Boozt: Behöver boosta marginalerna

E-handelsbolaget Boozt växer snabbt. Frågan är om bolagets nya initiativ, för att få ned returgraden, kan driva marginalerna mot en acceptabel lönsamhet.
Boozt: Behöver boosta marginalerna - Boozt
Boozt
Boozt
Börskurs: 50,00 kr Antal aktier: 57,6 m
Börsvärde: 2 880 Mkr Nettoskuld: 291 Mkr
VD: Hermann Haraldsson Styrelseordförande: Henri Theilbjørnn

Boozt (50 kr) är ett e-handelsföretag som säljer kläder, skor och accessoarer på nätet. Bolaget säljer produkter från fler än 500 varumärkespartners och fokus ligger på mellanpris- och premiumvarumärken. Målgruppen är både kvinnor, män och barn.

Boozt grundades 2007 men det var först under 2011 som verksamheten tog nuvarande form när sidan Boozt.com lanserades och bolaget började driva klädvaruhus online med flervarumärkesstrategi. Sommaren 2017 noterades Boozt till en teckningskurs på 62 kr. Huvudkontoret ligger i Malmö. Ungefär 80 procent av försäljningen sker till Norden.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 2 784 3 500 4 200 4 956
 – Tillväxt +38,1% +25,7% +20,0% +18,0%
Rörelseresultat 68 88 137 198
 – Rörelsemarginal 2,4% 2,5% 3,3% 4,0%
Resultat efter skatt 43 65 100 146
Vinst per aktie 0,75 1,13 1,74 2,54
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 5% 7% 11% 14%
Operativt kapital/omsättning 21% 20% 20% 20%
Nettoskuld/EBIT -3,8 -1,6 -1,1 -1,0
P/E 66,4 44,2 28,7 19,7
EV/EBIT 46,6 36,2 23,2 16,0
EV/Sales 1,1 0,9 0,8 0,6

Handeln på nätet växer som bekant fort. Första nio månaderna 2019 var e-handelstillväxten cirka 13 procent. Tillväxttakten för kategorin kläder och skor har varit 13, 12 respektive 9 procent de tre första kvartalen 2019. Alltså i nivå med den generella marknadstillväxten för e-handel.

All tillväxt inom modebranschen sker numera online. I slutet på 2018 stod e-handelsandelen för ungefär 18 procent av den totala marknaden för kläder och skor. Det är bara kategorin hemelektronik som har högre penetration (drygt 30 procent). I tabellen nedan finns statistik från E-handelsbarometern 2018. Siffrorna för 2019 är inte publicerade än.

Branscher 2018 Branschens omsättning (miljarder kr)  Branschernas tillväxt Branschernas e-andel
Hemelektronik 15,6 12% 32%
Kläder/Skor 11,6 13% 18%
Böcker/media 4,6 6%
Byggvaror 4,7 10% 11%
Inredning/möbler 3,7 22% 6%
Sport/fritid 3,3 21% 12%
Barnartiklar/leksaker 2,5 17%
Livsmedel 5,8 27% 1,9%

Boozt har uppvisat en stark tillväxt de senaste åren. 2017 växte bolaget 44 procent organiskt och 2018 var tillväxten 38 procent. Första nio månaderna 2019 landande tillväxten på 25 procent. I samband med Q3-rapporten i mitten på november sänkte Boozt sin tillväxtprognos, från över 27 procents tillväxt jämfört med 2018 till mellan 23-26 procent. Vi ligger i det övre delen av intervallet för 2019 prognosmässigt.

Marginalmässigt är målsättningen att uppnå en justerad rörelsemarginal på minst 2,5 procent. Den justerade rörelsemarginalen, som Boozt lyfter fram, visar vinsten före räntor, skatt, aktierelaterade ersättningar till anställda samt jämförelsestörande poster. 2018 var den justerade rörelsemarginalen 2,3 procent och första nio månaderna 2019 var utfallet 0,3 procent.

En central faktor för den långsiktiga vinstutvecklingen är hur bruttomarginalen utvecklas. I början av 2017 var bruttomarginalen cirka 45 procent. Vid utgången av tredje kvartalet 2019 var marginalen 39 procent. Det är ingen rolig läsning. Ökad konkurrensen och prispress är en bov i dramat. Att bruttomarginalen utvecklas i rätt riktning är alltså ett viktigt nyckeltal att följa framöver.

Boozt finansiella målsättning är att växa försäljningen med 25-30 procent på medellång sikt (några år). Det målet har Boozt uppnått de senaste åren. Lönsamhetsmässigt är ambitionen att nå en justerad rörelsemarginal på över 6 procent. Den justerade rörelsemarginalen har legat omkring 2 procent de senaste åren. Rörelsemarginalmålet känns dock ganska avlägset. Mycket handlar om skalfördelar och att bruttomarginalen inte fortsätter ned.

En annan viktig sak är lagernivåerna. Strax innan jul 2019 tvingades branschkollegan Nelly (som är en del av Qliro) att vinstvarna på grund av just höga lagernivåer. Det resulterade i utförsäljningar som i sin tur pressar bruttomarginalen. Ledningen för Nelly beskriver marknaden som “vikande”.

Per utgången av de tredje kvartalet 2019 uppgick Boozt varulager till cirka 1,2 miljarder kronor. En ökning med drygt 21 procent jämfört med samma period året innan. Att lagret ökar där bolaget växer snabbt är inga konstigheter, men bör ändå följas noga. Rörelsekapitalet uppgick till 11,2 procent som andel av nettoomsättningen de senaste tolv månaderna. Även detta nyckeltal är viktigt att hålla koll på framöver.

Bolag Fri frakt Fri retur
Boozt Över 499 kr Ja
Lyko Över 100 kr Ja
Sportamore Över 299 kr Ja
Zalando Över 229 kr Ja
Footway Ja Ja

De allra flesta e-handlare tillämpar fri frakt. Trenden går dock mer och mer emot att man som konsument behöver handla över ett visst belopp för att få ta del av den fria frakten. Boozt har en gräns på 499 kronor exempelvis. I princip alla aktörer har fria returer.

I början av december rapporterades det om att Boozt nu har infört policyn “Fair use”. Det innebär konkret att kunder som returnerar för mycket produkter inte får handla på sajten längre. Det är sätt att förbättra lönsamheten men en del kunder har dock blivit upprörda över detta.

Ett problem för många e-handlare är att kunderna i vissa fall beställer hem lite olika storlekar av samma produkt för att sedan skicka hem de som inte passar. Hur hög returgrad Boozt har redovisas inte men gissningsvis ligger den runt 30-40% procent som hos de flesta andra e-handlare. Kanske i det övre spannet med tanke på den nya “Fair use”-polycin. Huruvida “Fair use” är ett genidrag eller galenskap får framtiden utvisa.

Framöver räknar vi med att Boozt kan upprätthålla en fin tillväxttakt (omkring 20 procent årligen). De strukturella driftkrafterna talar till bolagets fördel. Knäckfrågan handlar om marginalerna. Vad ska en e-handelsaktör kunna tjäna i ett någorlunda moget scenario? De allra flesta har ett målsättning kring 5-6 procent.

Analytikerkonsensus som följer Boozt räknar med en rörelsemarginal på 4,2 procent 2021. Det känns ganska aggressivt men kanske inte heller omöjligt. Vi är också generösa och räknar med 4 procent. Använder vi en multipel på 17 gånger rörelseresultatet (Ev/Ebit) finns en uppsida på cirka 20 procent ett par år ut. Inte superattraktivt då antagandena inte är direkt konservativa.

Risken är att konkurrensen och prispressen tilltar på marknaden (pessimistiskt scenario). Kanske kommer branschen konsolideras under kommande år? Skulle Boozt vara i närheten av att även uppnå sitt rörelsemarginal så är uppsidan i aktien stor (optimistiskt scenario).

Både Lyko och jätten Zalando har gått mycket starkt på börsen senaste året. Sportamore som säljer sportkläder har haft desto tuffare. I peer-tabellen nedan värderas Sportamore klart lägst. Sportamore-prognoserna kommer dock enbart från en enskild analytiker (ABG) och bolaget tvingades likt Nelly att vinstvarna innan jul. Läs Börsplus kommentar här.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Boozt 8,6 17,4 15,3 0,6 4,2 19,4
Lyko 82,4 18,9 15,9 1,1 6,9 15,1
Sportamore -53,9 8,2 7,9 0,4 4,5 15,5
Zalando 79,2 68,2 42,0 1,3 3,0 17,5
ASOS 10,7 36,2 28,5 0,7 2,6 14,3
Genomsnitt 25,4 29,8 21,9 0,8 4,2 16,4
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Börsplus slutsats

Boozt växer snabbt och har verkar ha en hygglig position på marknaden. Konkurrensen är däremot tuff och leder till prispress med svag lönsamhet för många aktörer som följd.

Kan bruttomarginalen stabiliseras och bolagets “Fair Use-initiativ” få effekt så finns sannolikt bra uppsidan i aktien. Vi tycker dock inte uppsidan i vårt huvudscenariot är tillräckligt attraktiv med tanke på den relativt stora prognososäkerheten. Rådet blir således neutral.

Boozt tio största ägare Andel
Sampension KP Livsforsikring A/S 9,69%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 8,45%
Ruane, Cunniff & Goldfarb 8,43%
Invesco 6,54%
Ferd AS 6,23%
Verdane Capital 5,39%
Länsförsäkringar Fonder 4,39%
Friheden Invest A/S 4,34%
Thornburg Investment Management Inc 4,03%
Fidelity International (FIL) 3,06%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.