Analys Bufab
Bufab ångar på
Bufab | |
Börskurs: 250,00 kr | Antal aktier: 37,3 m |
Börsvärde: 9 320 Mkr | Nettoskuld: 1 189 Mkr (ex leasing) |
VD: Jörgen Rosengren | Ordförande: Sven-Olof Kulldorff |
Som flera andra verkstadsrelaterade bolag har Bufab (255 kr) gjort en imponerande återhämtning sedan viruskrisen slog till för ett år sedan. Genom att snabbt trappa upp pågående besparingsprogram men också ta del av ökad efterfrågan mot slutet av 2020, så nådde bolaget en rekordvinst för fjolåret, 482 Mkr (Ebita). Rörelsemarginalen var 10,1%. Att Bufab tog mot 27 Mkr i statliga stöd stör inte bilden nämnvärt.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 4 756 | 5 400 | 5 670 | 5 954 |
– Tillväxt | +9,4% | +13,5% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 482 | 594 | 638 | 685 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 10,1% | 11,0% | 11,3% | 11,5% |
Resultat efter skatt | 299 | 400 | 450 | 496 |
Vinst per aktie | 8,05 | 10,70 | 12,10 | 13,30 |
Utdelning per aktie | 2,75 | 3,00 | 3,50 | 4,00 |
Direktavkastning | 1,1% | 1,2% | 1,4% | 1,6% |
Avkastning på eget kapital | 16% | 19% | 19% | 18% |
Avkastning på operativt kapital | 27% | 41% | 50% | 52% |
Nettoskuld/EBITA | 3,4 | 1,7 | 1,0 | 0,6 |
P/E | 31,1 | 23,4 | 20,7 | 18,8 |
EV/EBITA | 23,3 | 17,7 | 16,5 | 15,3 |
EV/Sales | 2,2 | 1,9 | 1,9 | 1,8 |
Kommentar: Nettoskuld beräknas exklusive leasing |
Den starka utvecklingen fortsätter i början av 2021. Organisk tillväxt på 14%, en rörelsemarginal på 12,4% (9,5%) och vinst per aktie som ökar 38% till 3,81 kr. Detta klarar man trots att Q1 inte var något direkt behagligt kvartal. Bufab köper in komponenter (C-parts) i främst Asien till kunder i Västvärlden. Företaget har kämpat med flaskhalsar, dyrare frakt, stopp i containertrafiken med mera. Men skickliga aktörer tenderar klara tuffa tider bäst och kan flytta fram positionerna. Det stämmer nog väldigt väl in på Bufab just nu.
Frågan kring Bufab-aktien är väl den vanliga i denna rapportperiod – hur mycket av de imponerade nyckeltalen som visas upp i Q1 ska en investerare våga tro blir bestående? Och hur mycket beror mest på ohållbart låga kostnader, att kunder fyller upp lager och liknande tillfälliga effekter.
Bolaget självt tonar ned farhågorna för att tillfälligheter gav ett starkt Q1. Bufab uppger till exempel att den starka efterfrågan inte längre är grundad i lageruppbyggnad utan i god efterfrågan från slutkund. Bolaget har nyligen också lanserat finansiella mål som antyder att man inte ser nuvarande nyckeltal som atypiska. Till exempel är ambitionen att växa 10% per år, öka vinsten 15% per år och senast 2023 nå 12% i rörelsemarginal (Ebita). På rullande 12 månader är marginalen 11%.
I grund och botten tror Afv att Bufab har goda möjligheter att fortsätta utvecklas i stark stil. Som en av få stora aktörer i branschen tar man ständigt marknadsandelar från mindre spelare. I fjol krympte marknaden 8% men Bufab bara 5%, till exempel. Ökande inköpsvolymer, god kvalitetssäkring särskilt inom ESG och en bra förvärvsstrategi är konkurrensfördelar. De stora tyska och schweiziska konkurrenterna förefaller mindre expansiva. Kanske kämpar de med en ogynnsam kundexponering mot flyg och fordon jämfört med det extremt diversifierade Bufab?
Utmaningen på kort sikt blir att passa kostnadsökningarna för frakt och komponenter vidare till kundledet. Att hitta något nytt förvärv vore också bra. Här signalerar Bufab mer aktivitet än tidigare. Bolaget behöver också rekrytera en ny VD efter Jörgen Rosengren som går till Gränges.
Utmaningen för en investerare är att svälja den nu rätt höga värderingen av Bufab-aktien. Afv har i tidigare analyser räknat med EV/Ebit 15 på en långsiktig vinstnivå. Vi skruvar upp det till 18x efter ett 2020 då bolaget visade väldigt fina kvaliteter. Om Bufab stabiliserar marginalen på nuvarande nivå och växer går det att se avkastningspotential nog för att fortsätta äga aktien. Se reglaget.
Köprådet får stå kvar i Bufab med sikte på kurser över 300 kr. Men investerare bör ha det pessimistiska scenariot i åtanke. Risknivån är högre än tidigare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser