Biotage: Stabil tillväxtmaskin

Medicinteknikbolaget Biotage har uppvisat god tillväxt över tid. Årets tre första kvartal växte bolaget 16% organiskt. Fjolårets förvärv av brittiska ADTBio utvecklas fint. Biotage har en stark balansräkning som möjliggör utrymme för fler förvärv framåt.

Biotage: Stabil tillväxtmaskin - Biotage
Foto: Biotage
Biotage
Börskurs: 173,00 kr Antal aktier: 66,0 m
Börsvärde: 11 415 Mkr Nettokassa: 135 Mkr
VD: Tomas Blomquist Ordförande: Torben Jörgensen

Biotage (173 kr) utvecklar och säljer instrument och förbrukningsvaror inom organisk och analytisk kemi. Bolagets system används för att separera en substans från en annan i vården, rättsmedicinska utredningar eller vid tillverkning av preparat för läkemedelsforskning. Instrumenten och förbrukningsvarorna står för ungefär hälften vardera av försäljningen.

Den absoluta majoriteten av all försäljning sker genom bolagets egen försäljningsorganisation. Biotage grundades 1997 och noterades 2000. Koncernen har idag cirka 510 anställda och huvudkontoret ligger i Uppsala.

Tomas Blomquist har varit VD sedan november 2019 och äger aktier för 2,6 Mkr. Torben Jörgensen som var VD på Biotage (2006-2019) är numera ordförande och har ett innehav värt drygt 55 Mkr. Biotage saknar en tydlig huvudägare. Ägarlistan domineras av fonder och institutioner. Störst är  Swedbank Robur Fonder (9,0%) samt SEB Fonder (7,5%).

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 232 1 614 1 808 2 025
 – Tillväxt +12,8% +31,0% +12,0% +12,0%
Rörelseresultat 284 420 461 506
 – Rörelsemarginal 23,1% 26,0% 25,5% 25,0%
Resultat efter skatt 205 307 350 383
Vinst per aktie 3,11 4,70 5,30 5,80
Utdelning per aktie 1,55 2,00 2,50 2,80
Direktavkastning 0,9% 1,2% 1,4% 1,6%
Avkastning på eget kapital 17% 20% 20% 19%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 98%
Nettoskuld/Ebit -0,2 -0,4 -0,7 -0,8
P/E 55,5 36,8 32,6 29,8
EV/Ebit 39,7 26,9 24,5 22,3
EV/Sales 9,2 7,0 6,2 5,6
Kommentar: Ebit var 271 Mkr med 22,0% marginal år 2021. 2021-2024E avser Ebita.

Kunderna återfinns som sagt från allt inom läkemedels- och diagnostikindustrin, bioteknik, kontraktsforskning till bolag som fokuserar på livsmedelssäkerhet, rent vatten och miljövård. Mer om bolagets tre kundområden finns i faktarutan intill.

Tre kundområden

White Tech – Innefattar kunder inom läkemedelsindustrin, kontraktsforskning/tillverkning och akademisk forskning. Den vita färgen symboliserar ett piller som ofta är slutresultatet av kundernas verksamhet inom detta segment. Det handlar om Biotage system kallade Biotage Initiator+ och Biotage Initiator+ Alstra för organisk molekyl- och peptidsyntes.

Systemen används dagligen av läkemedels- och kemiföretag för att tillverka konsumtionsvaror för deras storskaligare produktion. Biotage erbjuder även reningslösningar för biomolekyler. Under hösten 2021 förvärvade Biotage bolaget ATHBio som är särskilt inriktade på DNA- och RNA-oligonukleotidsyntes och rening.

Red Tech – består av diagnostiska verktyg och analytiska tester i klinisk, kriminaltekniska och dopinglaboratorier. Det handlar till exempel om att undersöka vilka kemiska ämnen som finns i till exempel patient- eller rättsmedicinska prover. Den röda färgen betecknar blod som är det ämne som i många fall analyseras. Men även hår, saliv, hud eller urin kan analyseras. Biotage säljer system och förbrukningsvaror för att separera utvalda ämnen från prover.

Blue & Green Tech – avser analytisk testning i miljö- och vattenlaboratorier. Kunderna kan undersöka vilka kemiska ämnen som finns i ett prov till exempel vatten-, miljö eller livsmedelsprover. Den blå färgen representerar vatten och den gröna jordbruk.

Geografiskt sett står Americas för knappt 40% av omsättningen medan EMEA och APAC utgör cirka 30% vardera.

Ny segmentsindelning

Från 1 januari 2022 redovisar Biotage utvecklingen i sex olika produktområden beroende på hur kunderna använder produkterna. Det tidigare produktområdet Analytisk kemi har delats upp i produktområdena Analytical Testing och Water & Environmental Testing. Den del av produktområdet Scale Up som kom med förvärvet av ATDBio, Ltd. har brutits ut i produktområdet Diagnostics. Samtidigt har produktområdet Organisk kemi bytt namn till Small Molecules & Synthetic Therapeutic. Produktområdet Biomolekyler har bytt namn till Biologics & Advanced Therapeutics.

De senaste fem åren har Biotage vuxit drygt 13% per år i snitt, varav cirka 10% avser årlig organisk tillväxt.

Marknadstillväxten för de segment Biotage adresserar växer cirka 4% per år enligt branschbedömare. Vissa delsegment växer fortare än så. Det är tydligt att Biotage tar marknadsandelar. Biotage är marknadsledande inom delar av produktområdet som tidigare kallades organisk kemi, samt inom delar av produktområde Analytical Testing.

Våren 2022 skruvade Biotage upp sina finansiella mål och siktar nu på att växa 12% årligen i snitt mätt över tre år. Tidigare var tillväxtmålet 8% årlig organisk tillväxt mätt över tre år. Marginalmässigt är ambitionen att nå en justerad Ebita-marginal på 25%. Justeringar exkluderar engångskostnader relaterat till förvärv. Förut var målet 15% på Ebit-nivå. Senaste fem åren har Ebit-marginalen varit 19,3% i snitt. Den justerade Ebita-marginalen var 24,0% år 2021 samt 27,3% under Q1-Q3 i år.

Biotage avser också växa vidare genom förvärv. Att Biotage numera fokuserar på Ebita istället för Ebit beror på ökade immateriella förvärvsavskrivningar som tillkommit sedan förvärvet av ATDBio hösten 2021. I tabellen nedan visas två av förvärven Biotage gjort senaste åren.

Bolag Tidpunkt Omsättning Marginal Köpeskilling EV/S EV/EBIT
ATDBio Oktober 2021 41,6 Mkr 29% 534 Mkr 12,8x 44,9x
PhyNexus December 2018 28 Mkr -3% 191 Mkr 6,8x neg
Totalt: 69,6 Mkr 16% 725 Mkr 9,8x e.m

Brittiska ATDBio erbjuder lösningar för syntes och rening av DNA och så kallade RNA-oligonukleotider. Teknologin används för utveckling av nya läkemedel samt molekulärdiagnostik (exempelvis PCR-testning). Förvärvet har breddat Biotage produktportfölj och stärkt bolagets expertis inom området. ATDBio grundades 2004 av professor Tom Brown Sr, som sägs vara en erkänd expert inom området nukleinsyrekemi.

ATD omsatte drygt 40 Mkr under 2021 med en rörelsemarginal på knappt 30%. Vid försvärvstillfället hade bolaget ett tjugotal anställda. Biotage betalade drygt 530 Mkr motsvarande nästan 13 gånger intäkterna samt 45 gånger rörelsevinsten.

Bred produktportfölj

Några konkurrenter till Biotage är exempelvis amerikanska Teledyne och CEM Corporation. En tredje amerikansk konkurrent är Phenomenex. En konkurrensfördel som Biotage lyfter fram är att bolaget tillhandahåller lösningar i hela kedjan. Från syntes, rening, till koncentration/indunstning. Flera av konkurrenterna erbjuder endast lösningar för ett av stegen. Biotage är således en helhetsleverantör. I en kundundersökning som Biotage gjorde nyligen framhäver bolaget att många av kunderna är nöjda med både kvaliteten på produkterna och även servicen. Biotage har ingen enskild kund som utgör mer än 5% av koncernens totala intäkter.

Intäkterna från systemförsäljningen står för knappt 48% senaste tolv månaderna. Förbrukningsartiklar utgör 40% och service resterande 12%. Bolagets system produceras av kontraktstillverkare i Sverige (Scanfil) och USA. Men även i egen regi i Wales och Kalifornien. Förbrukningsvarorna produceras i Cardiff, Salem och San Jose. Enligt Biotage finns god kapacitet att med relativt kort varsel öka produktionen vid behov.

Bolagets direktförsäljningsstrategi har varit framgångsrik över tid och utgör merparten av intäkterna (95%).

Biotage Q1-Q3 2022 Q1-Q3 2021
Omsättning 1182 Mkr 890 Mkr
Tillväxt Y/Y 32,7% 12,1%
Organisk tillväxt 16,0% 20,3%
Bruttomarginal 61,1% 61,0%
Ebita 307 Mkr 217 Mkr
Ebita-marginal 26,0% 24,4%
Ebit-marginal 24,2% 23,6%

16% organisk tillväxt

Årets tre första kvartal steg omsättningen nästan 33% varav 16% organiskt. I det tredje kvartalet isolerat var tillväxten 12,2% organiskt sett (17,8). Det var första gången Biotage omsatte över 400 Mkr under ett enskilt kvartal. Bruttomarginalen var i princip oförändrad mot fjolåret.

Ebita-marginalen landade på 26,0% (24,4) årets tre första kvartal. Den justerade marginalen som Biotage själva lyfter fram uppgick till 27,3% (23,9). Marginalförbättringen förklaras av god skalbarhet i takt med den stigande omsättningen. Men även valutakurseffekter. Exakt hur stor påverkan valutakurseffekterna hade på resultatet framgår inte. I kontakt med Affärsvärlden uppger Biotage att de kontinuerligt arbetar med att se över och justera priserna mot kund. Hur stora prisökningarna brukar vara uppges inte. År 2019, sista året innan pandemin slog till låg bruttomarginalen på drygt 62% jämförelsevis. Utmaningar i försörjningskedjan påverkar bruttomarginalen negativt.

2022 räknar vi med 31% tillväxt på helårsbasis. Kommande år skissar vi på 12% tillväxt vilket är i linje med Biotages tillväxtmål och historiska tillväxttakt. Bolaget möter tuffare jämförelsetal framöver då flera produktsegment uppvisat stark utveckling under 2022.

Marginalmässigt räknar vi med 25% på sikt. I linje med bolagets finansiella mål. Det senaste decenniet har Biotage värderats till 26 gånger den framåtblickande rörelsevinsten. Använder vi en multipel på 25 gånger rörelsevinsten finns cirka 20% uppsida på sikt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Biotage -38,4 32,6 24,5 6,2 25,5 12,0
CellaVision -51,1 31,0 23,3 6,2 26,5 13,9
C-Rad -32,4 24,2 17,8 3,1 17,4 19,5
Vitrolife -66,5 37,8 29,4 7,0 23,8 15,2
ArcticZymes Technologies -25,9 41,1 30,7 15,2 49,5 31,0
Agilent Technologies -11,8 25,2 22,6 6,2 27,2 6,2
Waters Corporation -10,7 24,2 21,5 6,5 30,3 4,3
Genomsnitt -33,8 30,9 24,3 7,2 28,6 14,6
Källa: Affärsvärlden / Factset

Biotage har uppvisat solid tillväxt i kombination med förbättrade marginaler över tid. En betydande del av intäkterna utgörs av återkommande förbrukningsvaror som skapar stabilitet. Balansräkningen är dessutom stark med en nettokassa på 135 Mkr vid utgången av tredje kvartalet. Det finns således finansiellt utrymme för fler förvärv.

Vi noterar ingen aktivitet på insynsfronten senaste 18 månaderna. Insynsägandet är generellt klent (0,6% av aktierna) vilket är ett minus. Att bolaget inte heller har någon tydlig huvudägare av kött och blod ger inga pluspoäng.

Sammantaget framstår Biotage som ett kvalitativt bolag. Aktien har värderats riktigt högt senaste åren och som investerare gäller det att våga lyfta blicken. Vinsttillväxten väntas bromsa in till cirka 10% per år framöver. Rådet blir neutral.

Tio största ägare i Biotage Värde (Mkr) Andel
Swedbank Robur Fonder 1 038,0 9,0%
SEB Fonder 863,1 7,5%
Invesco 666,8 5,8%
ODIN Fonder 519,0 4,5%
Handelsbanken Fonder 436,5 3,8%
Lannebo Fonder 381,4 3,3%
Vanguard 379,9 3,3%
Tredje AP-fonden 304,6 2,6%
Norges Bank 267,2 2,3%
Första AP-fonden 229,9 2,0%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Torben Jørgensen 55,4 0,5%
Karolina Lawitz 2,9 0,0%
Tomas Blomquist 2,6 0,0%
Lars Bäckman 1,7 0,0%
Anders Wikström 0,3 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 0,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon