Bra fart i Stillfronts tyska spelfabrik

Stillfront är ett litet spelbolag som noterades vid årsskiftet på First North. Efter en tidig hype kring aktien i samband med en spellansering har den fallit tillbaka och kan nu vara en intressant högriskplacering.
Bra fart i Stillfronts tyska spelfabrik - a90bf8e1-c907-40b5-bd03-fd4398ebb822fitcroph450q80upscaletruew800s79adc81de4f30d204c9f05b1b6ccaab43dcc3938

Stillfront är ett spelbolag som noteras på First North med ett börsvärde på 300 Mkr. Bolaget består egentligen av fem små, fristående, spelbolag med olika slags produkter, affärsmodeller och förutsättningar. De viktigaste heter Coldwood, Bytro Labs samt Simutronics.

Coldwood är en uppdragsutvecklare baserad i Umeå som ihop med branschjätten EA fått till en succé med plattformsspelet Unravel.

Tyska Bytro utvecklar strategikrigsspel enligt F2P-modell för PC och har två lyckade lanseringar under bältet – Supremacy 1914 samt Call of War.

Simutronics förvärvades så sent som i somras, är från St Louis i USA och skickliga utvecklare av mobilspel.

En salig blandning med andra ord. Eller, som Stillfront uttrycker det, en portföljstrategi.

Tanken är att ha produkter för olika plattformar utvecklade med olika hög grad av risktagande som kan ge en jämn tillväxt under god lönsamhet framöver. Målet är att nå över 300 Mkr i intäkter 2020 och ha en marginal på 25-30 procent före investeringar.

Under 2015 var intäkterna 57 Mkr och resultat på minus 6 Mkr men spellanseringar och förvärv har ändrat bilden sedan dess. Här nedan framgår hur utvecklingen var andra kvartalet, nedbrutet på bolagen, och hur det ser ut om man räknar upp andra kvartalets utveckling till årstakt.

Tabellen visar hur Stillfronts andra kvartal sett ut om Simutronics ingått hela perioden. Årstakt är kvartalssiffran gånger fyra
Coldwood Bytro Simutronics* Övrigt Koncernen Årstakt
Intäkter, Mkr 7,8 12,8 3,3 1,3 25,2 100,8
Ebitda före investeringar, Mkr 3,7 8,3 1,6 -3,1 10,5 42,2
Marginal 48% 65% 48% neg 42% 42%
Investeringar, Mkr i.u i.u i.u i.u 7,0 28,0
Rörelseresultat, Mkr 3,5 14,2
EV/sales 2,3
EV/ebit 16,2
Ebitda=rörelseresultat före skatt, finansnetto och avskrivningar
i.u.=ingen uppgift
*Omräknat till kvartalstakt

Vi ser att intäkterna ligger på 100 Mkr om Stillfront utvecklas som under andra kvartalet. Man bör notera att både helårets intäkter och marginal är uppumpad av 10–20 Mkr i royaltyintäkter från Unravel inom Coldwood – något som inte återkommer varje år. Det förskönar årets siffror.

Å andra sidan belastas resultatet här av alla spelinvesteringar som Stillfront gör, totalt 28 Mkr i årstakt. Det normala (enligt IFRS) är annars att aktivera mycket av detta i balansräkningen, och skriva av under en längre period som tre eller fem år. Gjorde Stillfront det så skulle det redovisade resultatet lyfta.

Dessa både egenheter – royalties och redovisning – tar i delvis ut varandra och sammantaget är intrycket att Stillfront kan hålla bra klass på sin lönsamhet fast kanske inte riktigt så hög nivå som just under andra kvartalet.

Tack vare nyemissionen vid noteringen och årets goda kassaflöde har Stillfront en nettokassa på 75 Mkr och avsikten är att sätta den i arbete både i egna projekt och genom förvärv. Några exempel:

  • Efter framgången med Unravel har EA beställt en uppföljare av Coldwood.
  • Umeåbolaget har också fått råg i ryggen nog för att utveckla ett spel i egen regi. Ett andra utvecklingsteam rekryteras och arbetet drar igång det närmaste halvåret.
  • Även Stillfronts nyförvärvade bolag Simutronics har en nylansering i pipeline. Det rör sig om ett egenutvecklat strategispel för Smartphones vilket blir en ny marknad för Stillfront.
  • Bytro Labs håller på att ta fram en mobilversion av sin hit Call of War. Detta är ursprungligen ett browser-baserat spel.

Den mest intressanta tillväxtmodellen finns inom det tyska bolaget Bytro Labs.

Bytro startades 2009 i Hamburg av tre studiekamrater och lanserade samma år strategispelet Supremacy 1914. Detta är ett typiskt så kallat browser-spel inom strategiområdet. Det påminner om brädspel som Risk, men spelas direkt i webbläsaren på PC. Spelaren får leda ett land under en konflikt, hantera resurser, bygga allianser, föra kampanjer med mera.

Det är gratis att spela men innehåller olika funktioner som kan köpas – till exempel för att snabba upp truppförflyttningar, värva spioner i fiendeland eller stärka truppernas stridsmoral.

Spelet blev en framgång med en utvecklingsbudget kring 10 Mkr och intäkter som fortfarande sex år efter lansering ligger kring 15-18 Mkr i årstakt. Det är inte ovanligt för den här typen av spel att intäkterna tickar på under lång tid – givet att kundbasen underhålls med digital marknadsföring.

På basen av grundtekniken i Supremacy 1914 har Bytro utvecklat fler titlar. Utvecklingskostnaden är då väsentligt lägre. Det första försöket, Thirty Kingdoms, fann ingen stor publik men kostade bara 3 Mkr i utveckling. Det andra, Call of War, blev en succé med årsintäkter uppåt 40 Mkr. Det kostade mindre än 2 Mkr att ta fram.

Nyligen har ett tredje spel lanserats och fler finns i pipeline.

Rent finansiellt är den här modellen tilltalande – med liten utvecklingskostnad, rörliga marknadsföringskostnader som kapas direkt om publiken uteblir och potential till långlivade intäktsströmmar till bra marginaler.

Med ovanlig redovisning av sina investeringar och intäktsströmmar av olika karaktär är det knepigt att värdera ett bolag som Stillfront. En förenklad ansats är att utgå från intäkterna som alltså ligger kring 100 Mkr i årstakt. Runt 70 procent av intäkterna kommer från spel med lång livslängd som dessutom växer, även om Call of War planat ut på en hög nivå efter ett par urstarka tillväxtkvartal. Detta är marginalstarka intäkter som bör värderas relativt högt.

Multiplarna i den svenska spelsektorn pendlar kraftigt – från 1 gånger intäkterna (ev/sales) hos G5 Entertainment till 5,5 gånger för Starbreeze till exempel. Givet tillväxt- och marginalpotential kan en siffra runt 2 vara rimlig för Stillfront.

Lyckas Stillfront få fram nya spel som bättrar på intäktsbasen med 15-20 Mkr per år (hälften av Call of War) så är en intäktsbas på 170 Mkr inom räckhåll 2018. Till en multipel på 2,0 gånger intäkterna (ev/sales) ger det en avkastningspotential på drygt 40 procent.

Den typen av räkneövningar är förstås väldigt osäkra både vad gäller intäkter och multipel. En väldigt stor del av tillväxten kommer från spel som ännu inte sett dagens ljus. Risknivån är därför hög. Å andra sidan kan multipeln mycket väl bli högre om Bytro lyckas krama ut fler bra spel ur sin spelmotor. Så det finns också rejäl potential i ett optimistiskt scenario.

Sammantaget är Stillfront en aktie man kan ha i portföljens högriskfack. Vi gillar den skalbara affärsmodellen som i allafall delvis är bevisad av upprepade framgångar. Viktiga nyckelpersoner är dessutom stora aktieägare. Det gäller till exempel trion bakom Bytro som ihop har 17 procent av aktierna. Bolaget har också en stor kassa som kan spenderas på förvärv – då det finns en uppsjö små spelbolag som kan vara förvärvsobjekt. Känslan är dessutom att aktien är lite bortglömd efter att den största Unravel-hypen lagt sig.

Allt detta väger upp det stora förhoppningsinslaget som trots allt finns. Vårt råd blir köp.

Läs fördjupad analys

Affärsmodell

Stillfront har bolag med olika affärsmodeller. De viktigaste intäktsmodellerna i spelbranschen kallas ofta Pay to play respektive Free to play.

Pay to play (P2P) innebär att kunden betalar en engångssumma för ett spel. Detta är den traditionella modellen som var helt förhärskande när spel fortfarande mest såldes i butik. De spel som Coldwood utvecklar är av denna typ, som Unravel. Unravel kostar 189 kronor som nedladdning för XboxOne hos Cdon till exempel.

Free to play (F2P) innebär däremot att ett spel är tillgängligt utan att man behöver betala något initialt. Däremot kan olika funktioner köpa till inne i spelet. Så fungerar de browser-baserade spel Bytro erbjuder. Efter att man registrerat sig kan man spela Supremacy 1914 med full tillgång till spelet. Men den som vill kan köpa till funktioner – vilket gör spelet betydligt roligare. De som spelar Bytros spel lägger runt 22 kronor per månad på sådana inköp (antal spelare per månad dividerat med en tredjedel av Bytros kvartalsintäkter). Även de mobilspel som Simutronics utvecklar har en sådan intäktsmodell.

Uppskattningsvis genereras 70 procent av Stillfronts intäkter av F2P-spel.

Kostnadsstrukturen är vanligen också en helt annat inom P2P jämfört med F2P. F2P-spel är mindre avancerade och anpassade för att spela i mobilen eller direkt i webbläsaren på i stort sett vilken dator som helst. Normalt sett har de väsentligt lägre utvecklingsbudget än P2P-spel. Däremot spenderas stora summor på marknadsföring av F2P-spel, givet att det finns en uppsjö olika att välja bland för konsumenterna.

P2P-spel är ofta utvecklade för spelkonsoler eller mer avancerade speldatorer. För stora titlar är utvecklingsbudgeten mycket hög och mindre företag har svårt att klara utvecklingen i egen regi. Ofta söker man sig då till en förläggare som bistår med finansiering, marknadsföring och distribution. Förläggaren betalar för utvecklingen och erhåller merparten av intäkterna från spelet. Når försäljningen vissa nivåer, då utvecklingskostnaden är täckt, faller en rörlig royaltyersättning ut per såld enhet till spelutvecklaren.

Stillfronts bolag Coldwood har utvecklat spel enligt den hör modellen. Senaste titeln, Unravel, nådde över sina mål och har genererat betydande royaltyintäkter under 2016.

Stillfront SEK
Börskurs: 52,25
Antal aktier (miljoner): 5,6
Börsvärde: 297 Mkr
Nettokassa: 77 Mkr
SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E* 2017E 2018E
Omsättning 57 110 129 174
– Tillväxt 85,2% 88,4% 17,0% 35,0%
Rörelseresultat -4 8 11 17
– Rörelsemarginal -7,4% 7,0% 8,5% 10,0%
Resultat efter skatt -8 6 8 13
Vinst per aktie -1,52 1,00 1,50 2,30
Utdelning per aktie 0,00 1,00 1,50 2,30
P/E -34,3 52,3 34,8 22,7
EV/EBIT -52,1 28,7 20,2 12,7
EV/Sales 3,9 2,0 1,7 1,3
* Inklusive Simutronics

Mål och strategier

Bolagets mål är att:

  • Nå en omsättning som överstiger 300 Mkr år 2020
  • Ha en rörelsemarginal före avskrivningar och investeringar på 25–30 procent, på medellång sikt.

Bolaget har fyra hörnstenar i sin strategi.

  • En bred portfölj med spel.
  • Fokus på spel med lång livslängd.
  • Fokus på att få en skalbar tillväxtmodell genom att återanvända teknik och lösningar.
  • Spel för alla olika plattformar, som PC, Xbox och Smartphone.

För att uppnå detta ökar Stillfront sin investeringstakt kraftigt och räknar med att lansera 2–4 spel i år och 4–6 spel 2017 och 2018. Förvärv ingår också i strategin och efter notering har ett företagsköp gjorts i USA.

Ägare per 30/7 2016 Kapital
Fkl Holding Gmbh 17,17%
Acacia Asset Management AB 10,80%
Swedbank Robur Fonder 8,07%
Fyrmax Limited 4,37%
Silverbeam AB 4,12%
Nordea Liv & Pension 3,40%
Nordnet Pensionsförsäkring 3,04%
Christoffer Lundström 2,91%
Niclas Eriksson 2,44%
Avanza Pension 1,98%
Källa: Holdings

Om aktien

Stillfront noterades i december 2015 till kursen 39 kronor. En nyemission på 75 Mkr gjordes. Aktien steg kraftigt redan första handelsdagen och fortsatte att gå bra i början av 2016. Ett skäl till det var bra förhandskritik av bolagets spel Unravel som lanserades i början av februari. Toppnoteringen var 90 kronor.

Aktien har sedan fallit från dessa nivåer. Delvis på grund av en nedgång i antalet spelare per dag under andra kvartalet, vilket är ett viktigt nyckeltal för Stillfront. I skrivande stund (27 september 2016) är kursen 53 kronor. Det ger bolaget ett börsvärde på knappt 300 Mkr.

De största ägarna i Stillfront, Fki, är säljarna av bolaget Bytro Labs. Detta är de tre tyska grundarna av bolaget som alltså ligger bakom spelen Supremacy 1914 och Call of War. Acacia är ett riskkapitalbolag som finansierade Stillfront tidigt medan Robur var med som ankarinvesterare vid noteringen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.