Danskt strategi-bolag till börsen

Danska DecideAct utvecklar programvara som hjälper styrelse och VD se till att de strategier bolaget har verkligen når ut och genomförs. Det kallas Strategic Execution Management. Nu ska bolaget börsnoteras.
Danskt strategi-bolag till börsen - DecideAct är ett mjukvarubolag som ska hjälpa företag att fatta rätt strategiska beslut.
DECIDEACT DECEMBER 2020
VD: Flemming Videriksen
Styrelseordförande: Peter Søndergaard
Antal anställda: 10
Nyckelpersoners ägande: Cirka 43 %
Lista: First North Denmark
Aktiekurs: 8,15 DKK
Antal aktier ink. utspädn: 7,6 miljoner
Börsvärde: 84 Mkr
Nettokassa: 28 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -4 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på max antal aktier.

DecideAct (teckningskurs 8,15 DKK) är ett mjukvarubolag från Danmark som är verksamma inom den framväxande nischen för strategistyrning. På branschspråk kallas den ädla konsten för Strategic Execution Management (SEM), och ska helt enkelt göra det lättare för företag att implementera och följa sina strategier digitalt. DecideAct själva vill gärna dra paralleller till den heta Customer Relations Management-marknaden (CRM).

Bolaget startades 2014 av en dansk-isländsk grundartrio (se avsnitt Nyckelpersoner). Bolaget har framförallt varit verksamma på Island där man har utvecklat och testat produkterna. Kommersialiseringen av produkten startade för två år sedan. Bolaget har idag ett 20-tal kunder och 6% av den isländska marknaden.

Under årets första nio månader har man haft en omsättning på 1,3 Mkr (965 600 DKK). Enligt bolagets egna uppgifter har försäljningen kommit igång ordentligt under hösten. Man estimerar att bolagets årliga återkommande intäkter (ARR, Annual Recurring Revenue) kommer vara 7,1 Mkr (5 milj DKK) i slutet av 2020.

Nu vill DecideAct expandera. Först i Norden, och efter 2024 vidare ut i världen. Till sin hjälp har bolaget den egna säljkåren och en handfull partners. I partnerlistan hittar man bland annat konsulter och återförsäljare .

För att finansiera tillväxtresan noterar man sig på First North Denmark. Aktier är till salu för 8,15 DKK styck. Vid fullteckning tillför emissionen bolaget 22 Mkr efter relaterade kostnader.

IPO-GUIDE DecideAct
Lista First North Denmark
Omsättning rullande tolv månader 1 Mkr
Antal anställda 10
Teckningskurs 8,15 DKK
Rådgivare Gemstone Capital
Storlek på erbjudande 25 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO* Cirka 84 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (10,8% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO** 36%
Investerare som ska teckna i IPO Prospect Holding, Flemming Videriksen via bolag, BKK Holding, Peter Gustafsson, Peter Nilsson, m.fl. (36% i åtagande)
Garanter
Flaggor*** En flagga
Sista teckningsdag 2020-12-09
Beräknad första handelsdag 2020-12-16 (7 dagars väntetid)
*Samtliga belopp i tabellerna har räknats om från DKK till SEK. Beloppen är växlade till kursen DKK/SEK 1,37.
** Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
*** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 260 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,0 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i DecideAct

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

IPO-guiden brukar hissa en flagga då den finansiella rådgivaren äger aktier eller tecknar aktier i IPO:n. I det här fallet har rådgivaren Gemstone Capital rätt att få teckningsoptioner i DecideAct. Vi hissar en flagga.

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

Aktuell teckningskurs i IPOn är nu i december 8,15 DKK. I oktober gjordes en emission till kursen 6,50 och i juni en emission till kursen 4,38. Emissionen i juni motsvarar ungefär hälften av aktuell teckningskurs. Värdeökningen motiveras i memorandumet av tillväxten i ARR (Annual Recurring Revenue). Vi stannar vid att upplysa om detta och hissar ingen flagga.

Affärsvärldens syn på DecideAct

Det här är ett relativt oprövat mjukvarubolag med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. Incitament nyckelpersoner

Nyckelpersoner äger 58% inför noteringen. Grundarna Flemming Videriksen och Bjarni S Jónsson har en fjärdedel vardera av bolaget. Den tredje grundaren, Bjarne Kaastberg, äger strax över 5%. Lilja Gratz, operativ chef i bolaget, äger lite över 1%.

Av befintliga ägare är det känt att Videriksen och Jónsson har åtagit sig att teckna aktier i nyemissionen. Beloppen ligger runt 685 000 kronor vardera.

Utöver detta har styrelseordföranden 137 093 optioner med en lösenkurs på 4,375 DKK. Även rådgivaren Gemstone Capital har optioner till ett ett värde av 1.25% av det emitterade kapitalet.

IPO-guiden brukar hissa en flagga då den finansiella rådgivaren äger aktier eller tecknar aktier i IPO:n. Det har vi gjort även i detta fall.

DecideAct har tagit in kapital två gånger tidigare under året. En gång i juni och en gång i oktober. Emissionskursen var på 4,38 DKK i juni respektive 6,50 DKK i oktober.

Om ett bolag gjort en nyemission väldigt kort tid inför IPO till lägre värdering tarvar det en förklaring. DecideAct själva motiverar värdeökningen med tillväxten i ARR (Annual Recurring Revenue). 

2. Track record nyckelpersoner

I Sverige är inte DecideActs ledning något vidare känd. Grundartrion med VD Videriksen i täten verkar ha lång erfarenhet av strategi och ledarskap. Både Videriksen och Kastberg har skrivit flera böcker i ämnena. Isländska Jónsson har tidigare varit i konsultsvängen, bland annat för Capacent. Idag är han bolagets strategichef.

Styrelsen ger ett gott intryck. Särskilt intressant är den nyligen tillträdde styrelseordföranden Peter Søndergaard, med en lång karriär på konsultjätten Gartner Group bakom sig. 2004-2018 var han chef för analys- och researchdivisionen på Gartner Research.

3. Trovärdighet produkt och strategi

Enligt DecideAct har SEM-marknaden samma potential som CRM-marknaden. CRM-marknaden omsätter runt 48 miljarder dollar per år. Salesforce är den dominerande aktören med en marknadsandel på drygt 20%. På Stockholmsbörsen finns de mindre CRM-bolagen Lime Technologies och Upsales. DecideAct menar att man har potential att bli marknadsledande på den globala SEM-marknaden.

Bolagets produkt liknar en GPS, fast för företag. Det är en molnbaserad mjukvara och marknadsförs som en premiumprodukt för ledning och styrelse. Kunderna implementerar och följer sina respektive bolagsstrategier i realtid, exempelvis genom grad av måluppfyllelse. Här finns en kort beskrivning av produkten.

Produkten säljs direkt via bolagets egna säljkår respektive indirekt via partners och återförsäljare. DecidAct har idag 7 partners, bland annat i Frankrike och Danmark, men än så länge inga i Sverige.

Prissättningen har en fast och en rörlig del. Den fasta avgiften ligger kring 102 000-255 000 kronor per år. Per 2023 räknar bolaget med att det genomsnittliga fakturerade värdet per månad kommer vara 27 400 kronor.

DecideAct är inriktade på tillväxt. Kapitalet som tas in i nyemissionen kommer främst gå till expansion. Om endast ett minimum av de nyemitterade aktierna tecknas tillförs bolaget 5,5 miljoner DKK, motsvarande 7,5 Mkr. Detta kapital ska räcka till Q2 2022 då kassaflödet väntas bli positivt. Om teckningsgraden är högre så avser bolaget öka tillväxtsatsningarna.

Nedan några av bolagets prognoser för slutet av 2023.

  • Marknadspotential på 250 000 kunder (idag:10 000).
  • 250 aktiva licenser år. Bolaget räknar med att en licens genererar en genomsnittlig månadsintäkt om 20 000 DKK.
  • ARR runt 78 miljoner kronor (Idag: estimerat 7,1 Mkr 2020)

Marknaden för mjukvaror som ger stöd för SEM är relativt ny och fragmenterad med många aktörer i varierande storlek. Här syns ett tiotal. Bolagens erbjudanden skiljer sig. Vissa är helt inriktade på en typ av strategi, andra är mer generella.

Bland de större bolagen hittar vi Casade, Achievelt och Scientrix. Dessa bolag har inte nischat in sig på en särskild strategimodell, utan har precis som DecideAct en anpassningsbar produkt. Det är svårt att bedöma vilken konkurrenskraft DecideAct har i denna grupp. De många aktörerna tyder på att nischen ses som intressant, men kanske också på att den tekniska höjden i att skapa ett SEM-erbjudande inte är jättehög?

Frågan är om det hade varit bättre att nischa in sig  på ett smalt område. Andra mindre aktörer har valt att avgränsa sig till en viss strategityp, exempelvis Balanced scorecard. För ett litet bolag som DecideAct kanske det hade varit lämpligare att hitta en tydlig nisch än att bredda produkten för att passa så många som möjligt.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Lyckad etablering av produkten via eget sälj och partners i Norden
  • Prisnivåerna accepteras i kundledet

Det är viktigt att bolagets expansion i Norden tar fart och att bolaget starkt positionerar sig på hemmamarknaden. Expansionen utanför Europa (med fokus på bland annat USA) efter 2024 känns väl optimistiskt och ingenting vi tar med med i våra prognoser.

Optimistiskt scenario

DECIDEACT Idag Tänkbart 2023
Avklarad milstolpe 32 sålda licenser 200 sålda licenser
Kommande värdedrivare (i) 85 sålda licenser Expansion, nya kunder, vinst
Värderingsmodell (ii) e.m EV/Sales 4,5
Resultatnivå, årstakt Cirka -4 Mkr 10 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 84 Mkr 300 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 380%

Tabellförklaring Optimistiskt scenario

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

I ett positivt scenario närmar sig DecideAct sina tillväxtprognoser 250 aktiva licenser i slutet av 2023. Vi antar något mer konservativa prognoser om 200 aktiva licenser.

Vi räknar ledigt med en årsomsättning på 66 miljoner svenska kronor. Bolaget har en rörelsemarginal på 15% och rörelsen gör en vinst på 10 miljoner kronor. Detta är mest ett räkneexempel, men ger en bild av vad en potentiell intjäning för bolaget skulle kunna vara.

Om allt går bra skulle ett börsvärde runt 300 miljoner svenska kronor kunna finnas på radarn. Det motsvarar en EV/Sales-värdering i intervallet 4-5 och en EV/Ebit-multipel runt 30. Det är en något lägre värdering än de hajpade CRM-bolagen Lime och Upsales, som de tre senaste åren har haft genomsnittliga EV/Sales-värderingar runt 8.

Pessimistiskt scenario

En stor risk är att tillväxtsatsningen i Norden inte går som planerat. I ett pessimistiskt scenario flyger produkten inte, och expansionen försenas. Affärsvärlden ser dock inte att själva affärsmodellen i DecideAct är av en så binär karaktär som andra “lottsedlar”. Bolaget har nu tillräckligt med kapital för att produktutveckla och vässa sitt erbjudande, om så skulle behövas.

Värre vore det om en större konkurrent hinner ta sig in före på den nordiska marknaden. I ett sådant scenario blir DecideActs produkt överflödig, och en försäljningstillväxt omöjliggörs.

Affärsvärldens slutsats

Intrycket är att ägarna hoppas att en svensk notering ihop med parallellen till CRM-marknaden ska bädda för en hög värdering av aktien. Initialt säljs bolaget ut för 59 Mkr (pre-money). Det är inte lågt för ett bolag med 1-2 Mkr i omsättning.

Om försäljningen får fäste i Danmark och Sverige kan DecideAct snabbt växa in i värderingen. Det finns många aktörer på marknaden men få som verkar rikta in sig på Norden. Om DecideAct kan få till bra lokala partners som använder verktyget i sina kundrelationer finns en chans att man kan ta en position på marknaden. Det återstår nu att se.

Ett högt insiderägande är ett plus. Nytillskottet i styrelsen inspirerar.

På vår tärning ger vi 3 i betyg. Inget råd att teckna, men heller ingen stark avrådan.

Så ser Affärsvärlden på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SciBase
Annons från Spotlight Group