Bra men nödvändig framtidsinvestering i Everysport

Sportmediakoncernen Everysport ger sig in på ”affiliate”-marknadsföring med lanseringen av Leader Media. Satsningen är ett steg i att försöka utnyttja potentialen i den trafik som bolaget genererar via sina sportwebbsidor. Detta kostar på kort sikt men är helt rätt för Everysport eftersom det i förlängningen kan leda till ett mycket starkare bolag.
Bra men nödvändig framtidsinvestering i Everysport - 25c5d876-a7a3-4f1f-8e22-6cb363345772fitcroph450q80upscaletruew800sfe81a52c018c7b130e8f4a6454fd42c8d80f8dcf

Everysport driver ett antal olika sportwebbsidor med fokus på bland annat fotboll, hockey, golf och tennis. Vi skrev om bolaget så sent som för en månad sedan och vår analys visade på svårigheten i att tjäna pengar på reklam på internet, trots att runt 2 miljoner människor besöker bolagets sajter varje vecka.

I dag annonserade Everysport att man på allvar drar igång den affiliatesatsning som tidigare nämnts i bolagets rapporter. En affiliateverksamhet går i grunden ut på att dirigera internettrafik från sin egen sida till i detta fall främst spelbolag. För varje person som faktiskt blir kund hos spelbolaget får ”indrivaren” generellt en procentsats av alla framtida nettointäkter, så länge personen fortsätter vara kund.

Det här är en snårig bransch där högt och lågt blandas. Indrivningssidorna inbegriper allt från riktigt bra webbsidor som tillför mervärde och som folk självmant vill besöka, till sidor med smygreklam och dolda motiv som folk blir påtvingade genom försåtlig sökordsoptimering.

Affiliate-upplägget i Everysport / Leader Media

Hittills har Leader Media lanserat sajten Speltipster.se. Tanken i just det här fallet är att speltips skrivs inom någon del av koncernen, samlas på Speltipster.se och återpubliceras på bolagets olika sajter, exempelvis Hockeysverige.se.

Några av de vanliga besökarna på Hockeysverige.se läser kanske detta speltips, går vidare till sajten Speltipster.se och hamnar i förlängningen hos något av de spelbolag som länkas på Speltipster.se. Om besökaren faktiskt blir kund hos spelbolaget får Leader Media en andel av alla framtida nettointäkter för den kunden.

Det positiva i satsningen är att Everysport har redaktionella resurser som redan idag producerar speltips. Everysport har också mängder med sportintresserade besökare som bolaget kan driva in till sina egna affiliate-sidor, utan att behöva förlita sig på extern trafik från till exempel Google. På så sätt är möjligheterna goda att man faktiskt kan få bättre utväxling på den trafik som bolaget redan har. Något som visat sig varit svårt genom traditionella reklambanners. Den här typen av trafik påverkar dessutom inte annonsutrymmet vilket gör att bolaget kan fortsätta tjäna pengar på vanlig reklam.

Men satsningen stannar inte här.

Framöver är tanken att inte bara driva trafik från bolagets befintliga sportwebbsidor utan även driva in ny trafik från sökmotorer. Ett steg i den processen är att både starta fler egna affiliatesajter och eventuellt även göra förvärv.

Här slåss man mer direkt med bolag som Catena Media som är stora inom framför allt casino, men som satsar allt mer även på sportvadslagning. Totalt driver Catena Media tusentals sajter och sökordsoptimering är avgörande för att driva in trafik från sökmotorerna.

Ett annat bolag som nyligen gett sig in på samma område via förvärv är Net Gaming, som vi skrev om i tisdags.

Det här är delvis en annorlunda affärsmodell jämfört med Everysports och det kan vara en riskabel satsning. Men kanske är det vägen man måste gå om man ska bli stor som affiliate-bolag, vilket åtminstone verkar vara ledningens ambition.

I anslutning till den här nyheten meddelade också bolaget att man inte kommer nå lönsamhetsmålet för året, bland annat på grund av investeringarna i den nya affären. Det mottogs inte särskilt väl av aktiemarknaden som handlade ner aktien cirka 9 procent i skrivande stund.

Everysport är inte en billig aktie men det är ett bolag med stora latenta möjligheter.

Dagens börsnedgång är inte orimlig men i grund och botten är affiliate-satsningen ett steg på rätt väg i att lyckas förverkliga mer av Everysports potential.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.