Biogaia ger långlivad tillväxt

Probiotikabolaget Biogaia är en framgångssaga som fått lite problem. Vi ser det enbart som tillfälligt. Kursraset är en fin chans att hoppa på den långsiktiga tillväxten som bjuds när ett välskött bolag över tid får full frihet att bygga värden på en expanderande marknad.

BioGaia utvecklar och säljer probiotiska produkter till kunder inom livsmedel och läkemedelsindustrin. Bolagets produkter baseras på mjölksyrabakterien Lactobacillus reuteri.

Antibiotika är medicin som dödar skadliga bakterier medan probiotika är kosttillskott som syftar till att främja förekomsten av de hälsosamma bakterier som alla människor har i kroppen.

Hela fenomenet probiotika är omdebatterat vilket framgår av både nyhetsflödet och faktarutan nedan.

Biogaia säljer produkter för både barn och vuxna men barnhälsa svarar för 80% av omsättningen.

Alla som vet något om livet som småbarnsförälder inser att det enda som räknas då är vad som funkar i praktiken, även om det råkar vara i strid med vad teoriboken säger. Och då är det väldigt många som upplever att exempelvis spädbarnskolik lindras av probiotika. Därav Biogaias globala framgångar inom barnhälsa.

Probiotika – en kontroversiell tillväxtmarknad

Probiotika, eller mikrobiska preparationer, är kost eller kosttillskott som innehåller bakterier med avsikten att stärka immunförsvar och tarmflora. Det klassiska exemplet är yoghurt som sägs bidra till ett långt och friskt liv.

Många inom läkekonsten avfärdar probiotika som hemmahörande i samma kategori som elallergi, magnetiska skosulor och vaccinvägran. Skeptikerna (som alltså stödjer sig på medicinsk vetenskap) menar att det saknas forskningsstudier som visar på någon effekt som är stor nog för att motivera probiotika för medicinskt bruk.

Denna inställning färgade länge läkemedelsanalytiker och investerare med intresse för medicin. Generellt såg de med oblida ögon på på probiotika.

Under många år levde Biogaia och branschkollegan Probi därför ett undanskymt liv på börslistorna. Probiotikabolagen var katter bland bioteknikens hermeliner.

Detta har dock ändrats av flera skäl där det viktigaste är att vanliga investerare fick upp ögonen för den explosiva vinsttillväxt som främst Biogaia uppvisade när man under god omsättningstillväxt gick från förlust till över 30 procents vinstmarginal.

Samtidigt har hela den traditionella läkemedelssektorn tvingats ompröva gamla sanningar som luckrat upp doktrinen att bra bolag bara kan byggas på unik forskning som ger patenterbara läkemedel, helst receptförskrivna.

Den röda tråden i denna läkemedelssektorns glasnos är att man upptäckt att det går att tjäna bra med pengar även på generika, icke receptbelagda preparat, patentutgångna produkter och omformuleringar av gamla läkemedel, exempelvis via ny “drug delivery” där man kanske bara uppnår bekvämlighet för patienten och inte någon ny effekt.

Allt ovanstående är områden som Biogaia under långt tid satt en ära i att jobba med och mycket av bolagets framgångar ligger i att grundarna både älskat sina produkter och hela tiden utvecklat nya bättre varianter och distributionssätt samtidigt som Biogaia haft ett enormt fokus på det kommersiella.

Biogaias produkter säljs i ett 90-tal länder via distributörer och partners.

Produkterna inom affärsområdet Barnhälsa används för förebyggande och behandling av kolik, uppstötningar och diarré.

Produkterna inom affärsområdet Vuxenhälsa behandlar förstoppning och diarré samt tilläggsbehandling vid Helicobacter pylori-infektion samt förebyggande och behandling av tandlossning och blödande tandkött.

SvD:s förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 483 522 585 655
– Tillväxt 0,3% 8,0% 12,0% 12,0%
Rörelseresultat 152 172 199 229
– Rörelsemarginal 31,5% 33,0% 34,0% 35,0%
Resultat efter skatt 121 131 151 174
Vinst per aktie 7,01 7,60 8,70 10,00
Utdelning per aktie 5,00 6,00 7,00 8,00
P/E 29,9 27,6 24,1 21,0
EV/EBIT 22,4 19,8 17,2 14,9
EV/Sales 7,1 6,5 5,8 5,2

I år väntas Biogaia omsätta drygt 0,5 miljarder kronor med en rörelsemarginal i linje med målet att ligga över 30 procent.

Den historiska tillväxten har varit hög men för stunden lider Biogaia av bekymmer för distributörerna i Brasilien och Sydafrika vilket skapat tillfälliga köpstopp därifrån.

Detta kommer dock värka ut och Biogaia har en rad nya produktnyheter ute som bör driva omsättningen. Den långsiktiga marknadstillväxten för probiotika bedöms vara 8 procent och Biogaia bör med sina starka produkter och varumärken definitivt växa snabbare än så.

Det finns också skäl att tro att det stora distributionsnätet kan oljas så att det levererar klart mer än idag på potentiellt enorma marknader som Japan, USA, England, Kina och Indien. Det är åtminstone vad Biogaias nye vd Axel Sjöblad flaggar för.

Oavsett var man står i debatten om probiotika så är vi övertygade om att Biogaia är välskött bolag med goda långsiktiga tillväxtutsikter.

Efter avskiljd utdelning handlas Biogaia nu runt 200 kronor per aktie. Det är lägre än vad som uppnåddes 2012 och en bra bit under toppnivån 315 kronor.

I vårt huvudscenario levererar Biogaia en tillväxt strax över 10 procent framöver med marginaler som kryper upp mot 35 procent vilket inte är några konstigheter för ett växande bolag med 70-procentiga bruttomarginaler.

Inom 24 månader tycker vi det vore rimligt om börsen värderade Biogaia till säg 18 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) för 2018. (Motsvarar p/e 25 men då finns en stor nettokassa.)

Detta indikerar en uppsida i aktien på 30-35 procent vilket vi anser vara bra som “instegsnivå” för att komma in i en äkta tillväxtaktie. Rådet blir köp.

Biogaias speciallösning med dubbla chefer

Biogaia hör till den extremt lilla gruppen bolag där vd och koncernchef är två olika personer. Nu i vår blev Getinges tidigare Sverigechef Axel Sjöblad ny vd för Biogaia. Vd rapporterar direkt till styrelsen men har ett slags kollega i form av Biogaias grundare och tidigare vd Peter Rothschild som sedan i vår är koncernchef med ansvar för Biogaias olika utvecklingsbolag.

Modellen med dubbla chefer är av goda skäl väldigt ovanlig. Oftast är det resultatet av någon dålig kompromiss och framgångsexemplen är sällsynta.

Å andra sidan är det alltid svårt att komma in som extern vd efter en grundare och en modell där man jobbar parallellt men med tydliga gränsdragningar låter rätt bra.

I slutändan är det en fråga om personkemi. Allt talar för att Peter Rothschild brinner för utvecklingsbolagen och det kan mycket väl vara ett genidrag att låta en extern vd ta över huvudaffären.

Biogaias utvecklingsbolag

Capable AB
Capable, som till 90,1 procent ägs av Biogaia och till 9,9 procent
av Capables vd, startades i november 2008 för att tillverka och sälja den patenterade kapsylen “LifeTop Cap”.
Omsättningen i Capable är i princip noll men produkten är på gång och kan utgöra en intressant potential i sig själv eller stärka Biogaias produkterbjudande.
Första kvartalet 2015 hade bolaget kvalitetsproblem vilket gjort att försäljningen inte tagit fart som beräknat. Bolaget bedömer nu att problemen är lösta och att försäljningen kommer att öka under 2016. Capable har nu också påbörjat marknadsföring av bolagets LifeTop Straw med probiotika. Under 2015 ingick Capable två nya avtal för LifeTop Straw, ett med Ganeden i USA och ett med irländska Alimentary Health.

Twopac AB
Omsättningen i det helägda produktionsdotterbolaget TwoPac, som till 100 procent avser försäljning till moderbolaget, uppgick till 53 Mkr i fjol. Twopac är alltså en inte oväsentlig del av Biogaias produkterbjudande. Rörelsekostnaderna ökade i bolaget vilket beror på ökade personalkostnader främst på grund av ökade kvalitetskrav. De ökade kvalitetskraven är internt drivna men beror också på att TwoPac under tredje kvartalet 2015 fick anläggningen godkänd för läkemedelsproduktion av det svenska Läkemedelsverket.

Infant Bacterial Therapeutics
Tidigare drev Biogaia också forskningsbolaget IBT, Infant Bacterial Therapeutics. IBT är nu avknoppat till aktieägarna och separatnoterat på First North med ett börsvärde på 70 Mkr enligt ägartjänsen Holdings. IBT gör nu en nyemission på 100 Mkr där Biogaia garanterar 33 procent.

Tidigare aktieanalyser:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.