Bubbleroom: Tar marknadsandelar

E-handlaren Bubbleroom noterades på First North i november ifjol. Aktien har nästan halverats sedan dess. Tillväxten under första halvåret i år var stark. Får bolaget ut den effektivitet de hoppas på från lagerflytten så finns god lönsamhetspotential.
Bubbleroom: Tar marknadsandelar - Bubbleroom
E-handelsbolaget Bubbleroom grundades 2005 av Svante Tegner. På bilden syns influencern Kenza Zouiten som har flera designsamarbeten med Bubbleroom.
Bubbleroom
Börskurs: 19,50 kr Antal aktier: 15,5 m
Börsvärde: 303 Mkr Nettokassa: 139 Mkr
VD: Ville Kangasmuukko Nordström Ordförande: Freddy Sobin

Bubbleroom (19,50 kr) är ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor genom sajten Bubbleroom.se. Fokus är på lyxigt, glammigt och feminint mode, som bolaget själva säger. Festkläder är en betydelsefull produktkategori (~45% av försäljningen).

Sortimentet består både av egna varumärken (60,7% av omsättningen 2021) samt 150 externa varumärken. Kläderna och accessoarerna köps in från tillverkare. Bubbleroom startade 2005 och har idag 73 anställda. Huvudkontor och lager ligger i Borås. Sverige är bolagets största marknad.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 399 483 541 595
 – Tillväxt +3,9% +21,0% +12,0% +10,0%
Rörelseresultat -6 6 15 21
 – Rörelsemarginal -1,5% 1,2% 2,8% 3,5%
Resultat efter skatt -7 4 11 15
Vinst per aktie -0,46 0,27 0,72 0,99
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -8% 2% 6% 8%
Avkastning på operativt kapital Neg. 21% 39% 64%
Nettoskuld/Ebit 24,8 -22,8 -9,7 -8,2
P/E -42,4 72,2 27,1 19,7
EV/Ebit -27,4 28,3 11,0 7,9
EV/Sales 0,4 0,3 0,3 0,3

Bubbleroom var fram till sommaren 2018 ett dotterbolag till Consortio Fashion Group. Consortio äger även e-handelsbolaget Cellbes och har tidigare ägt postorderföretaget Haléns som avvecklades 2017. Nischbanken TF Bank har vuxit fram som en finansieringsrörelse till just Haléns.

Ägarna av Consortio är nu stora ägare i Bubbleroom. Ägargruppen består av Jonas Weil, Avi Silberman, John Brehmer (ordförande TF Bank), Paul Källenius och Robert Gyll.

VD i Bubbleroom sedan 2015 är Ville Kangasmuukko Nordström. Han äger 1,93% av aktierna värda omkring 6 Mkr. Ordförande Freddy Sobin äger 2,12% av aktierna (värda 6,4 Mkr). Sobin är VD för Consortio Fashion Group.

Bubbleroom noterades på First North i november 2021. Teckningskursen var 36 kronor per aktie. Vi på Affärsvärlden avrådde från att teckna aktier då vi tyckte värderingen var väl hög. Sedan dess har aktien sjunkit med 46%. Hur skall man se på bolaget framåt?

UTMANANDE MARKNAD

Många näthandelsbolag har gynnats under pandemin då intresset för e-handel ökat. Mellan 2012-2019 växte näthandeln omkring 13-17% per år. Under coronadrabbade 2020 ökade tillväxten till hela 40%. 2021 växte e-handeln med ytterligare 20%. Tillväxten var stark i början av 2021 (+53% i Q1) men mattades av under året. I fjärde kvartalet 2021 minskade e-handeln med 1,2% enligt PostNords e-handelsbarometer.

Den negativa tillväxten har fortsatt in i 2022. Enligt branschorganisationen Svensk Handel minskade e-handeln med 13% i Sverige under första kvartalet i år. I april minskade e-handelns omsättning med 15% jämfört med samma månad ifjol. Under maj månad var nedgången 8%.

I fliken ”e-handelsandel” visas hur stor andel av köpen inom respektive kategori som sker på nätet. Hemelektronik har legat i topp länge och passerade under fjolåret 50%. Numera sker majoriteten av svenska konsumenters inköp av hemelektronik online. E-handelsandelen för kläder och skor är omkring 30% jämförelsevis.

Starkt första halvår

Bubbleroom har trotsat den tuffa marknaden och uppvisat fin tillväxt under årets första halvår. Omsättningsökningen inklusive bolagets avvecklade B2B-försäljning landade på 22,2% under årets första sex månader.

NEDLAGD B2B-FÖRSÄLJNING

Under början av 2021 lade Bubbleroom ned B2B-satsningen som innefattade försäljning till återförsäljare som sålde bolagets kollektioner i exempelvis fysiska butiker. B2B-segmentet omsatte 16 Mkr år 2020.

Exklusive effekterna från avvecklingen var tillväxten 28,3%. Bolaget tar marknadsandelar. Det är förstås alltid enklare att växa från en låg bas men Bubblerooms tillväxt är ändå imponerande.

Bubbleroom Q2 2022 Q2 2021
Omsättning 128,5 Mkr 105,5 Mkr
Tillväxt Y/Y 21,8% 11,7%
Bruttomarginal 65,4% 62,2%
Rörelseresultat 2,9 Mkr 3,0 Mkr
Ebit-marginal 2,3% 2,8%

Ser vi till utvecklingen i andra kvartalet var tillväxten 21,8% (eller 27,2% rensat för avvecklingen). Bruttomarginalen stärktes till drygt 65% (62) till följd av högre andel egna varumärken, som har bättre marginaler. Rörelsemarginalen landade på 2,3% jämfört med 2,8% året innan.

I kontakt med Affärsvärlden uppger VD Ville Kangasmuukko Nordström en rad faktorer till varför Bubbleroom uppvisat tillväxt trots en utmanande marknad.

  • Samhället har öppnats upp igen efter pandemin. Sociala aktiviteter såsom bröllop, examensfester och konfirmation gynnar Bubbleroom då bolaget har en stark position inom festklänningar för denna typ av evenemang.
  • Konsumenterna har under första halvåret 2022 alltmer handlat i fysiska butiker. Bubblerooms nisch med fokus på lyxigt, glammigt och feminint mode erbjuds inte hos fysiska handlare i samma utsträckning. Kunderna fortsätter att handla hos Bubbleroom uppger VD Kangasmuukko Nordström.
  • Bubbleroom menar att de håller på att transformera bolaget till ett DTC-bolag (försäljning direkt till konsument) och har hög andel egna varumärken som enbart säljs på Bubblerooms sajt, eller fåtal utvalda marknadsplatser (Zalando).

Nytt automatiserat lager

Under början av juli i år driftsatte Bubbleroom sitt nya automatiserade robotlager från Autostore i lokalerna i Borås. Bubbleroom har också genomfört flytt av kontor till samma fastighet som lagret där även bolagets nya fotostudio ligger.

Numera skickas alla kundorders från det nya lagret. Ledingen uppger att man på kort tid redan sett ökad kostnadseffektivitet genom automationslösningen. Bolaget känner sig trygga med att få ut kostnadsbesparingar på 20-30 Mkr per år med full effekt från fjärde kvartalet 2022. Automationslösningen ger inte bara lägre kostnader för varuhantering utan Bubbleroom kan även leverera försändelserna snabbare till kund och förhoppningsvis uppnå högre kundnöjdhet och lojalitet.

Att genomföra en lagerflytt är ett affärskritiskt moment. Börskollegan Nelly genomförde under förra sommaren en liknande lagerflytt. Nelly har däremot inte alls fått ut den effektivitet de hoppades på och lanserade nyligen ett rejält sparprogram. Under juni fick Nellys VD Kristina Lukes sparken.

Höga returer

Många e-handelsbolag, framför allt de som säljer kläder, har generellt höga returgrader. Bubbleroom redovisar inte deras returgrader i delårsrapporterna. I prospektet från noteringen i höstas så uppgick Bubblerooms returgrad till 48% år 2020.

Bolag Genomsnittligt ordervärde Returgrad
Bubbleroom 852 kr 48%
Boozt 811 kr 35%
Nelly 710 kr 35%
Zalando 605 kr 50%

Det genomsnittliga ordervärdet för Bubbleroom är högre än för både Boozt och Nelly men också Zalando. Bubbleroom och Zalando har returgrad kring 50%. Boozt och Nelly ligger kring 35-40%.

Skillnaden i returgrad beror på produktmix med högre andel kosmetikprodukter (med strukturellt lägre returgrad) för Boozt och Nelly. Bubbleroom har fri frakt vid köp över 499 kronor. Retur kostar 49 kronor. Trenden på marknaden generellt är att allt fler e-handelsbolag har börjat ta betalt för returer.

En del e-handelsbolag har lanserat initiativ för att få ned returgraderna. Konkret så stänger bolagen av kunder med ett överdrivet köpbeteende där de skickar tillbaka en stor andel kläder. Boozt arbetar med detta och även Bubbleroom tillämpar samma modell.

Samarbete med Zalando

Från juli i år använder Bubbleroom Zalandos egna lager- och logistiklösning i Tyskland för försäljning till marknader utanför Norden.

Expansionen via Zalandos plattform är kostnadseffektiv då Bubbleroom kan testa nya marknader utan stora investeringar eller höga marknadsföringskostnader. Zalando-satsningen uppges ha varit lyckad och under andra halvåret 2022 kommer Bubbleroom lansera på ett antal nya marknader. Exempelvis Belgien, Frankrike, Polen, Italien, Finland och Norge.

Antal följare Instagram November 2021 Augusti 2022
Bubbleroom 335 000 325 000
NA-KD 3 100 000 3 200 000
Nelly 436 000 430 000
Ellos 324 000 333 000
Boozt 45 000 54 000
Cellbes 13 200 14 600

Några konkurrenter till Bubbleroom är exempelvis Boozt, Nelly, NA-KD, Acne, Gina Tricot och Zalando.

Antalet följare på Instagram säger kanske inte så mycket men ger i vart fall någon slags indikation kring intresset för bolagen på sociala medier.

I tabellen här intill visas utvecklingen i antal följare från i november ifjol tills idag.

Prognoser och värdering

Bubbleroom verkar ha ett fint tillväxtmomentum. Besöksstatistiken på bolagets svenska sajt är enligt Similarwebb dock ned något senaste månaderna, men det skall man troligen inte dra allt för stora slutsatser av. Q2 och Q4 är de säsongsmässigt starkaste kvartalen med student och konfirmation samt jul och nyår.

Under andra halvåret 2022 skissar vi på 20% tillväxt vilket sammantaget leder till 21% tillväxt på helårsbasis 2022. Kommande år räknar vi med 10-12% tillväxt.

Givet att Bubbleroom får ut den effektivitet bolagets hoppas på så finns potential till fin lönsamhetsförbättring. Även om det i praktiken ofta är svårare än i teorin. Titta bara på Nelly.

Vi räknar med 1,2% rörelsemarginal under innevarande år som stiger till 3,5% år 2024. Bubblerooms målsättning är att nå 8-10% rörelsemarginal före avskrivningar (Ebitda). Andra större e-handelsbolag som exempelvis Boozt har tjänat kring 3% – 4,5% senaste åren. De är å andra sidan betydligt större än Bubbleroom.

Värderingarna bland e-handelsbolagen har kommit ned rejält under det senaste året. Zalando-aktien har sjunkit 66% och Footway drygt 70%.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
Bubbleroom -46,0 (från IPO) 27,1 11,0 0,3 2,8 11,0
Nelly -48,0 37,2 0,4 1,1 2,9
Boozt -56,1 20,3 15,1 0,7 4,8 15,2
Lyko -30,7 65,7 48,9 1,1 2,3 19,6
Footway -71,8 neg neg 0,6 -4,5 16,0
BHG Group -74,4 9,7 10,6 0,5 5,1 7,7
Zalando -65,8 45,7 27,6 0,7 2,5 13,5
Genomsnitt -57,8 33,7 25,1 0,6 2,0 12,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

Bubbleroom har uppvisat fin tillväxt under årets första halvår. En förklaring är återöppningen av samhället med fler evenemang jämfört med under 2021. Bolaget har en bra position inom nischen festkläder. Stor del av kunderna är unga tjejer och returgraderna är höga.

Det grumliga konjunkturutsikterna med ökad inflation och avmattad konsumtion är en tydlig risk. Lagerflytten är en annan. Även om det initialt verkar gått bra så krävs det en hel del för att få ut den effektivitet bolaget strävar efter. Börskollegan Nelly är ett tydligt exempel på att det är lättare sagt än gjort.

Sett till försäljningsmultiplar värderas Bubbleroom (EV/S 0,3x) med en tydlig rabatt mot sektorn (0,6x). Sportamore som storleksmässigt var ungefär jämförbart med Bubbleroom köptes ut från börsen av Footway i början på 2020 till 0,6 gånger omsättningen. Optimisten ser Bubbleroom som ett tänkbart uppköpsobjekt. Det vore rimligt med en konsolideringstrend bland e-handlarna då storlek och skala är viktigt för att nå stordriftsfördelar.

Bubbleroom kan dock vara intressant även på egna meriter. Mycket hänger som sagt på lagret. Likviditeten i aktien är klen. Lock-up-avtal för ett antal av bolagets större huvudägare löper ut 23 november i år.

Bolaget har en stark finansiell ställning. Nettokassan utgör nästan halva börsvärdet. Investerare som gillar småbolag och inte räds ovan nämnda risker kan möjligen överväga en post.

Bubbleroom tio största ägare Andel
Jonas Weil 16,0%
John Brehmer 15,0%
Paul Källenius 15,0%
Futur Pension 13,5%
Trylon AB 13,1%
Robert Gyll 10,7%
Vasastaden Holding AB 7,73%
FE Fonder 3,53%
Movestic Pension 3,40%
Aktia Asset Management 2,30%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser