Analys CTEK
CTEK: Omtag efter urladdning
CTEK | |
Börskurs: 20,80 kr | Antal aktier: 70,0 m |
Börsvärde: 1 456 Mkr | Nettoskuld: 337 Mkr |
VD: Ola Carlsson | Ordförande: Hans Stråberg |
CTEK (20,80 kr) säljer premiumladdare till bilbatterier och har en global marknadsandel på runt 10% inom segmentet. Bolaget säljer även laddlösningar till elbilar. Koncernen omsätter omkring 1 miljard kronor och har försäljning i över 70 länder. Största marknaderna är Sverige (21%), Dach-regionen (25%) samt övriga Europa (20%).
Aktien noterades på Stockholmsbörsen hösten 2021 (teckningskurs 69 kr), då med riskkapitalbolaget Altor som huvudägare. Altor ägde runt 20% av aktierna efter noteringen. Ett år efter IPO hade Altor sålt hela sitt innehav (till kurser kring 90-130 kr per aktie). Investmentbolaget Latour köpte vid noteringen aktier för drygt 1 miljard kronor och är idag huvudägare med runt 30% av kapitalet. Senaste året har tillväxten bromsat in för CTEK och marginalerna har pressats, aktien likaså.
I januari i år fick Jon Lind lämna VD-posten efter nästan 10 år på bolaget. Sedan dess har styrelseledamot Ola Carlsson agerat tillförordnad VD, han äger aktier för 3,4 Mkr. Henrik Fagrenius som närmast kommer från rollen som chef för EMEA-regionen på Dometic tillträder som ny VD för CTEK i september.
Hans Stråberg (mest känd som VD för Electrolux på 00-talet) är ordförande och åttonde största ägare med 2% av aktierna (värda 20 Mkr).
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 950 | 979 | 1 096 | 1 206 |
– Tillväxt | +3,1% | +3,0% | +12,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | 79 | 49 | 104 | 145 |
– Rörelsemarginal | 8,3% | 5,0% | 9,5% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 3 | 6 | 66 | 101 |
Vinst per aktie | 0,05 | 0,08 | 0,95 | 1,45 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 0% | 1% | 7% | 9% |
Avkastning på operativt kapital | 44% | 22% | 53% | 70% |
Nettoskuld/Ebita | 8,6 | 6,6 | 2,5 | 1,2 |
P/E | 385,2 | 260,0 | 21,9 | 14,3 |
EV/Ebita | 22,8 | 37,0 | 17,4 | 12,5 |
EV/Sales | 1,9 | 1,8 | 1,7 | 1,5 |
CTEK grundades 1997 och har en fin historik av lönsam tillväxt. Mellan 2018 och 2022 växte bolaget med knappt 14% organiskt per år. Rörelsemarginalen var 12,3% i snitt under samma period. Bruttomarginalen har historiskt legat omkring 53%.
CTEK | Q3 2020 | Q4 2020 | Q1 2021 | Q2 2021 | Q3 2021 | Q4 2021 | Q1 2022 | Q2 2022 | Q3 2022 | Q4 2022 | Q1 2023 |
Organisk tillväxt | 25,9% | 32,9% | 68,1% | 60,6% | 9,3% | 16,2% | -2,8% | 1,3% | -1,5% | -10,1% | -3,8% |
Som synes i tabellen ovan växte CTEK över 60% organiskt första halvåret 2021, precis innan bolaget noterades. 2021 landade den organiska tillväxten på 34,2% för helåret. Fjolåret blev desto mer utmanade då omsättningen istället minskade med 3,5% organiskt.
Pandemin påverkade CTEK positivt. Bolagets tidigare VD uppskattade att pandemin gav en skjuts på försäljningen på omkring 10%. Marknaden har normaliserats efter pandemin. CTEK själva menar att svagare konjunktur påverkat bolaget, men att de inte tappat marknadsandelar under perioden. Det rör sig istället om att efterfrågan försämrats generellt.
Komponentbrist är en annan faktor som påverkat negativt. Detta då många bolag tvingats köpa in komponenter till högre priser samtidigt som kostnader för logistik och frakt stigit. Även inflationen har påverkat vilket pressat marginalerna.
Emission och uppdaterade mål
CTEK har länge drivits med hög skuldsättning. I slutet av 2022 var balansräkningen ansträngd med en nettoskuld motsvarande 5,4x justerat Ebitda. Målsättningen är att nettoskulden i relation till Ebitda-resultatet skall understiga 3 gånger.
Under våren 2023 genomförde CTEK en företrädesemission på 350 Mkr (teckningskurs på 17,5 kr) för att sänka skuldsättningen. Emissionen tecknades till 98% med stöd av teckningsrätter och bolaget tillfördes 350 Mkr.
I samband med att emissionen aviserades uppdaterade CTEK även sina finansiella mål. De nya målen är att nå omsätta 2 miljarder på “medellång sikt”, vilket vanligtvis brukar vara 3-5 år. Majoriteten av försäljningen förväntas då utgöras av elfordonsladdare och tillbehör, denna andel var 25,6% 2022 (18,2% 2021).
Marginalmålet skruvades ned till 20% på Ebita-nivå. Tidigare var målet 25%. De senaste fem åren har den justerade Ebita-marginalen var 16,9% i snitt.
Batteriladdare största segment
CTEK redovisar i tre rörelsesegment. Vidare delar bolaget in försäljningen i två teknologier, EVSE (produkter för elbilsladdning) samt Low Voltage (laddare till konventionella bilbatterier).
- Aftermarket är med drygt 60% av omsättningen det största segmentet och avser bolagets försäljning till slutkonsument. Försäljningen består i stort sett uteslutande (99%) av laddare till traditionella bilbatterier. Produktutbudet är brett och säljs via återförsäljare, e-handlare, verkstäder och distributörer såsom Jula, Mekonomen, Amazon och KGK.
- Original Equipment (19% av omsättningen) säljer produkter till företagskunder som CTEK samarbetar med. Här erbjuds kundanpassade lösningar till bland annat Porsche, Volvo och Ferrari. Fram till och med Q2 2022 såldes enbart Low Voltage produkter inom segmentet. EVSE-delen av segmentet har vuxit riktigt fort och utgjorde 67% av försäljningen under Q1. Den stora försäljningsökningen förklaras av att amerikanska General Motors (GM) har valt CTEK som leverantör av elbilsladdare till sin elbilsplattform Ultium och sitt återförsäljarnät med 4000 anläggningar. CTEK har sedan tidigare GM som kund inom Low Voltage.
- Energy & Facilities (20%) är ett mindre men snabbväxande segment som enbart säljer produkter för elbilsladdning. Fokus ligger på destinationsladdare till publika platser som parkeringsplatser vid köpcentrum och liknande. Exempel på kunder är Vattenfall och Stockholm Parkering.
Stark grundaffäre inom low voltage
Grundaffären är att sälja premiumladdare till konventionella bilbatterier (redovisas inom Low Voltage). Bolaget har en stark marknadsposition i Europa (25-30% marknadsandel) och globalt (10%). Branschen är mogen och växer ungefär i linje med BNP. Historiskt har CTEK vuxit snabbare än marknaden. Bolaget verkar skickliga på produktutveckling. Cirka en tredjedel av personalstyrkan (omkring 75 anställda) arbetar med produktutveckling. Bolagets enskilt största kund stod för drygt 14% av koncernens totala omsättning år 2022.
Lönsamheten för Low Voltage-produkterna är hög. CTEK redovisar Ebitda före centrala kostnader för de olika segmenten. Inom eftermarknadsaffären (Aftermarket) har marginalen pendlat mellan 35 och 40% historiskt. OEM-affären (Original Equipment) uppvisade marginaler runt 15-20% när området enbart sålde laddare till bilbatterier. Marginalerna kan ses som ett bevis på bra produkter med hög teknikhöjd.
Stora tillväxtmöjligheter inom laddboxar
Bolagets tillväxthopp är inom elbilsladdning (EVSE). Som vi skrev tidigare väntas majoriteten av bolagets försäljning utgöras av elfordonsladdare och tillbehör i framtiden.
CTEK expanderade inom området våren 2018 då Norrköpingsbolaget Chargestorm köptes för 179 Mkr (motsvarande drygt 3 gånger omsättningen i årstakt). Omsättningen från EVSE-produkterna har ökat från 6,5% av omsättningen 2018 (37,5 Mkr) till 26% ifjol (236,9 Mkr). Under Q1 2023 var andelen 39%.
En av CTEK:s produkter är laddboxen Chargestorm Connected. Den kostar omkring 10 000 kr inklusive installation vilket är dyrt jämfört med konkurrenterna. Produkten verkar vara av hög kvalitet. CTEK har vunnit utmärkelsen årets bästa laddpunktstillverkare 2023. Priset gavs ut på E-Mobility Award som är en internationell tillställning.
Prisjämförelse | Produkt | Effekt | Pris ink installation efter avdrag idag |
CTEK | CTEK Chargestorm | 22kW | 10 195 |
Zaptec | Zaptec Go | 22kW | 6 479 |
Charge Amps | Charge Amps Halo | 11kW | 7 715 |
Garo | Garo GLB | 22kW | 10 032 |
ABB | ABB Terra Laddbox | 22kW | 9 495 |
Defa | DEFA Power | 22kW | 7 890 |
CTEK har en stark marknadspositionen inom elbilsladdning. Under 2021 var CTEK tredje största aktör på den svenska marknaden för publika laddstolpar med 16% marknadsandel. Störst var Garo (33%) följt av Charge Amps (25%).
Tillväxtutsikterna är goda i takt med omställningen till fossilfritt bränsle. Konkurrenten Charge Amps lyfte i sin årsredovisning 2022 att marknaden för elbilsladdare i Europa väntas växa med cirka 29% per år till 2025. CTEK har sedan tidigare starka relationer inom Low Voltage med flera av världens största fordonstillverkare. Det är positivt och kan vara en slags konkurrensfördel för CTEK i takt med expansionen inom elbilsladdning.
Segmentet Energy & Facilities (100% EVSE-produkter) har växt med omkring 50% årligen mellan 2018 och 2022. Under 2022 omsatte segmentet 180 Mkr. Inom Original Equipment omsatte EVSE-delen av segmentet närmare 63 Mkr i Q1.
Problemet med verksamheten inom elbilsladdning har varit en hög förlusttakt parat med gradvis sjunkande tillväxttakt. Inträdesbarriärerna på marknaden är relativt låga och konkurrensen är hög. Zaptec och Easee är andra nordiska aktörer. Några större europeiska konkurrenter är Alfen och EvBOX från Nederländerna, samt Keba från Österrike.
Q1 uppdatering
CTEK | Q1 2023 | Q1 2022 |
Omsättning | 245,8 Mkr | 236,8 Mkr |
Tillväxt | 3,8% | 1,0% |
Organisk tillväxt | -3,8% | -2,8% |
Bruttomarginal | 44,5% | 48,4% |
EVSE omsättning | 95,7 Mkr | 37,2 Mkr |
Rörelsekostnader | 102,0 Mkr | 92,6 Mkr |
Justerad Ebita | 7,4 Mkr | 22,0 |
Ebita-marginal | 3,0% | 9,3% |
Nettoskuld | 337 Mkr | 667 Mkr |
Omsättningen i årets första kvartal steg med 4% inklusive valutaeffekter. Organiskt minskade försäljningen med 4%. På segmentsnivå föll omsättningen med 25% inom eftermarknadsaffären. Ebita-marginalen ökade till 39,6% (32,2) på grund av lägre kostnader för frakt samt förbättrad komponentsituation.
Energy & Facilities, som säljer destinationsladdare påverkades av en lägre aktivitet inom byggsektorn i Sverige och omsättningen föll 16% organiskt. Det var svagt.
Nettoskulden minskade till följd av vårens emission. Fokus för CTEK framöver är att skära kostnader, bland annat genom att dra ner på personalstyrkan. Målet är att minska antalet anställda från omkring 300 anställda till 230 vid slutet av året. Även kostnader för bland annat produktutveckling skall minskas framåt. Ledningens ambition är att minska rörelsekostnaderna till 80 Mkr per kvartal i årstakt i slutet av 2023. I Q1 2023 var kostnadsnivån drygt 100 Mkr.
CTEK flaggar för att lönsamheten i Q2 kommer fortsätta att försämras. Men ledningen förväntar sig stigande lönsamhet under andra halvåret.
Prognoser och värdering
SOTP-VÄRDERING
I tabellen nedan finns en grov summan-av-delarna-värdering.
SOTP på Afv:s prognos 2023 | Omsättning 2023E | Ebitda före centrala kostnader | Ebitda efter centrala kostnader | Marginal % | Multipel | Värde per aktie |
Low Voltage | 615 | 203 | 158 | 25,7% | 10x Ebitda | 19,6 |
EVSE | 364 | -35 | -62 | -17,0% | 2x Sales | 8,6 |
“Low Voltage” avser försäljning av laddare till bilbatterier. Detta är en hopslagning av affärsområdet Aftermarket och delen av Original Equipment som avser traditionella laddare. “EVSE” är verksamheten inom elbilsladdning, en hopslagning av Energy & Facilities samt resterande del av Original Equipment.
Ebitda efter centrala kostnader är framräknat genom att fördela ut de centrala kostnaderna baserat på omsättningsstorleken. För vår prognos för 2023 utgör Low Voltage 63% av försäljningen och får bära 63% av de centrala kostnaderna. Samma metodik har använts för nettoskuld.
Om vi värderar CTEK:s basaffär inom Low Voltage till 10x EV/Ebitda ger det ett värde på 19,6 kr aktie. Jämförelsevis handlas CTEK aktien idag runt 20,8 kr. Delen inom elbilsladdning värderar vi till 2x försäljningen. Det är lägre än vad konkurrenterna Zaptec och Garo värderas till. Det ger ett värde omkring 8,6 kr per aktie. Det sammanlagda värdet blir då cirka 28 kr per aktie. Omkring 35% över dagens kurs.
I tabellen nedan visas några andra bolag som är exponerade mot den snabbväxande marknaden för laddning av elfordon.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
CTEK | -72,7 | 21,9 | 17,4* | 1,7 | 9,5* | 11,0 |
Garo | -63,1 | 16,3 | 13,0 | 1,8 | 14,2 | 18,4 |
Zaptec | -16,1 | 12,1 | 7,6 | 1,0 | 13,6 | 25,6 |
Kempower | 206,3 | 71,9 | 53,2 | 5,2 | 9,7 | 40,9 |
Wallbox | -49,3 | neg | neg | 1,6 | -7,9 | 69,0 |
Alfen | -43,7 | 17,8 | 13,6 | 1,8 | 13,2 | 26,8 |
Genomsnitt | -6,4 | 28,0 | 21,0 | 2,2 | 8,7 | 32,0 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | *Avser Ebita |
CTEK har en stark marknadsposition och välkänt varumärke inom premiumladdare för bilbatterier.
Utvecklingen inom Energy & Facilities (med destinationsladdare) imponerar däremot inte alls med negativ organisk tillväxt på 16% i Q1. Norska Zaptec som säljer “hemmaladdare” dubblerade sin försäljning i det första kvartalet.
Så agerar insiders
Trots att tre fjärdedelar av börsvärdet är utraderat senaste åren lyser betydande insynsköp med sin frånvaro. Totalt har insiders köpt aktier för 0,16 Mkr senaste året. Försäljningarna uppgår till -0,25 Mkr jämförelsevis.
Marknaden för elbilsladdning är växande men också hårt konkurrensutsatt. CTEK har till synes bra produkter och kan potentiellt kapitalisera på sina relationer med fordonstillverkare. Det är däremot tveksamt om det någonsin kommer bli en höglönsam affär att sälja laddstolpar. Risken är att prispressen kommer öka.
Lyckas CTEK kapa kostnader och få bukt med lönsamheten kommer aktien troligen få revansch. Samtidigt finns en hel del osäkerhet på kort sikt. Trots vårens emission är skuldsättningen (nettoskuld/Ebitda 3,0x) inte direkt låg. Sammantaget blir rådet för CTEK neutral. Vi föredrar hellre Garo och Zaptec.
Tio största ägare i CTEK | Värde (Mkr) | Andel |
Investment AB Latour | 440,7 | 30,6% |
Fjärde AP-fonden | 141,3 | 9,8% |
AMF Pension & Fonder | 122,3 | 8,5% |
Familjen Nordström | 86,5 | 6,0% |
Avanza Pension | 53,9 | 3,7% |
Swedbank Robur Fonder | 43,9 | 3,0% |
Athanase Industrial Partners | 31,0 | 2,1% |
Hans Stråberg | 20,3 | 2,0% |
Tredje AP-fonden | 27,5 | 1,9% |
Handelsbanken Fonder | 20,8 | 1,4% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Ola Carlsson | 4,4 | 0,3% |
Michael Forsmark | 4,2 | 0,3% |
Cecilia Routledge | 2,3 | 0,2% |
Eva Martinsson | 1,7 | 0,1% |
Stig Mathisen | 1,1 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 33,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser