Analys Bredband2
Bredband2: Press på kundintaget
Bredband 2 | |
Börskurs: 2,28 kr | Antal aktier: 957,1 m |
Börsvärde: 2 182 Mkr | Nettoskuld: 12 Mkr |
VD: Daniel Krook | Ordförande: Anders Lövgren |
Bredband2 (2,28 kr) levererar bredband, telefoni, och andra tjänster till privat- och företagskunder i Sverige. Privatmarknaden står för cirka 73% av intäkterna medan företagsmarknaden utgör den resterande delen.
I höstas förvärvade Bredband2 konkurrenten och börskollegan A3 för 620 Mkr. Den nya koncernen är nu jämnstor med Bahnhof och har drygt 440 000 bredbandskunder.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 788 | 1 530 | 1 607 | 1 687 |
– Tillväxt | +17,5% | +94,2% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 43 | 107 | 137 | 152 |
– Rörelsemarginal | 5,4% | 7,0% | 8,5% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 31 | 80 | 106 | 118 |
Vinst per aktie | 0,04 | 0,08 | 0,11 | 0,12 |
Utdelning per aktie | 0,05 | 0,06 | 0,07 | 0,08 |
Direktavkastning | 2,2% | 2,6% | 3,1% | 3,5% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 16% | 20% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 0,7 | -1,4 | -1,1 | -1,0 |
P/E | 53,6 | 28,5 | 20,7 | 19,0 |
EV/EBIT | 51,3 | 20,5 | 16,1 | 14,5 |
EV/Sales | 2,8 | 1,4 | 1,4 | 1,3 |
Kommentar: Pro forma 2020 omsättning 1486 Mkr |
A3 konsoliderades i Bredband2:s räkenskaper från och med december 2020. I andra kvartalet steg omsättningen med 112% jämfört med föregående år. Pro forma-tillväxten om vi jämför med vad Bredband2 och A3 omsatte tillsammans under Q2 2020 var 3%. Omsättningen i andra kvartalet steg 1% jämfört med årets första kvartal.
Bredband2 har efter förvärvet flyttat över alla privatkunder från varumärket A3 till Bredband2. Tanken är att fokusera all marknadsföring på varumärket Bredband2. Det låter som en sund strategi. A3 som i sin tur är en sammanslagning av Alltele, T3 och Universal Telecom. A3-koncernen marknadsförde varumärkena A3 och Universal Telecom.
Q2 2021 | Q1 2021 | Pro forma Q2 2020 | |
Omsättning | 380,6 Mkr | 377,0 Mkr | 369,4 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 112,4% | 113,2% | – |
Tillväxt Y/Y pro forma | 3,0% | 1,5% | 1,9% |
Tillväxt Q/Q | 1,0% | 51,1% | – |
Kundintag | -5 000 st | -10 000 st | – |
Rörelseresultat | 25,0 Mkr | 18,6 Mkr | 12,1 Mkr |
Ebit-marginal | 6,6% | 4,9% | 3,3% |
Vinst per aktie | 0,025 kr | 0,020 kr | – |
I samband med flytten av privatkunder från A3:s system till Bredband2 har bolaget konstaterat att antalet fiberkunder hos A3 inte motsvarade förväntningarna. I andra kvartalet minskade antalet kunder med 10 000. I Q1 var kundtappet 5000 jämförelsevis. Att kundtapp (churn) ökar i samband med sådana här varumärkesförflyttningar är inget konstigt.
Bredband2 väntar sig en tillfällig nedgång i nettokundintag under 2021. Det beror dels på att Bredband2 inte väntas nå samma totalintag av kunder som de tre varumärkena (Bredband2, A3 och Alltele) gjorde innan sammanslagningen. På sikt menar dock Bredband2 att de är övertygade om att strategin med ett varumärke är rätt och kommer leda till ökat kundintag på sikt. Vid halvårsskiftet hade Bredband2 cirka 440 000 bredbandskunder.
De fem största operatörerna inom fiberabonnemang var Telia, Telenor, Bahnhof, Tele2 och Bredband2 som tillsammans har 80% av marknaden. Bredband2 är den tredje största aktören med en marknadsandel på cirka 14%. Via denna länk finns en rapport kring marknadsandel och annan statistik för den som är extra intresserad.
Prisbilden för bredband har ökat generellt senaste åren. Det har skett en del konsolidering i branschen vilket innebär färre varumärken och en högre prisbild ut mot konsument. Vi tror att denna utveckling med högre priser kommer fortsätta.
På företagssidan planerar Bredband2 att övergå till det gemensamma varumärket redan om ett par månader. Det är snabbare än tidigare planerat. Ledningen framhäver bolagets egenutvecklade affärssystem BOSS (Broadband Operation Support Suite) som en viktig konkurrensfördel. BOSS är också ett viktigt verktyg för att höja effektiviteten och kunna utvinna synergier.
Ambitionen är att rörelsemarginalerna skall stärkas i takt med att kostnadssynergierna slår igenom. Bredband2 väntar sig att se en kontinuerlig förbättring av marginalerna under 2021. Kontoren i Sundsvall och Skellefteå har stängts då det finns en del överlappande funktioner. Personalkostnaderna förväntas minska under året.
Fibertjänsterna är kärnan i Bredband2:s erbjudande. Bolaget har sedan tidigare ett samarbete med Cisco och tillhandahåller även säkerhetstjänster av olika slag. A3 var större än Bredband2 inom telefoni och det är ett området där bolaget ser möjligheter att växa.
2021 räknar vi med att Bredband2 omsätter 1530 Mkr. Jämfört med pro forma siffrorna under 2020 motsvarar det cirka 3% tillväxt. 95% av alla hushåll och företag hade tillgång till eller möjlighet att ansluta sig till snabba bredbandsnät i oktober 2020 enligt statistik från Post- och Telestyrelsen (PTS).
Kommande år skissar vi på 5% tillväxt. En viktig värdedrivare framöver är att kundintaget vänder till det positiva igen. Men det kanske man inte kan räkna med förrän i slutet av året eller i början av 2022.
De fulla finansiella effekterna av sammanslagningen mellan bolagen kommer först synas i räkenskaperna under senare delen av 2021 eller under 2022, enligt ledningen. Vi räknar med 7% Ebit-marginal i år som successivt stärkts och når 9% i slutet på prognoshorisonten. 2017 mäktade Bredband2 med en rörelsemarginal på drygt 8% jämförelsevis. Använder vi en multipel på 15 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på knappt 20% på sikt.
Bredband2 värderas ungefär i paritet med Bahnhof på våra prognoser. Historiskt sett brukar alltid Bahnhof värderas högre. Bolag som Telia och Tele2 värderas högre än så. Norska Telenor betydligt lägre.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Bredband2 (Afv) | 33,1 | 20,7 | 16,1 | 1,4 | 8,5 | 5,0 |
Bahnhof (Afv) | 19,7 | 24,2 | 16,2 | 1,9 | 12,0 | 9,0 |
Telia | 9,9 | 19,7 | 21,1 | 2,9 | 13,7 | 0,1 |
Tele2 | 0,6 | 19,2 | 20,9 | 4,4 | 21,2 | 1,4 |
Telenor | 7,6 | 15,8 | 12,9 | 3,0 | 23,1 | 1,7 |
Genomsnitt | 14,2 | 19,9 | 17,4 | 2,7 | 15,7 | 3,4 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Bredband2 har en fin tillväxthistorik. Tillväxten för A3 har inte varit lika bra. Kundintaget har påverkats negativt. En central värdedrivare är att Bredband2 vänder trenden för kundintaget. Det finns sannolikt fortsatt en hel del synergier att hämta både på intäkts- och kostnadssidan. Men jobbet skall samtidigt göras. Att prisbilden ut mot konsument ökar talar för att marginalerna kan stärktas. Även om vi är generösa på marginalsidan så är uppsidan inte superstor. Vi sänker rådet till neutral.
Bredband2 tio största ägare | Andel |
Anders Lövgren | 13,37% |
Mark Hauschildt | 10,74% |
ODIN Fonder | 9,09% |
Alcur Fonder | 7,49% |
Aeternum Capital AS | 4,92% |
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S | 3,21% |
Berenberg Funds | 2,08% |
Ulf Östberg | 1,78% |
Avanza Pension | 1,64% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,61% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser