Compodium: GDPR-säker IPO

Säkra videomöten är extra viktigt i offentlig sektor. Börsaktuella Compodium har utvecklat en lösning med sikte på det.
Analys Compodium
Det ställs extra höga krav på säkerhet när ny teknik som videomöten används i offentlig sektor. Till exempel för att diskutera ärenden om ekonomiskt bistånd, när invånare har problem att försörja sig själv och sin familj. Börsaktuella Compodium erbjuder en lösning.
Compodium
Teckningskurs: 26 kr Antal aktier: 10,3 m
Börsvärde: 268 Mkr Nettokassa efter IPO: 76 Mkr
VD: Charlotte Berg Ordförande: Thomas Flinck

Compodium (teckningskurs 26 kr) beskriver sig som ett teknikföretag inom säker digital kommunikation. Det rör sig främst om teknik och tjänster för videokonferenssystem. Bolaget har 22 anställda, omsätter runt 30-40 Mkr men är inte lönsamt.

Största ägare är det börsnoterade investmentbolaget Concejo, vilket är gamla Consilium. De har 17% av aktierna efter att investerat så sent som i början av 2021. VD Charlotte Berg kom in 2020 och äger aktier för knappt 0,5 Mkr. Hon var dessförinnan VD i tio år för IDL Biotech.

Compodium har lång historik och verkar i branschmedia ses som auktoriteter inom videokonferenser (betal-länk).

Affärsvärldens huvudscenario 2021E 2022E 2023E
Omsättning 45 54 65
 – Tillväxt +15% +20% +20%
Rörelseresultat -16 -5 1
 – Rörelsemarginal -35,0% -10,0% 2,0%
Resultat efter skatt -12 -4 1
Vinst per aktie -1,16 -0,40 0,10
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 51% 51% 51%
Nettoskuld/EBIT 3,9 9,6 -36,7
P/E -22,4 -65,4 272,5
EV/EBIT -13,2 -40,1 170,4
EV/Sales 4,6 4,0 3,4

Bolaget ska noteras och gör en nyemission på 65 Mkr för att finansiera produktutveckling och marknadsföring. Satsningen är främst inriktad på huvudprodukten Vidique.

Läs om andra aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Compodium
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 39 Mkr
Antal anställda 22
Teckningskurs 26,00 kr
Rådgivare Redeye
Storlek på erbjudande 65 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 268 Mkr
Emissionskostnad Cirka 8 Mkr (12,3% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 77%
Investerare som ska teckna i IPO Quinary Investment, Concejo, Beijer Ventures, ES Aktiehandel, Fårö Capital (77% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2021-10-28
Beräknad första handelsdag 2021-11-09 (12 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 382 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Compodium

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Compodium betalar cirka 8 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 12,3 procent av erbjudandet.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

En ledamot i Compodium har varit engagerad i ett bolag som försattes i konkurs för ett par månader sedan. Affärsvärldens IPO-guide brukar inte hissa flagga vid enstaka konkurser och gör inte så i detta fall heller.

Säkra videokonferenser

Huvudnumret i Compodium är en egenutvecklad mjukvaruprodukt kallad Vidique. Vidique är till för att göra videokonferenser så säkra att kommuner, regioner och liknande aktörer vågar använda detta medium även när känsliga personuppgifter hanteras. Till exempel för möten inom Socialtjänsten.

Säkerheten ligger dels i så kallad punkt-till-punkt-kryptering. Det finns i andra lösningar också. Men dels finns även ett förfarande där deltagarna i konferensen identifierar sig med BankID, Freja eID+ eller motsvarande innan de får tillträde till mötet. Den funktionen, med säker verifikation av identiteter, uppfattar vi som mer unik för Compodium. Och sådan funktion är ett krav inom offentlig sektor.

Sedan produceras tjänsten också helt på servrar i Sverige vilket är viktigt för offentliga kunder.

Bolaget ser framför sig att den svenska offentliga marknaden (kommun & region) är värd 650 Mkr. Det som driver tillväxten är att Covid-19-krisen ökade användningen av videokonferenser i allmänhet samt de regler, som GDPR, som gör det svårt för offentliga aktörer att använda de vanligaste lösningarna i sin verksamhet. Teams går till exempel inte an, enligt GDPR, menar Compodium.

Här är ett exempel på det från myndighetsvärlden. Vad Afv förstår finns dock visst spelrum för kommuner att själva tolka vad reglerna säger om vilken videokonferenslösning som kan användas.

Partnerförsäljning

Enterprise dominerar

Förutom Vidique har Compodium en affär de kallar Enterprise eller företagslösningar. Den stod för 80% av fjolårets omsättning (32 Mkr).

Här skräddarsyr Compodium videokonferenslösningar för kunder med komplexa behov. Lösningarna omfattar hård- och mjukvara samt supportavtal.

Vi uppfattar detta som en integratörsaffär med lägre marginaler än för bolagets egna mjukvaror.

Nyligen fick bolaget en större order inom Enterprise vilket bör öka tillväxten jämfört med det stagnanta första halvåret 2021.

Första versionen utvecklades 2017. Den avlöstes hösten 2020 av en ny. Därefter har affärerna tagit fart rejält. Årsvärdet av tecknade kundavtal (ARR) har ökat från 1 Mkr 2019 till 9 Mkr i fjol och 17 Mkr per sista augusti. Totalt har 64 kommuner och regioner köpt lösningen. Därtill har Compodium en handfull kunder i privat sektor.

Lösningen säljs via partners som ofta marknadsför den under eget varumärke. Bolagets partners är Inera, TietoEvry, Telia, Atea, Certezza och Admentum. Detta är tunga namn. Hela 80% av försäljningen kommer dock via en av dessa partners, Inera. Deras produkt kallas Digitalt Möte.

Ingen lönsamhet

Compodium har sysslat med videokonferenser sedan början av 2000-talet. Som framgår ovan var verksamheten liten fram till mjukvarusatsningen 2017, men därefter har tillväxten ökat. Resultatet har varit negativt under hela perioden.

(Mkr) 2021  1HÅ 2020 Helår
Nettoomsättning 20 39
 – Tillväxt 0% 23%
Aktiverade utgifter 2,6 3,2
Intäkter 22,6 42,6
Handelsvaror 10,8 21,1
Bruttomarginal* 46% 46%
Rörelsekostnader 21,4 29,2
Rörelseresultat -9,7 -8,1
*Omsättning-handelsvaror/omsättning

Nu har ledningen valt att skruva upp kostnadsnivån i syfte att etablera Vidique på marknaden. Man har även gjort ett mindre förvärv av en annan produkt, inom säker meddelandehantering. Förlusten ligger på 20 Mkr i årstakt under de första sex månaderna 2021. Bolaget får dock en rejäl kassa för att hantera detta efter IPO, 76 Mkr.

Intäkterna från de nya kundavtalen syns inte i siffrorna ännu. Intäktsmodellen är att kunden betalar en licensavgift för att använda systemet. Hur stor avgift beror på hur många samtidiga användare som finns. I takt med att användningen inom kommuner och regioner ökar så ökar behovet att utöka licensen, vilket växer bolagets intäkter.

Mål

Strategin är att bygga vidare på lösningar för den regulatoriska marknaden. Under 2021 påbörjas marknadsföring i övriga Norden. På sikt mot övriga Europa. Det krävs även investeringar i produkten och i mer hårdvara för att leverera tjänsten i egen, säker, miljö.

Ambitionen är att ”behålla nuvarande tillväxttakt” och gradvis öka de egna produkternas andel så de når en majoritet av omsättningen.

Trovärdighet & reflektioner

  • Bolaget har en trovärdig produkt med sin fina uppslutning partners och sin kundlista. Att lösa säkerhetsfrågan och köra enligt GDPR-boken är viktigt för offentliga kunder. Viljan att köpa en produkt som Vidique tror vi finns.
  • Företag eller feature? Är den säkerhetsfunktion bolaget utvecklat unikt bra nog för att inte kopieras och inkorporeras av större leverantörer som Pexip med flera. Som reglerna ser ut just nu verkar Teams inte vara ett möjligt alternativ i delar av svensk offentlig sektor. Om det skulle ändras går det att tänka sig att de utvecklar liknade typer av funktioner som Vidique erbjuder.
  • Teknikhöjd. Vidique förlitar sig på komponenter från leverantören Vidyo. Vi är frågande till att marginalen inte ökar i första halvåret när andelen Vidique-intäkter bör ha ökat kraftigt (andelen redovisas dock inte explicit). En förklaring kan vara att bruttomarginalen i produkten inte är så hög som normalt för mjukvara på grund av tredjepartskomponenter.
  • På vårdsidan finns en infrastruktur på plats för säkra distansmöten, såväl i privat som offentlig regi. Som Kry och liknande tjänster. Kan den återanvändas eller utvidgas? Är det en möjlig konkurrent på sikt?
  • Både försäljningen av Vidique och affärerna inom Enterprise är väldigt beroende av enskilda storkunder/partners. I Vidique-fallet till 80% (Intea) och för Enterprise 50% (”större telekombolag”). Det behöver inte vara ett problem men kan försätta bolaget i en utsatt position.

Med en historik av röda siffror och frågetecken kring skalbarheten i den nya produkten är det svårt att skissa ett scenario för bolaget. Om vi tänker oss en tillväxt på 20% så ser Afv inte mogen lönsamhet inom vår horisont. EV/Sales ligger kring 3 på 2023. Vi kan nämna att Pexip, det norska videokonferensbolag, värderas till 3,6x intäkterna på 2022.

Teckna denna IPO?

Det finns lovande inslag i bolaget. Vi vill inte kategoriskt avråda från att investera i bolaget. Prislappen är dock för hög för oss. Särskilt som det finns en viss risk att återöppnandet innebär att kunderna blir lite mindre angelägna om att köpa in, eller använda, en lösning. Ökad konkurrens från andra metoder och leverantörer är nog också att räkna med på sikt.

Ägare efter IPO Värde, Mkr Andel kapital Kommentar
Concejo 44 16,5% Investmentbolag (Fd Consilium) som köpte in sig 2021 och tecknar mer.
Nordisk Specialtextil i Jörn 34 12,6% Örjan Berglund, tidigare storägare i Bredband2. Största ägare innan 2021 års emission.
Quinary Investment 29 10,9% Investeraren Johan Qvibergs bolag. Befintlig ägare som tecknar mer aktier och ökar sin andel.
FWA Associates 19 7,0% Samägt bolag av två insiders (COO och en styrelseledamot)
Bengt Grahn 19 7,0% Bolagets ex-VD och grundare. Inte operativ idag.
Kommentar: Ca 65% av aktierna är under lock-up i 1 år. 2021 års emission gjordes till kurs 21,1 kr.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET