Bredband2: Konjunkturstabil tillväxt

2021 var ett år präglat av synergier och integration av förvärvade A3. Bredband2 har successivt förbättrat rörelsemarginalen som väntas stärkas ytterligare framöver. Fokus är nu på att accelerera tillväxten.
Bredband2: Konjunkturstabil tillväxt - bredband2
Bredband 2
Börskurs: 2,10 kr Antal aktier: 957,1 m
Börsvärde: 2 010 Mkr Nettokassa: 29 Mkr
VD: Daniel Krook Ordförande: Anders Lövgren

Bredband2 (2,10 kr) levererar bredband, telefoni, och andra tjänster till privat- och företagskunder i Sverige. Privatmarknaden står för cirka 73% av intäkterna medan företagsmarknaden utgör den resterande delen.

Hösten 2020 förvärvades börskollegan A3 för 620 Mkr. A3 omsatte cirka 800 Mkr. Bredband2 är nu jämnstora med Bahnhof. VD Daniel Krook är trettonde största ägare med 1,4% av aktierna värda 30 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 512 1 633 1 731 1 817
 – Tillväxt +91,9% +8,0% +6,0% +5,0%
Rörelseresultat 94 131 145 156
 – Rörelsemarginal 6,2% 8,0% 8,4% 8,6%
Resultat efter skatt 81 100 113 122
Vinst per aktie 0,08 0,10 0,12 0,13
Utdelning per aktie 0,08 0,09 0,10 0,11
Direktavkastning 3,8% 4,3% 4,8% 5,2%
Avkastning på eget kapital 16% 19% 21% 21%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -0,3 -0,7 -0,9 -1,1
P/E 24,8 21,0 17,5 16,2
EV/EBIT 21,1 15,2 13,6 12,7
EV/Sales 1,3 1,2 1,1 1,1
Kommentar: Tillväxten under 2021 drevs i sin helhet av förvärvet av A3.

2021 – fokus på kostnader och synergier

Under 2021 hade Bredband2 mycket fokus på att integrera förvärvet av A3 och utvinna synergier. Koncernen har nu konsoliderat antalet varumärken och marknadsför endast Bredband2-varumärket. Varumärkena A3 och Universal Telecom är numera avvecklade.

På helårsbasis sjönk antalet kunder med 10 000 stycken. Ledningen i Bredband2 ser det som en rimlig följd av integrationsarbetet. Vid årsskiftet 2021/2022 hade bolaget 435 500 kunder. Bredband2 har aktivt valt att avveckla vissa delar av A3:s verksamhet vilket också påverkat omsättningen negativt.

Bredband2 har förbättrat rörelsemarginalen under 2021. Från 4,9% i första kvartalet till 7,1% i årets avslutande kvartal. VD Daniel Krook menar att det finns fortsatt förbättringspotential på kostnadssidan och bolaget arbetar vidare för att öka effektiviteten. Fokus framöver är på tillväxt.

Förvärv av kundbas från TH1NG

I oktober 2021 förvärvade Bredband2 en kundbas uppgående till 20 000 privatkunder från börsnoterade bolaget TH1NG. Köpeskillingen var 20 Mkr. Samtidigt tecknade Bredband2 och TH1ING också ett avtal där Bredband2 betalar 10,4 Mkr för tillgång till 36 000 plattformslicenser inom IoT (Internet of Things) från TH1NG. Avtalet löper initialt i 36 månader. Efter förvärvet har Bredband2 nu 455 000 bredbandskunder. Tidigare redovisade Bredband2 kundintaget på kvartalsbasis betydligt tydligare. Att bolaget försämrat transparensen ger inga pluspoäng.

Att Bredband2 förvärvar kundbaser från andra mindre aktörer är troligen en bra strategi. Bredband2 är betydligt större och kan utvinna kostnadssynergier och andra stordriftsfördelar. Konkurrenten Bahnhof fokuserar i princip uteslutande på organisk tillväxt. Bahnhof meddelade i samband med deras bokslut att bolaget nu skall satsa på att etablera sig i Norge och Danmark. En tolkning är att Bahnhofs tillväxtmöjligheter på den svenska marknaden blivit sämre.

Det finns ett antal mindre bredbandsoperatörer på den svenska marknaden. Bolaget Bredbandsson förvärvades av börsnoterade Netmore Group i början av 2020 för 22,5 Mkr. I flik nummer två har vi sammanställt en lista kring ett antal mindre svenska bredbandsoperatörer som möjligen är potentiella förvärvsobjekt för Bredband2 eller någon av deras andra större konkurrenter.

Tredje största operatören

2022 kommer Bredband2 fokusera på tillväxt. Marknadsaktiviteterna kommer fördubblas jämfört med 2021. Dessutom skall en uppdaterad visuell profil av varumärket rullas under första halvåret för att stärka den organiska tillväxten för Bredband2.

Bredband2 är efter förvärven av A3 och kundbasen från TH1NG nu tydligt den tredje största operatören på marknaden för fiberkunder. Ledningen ser möjligheter att sälja tilläggstjänster till kundbasen. Ett exempel är bolagets satsning på säkerhetstjänster. Inom affärsområde A3 IT har huvuddelen av konsultverksamheten avvecklats. Kontoren i Sundsvall och Skellefteå har stängts ned. Marknadsavdelningen har centraliserats till Malmö.

Sammantaget har all verksamhets koncentrerats till tre kontor. Två största operativa enheterna finns i Umeå och Malmö. Det numera sammanslagna Stockholmskontoret fokuserar främst på företagsförsäljningen. Privatkunderna står för cirka 73% av koncernens intäkter 2021. Under våren 2021 flyttades hela A3:s privatsegment till Bredband2s affärssystem.

Bredband2 vs Bahnhof

I grafiken nedan visas Bredbands2 kundintag jämfört med Bahnhof på årsbasis sedan 2015. Bahnhof har som synes vuxit betydligt snabbare organiskt senaste åren. Kundintaget för Bredband2 2020 är exklusive kundbasen från A3.

Under 2022 räknar vi med att Bredband2 växer 8% delvis drivet av att kundbasen från TH1NG konsolideras. Därefter skissar vi på 5-6% tillväxt. Vi noterar att prisbilden för bredband ut mot konsument ökat en del senaste året. Troligtvis fortsätter denna trend i takt med att marknaden konsolideras. Numera finns det färre antal operatörer som konkurrerar med låga priser vilket också stärker tesen om en högre prisbild generellt.

2022 bedömer ledningen i Bredband2 att de fulla ekonomiska effekterna av sammanslagningen med A3 kommer synas tydligt i räkenskaperna genom förbättrade marginaler. Utfallet i fjärde kvartalet (7,2%) skall enligt ledningen vara en ny basnivå för verksamhets fortsatta expansion. Vi räknar med 8,0% i år och 8,6% på sikt. Analytikerkonsensus skissar på hela 10,9% år 2024 jämförelsevis.

Använder vi en multipel på 15 gånger rörelsevinsten finns 35% uppsida på sikt. Bahnhof har en betydligt bättre organisk tillväxthistorik och förtjänar att det skälet av värderas högre än Bredband2. I vår senaste Bahnhof-analys använde vi en multipel på 16 gånger Ev/Ebit jämförelsevis. Kan Bredband2 stärka marginalerna i linje med Bahnhofs finns bra uppsida (optimistiskt scenario). Risken är att nätägarna höjer avgifterna vilken kan pressa marginalerna (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Bredband2 -3,6 21,0 15,2 1,2 8,0 5,5
Bahnhof -8,3 23,7 17,2 2,0 11,6 7,6
Telia 6,5 22,4 22,8 2,8 12,1 0,5
Tele2 21,9 21,9 23,5 4,5 19,2 1,7
Telenor -2,4 16,5 12,9 2,8 21,8 1,0
Careium 14,8 15,5 1,0 6,4 12,3
Genomsnitt 2,8 20,0 17,8 2,4 13,2 4,8
Källa: Affärsvärlden / Factset

Bredband2 genererar ett starkt kassaflöde och har en solid marknadsposition inom fibersegmentet i Sverige. Senaste åren har vi sett ett ökat inslag av förvärv. Det finns fortsatt goda förvärvsmöjligheter. Storlek ger skalfördelar och marginalerna torde kunna stärkas kommande år.

Rörelsevinsten väntas stiga cirka 40% under 2022. Efter bokslutet noterar vi insynsköp från styrelseledamot Rolf Johansson (1,1 Mkr) samt ordförande Anders Lövgren (2,2 Mkr).

Volatiliteten på världens börser är för tillfället hög. Bredband2 har en konjunkturstabil verksamhet och direktavkastningen är helt okej. Att kundintaget och den organiska tillväxten accelererar under 2022 är en viktig värdedrivare. Rådet blir köp.

Bredband2 tio största ägare Andel
Anders Lövgren 13,5%
Alcur Fonder 10,7%
Mark Hauschildt 9,69%
ODIN Fonder 9,09%
Aeternum Capital AS 4,92%
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S 3,02%
Futur Pension 2,23%
Berenberg Funds 2,08%
Ulf Östberg 1,78%
Avanza Pension 1,71%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold