Briox: Fortnox lillebror

Mjukvarubolaget Briox som säljer bokföringsprogram ska nu lansera sina lösningar i Sverige och ta upp kampen med storebror Fortnox. Briox-aktien har utvecklats riktigt starkt på börsen senaste åren. Finns mer uppsida?
Briox: Fortnox lillebror - Briox Rydell
Briox
Börskurs: 6,60 kr Antal aktier: 66,6 m
Börsvärde: 440 Mkr Nettokassa: 21 Mkr
VD: Mikael Lindblom Ordförande: Erik Hammarberg

Briox (6,60 kr) är ett mjukvarubolag som säljer lösningar för bokföring, tidrapportering, fakturering och liknande som företagare behöver. Briox fokus är på småföretag med upp till fem anställda.

Vid utgången av det tredje kvartalet hade Briox drygt 8 200 kunder samt cirka 20 000 användarlicenser. Viktigaste marknaden är Finland (97% av försäljningen 2023) men Briox säljer även i Estland, Lettland och Litauen. Hösten 2024 meddelade Briox att de även kommer lansera sina lösningar på den svenska marknaden, mer om det senare.

Bolaget grundades 2010 i Växjö av Jan Älmeby som även grundat affärssystembolagen Fortnox och SPCS (som numera ägs av Visma). Till en början hette bolaget Fortnox International och noterades på First North 2011. Tanken var att sälja Fortnox affärssystem till mindre företag i Finland, Storbritannien, Tyskland och Polen.

Våren 2013 bytte bolaget namn till FINT och under 2015 bytte koncernen namn till Briox. Briox-produkt bygger alltså delvis på tidigare versioner av Fortnox lösning. Under slutet av 2015 tecknades ett avtal med Fortnox för att särskilja bolagens verksamheter. I början av 2017 betalade Briox sista licensbetalningarna till Fortnox och bolagen har sedan dess ingen ekonomisk eller legal koppling till varandra.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 12 13 22 33
 – Tillväxt 38,4% 12,0% 65,0% 50,0%
Rörelseresultat -25 -20 -13 -3
 – Rörelsemarginal -205,7% -150,0% -60,0% -10,0%
Resultat efter skatt -25 -16 -11 -3
Vinst per aktie -0,43 -0,24 -0,16 -0,04
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital -50% -40% -29% -9%
Kapitalbindning -90% -70% -35% -20%
P/E e.m e.m. e.m. e.m.
EV/Ebit e.m e.m. e.m. e.m.
EV/Sales 35,0x 31,3x 18,9x 12,6x

Största ägare i Briox med knappt 13% av aktierna är Jörgen Persson (via bolaget Monitor som säljer affärssystem till tillverkande företag). Näst största ägare med 12% är Mikael Lindblom med 12%. Lindblom är VD på Briox sedan augusti 2024 då Johan Nordqvist lämnade efter cirka fyra år på posten. Mikael Lindblom har suttit i styrelsen sedan 2021 och varit storägare sedan 2022. Lindblom är förmodligen mest känd som en av grundarna till mjukvarubolaget Medius (som erbjuder lösningar för e-fakturering).

Martin Jönsson som är fastighetsentreprenör samt ägare till ett flertal hotell är tredje största ägare med 9,5%. Jönsson satt i styrelsen för Briox 2016-2018 och är sedan 2021 åter tillbaka i styrelsen. Briox har idag ett trettiotal anställda (en tredjedel jobbar med produktutveckling). Huvudkontoret ligger i Växjö.

De senaste fem åren (2020 till Q3 2024) har Briox ökat försäljningen med cirka 26% per år i snitt. Det är bra, samtidigt är det från låga nivåer (4 till 13 Mkr). Briox går fortsatt med förlust och har haft en rörelseresultat kring -20 till -25 Mkr de senaste åren.

Land/Marknad Mikro Små Medium Totalt Anställda
Finland 320 000 16 000 3100 339 100 940 000
Estland 108 000 5800 1000 114 800 380 000
Lettland 98 000 7800 1400 107 200 460 000
Litauen 250 000 11 500 2300 263 800 755 000
Marknad 776 000 41 100 7 800 824 900 253 5000

Sedan starten 2010 har Briox varit etablerat i Finland. 2019 lanserades bolagets programvara även i Estland och under 2020 skedde lansering i Lettland och Litauen.

I Finland och Baltikum finns idag cirka knappt 600 000 mikroföretag, det vill säga de minsta företagen med upp till cirka fem anställda. Tillsammans sysselsätter de minsta bolagen runt 2,6 miljoner människor med en personalstorlek om 1-250 personer. På den svenska marknaden är marknadspotentialen cirka 800 000 kunder enligt Briox.

SaaS-lösning

Marknaden för bokförings- och affärssystem drivs av en ökad digitalisering samt etablering av SaaS-lösningar. Enligt Briox så är det många småföretag i Finland och Baltikum som har en stark preferens för att använda molnbaserade tjänster framför lokalt installerade program (on prem).

Briox erbjuder en molnbaserad SaaS-tjänst (Software as a Service) vilket numera är standard i branschen. Försäljning sker primärt via samarbetspartners i form av redovisningsbyråer. Att ha starka relationer till redovisnings- och revisionsbyråerna är därav helt centralt och är exempelvis en viktig orsak till Fortnox framgångar på den svenska marknaden.

Kunderna betalar typiskt sett 25 euro i månaden. Därutöver finns en enklare variant för företag med särskilt få verifikationer som kostar 15 euro i månaden. Vidare finns olika typer av tilläggstjänster. Kunderna kan välja att betala förskottsvis per månad, kvartal eller år. Intäkterna är återkommande och kunderna trögrörliga vilket ger en inlåsningseffekt. Konkurrenten Fortnox hade under tredje kvartalet 2024 en genomsnittlig intäkt per kund som uppgick till 293 kronor per månad jämförelsevis.

Briox Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023
ARR 21,1 Mkr 17,1 Mkr
Tillväxt Y/Y 23% 55%
Omsättning 9,5 Mkr 8,7 Mkr
Tillväxt Y/Y 9% 40%
Antal kunder 8209 st 6080 st
Tillväxt Y/Y 35% 27%
Rörelsekostnader 20,0 Mkr 19,3 Mkr
Tillväxt Y/Y 4% 13%
Ebitda -10,5 Mkr -10,6 Mkr
Ebitda-marginal -111% -122%
Ebit -19,3 Mkr -17,9 Mkr
Ebit-marginal -204% -205%
Resultat per aktie -0,30 kr -0,31 kr

9% omsättningstillväxt

Under de första nio månaderna 2024 omsatte Briox 9,5 Mkr (8,7) vilket var 9% högre än motsvarande period 2023.

Antalet kunder uppgick 8 209 stycken vid utgången av tredje kvartalet. Det var 35% högre än året innan. Q3 2024 var det första kvartalet som Briox rapporterade antalet kunder. Tidigare har bolaget endast redovisat antalet aktiva licenser (en kund har vanligtvis flera licenser). Vid halvårsskiftet 2024 uppgick antalet användarlicenser till drygt 19 600 stycken.

Rörelsekostnaderna steg 4% och Ebitda var -10,5 Mkr (-10,6) första nio månaderna. På Ebit-nivå var resultatet -19,3 Mkr (-17,9).

Finland är som sagt den klart viktigaste marknaden och står för den absoluta merparten av intäkterna. Briox är dock en liten aktör i Finland. Att bolaget nu är verksamma på en handfull marknader är både positivt och negativt. Att ha en diversifierad intäktsbas är bra. Samtidigt har Briox inte riktigt fått fäste på någon marknad (utöver Finland). Under 2023 omsatte Briox totalt sett cirka 0,3 Mkr i Estland, Lettland och Litauen. Det är kaffepengar i sammanhanget.

Några konkurrenter är Procountor, Netvisor och Fennoa.

Möjligen hade det varit bättre att satsa resurser och kraft på en enskild marknad i stället för en handfull marknader. Fortnox och Avanza är två framgångsrika exempel på bolag som lyckats bygga upp en stark position på den svenska hemmamarknaden. Men inget av bolagen har än så länge expanderat utanför Sverige. I det tredje kvartalet 2024 tog Fortnox in hela 16 000 nya kunder.

Lansering i Sverige

I början av oktober 2024 meddelade Briox att de ska lansera sina lösningar i Sverige. Den svenska marknaden består totalt sett av cirka 1,2 miljoner företag varav merparten är småföretag med upp till tio anställda.

“Att ta klivet in i Sverige känns riktigt spännande. Vi känner att vi nu har ett bra produkterbjudande som vi tror passar väl in på den svenska marknaden. Det kommer öppna upp för många intressanta affärsmöjligheter som vi kommer ta tillvara på. Briox ska vara det självklara valet för en soloprenör,” sade Briox VD Mikael Lindblom i ett pressmeddelande.

I mitten av november tecknade Briox sitt första partnerskap i Sverige med finansbolaget Finansia. Konkret innebär det att Finansia kommer att integrera Briox plattform och app i sitt erbjudande. Samtidigt som Briox kommer introducera Finansias tjänster för fakturahantering och finansiering på den svenska marknaden.

Avtalet sträcker sig över tre år och omfattar 300 kunder som kommer använda Briox lösning, med option på att aktivera ytterligare licenser. De första användarna är planerade att vara igång till sommaren 2025. Finansia omsatte 38 Mkr år 2023 och hanterar och finansierar årligen över 120 000 fakturor.

Strax innan jul slöt Briox sitt andra partnerskap med en icke namngiven byrå med säte i Stockholm. Partnern har varit verksam i över 20 år och uppvisat lönsam tillväxt samt har flera hundra kunder. Briox partner kommer gå live i Briox system sommaren 2025 och initialt hantera 100 kunder.

Visma förvärvar

Visma omsatte 27,5 miljarder kronor (2392 miljoner euro) under 2023 med en Ebitda-marginal på cirka 30%. Visma har vuxit mycket genom förvärv de senaste åren. I december 2024 lade Visma ett bud på danska mjukvarubolaget Penneo som säljer lösningar för digital avtalshantering (signering etc). Premien var 110% och värderar Penneo till 550 MDKK (940 MSEK) motsvarande 5,8x omsättningen (EV/Sales) bakåtblickande. Penneo är en konkurrent till svenska Oneflow.

Konkurrensen på den svenska marknaden är generellt sett tuff med aktörer som Fortnox och Visma. Fortnox har enligt dem själva cirka 35% marknadsandel inom segmentet mikroföretag med (0-4 anställda). Huruvida Briox lyckas på den svenska marknaden återstår att se. Det finns en del gratis bokföringsprogram på den svenska marknaden.

Värdering R12M Q3 2024 Briox Fortnox
EV/ARR 19,8x 30,6x
EV/Sales 32,9x 22,5x
EV/Ebit neg 54,4x

Vid utgången av det tredje kvartalet uppgick Briox årligt återkommande intäkter 21,1 Mkr. Det är 23% högre än året innan. Historiskt sett har konvertering från kontrakterad ARR till faktiskt omsättning gått trögare än vad Briox velat, uppger bolaget i kontakt med Afv. Briox uppger att de har implementerat en ny strategi över att öka konverteringen av ARR till omsättning. Kanske har bolagets churn varit hög vilket kan ha påverkat konverteringen historiskt. Briox redovisar inte churn (kundtapp) explicit.

Tabellen intill visar hur Briox och Fortnox värderas bakåtblickande per Q3 2024. Briox-aktien värderas till cirka 20x bolagets ARR-värde.

Briox emissioner    Belopp Kurs
April 2021 (Företrädare) 25 Mkr 5,70 kr
April 2021 (Riktad) 26 Mkr 5,70 kr
Maj 2022 (Företrädare) 25 Mkr 3,65 kr
Maj 2022 (Riktad) 18 Mkr 3,65 kr
Mars 2024 (Företrädare) 28 Mkr 3,02 kr

I grafiken intill visas Briox kassaflöde på kvartalsbasis de senaste åren. Bolaget har en bit kvar tills positivt kassaflöde. Under de senaste åren har Briox genomfört några emissioner. Vid utgången av Q3 2024 uppgick kassan till 21 Mkr. Briox målsättning är att nuvarande kassa skall räcka till positivt kassaflöde. Det känns optimistiskt.

Prognoser och värdering

2024 skissar vi på 12% tillväxt på helårsbasis (9% Q1-Q3 2024). För 2025 räknar vi med att tillväxten accelererar rejält (+65%) drivet av god ARR-utveckling under 2024 samt lanseringen i Sverige. År 2026 skissar vi på 50% tillväxt.

Marginalmässigt räknar vi med cirka -150% 2024 samt -10% år 2026. Affärsmodellen är skalbar och högre tillväxt borde stärka marginalerna en hel del.

På Afv:s prognoser för 2025 värderas Briox till runt 19x omsättningen (EV/Sales). Det är högt. Fortnox värderas till 18x jämförelsevis men är samtidigt väsentligt större (omsätter över 2 miljarder) och har en helt annan finansiell historik.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Briox 151% neg neg 18,9x -60,0% 57,1%
Fortnox 32% 49,2x 38,8x 17,7x 45,6% 22,2%
Upsales -14% 21,3x 17,0x 3,0x 17,8% 14,7%
Lime Technologies 21% 37,6x 30,6x 6,6x 21,5% 14,0%
Avtech 70% 19,4x 14,6x 7,0x 48,0% 35,0%
Xero 61% 77,2x 55,3x 11,2x 20,4% 18,8%
Genomsnitt 54% 40,9x 31,2x 10,7x 15,5% 27,0%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Briox-aktien har utvecklats starkt på börsen senaste året med en uppgång på över 150%. Börsvärdet är i skrivande stund nu 440 Mkr. Bolaget har uppvisat god tillväxt i Finland. Försäljningen i Baltikum är dock fortsatt på blygsamma nivåer.

Så agerar insiders

Det senaste året har insynspersoner i Briox köpt aktier för cirka 5 Mkr. VD Mikael Lindblom står för merparten (cirka 4,7 Mkr) när han under våren 2024 köpte aktier för 4,6 Mkr till kurs 3 kronor per aktie. Inga insynsförsäljningar finns registrerade senaste tre åren.

Nu ska Briox ska steget in på den svenska marknaden vilket ökar den potentiella marknaden ytterligare. Samtidigt är konkurrensen i Sverige rätt tuff. Fortnox tog exempelvis in hela 16 000 kunder under enbart det tredje kvartalet. Det är dubbelt så många kunder som Briox har totalt sett.

Briox balansräkning är i okej skick med en nettokassa på drygt 20 Mkr. Kassaflödet är negativt så det vill till att tillväxten fortsätter och kassaflödet stärks framöver.

Många investerare gillar snabbväxande mjukvarubolag med återkommande intäkter. Briox satsning känns lite spretig med verksamhet på fem marknader. Aktien har samtidigt gått starkt och förväntningarna är uppskruvade. Det vill till att Briox levererar stark tillväxt kommande år. Risken är att bolaget behöver ta in pengar. Vi lockas inte av Briox-aktien på nuvarande kursnivåer och tycker storebror Fortnox är det självklara valet av bolagen.

Tio största ägare i Briox Värde (Mkr) Andel
Jörgen Persson med bolag 56,7 12,9%
Mikael Lindblom 52,3 11,9%
Martin Jönsson 41,7 9,5%
Kent Jacobsson 23,3 5,3%
Avanza Pension 14,6 3,3%
TJ Gruppen AB 11,6 2,6%
Oskar i Grästorp AB 11,3 2,6%
Nordnet Pensionsförsäkring 9,2 2,1%
Swedbank Försäkring 9,1 2,1%
Janine Påhlsson 7,1 1,6%
Fyra största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Daniel de Sousa 0,2 0,0%
John Hero 0,2 0,0%
Victor Lindgren 0,0 0,0%
Helena Westin 0,0 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  21,5%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser