BioGaia: Fokus på direktförsäljning

Probiotikabolaget förvärvade vid årsskiftet sin amerikanska distributör och satsar på att öka andelen direktförsäljning. BioGaia har fortsatt en stor nettokassa som ska användas till fler förvärv.
BioGaia: Fokus på direktförsäljning - BioGaia
BioGaia
Börskurs: 104,00 kr Antal aktier: 101,0 m
Börsvärde: 10 502 Mkr Nettokassa: 1 272 Mkr efter utdelning
VD: Isabelle Ducellier Ordförande: Peter Rothschild

BioGaia (104 kr) utvecklar och säljer probiotiska produkter – i huvudsak baserat på olika stammar av mjölksyrabakterien Lactobacillus Reuteri. Det handlar alltså om kosttillskott av levande bakteriekultur som bland annat syftar till att få magen i balans. Probiotika sägs ha gynnsam effekt på hälsan när det intas i tillräcklig mängd.

Det största affärsområdet är Barnhälsa. Bolagets magdroppar mot kolik, BioGaia Protectis, är storsäljaren. Isabelle Ducellier har varit VD sedan slutet av 2018 och äger aktier värda 1,6 Mkr. BioGaia har försäljning i över 100 länder.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 785 1 000 1 100 1 210
 – Tillväxt +5,1% +27,4% +10,0% +10,0%
Rörelseresultat 254 325 369 424
 – Rörelsemarginal 32,3% 32,5% 33,5% 35,0%
Resultat efter skatt 196 247 280 321
Vinst per aktie 1,94 2,45 2,77 3,20
Utdelning per aktie 2,98 0,90 1,00 1,20
Direktavkastning 2,9% 0,9% 1,0% 1,2%
Avkastning på eget kapital 11% 12% 13% 13%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -5,9 -5,2 -5,0 -4,7
P/E 53,5 42,4 37,5 32,5
EV/Ebit 36,4 28,4 25,0 21,8
EV/Sales 11,8 9,2 8,4 7,6
Kommentar: 2,26 kronor avsåg extrautdelning under 2021.

Förvärv av distributör i USA

Hösten 2020 genomförde BioGaia en riktad emission på drygt 1,1 miljarder kronor till bland andra EQT. Tanken är att pengarna skall användas till förvärv.

Finansiella mål

BioGaias finansiella mål är att nå en rörelsemarginal på minst 34%. Det skall ske under fortsatt stark tillväxt med ökade investeringar i forskning, produktutveckling, varumärkesuppbyggnad och försäljningsorganisation.

Utdelningspolicyn har historiskt varit att utdelning till aktieägarna ska uppgå till 40 % av vinsten efter skatt. Policyn justerades under 2021
till att utdelning skall uppgå till 50 % av vinsten efter skatt i moderbolaget.

Rörelsemarginalen under 2012 (51%) påverkades positivt av en engångsbetalning från bolagets parter Nestlé.

Vid årsskiftet 2021/2022 förvärvade BioGaia sin egen distributör, Everidis (Nutraceutics), i USA. BioGaia betalade initialt cirka 134 Mkr (14,7 miljoner dollar) för 80% av aktierna. Förvärvet finansierades genom befintlig kassa. Vidare skall BioGaia förvärva resterande 20% av aktierna under år 2027 eller 2028 för en köpeskilling som baseras på försäljningen året före förvärvet. Den beräknade köpeskillingen baserat på distributörens långsiktiga försäljningsplan uppgår till cirka 22 miljoner dollar.

Everidis är BioGaias exklusiva distributör av BioGaias produkter under egna varumärke i USA. Formellt sett har BioGaia förvärvat bolaget Nutraceutics, som i sin tur ägt Everidis.

Nutraceutics har haft 23 anställda och omsatte omkring 150 Mkr under 2021 (16,5 miljoner USD). Rörelseresultatet landade på 23,7 Mkr (2,6 MUSD) motsvarande en marginal uppgående till cirka 16%. 87% avser produkter sålda under BioGaias varumärke. Om förvärvet av Nutraceutics hade genomförts från 1 januari 2021 hade omsättningen för BioGaia ökat med drygt 90 Mkr. Givet att den uppskattade köpeskillingen på 22 MUSD faller ut motsvarar det en prislapp på 2,2 gånger omsättningen eller 14,1 gånger rörelsevinsten.

Jennifer Cherry som varit VD för distributörsverksamheten kommer fortsätta med motsvarande roll. Strategin är att accelerera tillväxtsatsningarna. USA är världens största marknad för probiotika och är värd 2 miljarder dollar i konsumentled. Nordamerika utgör cirka 34% av världsmarknaden för probiotiska kosttillskott. Enligt branschbedömare (IPA Euromonitor) väntas marknadstillväxten mellan 2021 och 2026 vara begränsad.

BioGaia har haft partnerskap med Everidis sedan 2007. Bolaget har varit skickliga på marknadsföring mot både vårdsektorn och slutkonsumenter. År 2021 var USA BioGaias enskilt största marknad.

En stor del av Everidis försäljning sker digitalt. BioGaia har sedan tidigare investerat för att öka näthandelns försäljning i bland annat Sverige, Finland och Storbritannien.

Mer fokus på egen försäljning

I mitten av maj meddelade BioGaia att bolaget från och med år 2023 kommer sälja i egen regi i Kanada. Tanken är att nyttja operationella synergier från förvärvet av Nutraceutics i USA. BioGaia har kommit överens med sin nuvarande distributör Ferring om att säga upp avtalet. Bolagen har haft samarbete sedan 2012.

Beslutet grundar sig i koncernens övergripande strategi om att öka försäljningen direkt till konsument. BioGaia framhäver att det regulatoriska landskapet för probiotika-produkter är mycket gynnsamt i Kanada. Det innebär goda förutsättningar för att kommunicera hälsofördelar/hälsopåståenden. Den kanadensiska marknaden är värd 115 miljoner dollar i konsumentled och väntas växa med drygt 5% årligen framöver.

Under november 2021 började BioGaia sälja i egen regi även i Storbritannien då distributionsavtalet med bolagets tidigare partner avslutades. Planen är att lansera hela produktportföljen i landet. Utöver den egna e-handeln kommer produkterna också säljas på Amazon samt på utvalda apotekskedjor, både online och offline.

Över 80% genom eget varumärke

På koncernnivå sker 81% av BioGaias försäljning under eget varumärke eller co-branding. På Affärsområdesnivå är det fortsatt Barnhälsa som dominerar med drygt tre fjärdedelar av intäkterna. Tillväxtmöjligheterna inom affärsområde Vuxenhälsa är goda.

Geografiskt sett är Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) störst (45%). Följt av Americas (30%) samt Asien och Oceanien på 25%.

Vid utgången av första kvartalet 2022 hade BioGaia en kassa på cirka 1,6 miljarder kronor. Under andra kvartalet har BioGaia delat ut totalt 2,98 kronor per aktie motsvarande cirka 300 Mkr. 0,73 kronor avsåg ordinarie utdelning medan 2,26 kronor var extrautdelning.

Trots utdelningen har BioGaia omkring 1,3 miljarder i kassan. Det finns med andra ord fortsatt gott om utrymme för förvärv.

Som vi skrivit i våra tidigare analyser verkar BioGaia öppna för förvärvs längs hela värdekedjan. Det vill säga allt från tillverkning till distribution. Kravet är att förvärv skall skapa bättre kontroll, tillväxt eller lönsamhet.

Stark start på 2022

Intäkterna under Q1 steg med 41% drivet av förvärvet av distributörsverksamheten i USA. Organisk sett var tillväxten starka 24%. BioGaia växte 12% i lokala valutor under helåret 2021 jämförelsevis.

BioGaia Q1 2022 Q1 2021
Omsättning 283,9 Mkr 427 Mkr
Tillväxt 41% 10%
Organisk tillväxt 24% 21%
Bruttomarginal 71% 72%
Rörelseresultat 95,3 Mkr 64,2 Mkr
Ebit-marginal 33,6% 31,8%
Vinst per aktie 0,76 kr 0,50 kr

Rörelsemarginalen expanderade till 33,6% jämfört med 31,8% ifjol. På helårsbasis 2022 räknar vi med en miljard i intäkter. Det är ungefär i nivå med analytikerkonsensus. Probiotika-marknaden i EMEA väntas växa med 5% per år framöver. Italien är för övrigt det land i världen som har högst konsumtion av probiotikatillskott per capita. Vi räknar med att BioGaia kan växa omkring 10% årligen kommande år.

Då bolaget nu har kontroll över sin distributör i USA så borde marginalen kunna stärkas framöver. Samtidigt som andelen egenförsäljning på andra marknader ökar så finns potential till stärka marginaler. Vi räknar med 35% på sikt vilket är i linje med analytikerkonsensus. Senaste fem åren har marginalen varit 34% i genomsnitt.

Använder vi en multipel på 25 gånger rörelsevinsten finns 20% uppsida på sikt. Börskollegan Probi värderas en bit lägre men växer samtidigt långsammare. Danska Chr. Hansen har nästan marginaler i linje med BioGaia.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
BioGaia 5,6 37,5 25,0 8,4 33,5 10,0
Probi -62,0 20,2 20,4 3,5 16,9 7,1
Chr. Hansen -7,4 35,9 28,9 7,9 27,5 7,5
Symrise -8,3 32,3 24,1 3,6 14,9 6,3
Genomsnitt -18,0 31,5 24,6 5,8 23,2 7,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

BioGaia har uppvisat starkt tillväxt över tid i kombination med fina marginaler. Det blir spännande att se hur strategin med mer fokus på direktförsäljning utvecklas. Positivt är att BioGaia får behålla en större andel av avansen och får samtidigt större kontroll.

Bolaget ruvar på en rejäl nettokassa. Kan ledningen göra värdeskapande förvärv så finns bra potential. Uppsidan i huvudscenariot är okej. Vi stannar vid en neutralt råd. Halvårsrapporten presenteras fredagen den 22 juli.

BioGaia tio största ägare Kapital Röster
EQT 11,1% 8,31%
Fjärde AP-fonden 8,04% 6,05%
Premier Miton Investors 6,61% 4,97%
Annwall & Rothschild Investments AB 4,16% 27,9%
Handelsbanken Fonder 3,12% 2,34%
TIN Fonder 3,11% 2,34%
Cargill Inc 2,97% 2,23%
Nordea Fonder 2,41% 1,81%
Tredje AP-fonden 2,32% 1,74%
AMF Pension & Fonder 2,25% 1,69%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group