Analys Avensia
Börsen vittrar framgångar för Avensia

Avensia är ett konsultbolag inom e-handel med cirka 85 anställda som förutom i Sverige även är lite verksamma utomlands, främst Norge och Danmark. Vanliga uppdrag är rådgivning kring e-handel och implementation av egna och andra leverantörers e-handelssystem med tillhörande supportintäkter därefter. Kundrelationerna är ofta långa och mer än hälften av omsättningen är från återkommande kunder.
Tidigare var Avensia ett dotterbolag inom den lilla IT-koncernen InXL. Efter att InXL-koncernerns övriga dotterbolag avyttrats blev Avensia-bolaget det som var kvar och InXL bytte därför senare namn till just Avensia. Verksamheten inom Avensia har gynnats av en trend där många företag satsat på att implementera e-handelslösningar. Omsättningen har växt från 38 Mkr 2012 till 96 Mkr 2015, men i spåren av den kraftiga tillväxten har lönsamheten ofta varit medelmåttig.
Under 2014–2015 har Avensia också utvecklat produkten ”Storefront” vilket påverkat marginalerna negativt. Bolaget ser nu framför sig att verksamheten ska ta ett kliv från att vara ett renodlat konsultbolag mot att bli mer av ett produktbolag.
Om Storefront
Storefront utgör en koppling mellan Microsofts affärssystem Dynamics AX eller Dynamics NAV och webbpubliceringssystemet Episerver. Syftet är bland annat att föra över information om exempelvis produkter och liknande från affärssystemet till webbpubliceringssystemet. Detta märks främst ”under ytan” och Storefront har därför ett begränsat användargränssnitt i sig självt. Nyttan för kunden är att få en e-handelslösning med kontroll över kundrelationen inom alla olika säljkanaler (ibland flashigt kallat för ”omnikanal”), samt att implementationskostnaderna blir lägre när integrationen redan är färdigbyggd jämfört med att plocka in ett gäng IT-konsulter som löser detta. I dagsläget finns inga andra färdigbyggda lösningar mellan Dynamics AX/NAV och Episerver.
Lösningen ska i första implementeras av partners och Avensia ser just antalet aktiva partners som en kraftig drivare. Produkten kommer säljas genom en licensavgift som växer med trafiken på kundens sajt. För en genomsnittlig kund bedömer Avensia licensavgiften till cirka 350 tkr/år. Utöver detta kan affären ge upphov till vissa konsult- och supportintäkter.
Föreställer man sig ett riktigt drömscenario är det inte svårt att förstå varför konsultbolag som Avensia strävar efter den där lyckade produktsatsningen. Det förefaller som om produkten löser ett existerande problem på ett bra sätt. Ett par kunder, bland annat en av världens största handelskedjor, har redan tecknat licensavtal för Storefront. Licenskostnaden är ganska saftig (runt 350 000 kronor per år) och licensmodellen medger bruttomarginaler som man bara kan drömma om i ett konsultbolag. Att ta produktaffären till den internationella marknaden är dessutom betydligt lättare än att expandera en konsultverksamhet. Styrelse och ledning är stora ägare i bolaget och resan från konsultbolag till produktbolag har redan gjorts två gånger tidigare i den gamla InXL-koncernen.
Tror man dessutom på en fortsatt växande marknad för konsulter inom e-handel kan både tillväxt och lönsamhet vara fortsatt god även i den konsultaffär som dominerar dagens Avensia. Kanske kan den till och med få sig en skjuts av lite extra affärer i och med Storefront.
Avensia är å andra sidan inte det första konsultbolaget som drömmer om produktsatsningar med hög skalbarhet och höga vinstmarginaler. I dagsläget är Storefront inte driftsatt och bolaget har således inga referenser från kunder som använder produkten i deras dagliga verksamhet. Detta är stor nackdel i diskussioner med potentiella nya kunder. Att övertala stora kunder att använda lilla Avensias lösning kan vara svårt, speciellt när det gäller en produkt som ska integreras med vitala system som ett företags affärssystem. Kan man vara säker på att Avensia finns kvar om ett antal år för att göra de nödvändiga uppdateringar som krävs när Microsoft eller Episerver uppgraderar sina system?
Dessutom är det inte omöjligt att Microsoft själva väljer att bygga bort glappet mot Episerver. I dagsläget har Microsoft inte integrerat sina affärssystem mot något specifikt webbpubliceringssystem. Kanske finns inte det på kartan just nu heller. Men vem vet vad som händer om några år?
Avensias konsultaffär har också svängt lite i lönsamhet under åren. Från att 2012-2015 ha presterat en rörelsemarginal kring 3-5 procent har de senaste tre kvartalen snarare legat kring 8-10 procent. Vd Robin Gustafsson förklarar den tilltagande lönsamheten med att bolaget tidigare växt väldigt kraftigt och att investeringar i Storefront har tyngt. Kanske blir konsultaffären återigen lidande när allt mer resurser och fokus skiftar mot produktsatsningen?
Som synes är det två vitt skilda och kanske lite överdrivna bilder som här målas upp när det gäller Avensias potentiella framtid. Sanningen ligger kanske någonstans mittemellan, men vi lutar ändå åt att man ska vara lite konservativ när det gäller en oprövad och svårbedömd produktsatsning i ett litet bolag.
Vi skissar därför på att Avensia till 2018 får in 20 Storefront-kunder. Det skulle i så fall ge licensintäkter på runt 7 Mkr med hög bruttomarginal.
För konsultaffären räknar vi med fortsatt tillväxt i högt tempo men i något lägre takt än tidigare. Konsultmarginalen tror vi kan ligga i samma linje som de senaste kvartalen.
VÄRDERING AV AVENSIAS TVÅ DELAR | ||
Konsultverksamheten | 2018E | |
Omsättning | ≈ 170 Mkr | |
Tillväxt | ≈ 15-20 procent | |
Rörelseresultat | ≈ 15 Mkr | |
Rörelsemarginal | ≈ 9 procent | |
EV/Ebit | 12 | |
Värde | ≈ 180 Mkr | |
Storefront | 2018E | |
Antal kunder | ≈ 20 st | |
Licensintäkt per kund | ≈ 0,35 Mkr | |
Omsättning | ≈ 7 Mkr | |
EV/Sales | 10 | |
Värde | ≈ 70 Mkr | |
Totalt värde | ≈ 250 Mkr | |
Nettokassa | 3 Mkr | |
Aktievärde | 253 Mkr | |
Per aktie | 7,10 kr | |
Dagskurs | 6,70 kr |
Sammantaget är detta inte på intet sätt pessimistiska siffror utan innebär att koncernen växer med drygt 20 procent per år och når god marginal på konsultrörelsen och en hög värdering av produktintäkterna.
Avensia | ||||
Börskurs: | 6,75 | |||
Antal aktier: | 35,54 | |||
Börsvärde: | 240 Mkr | |||
Nettokassa: | 3 Mkr | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 96 | 120 | 146 | 176 |
– Tillväxt | 23,1% | 25,0% | 22,0% | 20,0% |
Rörelseresultat | 2 | 11 | 15 | 19 |
– Rörelsemarginal | 2,5% | 9,0% | 10,0% | 11,0% |
Resultat efter skatt | 33 | 8 | 11 | 15 |
Vinst per aktie | 0,94 | 0,20 | 0,30 | 0,40 |
Utdelning per aktie | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,20 |
P/E | 7,2 | 33,8 | 22,5 | 16,9 |
EV/EBIT | 98,5 | 21,9 | 16,2 | 12,2 |
EV/Sales | 2,5 | 2,0 | 1,6 | 1,3 |
Men det räcker inte riktigt för att man ska kunna räkna hem någon större potential som aktieägare.
Vi tycker man ska se Avensia som ett konsultbolag inom e-handel där det finns en option på att produktsatsningen i Storefront blir lyckosam. I dagsläget värderas den här optionen som om en hygglig framgång redan är givet. För att se potential i aktien måste man tro att Avensias produktsatsning ska bli en storsäljare ganska omgående. Det tycker vi är lite tidigt att göra, och vi avstår därför Avensia i nuläget.
Läs fördjupad analys
Avensias affärsmodell
Avensia är ett konsultbolag inom e-handel. Affärsidén är att leverera produkter och helhetslösningar till företag som bedriver eller vill börja bedriva handel online. Bolaget har därmed en typ utav integratörsroll. I huvudsak är detta en konsultverksamhet baserad på timdebitering men bolaget har även vissa licensintäkter på de produkter som levereras. Utöver det har bolaget en del längre supportavtal på de systemlösningar som bolaget implementerar.
För affärsmodellen i Storefront, se rutan i huvudanalysen.
Avensias marknad
Idag är Avensia huvudsakligen verksamt i Sverige, Norge och Danmark. Konsulter med kunnande inom e-handel har gynnats av en stark trend inom automatisering av e-handel riktad mot konsumenter och nu växer även e-handel mellan företag (B2B) allt mer. Avensia är en av de aktörer som växt kraftigt tack vare den här utvecklingen. Inom IT-konsultbranschen kan Avensia ses som lite av en nischspelare där både kunskaper inom IT och handel krävs.
Med Storefront finns förhoppningen att bolaget nu även ska kunna sälja globalt. Den stora frågan är hur många potentiella kunder det finns och hur många av dessa som Storefront kan lyckas vinna. Storefronts potentiella kundgrupp är enbart de som använder kombinationen av Microsofts affärssystem Dynamics AX eller Dynamics NAV tillsammans med webbpubliceringssystemet Episerver. Avensia lyfter själva fram antalet relevanta Dynamics-installationer som ca 100 000 st vilket ger bilden av en enorm marknad.
Vi börjar hellre räkna i andra änden. Episerver är ett webbpubliceringssystem med förhållandevis få installationer, ca 8 000 st. De siffror vi kan hitta ger att Microsoft skulle ha 9-10 procents marknadsandel bland affärssystemen (ett flertal andra källor verkar ligga i samma trakt). Det skulle då kunna innebära säg 700-800 företag med kombinationen av just Dynamics och Episerver. Detta är alltså vår bästa gissning utan tillgång till mer information om hur vanligt det är med olika kombinationer av affärssystem och webbpubliceringssystem.
Av dessa 700-800 kanske 100 företag varje år gör någon typ av större åtgärd med sitt system som gör det möjligt Storefront att sälja in sin produkt. Det skulle kunna vara den potentiella årliga marknaden för Storefront mätt i antal kunder.
Det här är grova gissningar i brist på bättre information från bolaget, men vi tror inte att man ska räkna med att Avensia enkelt kommer att nå hundratals kunder på nolltid.
Avensias strategi och mål
Det närmaste man kommer några finansiella mål i Avensia är att titta på bolagets aktiesparprogram. För maximalt utfall ska den årliga tillväxttakten vara 35 procent och rörelsemarginalen 10 procent under tre år.
Operationellt är strategin att fortsätta satsa på konsultverksamheten även om fokus kommer att skifta något mot Storefront-satsningen. Första driftsättningen för Storefront och att kunna använda det som referens i fortsatta kundmöten är en viktig milstolpe. Säljorganisationen ska också växla upp farten, och det partnernätverk som implementerar Storefront ska utökas.
När det gäller utvecklingen av Storefront har majoriteten av kostnaderna tagits. En del utvecklingskostnader kommer att uppstå löpande men det handlar kanske om ett par hundra tusen kronor per kvartal.
Avensias 10 största ägare | Kapital | |
A5 Invest AB | 27,57% | |
Per Wargéus | 25,23% | |
Hhw Invest AB | 13,49% | |
Karl-Axel Granlund | 6,99% | |
Jörgen Bertilsson | 2,64% | |
Avanza Pension | 2,15% | |
Johan Liljeros | 1,61% | |
Jan Tuve Möller | 1,40% | |
Magnus Jönsson | 0,57% | |
Hans Wikander | 0,53% | |
Källa: Holdings |
Avensias aktie
A5 Invest representeras bland annat av vd Robin Gustafsson som äger knappt 2 miljoner aktier i bolaget.
Till kursen 6,75 kronor har Avensia ett börsvärde på 240 Mkr. Handeln i aktien är oftast tunn.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.