Analys IPO-guiden Readly
Dags att läsa mellan raderna
Readly | |
Börskurs: 59,00 kr | Antal aktier: 36,7 m |
Börsvärde: 2 168 Mkr | Nettokassa: 537 Mkr |
VD: Maria Hedengren | Ordförande: Patrick Svensk |
Readly (teckningskurs 59 kr) erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger tillgång till obegränsad läsning av magasin och tidskrifter. Produkten kan konsumeras både via webbläsare och i en app till telefon eller surfplatta. Appen finns tillgänglig på exempelvis Apple App Store, Google Play och Amazon Appstore.
På plattformen finns över 5000 magasintitlar från cirka 800 förlag. Readly erbjuder innehåll från lokala förlag på 11 marknader. Tjänsten finns dock totalt sett tillgänglig i 50 länder. Största marknaderna är Sverige, Tyskland och Storbritannien som tillsammans utgör 85% av koncernens intäkter. Vid halvårsskiftet i år hade Readly knappt 324 000 betalande prenumeranter.
Den 14 september meddelades att Aller Media säger upp avtalet med Readly. Även Bonnier News har för avsikt att säga upp avtalet med Readly. Läs om Affärsvärldens kommentar här.
Readly grundades 2012 av Joel Wikell och har idag cirka 70 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Bolaget har även kontor i Växjö där allt startade, samt i Storbritannien och Tyskland. VD är Maria Hedengren sedan april 2019. Hedengren har bakgrund som CFO på NetEnt och senast på fintechbolaget iZettle.
Affärsvärldens huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 263 | 343 | 453 | 589 |
– Tillväxt | +35,2% | +30,2% | +32,0% | +30,0% |
Rörelseresultat | -142 | -189 | -113 | -88 |
– Rörelsemarginal | -54,0% | -55,0% | -25,0% | -15,0% |
Resultat efter skatt | -147 | -143 | -86 | -67 |
Vinst per aktie | e.m. | -3,90 | -2,34 | -1,83 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E | e.m. | e.m. | e.m. | e.m. |
EV/EBIT | e.m. | e.m. | e.m. | e.m. |
EV/Sales | 6,2 | 4,8 | 3,6 | 2,8 |
Bolaget skall inom kort noteras på Nasdaq Mid Cap. Erbjudandet i samband med noteringen uppgår till 720 Mkr varav 450 Mkr avser nyemitterade aktier.
Vidare säljer befintliga ägare aktier för 270 Mkr. Readlys grundare tillika styrelseledamot Joel Wikell säljer aktier för 74 Mkr. Wikell grundade för övrigt det tidigare noterade bolaget Boss Media.
Bakgrunden till noteringen är bland annat att öka kännedomen om bolaget. Emissionslikviden skall främst användas för marknadsföring men även för fortsatt vidareutveckling av produkten och operativ drift. Handelsbanken, TIN Fonder, Swedbank Robur och ett antal andra fonder har tecknat aktier för 390 Mkr vilket motsvarar ungefär halva erbjudandet.
Läs mer om Readly och andra noteringar på IPO-Guiden
IPO-GUIDE | Readly |
Lista | Nasdaq Mid |
Omsättning rullande tolv månader | 303 Mkr |
Antal anställda | 70 |
Teckningskurs | 59,00 kr |
Rådgivare | ABG Sundal Collier |
Storlek på erbjudande | 720 Mkr (varav 62% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 2 168 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 22 Mkr (3,1% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 54% |
Investerare som ska teckna i IPO | C Worldwide Asset Management, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur, TIN Fonder, Skandia Fonder, m.fl. (54% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2020-09-15 |
Beräknad första handelsdag | 2020-09-17 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 240 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,1 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Readly
# Rabatterad emission tätt inpå IPO
Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.
Det finns ett flertal teckningsoptionsprogram i Readly. Vi vill belysa framförallt ett av dem.
Readly har ett låneavtal (med Kreos Capital VI) med en kreditfacilitet om 10 MEUR. Lånen ges ut i högst två trancher varav en har nyttjats. För varje utbetalning ges långivaren teckningsoptioner. I maj 2020 gavs den första tranchen ut och därmed också teckningsoptioner. Löptiden på teckningsoptionerna är 10 år eller 5 år efter första handelsdag på Nasdaq. Omräknat för split är lösenpriset 33,60 kr per aktie motsvarande 57% av aktuell IPO-kurs. Räntan på lånen anges inte i prospektet utan det anges lite kryptiskt att ”räntan är marknadsmässig för dessa typer av låneupplägg”.
Bland övriga teckningsoptionsprogram vill vi också nämna att det i juni 2019 gavs ut teckningsoptioner till en ledamot och nyckelpersoner i bolaget som ger rätt att teckna aktier till 32,80 kr per aktie, vilket motsvarar 56% av aktuell IPO-kurs. Löptiden på dessa löper till 2023.
Sammantaget landar vi i att vi hissar en flagga.
# Säljsugen storägare i förhoppningsbolag
Bolag i tidiga skeden gör nyemission för att de behöver pengarna. Det är en flagga om det samtidigt finns storägare som verkar vilja sälja egna aktier i bolaget. (Exempelvis kort lock-up.) Dels är det lite illojalt att “konkurrera” om aktieköparnas kapital med bolaget. Dels tyder det på en klen tilltro till bolagets framtid.
Readly har ännu inte visat svarta siffror och får därmed betraktas som ett förhoppningsbolag. Drygt en tredjedel av erbjudandet i denna IPO består av aktier som erbjuds av befintlig ägare. Readlys största ägare Cleantech Europe, Joel Wikell (grundare) och flera andra stora ägare säljer aktier i denna IPO. De säljande aktieägarna (Joel Wikell undantagen) har också en kortare lock up än övriga, 180 dagar istället för 360 dagar. Vi hissar en flagga.
Readly är som sagt ett snabbväxande digitalt abonnemangsbolag. Sedan Readly-appen lanserades 2013 har intäkterna ökat till drygt 300 Mkr räknat på rullande tolv månader. De tre senaste åren har den genomsnittliga årliga tillväxten varit 44%. Tillväxten har i sin helhet varit organisk. Ifjol sänktes momsen på digitala produkter men priset ut till konsument hölls intakt. Det har påverkat tillväxten positivt. På medellång sikt är Readlys målsättning att växa organiskt med 30-35% per år.
Målsättningen är att nå en bruttomarginal på 35% på lång sikt. 2019 var bruttomarginalen 31,1% jämförelsevis. Mer om det senare. Readly har satsat kraftigt på tillväxt de senaste åren och redovisat stora förluster. De senaste tre åren har rörelsemarginalen varit drygt -50%.
Likt Storytel som säljer en ljudbokstjänst och faktiskt också har en konkurrerande digital magasintjänst som heter Ztory, så är marknadsföringskostnaderna en stor kostnadspost. Storytel lägger uppskattningsvis 20-30% på marknadsföringskostnader i relation till omsättningen på marknader i stark tillväxt. Readlys marknadsföringskostnader i relation till omsättningen var 37% 2019. Inom 4-5 år är Readlys målsättning att nå positivt resultat på Ebitda-nivå.
Den globala marknaden för magasin är en mångmiljardindustri och var värd hela 73 miljarder dollar 2019. Totalt sett har marknaden minskat med cirka 1,6% i snitt de senaste åren och väntas även göras så framöver. Marknaden för digitala magasin som Readly adresserar växer däremot. Den digitala penetrationen är cirka 10% för magasin och denna marknadsnisch har vuxit med cirka 11% per år i snitt de senaste åren.
Readly framhäver att de har en marknadsledande position inom segmentet “all you can read” i Europa. Viktiga konkurrensfördelar är en användarvänlig app och ett brett utbud av magasin. I Sverige har Readly avtal med Aller Media, Egmont Publishing och Bonnier Tidskrifter. Några välkända magasin är Hemmets Journal, Land, Hänt Extra och Svensk Damtidning. Affärsvärlden finns dock inte tillgänglig hos Readly.
Marknad | Tyskland | Storbritannien | Sverige |
Digital penetration | 9% | 25% | 8% |
CAGR 2015-2019 | 19% | 12% | 17% |
CAGR 2019-2023E | 10% | 3% | 6% |
Readly antal magasintitlar | 1000 | 1600 | 800 |
Antal av de ledande magasinen som Readly erbjuder | 4 av 15 | 12 av 15 | 11 av 15 |
Avtalen med förlagen löper normalt sett tills vidare med en uppsägningstid på en till sex månader. Avtalen med förlagen ingås inte med exklusivitet. Konkret sker det en intäktsdelning mellan förlagen och Readly. Appen känner av vilka magasin som abonnenten läser. Cirka 65% tillfaller förlagen efter avdragen moms och transaktionskostnader. Det som blir över är således bruttoresultatet respektive bruttomarginalen.
Att ett förlag säger upp avtalet med Readly är en ständig risk. Readly har dock avtal med över 800 förlag. Men relevant innehåll är som sagt viktigt. Readly har visst exklusivt innehåll kallat Readly exklusive där vissa magasin producerar unikt innehåll för Readly. Det är dock en väldigt liten del av det totala utbudet.
I Sverige kostar Readly 99 kronor i månaden. Motsvarande prisnivå tillämpas även på andra utländska marknader. Upp till 5 användare kan använda ett konto. För att locka nya kunder tillämpas en gratis provperiod på 14 dagar. Det gör även Storytel-ägda konkurrenten Ztory som också ligger på samma prisnivå.
I samtal med Affärsvärlden framhäver finanschef Johan Adalberth att intäktsretentionen i Readly är hög. Kort och gott att många befintliga kunder stannar kvar länge. 41% av användarna använde tjänsten dagligen under juni månad 2020.
Det finns en del konkurrenter. Några exempel är Cafeyn, Apple News+, Pling, Amazon Kindle, Ztory, Read-IT och Blendle. Holländska Blendle förvärvades för övrigt i somras av franska Cafeyn Group. Köpeskillingen är okänd.
Readly har uppvisat en fin tillväxt i prenumerantbasen över tid. Vid halvårsskiftet 2017 hade bolaget drygt 121 000 prenumeranter jämfört med knappt 324 000 tre år senare.
Readly | H1 2020 | H1 2019 |
Omsättning | 160,6 Mkr | 121,3 Mkr |
Tillväxt | 32% | 39% |
Bruttomarginal | 32,4% | 30,2% |
Marknadsföring / omsättning | 44,6% | 34,5% |
Rörelseresultat | -97,2 Mkr | -64,4 Mkr |
Ebit-marginal | -60,5% | -53,1% |
Första halvåret 2020 ökade omsättningen 32% jämfört med föregående år. Bruttomarginalen förbättrades också. Däremot var marknadsföringskostnaderna väsentligt högre.
I andra kvartalet uppgick marknadsföringskostnaderna i absoluta tal till 50,2 Mkr. I relation till omsättningen är det drygt 60%. Det är en rekordhög nivå. Readly har under årets andra kvartal lanserat tjänsten i Australien och på Nya Zeeland.
Förmodligen har ledningen ökat marknadsföringen inför bolagets börsnotering och vill uppvisa stark tillväxt i det tredje kvartalet som blir bolagets första som börsbolag.
Framöver räknar vi med att Readly växer ungefär 30% årligen. Det är i nivå med bolagets finansiella mål. Tillväxten kommer både drivas av befintliga och nya marknader. Förhoppningsvis kan Readly även få till bättre villkor med förlagen i takt med att bolaget blir större vilket resulterar i en högre bruttomarginal. Vi räknar med fortsatt negativt resultat under prognoshorisonten men att resultatet successivt förbättras i takt med tillväxten.
Readly vill av förklarliga skäl sannolikt jämföras med snabbväxande bolag som Spotify, Storytel och Netflix. En viktig skillnad är att både Storytel och Netflix producerar eget innehåll vilket inte Readly gör. Givet Readlys storlek så är det rimligt att bolaget värderas till rabatt mot exempelvis Storytel och Spotify. Om vi generöst använder en multipel på 4 gånger omsättningen finns en uppsida på drygt 20% på radarn.
Skulle tillväxten accelerera ytterligare och multipeln expandera finns bra uppsida i aktien (optimistiskt scenario). Risken är att bolaget tappar förlag samt att konkurrensen och prispressen ökar (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | EV/Sales RTM | EV/Sales 2020E | EV/Sales 2021E | Ebit-marginal 2021E % | Årlig tillväxt 2020-2022 % |
Readly | Onoterad | 5,4 | 4,8 | 3,6 | -25,0 | 31,0 |
Storytel | 117,2 | 7,1 | 5,3 | 4,1 | -4,8 | 24,7 |
Spotify | 83,3 | 5,7 | 4,7 | 3,9 | -0,9 | 20,5 |
Netflix | 69,6 | 11,8 | 9,5 | 8,1 | 19,2 | 17,1 |
Roku | 0,2 | 16,4 | 11,9 | 8,8 | -6,9 | 34,7 |
Genomsnitt | 67,6 | 9,3 | 7,2 | 5,7 | -3,7 | 25,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | ||||||
Definition | Inkl. utdelningar | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning rullande 12 mån | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2020E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E | Förväntad rörelsemarginal 2021E | Årlig tillväxt omsättning 2020-2022 |
Readly har uppvisat stark tillväxt de senaste åren och produkten verkar vara uppskattad. Snabbväxande bolag med återkommande intäkter är populära och sektorn har utvecklats starkt under året. Att grundaren Wikell halverar sitt innehav inspirerar inte.
Readly ökade marknadsföringskostnaderna väsentligt i andra kvartalet och nu gäller det att Q3 bjuder på fin tillväxt. Readly-aktien säljs inte ut till något fyndpris men intresset verkar stort. Det senare talar för att aktien kan gå hyggligt initialt. För den riskvillige som gillar snabbväxande digitala bolag skulle vi inte avråda från ett “teckna-sälj-råd”. Men på längre sikt är vi mer tveksamma till Readly.
Readly ägare | Innehav | Andel |
---|---|---|
Cleantech Europe II Lucenbourg Sarl | 477.3 Mkr | 22% |
Swedbank Robur | 206.2 Mkr | 9.5% |
Tredje AP Fonden | 133.6 Mkr | 6.2% |
Joel Wikell | 91 Mkr | 4.2% |
TIN Fonder | 70 Mkr | 3.2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser