Clas Ohlson: Hundraåringen som kliver ut ur butiken

Prylparadiset Clas Ohlson fyllde nyss 100 år och firandet skapade både extra intäkter och kostnader. Kvartalsresultatet blev sämre än väntat men aktiviteten är hög under vd Lotta Lyrå. En röd tråd verkar vara att Clas Ohlson är en 100-åring som inte vill försvinna och därför letar en framtid utanför butikerna. Spännande men riskabelt.
Clas Ohlson: Hundraåringen som kliver ut ur butiken - 7ac18806-4736-4681-8142-4df6ce94a6a6fitcroph450q80upscaletruew800s65e717186bf5ddfb4f57af763dd756f0770fc943

Rubriken på vd Lotta Lyrås vd-ord är: ”Ett stabilt underliggande resultat på en utmanande marknad”.

Vi vet sedan tidigare att Clas Ohlson verkar på en utmanande marknad. Däremot är det ny och läskig information att Lotta Lyrå ser ett underliggande resultat på 62 Mkr som ”stabilt” med tanke på att samma underliggande resultat var 100 Mkr för ett år sedan. Om en nedgång med −38 procent är ”stabilt” så vill man inte veta hur det ser ut när det är instabilt.

På översta raden var perioden maj-juli dock ett bra kvartal med 10 procents tillväxt. Visserligen var 4 procentenheter av detta valutaeffekter och kanske ännu mer beroende på hur långt Clas Ohlson kan/vill härleda högre importpriser till högre slutpriser. Clas Ohlson köper ju mest i dollar från Asien.

Till saken hör att den fina tillväxten i kvartalet sannolikt också fick rätt mycket skjuts av de de stora kostnader som Clas Ohlson tog för diverse 100-årskampanjer mot kunderna. Så frågan är vad ”underliggande tillväxt” skulle vara om det gick att bryta ut en sådan siffra rensat för 100-årskampanjer och högre importpriser?

Clas Ohlson (maj-juli) Q1 2018/2019 Q1 2017/2018
Nettoomsättning nuvarande portfölj 1958 Mkr (+10%) 1783 Mkr
Bruttomarginal 38,5% (-2%-enheter) 40,5%
Rörelseresultat (EBIT) 32 Mkr 100 Mkr
EBIT-marginal (underliggande) 3,2% 5,6%

I tabellen ovan ser vi att den oroväckande trenden med fallande bruttomarginaler fortsätter. Även här kan dock valutan spöka åt olika håll.

I tabellen nedan ser vi Börsplus huvudscenario för Clas Ohlson. En framtid med låg tillväxt (avstannad butiksexpansion och tillväxt på nätet från låga siffror) och fortsatt låg lönsamhet.

Clas Ohlson
Börskurs: 81,00
Antal aktier (miljoner): 63,2
Börsvärde: 5 119 Mkr
Nettokassa: 37 Mkr
VD Lotta Lyrå
Styrelseordförande Kenneth Bengtsson
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 8 600 8 772 8 947
– Tillväxt 5% 2% 2%
Rörelseresultat 387 461 537
– Rörelsemarginal 4,5% 5,3% 6,0%
Resultat efter skatt 294 350 408
Vinst per aktie 4,65 5,54 6,46
Utdelning per aktie 6,25 6,25 6,25
Direktavkastning 7,7% 7,7% 7,7%
Operativt kapital/omsättning 22% 22% 22%
Nettoskuld/EBIT -0,7 -0,4 -0,3
P/E 17,4 14,6 12,5
EV/EBIT 12,5 10,7 9,2
EV/Sales 0,6 0,6 0,6

Det viktiga för Clas Ohlsons framtid är inte att komma tillbaka till hög tillväxt. Det är antagligen i princip omöjligt. Istället vill man se att omsättningen ökar rejält inom nya kanaler, även om det på koncernnivå blir mellanmjölk när den stora butiksklumpen inte växer. Som investerare räcker det alltså fint om vi slipper branta försäljningstapp.

En låg rörelsemarginal är också okej om man samtidigt märker att Clas Ohlson har koll på kassaflödet och att de nya satsningarna verkar lovande.

Vilka är då de nya satsningarna? De är många. VD Lotta Lyrå har rivstartat och här är ett urval av nya spår:

  • Biffa upp e-handeln på många olika sätt.
  • Försäljning och leverans via Mathem, där Clas Ohlson gått in som delägare.
  • Mer fokus på EMV, egna märeksvaror.
  • Mer fokuserat produkterbjudande (Ett avsteg från den klassiska gubbdagiskänslan?).
  • Tjänsteerbjudandet ”Clas Fixare” med lätta hantverkartjänster.
  • Översyn av alla hyreskontrakt. Pressa ner hyrorna och mindre ytor.
  • Ny IT-plattform för hittills 500 Mkr.
  • ”Kommersiella investeringar” = priskrig och marknadsföring.
  • Och färskt för dagen att Clas Ohlson ska testa att sälja egna märkesvaror via Amazon, alltså Fienden.

En röd tråd är att butikerna inte längre är framgångsreceptet. Snarare kan man ana en övergång till att Clas Ohlson blir ett ”sortiment” som säljs via olika kanaler (Amazon, Mathem, egna butiker etc.) istället för att vara en butikskedja som fylls med diverse prylar.

Det låter kanske som semantik men det är rätt viktigt att veta vad som är hönan och ägget. Vill man vara världsbäst på att driva prylbutik eller på att sätta ihop ett vasst prylsortiment?

Börsplus skrev en analys på Clas Ohlson vid bokslutet i juni. Då landade vi i en neutral slutsats. Sedan dess är aktien upp 9,5 procent på en stark börs. Men vi ser i Q1-rapporten ännu inga svar på de stora frågor som helst bör besvaras för en investering i Clas Ohlson.

Vi gillar Lotta Lyrås dådkraft och applåderar att man testar många vägar och ser vad som flyger. Det är nog den bästa strategin. Men det är också ett bevis på att Clas Ohlson är i en ”sökande fas” och kommer så vara under lång tid framöver. Under den tiden lär varken tillväxt eller lönsamhet glänsa.

Är investerarna fullt införstådda med det? Knappast. Nu börjar man också se botten på kassakistan. Skulle varulagret jäsa till sig igen eller marginalen fortsätta ner så lär den generösa utdelningen hamna i skottlinjen.

Börsplus vacklar mellan ett säljråd och stå kvar i det neutrala lägret. Vi står tills vidare kvar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.