolaget möter dessutom mycket svåra jämförelsetal i fjärde kvartalet och förväntar sig svag marknad även in i 2023.
Bolag med byggexponering har rasat senaste året men möter nu obefintlig tillväxt och fallande marginaler. Jämfört övriga aktier ser vi inget som direkt lockar i FM Mattsson och risken är överhängande att de rekordmarginaler som varit inte kommer tillbaka.
Historiskt har aktien värderats runt 9 gånger rörelseresultatet (EV/Ebita). Använder vi den multipeln idag finns ingen uppsida alls. Vårt råd blir att sälja FM Mattsson.
En aktie med likartad exponering som vi gillar bättre är Inwido som både värderas lägre och har bättre chans till ökad efterfrågan från konsumenter som försöker minska sin energiförbrukning.
Tio största ägare i FM Mattsson | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Svolder | 315 | 14,8% | 6,5% |
Tibia Konsult AB | 258 | 12,1% | 11,7% |
LK Finans AB | 245 | 11,5% | 11,4% |
Mats-Olov Mattsson | 102 | 4,8% | 5,8% |
Anna Mattsson-Svensson | 90 | 4,2% | 5,1% |
Ulla Hermansson | 52 | 2,4% | 1,1% |
Familjen Kamprads stiftelse | 45 | 2,1% | 0,9% |
Gunnar Eriksson | 38 | 1,8% | 2,2% |
Nordea Fonder | 38 | 1,8% | 0,8% |
Agneta Eriksson | 35 | 1,6% | 2,1% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Johnny Alvarsson | 6 | 0,3% | 0,1% |
Lars-Erik Blom | 5 | 0,2% | 0,1% |
Fredrik Skarp | 3 | 0,1% | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,7% | 0,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser