Candles Scandinavia: En ljus IPO?

Doftljusbolaget Candles Scandinavia ska till börsen. Bolaget har bra tillväxt och fin kundlista. Ska man teckna aktien?
Candles Scandinavia: En ljus IPO? - Candles Scandinavia
Skärmdump från bolagets hemsida 26/10/2021.
Candles Scandinavia
Teckningskurs: 65,00 kr Antal aktier: 7,8 m
Börsvärde: 509 Mkr Nettokassa: 17 Mkr
VD: Viktor Garmiani Ordförande: Ulf Gejhammar

Candles Scandinavia (teckningskurs 65 kr) tillverkar och säljer doftljus. Största delen av intäkterna kommer från kontraktstillverkning. Bolaget är baserat i Örebro och grundades 2009 av makarna Viktor och Nina Garmiani. Viktor är än idag VD och största ägare.

Bolaget har sedan starten vuxit kraftigt och idag omsätter Candles Scandinavia över 100 Mkr. För att fortsätta tillväxtresan tar nu Candles Scandinavia in knappt 25 Mkr i samband med en notering på First North. Hälften av pengarna ska gå till att rekrytera försäljningsansvariga samt ökad marknadsföring, 25% till inköp av maskiner och ökad automatisering och resterande 25% till kvalitetskontroll och produktutveckling.

Affärsvärldens huvudscenario 2021/2022E 2022/2023E 2023/2024E
Omsättning 139 174 217
 – Tillväxt +30% +25% +25%
Rörelseresultat 18 23 30
 – Rörelsemarginal 13,0% 13,5% 14,0%
Resultat efter skatt 14 18 23
Vinst per aktie 1,75 2,28 2,95
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 14% 14% 14%
Nettoskuld/EBIT -1,5 -1,7 -1,9
P/E 37,0 28,5 22,0
EV/EBIT 26,7 20,0 14,9
EV/Sales 3,5 2,7 2,1
Kommentar: Bolaget har brutet räkenskapsår maj – april.

Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Candles Scandinavia
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 109 Mkr
Antal anställda 66
Teckningskurs 65,00 kr
Rådgivare Carlsquare, Nordic Issuing
Storlek på erbjudande 25 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 509 Mkr
Emissionskostnad Cirka 4 Mkr (14,2% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO*
Investerare som ska teckna i IPO
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2021-10-29
Beräknad första handelsdag 2021-11-08 (10 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 382 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Candles Scandinavia

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Candles Scandinavia betalar cirka 4 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 14,2 procent av erbjudandet.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

En styrelseledamot i Candles Scandinavia har varit ordförande i tre bolag som gick i konkurs under 2017.

VD och grundare Viktor Garmiani har varit ledamot i två bolag som gått i konkurs. Dessa bolag var en del i en tidigare satsning med att bygga ut egna Candles Scandinavia-butiker.

IPO-guiden upplever inte konkurserna som elakartade och stannar därmed vid en upplysning.

Ljus av raps

Candles Scandinavia tillverkar miljövänliga doftljus gjorda på vax av svensk rapsolja. Det vanliga är att doftljus tillverkas av paraffin eller en paraffin/vax-blandning. Paraffin är en oljeprodukt och det finns en efterfrågan för ett miljövänligt alternativ. Förutom att vara hållbara har Candles Scandinavias ljus enligt bolaget också 25-30% längre brinntid än vanliga paraffinljus men till samma kostnad.

Affären bedrivs i tre affärsområden:

  • Private Label – Kontraktstillverkning av kundanpassade doftljus under kundens egna varumärke.
  • Brands – Exklusiv distributör i Norden för amerikanska Newell Brands märken Yankee Candle, WoodWick och Millefiori Milano. Gäller både doftljus och rumsdofter (doftstickor). Tillverkning och distribution av ljus under eget varumärke sker också.
  • Home Party – Direktförsäljningskanal mot slutkund med eget varumärke. Nytt affärsområde sedan andra halvåret i år. 800 anslutna säljare med kommissionsbaserad ersättning.

Private label är det dominerande affärsområdet och där Åhléns, H&M, Lyko och holländska Rituals är exempel på kunder. Största kund är Rituals och under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 stod de för 46% av Candle Scandinavias omsättning. Rituals är kund sedan 2019 och har över 600 butiker i 27 länder. Egna varumärken står endast för 3% av Brands. Kvinnor är den typiska slutkunden och ett doftljus kostar ofta mellan 100-400 kr.

Bruttomarginalen för Candles Scandinavia som helhet är 43%. Förhoppningen är att det nya affärsområdet Home Party ska medföra en förbättrad marginal för bolaget. Bruttomarginalen inom detta affärsområde väntas vara 75%. Affärsområdet ger också en möjlighet att märka av vilka dofter med mera slutkunden efterfrågar.

Hittills en framgångssaga

Viktor och Nina Garmianis entreprenörsresa startade med barnkläder. Efter ett tag övergick de dock till heminredningsprodukter och snart tog ljusen över. Företaget har vuxit snabbt och under 2014-2016 blev Candles Scandinavia också utsett som DI-gasellbolag. Idag omsätter Candles Scandinavia över 100 Mkr.

Spår en ljus framtid – bygger ny fabrik

Från att ha tillverkat några hundra ljus per dag har produktionen skalats upp i omgångar. För ett år sedan tillverkades 4400 doftljus per dag i fabriken i Örebro. Idag är kapaciteten med två skift 25000 ljus per dag eller 3,5 miljoner ljus per år. Med den nuvarande kapaciteten är produktionen fullbelagd fram till februari 2022.

För att möta efterfrågan och öka produktionen ytterligare kommer maskiner köpas in under våren 2022. 25% av emissionslikviden eller drygt 5 Mkr ska användas till detta. Bolaget har också fastställda planer på en ny mer automatiserad fabrik i Örebro som ska ersätta den befintliga. Finansieringen ska ske genom banklån som kommer upptas löpande allteftersom bygget fortlöper. Ilija Batljan köpte aktier av Viktor Garmiani i somras och han har också åtagit sig att förvärva fabriksfastigheten när den är klar i början av 2023. Batljan äger aktier motsvarande drygt 5% av bolaget efter notering. Den nya fabriken väntas möjliggöra en kapacitet på 15 miljoner ljus per år.

Hälften av emissionslikviden ska satsats på försäljning och marknadsföring. Bland annat så ska Key account managers anställas till Private Label och en försäljningschef till Brands. Resterande 25% av pengarna ska användas till kvalitetskontroll och produktutveckling.

Candles Scandinavia spår en lönsam omsättningstillväxt om minst 30% per år. De senaste tre åren har bolaget vuxit mer än så.  

Komplex tillverkningsprocess?

Det finns många aktörer som gör handverksljus av vax i liten skala. Men Candles Scandinavia är enligt bolaget själva ensamma om att göra helt naturliga ljus i större skala. Att tillverka doftljus helt utan paraffin är också en komplex tillverkningsprocess enligt bolaget och inget som bara görs från en dag till en annan. Enligt bolaget ligger man 3-4 år före konkurrenterna på grund av detta.

Affärsvärldens reflektioner

  • Bra nisch. Inriktningen mot miljövänliga ljus verkar helt rätt och anpassad för den typiska slutkunden – medelålders eller något äldre kvinnor. Framgången hittills bekräftar också att man hittat rätt.
  • Pandemieffekt. Pandemin har gynnat bolaget. Frågan är hur mycket. Flera bolag inom heminredning så som Bygghemma och Desenio ser nu en avmattning. Första kvartalet (maj-juli) avtog också tillväxten för Candles Scandinavia då tillväxten var 13% jämfört med samma period i fjol. Finns det en risk att man skalar upp produktionen alltför mycket?
  • Hög teknikhöjd? Det är svårt att få en uppfattning om teknikhöjden i tillverkningen. Det finns självfallet en risk att exempelvis Newell Brands själva börjar producera 100% naturliga ljus. De har redan produktion i Europa genom sin fabrik i Tjeckien. I dagsläget kan vi dock konstatera att det vanligaste “miljövänliga” alternativet verkar vara en paraffin/vax blandning där sojavax verkar vanligt.

Slutsats

Viktor och Nina Garmiani framstår som duktiga entreprenörer. Candles Scandinavias kundlista imponerar också. Börsvärdet på över 500 Mkr återspeglar det. Fortsätter bolaget att visa stark tillväxt och når sitt mål att växa 30% per år finns uppsida i aktien. Vi räds dock en avmattning i efterfrågan likt det funnits för andra företag med heminredningsprodukter.

Räknar vi något mer försiktigt på en tillväxt på 25% och med en värdering på 16x rörelsevinsten är uppsidan blygsam på knappt 10%. Newell Brands, vars välkända varumärken Candles Scandinavia distribuerar, är noterat och värderas till 12 gånger rörelsevinsten jämförelsevis. De gör dock också mycket annat än bara ljus. Sammantaget så stannar vi i en neutral hållning till Candles Scandinavia.

Ägarbild efter IPO Andel Kommentar
Garcap Investment 46.4% VD och grundare Viktor Garmiani
Berggren Holding 13.3% Styrelseledamot Petter Berggren
Alntorp 13.3% Styrelseledamot Lennart Larsson
Ilija Batljan Invest 5.3% Fastighetsmagnat
Gejhammar Management 4,0% Styrelseordförande Ulf Gejhammar
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser