Brittiskt hemmadrickande lyfter Kopparbergs

Bryggerikoncernen överraskade rejält i andra kvartalet och lyckades mot alla odds leverera det bästa resultatet någonsin. Nya produkter visar stark tillväxt och britterna verkar inte haft några problem att flytta pubkulturen till vardagsrummet.
Brittiskt hemmadrickande lyfter Kopparbergs - Kopparbergs
Kopparbergs
Börskurs: 186,00 kr Antal aktier: 20,6 m
Börsvärde: 3 833 Mkr Nettoskuld: 52 Mkr
VD: Peter Bronsman Ordförande: Mikael Jönsson

Kopparbergs (186 kr) brygger, säljer och distribuerar framför allt cider och öl men även en del andra alkoholhaltiga drycker och vatten.

Cidermarknaden är till stor del koncentrerade till Europa och då särskilt Storbritannien. Det är också Kopparbergs klart största marknad följt av hemmamarknaden Sverige.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 1 933 2 165 2 122 2 185
 – Tillväxt -3,1% +12,0% -2,0% +3,0%
Rörelseresultat 281 368 318 328
 – Rörelsemarginal 14,5% 17,0% 15,0% 15,0%
Resultat efter skatt 204 253 222 229
Vinst per aktie 9,88 12,30 10,80 11,10
Utdelning per aktie 4,75 7,00 7,00 7,25
Direktavkastning 2,6% 3,8% 3,8% 3,9%
Avkastning på eget kapital 24% 26% 20% 19%
Avkastning på operativt kapital 30% 36% 30% 32%
Nettoskuld/EBIT 0,4 0,1 -0,3 -0,5
P/E 18,8 15,1 17,2 16,8
EV/EBIT 14,2 10,8 12,5 12,2
EV/Sales 2,1 1,8 1,9 1,8
Första halvåret 2020 Tillväxt Förändring rörelseresultat
Kopparbergs +18% +46%
Carlsberg -13% -13%
Royal Unibrew -6% -7%
Anheuser-Busch -18% -40%
Heineken -19% -54%
Diageo -24% -41%
Molson Coors -12% -9%

Kopparbergs rapport för andra kvartalet var nästan svårbegripligt bra. Vad som skulle blivit en given resultatmiss blev istället bolagets bästa kvartal någonsin. Det var knappast väntat sett till hur andra bryggeribolag rapporterat hittills i år (se tabell bredvid). Kopparbergs aktie steg drygt 20% på det starka beskedet.

Det kraftiga uppsvinget verkar även tagit bolaget på sängen. I mars började man nämligen varsla personal vid bryggeriet i Kopparberg. Läget ändrades dock snabbt när efterfrågan i stället började öka dramatiskt.

Framför allt är det i Storbritannien som utvecklingen överraskat. Stängda pubar och restauranger har förstås tyngt men står bara för omkring 40% av omsättningen i landet. Resten av intäkterna kommer från försäljning i handeln och där beskrivs ökningen som ”chockartad”, när Affärsvärlden talar med VD Peter Bronsman.

Dessutom är pubmarknaden sådan att större bryggerikoncerner ofta försöker låsa krögare till ett visst sortiment. Det gör att Kopparbergs har en något lägre marknadsandel här. Men när kunden i butik själv får välja varumärke sticker Kopparbergs ut i positiv bemärkelse.

Till och med mitten av juli hade försäljningen av öl och cider i brittisk handel ökat med hela 21%. Men Kopparbergs som gynnats av skiftet från pub till butik växte imponerande 37%.

Även i Sverige märks samma fenomen där bolaget alltså gynnats av att konsumtionen flyttat hem till TV-soffan. Försäljningen på Systembolaget står i vanliga fall för närmre 80% av bolagets dryckesförsäljning i Sverige. Ökningen på Systembolaget beskrivs ha kompenserat för minskningen av restaurangaktivitet och tysk gränshandel.

Turistmarknader som Spanien, Grekland och Cypern är dock drabbade av reserestriktioner och har inte kommit igång för säsongen.

Grafiken nedan visar Affärsvärldens bedömning av hur omsättningen utvecklats över tid på bolagets olika marknader. I rött syns också vår prognos för koncernens omsättning 2020-2022.

Till och med 2015 växte Kopparbergs kraftigt på den brittiska marknaden. Sedan dess har omsättningen stått still och aktien backat rejält. Att få ny fart på tillväxten tror vi är avgörande för aktien framöver.

Kopparbergs har lanserat ett antal nya produkter och produktsegment senaste tiden. Förhoppningen är att de ska vända tillväxttrenden till det bättre.

I fjol lanserade Kopparbergs ett antal ”Pink Gin”-produkter. (läs vår analys här för mer om det). Dessa verkar blivit otroligt framgångsrika och VD Peter Bronsman nämner att bolaget nu säljer mer gin i Storbritannien än hela den totala marknaden för gin på Systembolaget.

Vi pratar en bit över 2 miljoner liter som nu uppges stå för omkring 15% av koncernens försäljning. Det motsvarar någonstans kring 300 Mkr i omsättning för produkter som lanserades för drygt ett år sedan. Träffar man rätt på produktsidan finns alltså stora möjligheter att använda befintliga varumärken och distributionskanaler för att växa mycket snabbt.

Nytt i år är också två rombaserade produkter. Samt ett inträde i det kalorisnåla ”hard seltzer”-segmentet som i princip utgörs av kolsyrat vatten med sprit och smaksättare.

Årets extrema marknadsklimat lär ha varit särskilt gynnsamt för lanseringar av nya produkter. I Storbritannien får Kopparbergs befintliga produkter ofta bra hyllplats i butik eftersom de säljs till betydligt högre snittpris än de närmsta konkurrenterna och därmed är mer lönsamma för handlaren.

När försäljningstrycket i handeln dessutom varit extra högt har nya lanseringar uppskattats. Det tycks ha varit relativt lätt för Kopparbergs få in nya produkter och de verkar dessutom sålt väl.

Sammantaget är slutsatsen att bolaget hittills i år både tagit marknadsandelar och lyckats lyfta försäljningen med nya produkter.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2020-2022 %
Kopparbergs 24,5 17,2 12,5 1,9 15,0 0,5
Carlsberg -14,2 19,9 15,1 2,4 16,1 5,6
Royal Unibrew 15,4 26,3 21,1 4,3 20,1 4,5
Anheuser-Busch -41,6 18,8 15,7 4,5 28,4 6,1
Heineken -22,0 21,3 18,0 2,8 15,5 7,2
Diageo -26,5 23,3 21,5 6,5 30,1 3,1
Constellation Brands -6,5 19,2 18,2 6,3 34,3 5,3
Molson Coors -28,3 10,0 13,0 1,6 12,7 2,5
Ambev -32,7 18,8 11,8 3,3 27,5 7,2
Genomsnitt -14,6 19,4 16,3 3,7 22,2 4,6
Källa: Affärsvärlden / Factset

Är Kopparbergs en tillfällig coronavinnare som går mot tillväxtmässig baksmälla när barer och pubar successivt öppnar upp igen? I viss utsträckning tycks bolaget gynnats av kanelskiftet från pub till butik.

Under ytan växer dock bolaget kraftigt med nya produkter på ett sätt som åtminstone överträffar våra förväntningar. Pink Gin har uppenbarligen växt till en viktig produktkategori för bolaget på bara något års tid. Det visar att bolaget inte tappat stinget när det kommer till att utveckla nytt.

Under virustiden har bolaget dessutom hittat nya kunder i butiksledet. Spelar man korten rätt kanske man kan förvalta det ökade intresset för varumärket och komma ut starkare även när läget normaliseras?

I vårt huvudscenario räknar vi med viss avmattning nästa år men att bolaget fortsätter växa underliggande med ett par procent per år. Använder vi en lite mer tillväxtbetonad värderingsmultipel på 14 gånger rörelseresultatet finns en uppsida på drygt 30% i aktien.

  • Optimistiskt scenario: Kopparbergs kommer ut på andra sidan covid-19 som ett bolag med bättre marknadsposition. Nya produkter ger ytterligare tillväxt och aktien får en värdering i linje med större bryggerikoncerner kring 16 gånger rörelseresultatet. Uppsidan blir då 70%.
  • Pessimistiskt scenario: covid-19 innebar endast ett tillfälligt lyft och bolaget återgår likt de senaste åren till att omsätta kring 2 miljarder kronor. Marginalerna faller tillbaka och pressas i värsta fall ytterligare av ett ännu svagare pund. Aktien är då värd nedåt 135 kronor och kan säkert falla ännu lägre än så.

Affärsvärldens slutsats

Vi tror många underskattar den tillväxt som Kopparbergs har från nya produkter. Verksamheten är förhållandevis konjunkturstabil och aktien handlas till drygt 12 gånger rörelseresultatet. Det är inte ett farligt pris om det finns en god chans att bolaget nu lyckats få fart på försäljningen.

Man bör räkna kallt med ett något svagare 2021 men givet det tycker vi ändå aktien ser köpvärd ut.

Tio största ägare i Kopparbergs Värde (Mkr) Kapital Röster
Dan-Anders & Peter Bronsman 879 22,8% 65,3%
Nils-Olov Jönsson inkl. bolag/stiftelser 589 15,3% 6,9%
Didner & Gerge Fonder 300 7,8% 3,5%
Kurt Carlsson 158 4,1% 1,8%
Anders Andersson 108 2,8% 1,3%
Karl Magnus Thuresson 97 2,5% 1,1%
Avanza Pension 56 1,4% 0,7%
Wolfgang Voigt 48 1,2% 0,6%
Liz Ebercrantz 37 1,0% 0,4%
Jonas Jonsson 33 0,9% 0,4%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser