Clas Ohlson: Med åtgärdad lönsamhet

Prylkedjans åtgärdsprogram har gett imponerande resultat och bolaget verkar klara viruskrisen förvånansvärt väl. Klarar bolaget sitt finansiella lönsamhetsmål är aktien billig jämfört med andra likartade aktier.
Clas Ohlson
Clas Ohlson har butiker i Sverige (98 st), Norge (96 st) och Finland (38 st). Koncernen omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter motsvarande knappa 3 000 heltidstjänster.
Clas Ohlson
Börskurs: 110,00 kr Antal aktier: 63,4 m
Börsvärde: 6 970 Mkr Nettokassa: 13 Mkr
VD: Lotta Lyrå Ordförande: Kenneth Bengtsson

Clas Ohlson (110 kr) säljer produkter och prylar inom de fem kategorierna hem, el, fritid, bygg och multimedia. Koncernen har totalt 228 butiker i Sverige, Norge och Finland. Tillsammans med företagets e-handelskanaler omsätter bolaget knappt 9 miljarder kronor på årsbasis.

Clas Ohlson har genomgått ett två år långt åtgärdsprogram som syftat till att återställa konkurrenskraften i en allt mer digital värld där handelsmönstren snabbt förändras. Det bokslut som presenterades idag markerar slutet på den här omställningsperioden.

Affärsvärldens huvudscenario 2019/20 2020/21E 2021/22E 2022/23E
Omsättning 8 758 8 758 8 933 9 112
 – Tillväxt -0,2% 0,0% +2,0% +2,0%
Rörelseresultat 454 657 670 683
 – Rörelsemarginal 5,2% 7,5% 7,5% 7,5%
Resultat efter skatt 376 511 523 533
Vinst per aktie 5,94 8,10 8,20 8,40
Utdelning per aktie 0,00 6,25 6,25 6,25
Direktavkastning 0,0% 5,7% 5,7% 5,7%
Avkastning på eget kapital 20% 25% 22% 22%
Operativt kapital/omsättning 14% 14% 14% 14%
Nettoskuld/EBIT 0,0 -0,8 -0,9 -1,1
P/E 18,5 13,6 13,4 13,1
EV/EBIT 12,7 10,6 10,4 10,2
EV/Sales 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommentar: Alla siffror exklusive IFRS 16 (Leasing).

Åtgärdsprogrammet har gett bra resultat. Kostnaderna uppges ha sänkts med knappt 250 Mkr varav drygt 150 Mkr kommer slå igenom först under nästa räkenskapsår. Inköp är ett område där bolaget gjort stora besparingar. Logistik är ett annat där Clas Ohlson bland annat investerat i en ny packmaskin och automatiserade truckar till lagret.

Försäljning både per kund och per kvadratmeter butiksyta ska ha ökat. Onlineförsäljningen har växt med 84 procent under åtgärdsprogrammets två år och uppgår nu till 8 procent av omsättningen. Det är godkänt om än något lägre än bolagets ambition.

Strategin har bland annat varit att samarbeta med mataffärer på nätet (Mathem, Kolonial och Wolt). Clas Ohlson har också moderniserat e-handeln där antalet ”klick” som behövs för att handla en vara sänkts från 14 till endast 4.

Grafiken nedan visar hur marginalerna utvecklats under perioden. Underliggande, det vill säga exklusive engångs- och åtgärdskostnader, har rörelsemarginalen stadigt ökat kvartal för kvartal till dagens 6,6 procent.

Den rapporterade rörelsemarginal har under något års tid legat nära nollan. Men även här börjar siffrorna nu återhämta sig efter två riktigt starka kvartal från bolaget.

Framöver kommer Clas Ohlson inte längre rapportera något underliggande rörelseresultat. Vi ser det som mycket positivt att bolaget inte fastnar i egna fluffiga resultatmått utan vågar rycka plåstret och återgå till verkligheten. Bolagets finansiella mål framöver är att nå 6 till 8 procents rörelsemarginal exklusive IFRS 16.

Att förutspå hur bolaget påverkas av virusutbrottet är inte helt enkelt. Clas Ohlson har omkring 40 procent av inköpen från Kina men oron över känsliga leveranskedjor har ganska snabbt blåst förbi i takt med att Kinas produktionsapparat startat upp igen.

Bolaget har också många butiker i köpcentrum och andra centrala lägen där besökstrafiken minskat kraftigt. Att folk inte går till jobbet kan också minska antalet ”på vägen”-köp. Det är negativa faktorer.

Samtidigt frodas en urstark hemmafixartrend när allt fler spenderar mer tid hemma och har tid över till annat. Mest har det nog påverkat mer renodlade bygghandlare och verktygsbutiker som Byggmax, Bygghemma och Jula. Men givet de starka försäljningssiffror som bolaget lagt fram under krisen är det troligt att även Clas Ohlson fått sig en släng av denna effekt.

Senaste kvartalet (februari till april) tappade bolaget exempelvis bara 6 procent av omsättningen. I maj som är första månaden på det nya räkenskapsåret redovisades en organisk tillväxt på 4 procent. Det är riktigt starkt med tanke på förutsättningarna.

Stabil försäljning parat med det faktum att bolaget permitterat 200 tjänstemän och 300 butiksanställda borde innebära att marginalen har potential att bli bra även det kommande kvartalet.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 %
Clas Ohlson 15,4 14,3 13,0 1,0 7,7 1,0
Byggmax 113,1 14,0 18,0 0,9 5,0 -2,1
Europris 36,2 14,0 14,6 1,6 10,6 3,8
Verkkokauppa.com 45,7 22,1 14,4 0,4 2,8 4,1
Genomsnitt 52,6 16,1 15,0 1,0 6,5 1,7
Källa: Factset. Inkluderar IFRS 16 (Leasing) varför siffrorna skiljer sig något mot Affärsvärldens.

Affärsvärldens slutsats

VD Lotta Lyrå har gjort ett bra jobb med åtgärdsprogrammet och konsekvent levererat på det som utlovats. Clas Ohlson verkar dessutom klara viruskrisen imponerande väl.

På våra estimat som exkluderar IFRS 16 handlas aktien till 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det är inte farligt dyrt och vi ser därför inte längre anledning att ha säljråd på aktien.

En nyckelfråga är hur bolaget ska stärka tillväxten. Målet är att växa 5 procent men butiksexpansion lär inte längre vara någon drivkraft att räkna med. I stället är bättre sortiment och växande e-handel exempel på faktorer som ska lyfta omsättningen framöver.

En annan avgörande fråga är vad som händer med de långsiktiga trender som fått Clas Ohlson att hamna i den knepiga sits där man varit senaste åren. Är problemen lösta för gott eller ska man räkna med kontinuerlig motvind när handeln fortsätter förändras. Exempelvis ryktas (än en gång) Amazon lansera i Sverige under året. Hur skulle det påverka?

Vi stannar med en neutral inställning till aktien.

Tio största ägare i Clas Ohlson Värde (Mkr) Kapital Röster
Helena Ek Tidstrand 827 11,5% 16,9%
Peter Haid 525 7,3% 11,8%
Nordea Fonder 485 6,7% 3,8%
If Skadeförsäkring AB 326 4,5% 2,5%
Mathias Haid 317 4,4% 6,3%
Charlotte Haid 316 4,4% 6,3%
Johan Tidstrand 249 3,5% 12,4%
Clas Ohlson AB 248 3,4% 1,9%
Claus-Toni Haid 246 3,4% 5,8%
Grischa Haid 246 3,4% 5,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group