Cary Group: Krossad serieförvärvare

Serieförvärvaren Cary Group, mer känd som Ryds Bilglas, har likt andra förvärvsintensiva bolag haft det motigt på börsen under 2022. I Q1 växte Cary 7% organiskt. Den höga skuldsättningen är ett orosmoln.
Cary Group: Krossad serieförvärvare - Cary
Cary Group är en leverantör inom tjänster för byte och reparation av fordonsglas. Bolaget äger Ryds Bilglas som är ledande på den svenska marknaden.
Cary Group
Börskurs: 54,00 kr Antal aktier: 131,8 m
Börsvärde: 7 120 Mkr Nettoskuld: Cirka 2,8 mdkr (1 939 Mkr 31 mars)
VD: Anders Jensen Ordförande: Juan Vargues

I höstas noterades serieförvärvaren Cary Group (54 kr). För svenska konsumenter är bolaget mest kända som Ryds Bilglas. Koncernen är en av de ledande leverantörerna inom tjänster för byte och reparation av fordonsglas. Kunderna är privatpersoner, företag och försäkringsbolag.

På den svenska marknaden är bolaget ledande med 36% marknadsandel. Förutom Ryds Bilglas verkar koncernen under varumärken som Svenska Bussglas och Autoklinik.

Utomlands används lokala varumärken. Koncernen är en av de större aktörerna i exempelvis Danmark, Norge, Storbritannien och Spanien. Totalt omsatte koncernen 3,6 miljarder på pro forma-basis 2021 (inklusive de aviserade förvärven under inledningen av 2022). Koncernen har nu verksamhet i 9 länder och cirka 2500 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 2 128 3 490 4 048 4 332
 – Tillväxt +28,9% +64,0% +16,0% +7,0%
Rörelseresultat (justerad Ebita) 294 471 587 650
 – Rörelsemarginal 13,8% 13,5% 14,5% 15,0%
Resultat efter skatt 24 314 355 416
Vinst per aktie 0,18 2,39 2,69 3,20
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,40 0,50
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,7% 0,9%
Avkastning på eget kapital 3% 19% 18% 18%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 56% 48% 52%
Nettoskuld/Ebita 4,1 4,6 3,2 2,5
P/E 296,7 23,3 20,1 16,9
EV/Ebita 33,5 20,9 16,8 15,2
EV/Sales 4,6 2,8 2,4 2,3
Kommentar: Rörelseresultat avser justerad ebita (exklusive immateriella förvärvsavskrivningar samt jämförelsestörande poster)

Serieförvärvare

Koncernen har genomfört ett 60-tal förvärv sedan 2012. Den organiska tillväxten har uppgått till omkring 6% per år senaste åren. Det är ungefär i linje med marknadstillväxten för glasskador.

Bolagets målsättning är att växa med 15% per år i snitt (kommande 3-5 år). Ambitionen är att hälften av tillväxten skall vara organisk och resterande del via förvärv. Bruttomarginalen är cirka 65%.

Cary Group lyfter själva fram den justerade Ebita-marginalen, vilken exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar och jämförelsestörande poster.

Huvudägare är Nordic Capital med 30% av aktierna. VD Anders Jensen äger 3,6%. Teckningskursen i höstas var 70 kronor. Affärsvärlden rekommenderade att teckna aktien. Vår IPO-analys finns att läsa här intill. Men efter en kursuppgång på cirka 30% slopade vi köprådet och har sedan dess haft ett neutral råd på aktien.

De under fjolåret så omåttligt populära serieförvärvarna har nu tappat sin stjärnglans och multiplarna har pressats. Sedan årsskiftet har Cary Group-aktien halverats.

Q1-rapport

Idag presenterar bolaget räkenskaperna för årets första kvartal. Aktien är i skrivande stund ned drygt 10% för dagen.

Cary Group Q1 2022 Q1 2021
Omsättning 756 Mkr 457 Mkr
Tillväxt y/y 65% 4%
Varav organisk tillväxt 7%
Varav förvärvad tillväxt 55%
Justerad Ebita 88 Mkr 73 Mkr
Justerad Ebita-marginal 11,6% 15,9%
EBIT 60 Mkr 62 Mkr
Ebit-marginal 7,9% 13,6%
Vinst per aktie 0,24 kr 1,29 kr

Absoluta merparten av tillväxten drivs av förvärv (+55%). Den organiska tillväxten landade på 7%. Alltså i nivån med utvecklingen senaste åren. Den organiska tillväxten påverkades negativt av covid-19 och restriktioner.

Marknadstillväxten

Antal körda mil på vägarna är en viktig drivkraft. Större glasytor (vindrutor) på bilar en annan. Dessutom blir bilarna alltmer tekniskt komplicerade.

Ett sådant exempel är ADAS (Avancerade förarassistanssystem) som omfattar kameror, sensorer och annan teknisk utrustning som är installerade på vindrutorna. För att säkerställa att systemet fungerar måste glaset bytas ut på rätt sätt och även kalibreras. Det medför extra och även höglönsamma intäkter för aktörer som Cary Group. Från och med mitten av 2022 kommer nya alla bilar i EU och Storbritannien vara utrustade med någon form av ADAS-system.

Bolagets justerade rörelsemarginal pressades och uppgick till 11,6% jämfört med 15,9% ifjol. En orsak till den lägre marginalen var en svag lönsamhetsutveckling i Storbritannien och Norge. VD Anders Jensen lyfter fram att bolaget arbetar vidare med att utvinna synergier från förvärven.

En del av förvärven har lägre lönsamhet än Cary Group-koncernen. Bolaget arbetar med att integrera förvärven och exempelvis samordna inköp, marknadsföringsinsatser, centrera IT-stöd och liknande.

Cary påverkades också av det osäkra läget världen över med högre kostnader för insatsvaror (glas, samt högre el- och bränslekostnader). Vidare lyfter ledningen fram att de arbetar med prishöjningar mot kund för att kompensera för de ökande kostnaderna. Cary satsar också på hållbarhet och reparerade under första kvartalet 61 500 rutor (44 500) istället för att byta ut dem mot nya.

Stark lönsamhet i Norden

Verksamheten är organiserad i två segment. Norden respektive Övriga Europa. Lönsamheten i Norden är betydligt högre än i Övriga Europa.

Segment Q1 2022 Q1 2021 R12M
Norden 421 Mkr 309 Mkr 1484 Mkr
Justerad Ebita 85 Mkr 72 Mkr 313 Mkr
Ebita-marginal 20,1% 23,9% 21,1%
Övriga Europa 334 Mkr 149 Mkr 955 Mkr
Justerad Ebita 22 Mkr 11 Mkr 68 Mkr
Ebita-marginal 6,5% 7,4% 7,1%

Under årets första kvartal har Cary Group förvärvat bolag med en total omsättning på 253 Mkr. Senaste tolv månaderna har Cary Group förvärvat bolag med en omsättning på cirka 1,7 miljarder kronor jämförelsevis. Efter kvartsslutet har Cary Group slutfört förvärvet av brittiska Charles Pugh Holdings. Bolaget omsatte under fjolåret 56 MGBP (cirka 690 Mkr). med en justerad Ebita-marginal på 10%.

Charles Pugh har 28 verkstäder för byte och reparation av bilglas, 190 mobila verkstäder samt en grossistverksamhet från vilken de säljer bilglas till större delen av Storbritannien. Cary betalar 65 MGBP motsvarande 9,0 gånger rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda) exklusive synergier. Inklusive synergier väntas multipeln landa på 7,2 gånger rörelsevinsten.

Fragmenterad marknad

Marknaden är generellt sett mycket fragmenterad och består dels av specialister för reparation och byte av fordonsglas (som Cary Group). Men även bilverkstäder, bilhandlare och oberoende verkstäder. I Europa så har de tre största aktörerna på marknaden generellt en sammanlagd marknadsandel på cirka 30-40% i respektive land.

Senaste åren (2017-2020) har Cary Group i snitt betalt cirka 6 gånger rörelsevinsten före avskrivningar för förvärven. Efter synergier och liknande landade multipeln på 4,7x i snitt. Expansionsstrategin går ut på att göra större plattformsförvärv som sedan kompletteras med mindre tilläggsförvärv.

Hög skuldsättning

Vid utgången av första kvartalet uppgick nettoskulden i relation till justerad Ebitda till 3,6 gånger. Det är högt. Intrycket är att huvudägaren Nordic Capital och ledningen driver Cary Group med rätt hög finansiell risk.

2022 skissar vi på cirka 3,5 miljarder i omsättning. Det avser redovisad tillväxt allt eftersom förvärven konsolideras i Carys räkenskaper. På pro forma-basis omsatte koncernen cirka 3,6 miljarder år 2021 jämförelsevis.

Kommande år räknar vi med 16% tillväxt (drivet av aviserade förvärv och fortsatt organisk tillväxt). 2024 räknar vi inte med några nya förvärv utan tillväxten på 7% avser organisk tillväxt.

Marginalmässigt skissar vi på 13,5% i år och 15% på sikt. Bolagets målsättning är att nå 20% i justerad Ebita-marginal på medellång sikt (3-5 år). I Norden presterar redan Cary Group på den nivån eller bättre. Medan marginalen i Övriga Europa är kring 7%.

Använder vi en multipel på 16 gånger rörelsevinsten, i linje med andra tjänsteföretag som Instalco och Fasadgruppen finns cirka 25% uppsida på sikt. Risken är den höga skuldsättningen och att förvärvsutrymmet begränsas samt att Cary Group inte lyckas utvinna tilltänkta synergier från förvärven (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år %.  P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2021-2023E %
Cary Group 20,1 16,8 2,4 14,5 37,5
Addtech -4,4 25,5 25,1 2,7 10,6 8,2
AddLife -11,7 33,8 30,6 3,2 10,4 6,5
Indutrade -5,6 25,3 20,7 3,1 14,8 10,1
Lifco 2,6 25,6 23,9 4,2 17,6 8,8
Lagercrantz -6,7 25,3 21,2 3,1 14,5 7,7
NIBE 4,1 39,4 30,5 4,4 14,5 13,2
Storskogen 13,0 8,5 0,8 9,2 43,6
Instalco -19,0 18,6 16,5 1,3 7,9 13,8
Fasadgruppen 0,3 18,6 15,8 1,6 10,1 28,8
Genomsnitt -5,1 24,5 21,0 2,7 12,4 17,8
Källa: Affärsvärlden / Factset

Många av börsens serieförvärvare har pressats rejält under 2022. Trots att flera av aktierna har halverats sedan årsskiftet är de fortsatt i princip oförändrade sett över 12 månader.

Cary Group har en ambitiös tillväxtagenda och är aktiva i konsolideringen av marknaden för bilglas. Att bolaget köper rätt typ av bolag och kan utvinna synergier är centralt. Skuldsättningen är hög och riskerar att begränsa förvärvsutrymmet framöver.

Historiskt sett har marknaden för byte och reparation av bilglas varit relativt ocyklisk. Vid finanskrisen 2008-2009 sjönk nybilsförsäljning med 14% medan marknaden för byte och reparation av bilglas växte med 6% exempelvis.

VD Anders Jensen köpte aktier för drygt 1 Mkr på kurser kring 77 kronor i februari. Det blir intressant att se om insiders köper fler aktier efter nedgången. Trots kursfallet lockas vi inte av aktien. Rådet blir neutral.

Cary Group tio största ägare Andel
Nordic Capital through companies 30,0%
AMF Pension & Fonder 9,72%
SEB Fonder 9,07%
ODIN Fonder 8,08%
Capital Group 5,96%
Swedbank Robur Fonder 5,64%
Futur Pension 4,24%
Rydgruppen Sverige AB 4,20%
Anders Jensen 3,61%
Öhman Fonder 3,27%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold