Codemill: Prislappen borde redigeras

Codemill har kallats Umeås hetaste start-up. Produkten är ett smart verktyg för videoredigering. Afv lutar åt att prislappen borde gått genom redigeringen en gång till. Och justerats ned.
Codemill IPO
Codemills videohanteringsprodukt Accurate Player. Foto: Codemill

Umeåbolaget Codemill (teckningskurs 19 kr) grundades 2008. Ursprungligen var det ett konsultbolag men gradvis ställer bolaget om mot att bli ett mjukvarubolag. Företagets produkt är en mjukvara som underlättar videoredigering för proffs. Bolaget har ramavtal med en rad globala mediejättar. Amazon, Disney, Warner Brothers och Viacom till exempel.

Poängen med produkten, som heter Accurate Player, är att underlätta efterproduktion när medarbetare rent fysiskt sitter på olika håll. Detta sker genom att flytta efterproduktionsflödet från att vara sparat lokalt på server, till molnet. På så vis blir det enklare för användare att bearbeta stora filer som annars tar långt tid att skicka runt. Med hjälp av Codemills produkt kan användare spela upp, kommentera, granska och utföra enklare redigering av videos. Ett slags “Google Dokument” för videoredigering.

Personerna bakom Codemill

Största ägare är medgrundare och VD Rickard Lönneborg med runt 20% av bolaget. Näst största ägare är Umesto Ventures med strax över 18% av bolaget, där är Codemills styrelseordförande Henrik Wenckert styrelseledamot. Tredje största ägare är medgrundaren och teknologichefen (CTO) Johanna Björklund, med nästan 17% av bolaget.

VD Lönneborg har tidigare arbetat som systemutvecklare på Umeå Universitet. Teknologichefen Björklund är universitetslektor i datavetenskap på Umeå Universitet. Björklund sitter även i styrelsen för Uminova, lite slarvigt Umeås motsvarighet till statliga Almi.

Försäljningen sker i huvudsak genom distributionspartners. Det handlar om molnleverantörer som AWS, Box.com och SDVI. Codemill vill även öka användarbasen hos de mediejättar som bolaget idag har ramavtal med. Även Adobe är distributör åt en rad tredjepartsleverantörer, här hittar man dock inte Codemill. Just Adobe har ett av de största videoredigeringsprogrammen, Adobe Premier Pro. Accurate Player syftar inte till att konkurrera med de etablerade videoredigeringsprogrammen utan ska snarare ses som ett komplement. Codemills produkt ska gå att använda med Adobe och andra program.

Vid noteringen på First North tar Codemill in 43 Mkr efter emissionskostnader. Bolaget ska satsa på utökad försäljningsaktivitet med nya distributionspartners. Pengarna ska även gå till vidareutveckling av produkten, kanske främst till funktionaliteten för kommentarer och enklare redigering som är under utveckling.

Målet är att nå en omsättning på minst 200 Mkr år 2024. Då ska även andelen prenumerationsintäkt vara runt 70% av totalintäkten. Förra året var den siffran runt 20% men ökar efter ett förvärv i år.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Codemill
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 45 Mkr
Antal anställda 70
Teckningskurs 19,00 kr
Rådgivare Erik Penser Bank
Storlek på erbjudande 48 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 258 Mkr
Emissionskostnad Cirka 5 Mkr (9,5% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 51%
Investerare som ska teckna i IPO Ej namngivna (51% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2021-06-15
Beräknad första handelsdag 2021-06-18
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 338 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Codemill

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

I Codemills prospekt namnges inga teckningsåtagare. Det framgår inte heller värdering av aktien vid tidigare emissioner. Vidare finns ingen information om styrelse eller ledningen har konkurser i sitt bagage. Vi hissar en flagga.

# Storaffär inför IPO

Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en flagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.

I samband med aktuell IPO förvärvar Codemill bolaget Cantemo. Betalning sker med nyemitterade aktier (10,8 Mkr) samt med kontanter från IPO-likviden (10,8 Mkr). Proforman i prospektet visar att förvärvet medför en 50 procentig ökning av nettoomsättningen från 30 Mkr till 45 Mkr. Proforman avser 2020. Vi hissar en flagga.

Affärsvärldens reflektioner om Codemill

På grund av många börsnoteringar på kort tid begränsar vi oss till en kortare kommentar om Codemill.

  • Insiderägandet är hyfsat. Grundarna har cirka 35%. Av nyemissionen nu vid IPO finns teckningsförbindelse för 50%. Men det anges inte något om vilka åtagarna är. Svagt. Under 2020 tog bolaget in 45 Mkr i nytt kapital. Bland annat från ALMI och Norrlandsfonden. Teckningskursen vid det tillfället anges inte i prospektet. Afv kan uppskatta den till 15 kr per aktie.
  • Inför noteringen sker ett relativt stort förvärv. Bolaget heter Cantemo och omsätter 16 Mkr med 3 Mkr i rörelsevinst. 14 Mkr är abonnemangsintäkter. I pro-forma redogörelsen här intill framgår hur bolaget skulle sett ut 2020 inklusive förvärvet. Bolagen har samarbetat i 10 år. Cantemo har en produkt för indexering av mediebibliotek med en likande kundbas. Här tror ledningen att man kan öka försäljningen genom korsförsäljning.
  • Priset för Cantemo är 22 Mkr, som betalas i ungefär lika delar aktier och kontant. Teckningskursen för aktierna är 17,70 kr. Aktierna omfattas av en lock-up på 9 månader. Värderingen av Cantemo landar på 1,4 gånger omsättningen och 7,3 gånger rörelsevinsten. Långt under värderingen av Codemills IPO på dryga 4,6 gånger omsättningen.
Pro forma ink förvärv 2020 Kommentar
Nettoomsättning 45  -13% jämfört med 2019*
Övriga intäkter 3
Aktiverat arbete för egen räkning 14 Avser produktutveckling
Summa: Intäkter 62
Rörelsekostnader 64,8 Främst personal
Avskrivningar 6 Främst på produktutveckling
Övriga kostnader 3
Summa: Kostnader 73,8
Rörelseresultat -12  -7 Mkr under 2019*
Kassaflöde efter investeringar -27 Inklusive all produktutveckling
EV/Sales @ 19 kr/aktie 4,6
* Avser Codemill exklusive förvärv
  • Bolaget får en nettokassa på drygt 50 Mkr efter IPO och betalning till Cantemo -ägare. Planen är att spendera drygt 30 Mkr på produktutveckling och försäljningsinsatser. Målet är att nå positivt kassaflöde under helåret 2023. Det ser ut som fler nyemissioner inte ska behövas. Förlusttakten är dock hög, nära 30 Mkr på kassabasis 2020, så det ska heller inte uteslutas.
  • Produkten låter intuitivt vettig. Men konkurrens saknas inte. Vi hittar två huvudkonkurrenter, Blackbird Plc och Frame.io. Blackbird är listade i Storbritannien och har under sina 20+ år enbart gjort förlust. Omsättningen landade för fjolåret på blygsamma 1 miljon brittiska pund. Ingen succé med andra ord. Frame.io är en New York-baserad konkurrent som ser ut att ha desto mer vind i seglet. Under 2019 tog bolaget in 50 miljoner i kapital. Konkurrenten tycks ha över 200 anställda och över 1 miljon användare. Vi hittar även Frame.io som tredjepartsleverantör hos Adobe. Även prisbilden ser något lägre ut, som mest betalar kunder 25 dollar per användare mot Codemills 50 dollar per användare.

Affärsvärldens slutsats

Codemill är uppe i en omställning av sin verksamhet. En konsultbaserad affär med storkundsfokus ska bli till en produktbaserad affär med abonnemangsbaserad intäktsmodell. Afv kan tycka att den prislapp man vill få ut för bolaget inte står i relation till hur långt man kommit i den omställningen.

Innan Cantemo-affären var de återkommande intäkterna bara 8-9 Mkr. Det växer efter förvärvet till 20 Mkr. Hela bolaget omsätter nu 45 Mkr. Omsättningen växer varken 2020 eller Q1 2021 organiskt sett. Givet prislappen på 258 Mkr ger detta en värdering på EV/Sales 4,6. Detta anser Afv är väl högt. Cantemo-affären sker till klart lägre multipel och ursprungsaffären är som sagt främst konsultdriven.

Ytterligare minus är att bolaget ser ut att ligga en bra bit efter konkurrenten Frame.io som har stora mängder kapital i ryggen och en gedigen användarbas. Vidare finns det risk för att Adobe själva utvecklar funktionalitet som konkurrerar direkt med Codemill. Då skulle lite användning finnas för bolagets produkt.

Rådet blir att ej teckna denna IPO.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group