Analys Biogaia
Biogaia: Bättre magkänsla efter rapporten

Biogaia (415 kr) utvecklar och säljer probiotiska produkter – i huvudsak baserat på olika stammar av mjölksyrabakterien Lactobacillus Reuteri. Det handlar alltså om kosttillskott av levande bakteriekultur som bland annat syftar till att få magen i balans. 80 procent av Biogaias försäljning finns inom barnhälsa där bolagets magdroppar mot kolik (Biogaia Protectis) är storsäljaren.
Historiskt bygger nog bolagets framgång mer på kommersiella snarare än vetenskapliga framsteg. Det vill säga ett starkt kommersiellt tänk där skickligt säljarbete och ihärdig utveckling av distributionsnätverket varit viktiga faktorer.
Men på senare tid verkar status för probiotika fått ett uppsving även i den medicinska världen. Det finns studier som visar att probiotika har effekt på individer med olika former av problem – även om nyttan i friska individer är mer omdiskuterad. Marknaden för probiotikaprodukter växer omkring 10 procent årligen och väntas göra så under många år framöver. Biogaia har senaste åren växt snabbare än så.
Det har senaste kvartalen varit en del fokus på Biogaias avtal med livsmedelsjätten Nestlé, som i fjol valde att avbryta samarbetet på ett par av de marknader där man tidigare jobbat tillsammans. Anledningen är att Nestlé ville fokusera mer på ett mindre antal länder.
Detta handlar om en affär där Biogaia levererar probiotika som “ingrediens” till Nestléprodukter, exempelvis mjölkpulver för barn. Alltså lite på samma sätt som Biogaia jobbar inom välling med Semper här i Sverige för den som är bekant med produkterna.
Omförhandlingen innebar att bolaget tappar 40 Mkr i royaltyintäkter som tidigare till stor del rann rakt ner till sista raden i resultaträkningen. Se länk bredvid för vår tidigare analys av den saken. Det är också förklaringen till att rörelsemarginalen föll något i kvartalet.
Q2 2019 | Q2 2018 | |
Omsättning | 222 Mkr | 201 Mkr |
– valutajusterad tillväxt | +5% | +26% |
– tillväxt barnhälsa | +8% | +28% |
– tillväxt vuxenhälsa | +27% | +39% |
Rörelseresultat | 79 Mkr | 80 Mkr |
– rörelsemarginal | 35,3% | 39,6% |
Vinst per aktie | 3,52 kr | 3,22 kr |
Med det i bakhuvudet imponerade ändå dagens rapport. Totalt sett växte visserligen omsättningen bara 5 procent valutajusterat. Men tittar man enbart på Biogaias försäljning av egna produkter var ökningen 14 procent. Man lyckas alltså hyfsat kompensera för bortfallet av Nestlé.
Det är sedan länge ett tydligt strategiskt fokus att allt större del av försäljningen ska komma från egna produkter under eget varumärke.
Att ha egna produkter är förstås attraktivt. Men det innebär också att man utöver ett vältrimmat distributionsnätverk behöver ett starkt varumärke i slutkundsledet. Något som inte är särskilt lätt att skaffa sig som en förhållandevis liten spelare inom produkter som föräldrar ska stoppa i sina barns munnar.
Mycket handlar det om att genomföra vetenskapliga studier som påvisar effekt och säkerhet. Utöver det är det förstås centralt att tillsammans med distributörer jobba mot barnläkare och andra förskrivare som kan rekommendera produkterna. Så jobbar Biogaia väldigt mycket redan idag.
Ett annat fokusområde är vuxenhälsa. En marknad med betydligt större potential men där probiotiska produkter generellt inte används lika frekvent. Här lanserade Biogaia under kvartalet en ny produkt i USA (Biogaia Osfortis) som syftar till att förebygga benskörhet. Totalt växte vuxensegmentet 27 procent under kvartalet vilket är starkt.
Att lansera nya produkter är ett extra effektivt sätt att växa med tanke på att Biogaia har distributionspartners i fler än 100 länder som träffar kunder och andra intressenter. Det ser vi också som en av de viktigaste tillgångarna i bolaget.
Just nu ligger mycket fokus på Asien (58 procents tillväxt i kvartalet) där man bland annat satsat allt mer i Kina och Indien senaste året. Marknader som förstås har stor potential om det vill sig väl. Men även Amerika går riktigt bra (25 procents tillväxt) efter en tillfällig svacka i första kvartalet. Bolagets magdroppar har också lanserats i en rad nya länder i bägge dessa regioner under kvartalet.
Tabellen nedan visar vårt huvudscenario för Biogaia.
Biogaia | ||||
Börskurs: | 415,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 17,3 | |||
Börsvärde: | 7 194 Mkr | |||
Nettokassa: | 160 Mkr | |||
VD | Isabelle Ducellier | |||
Styrelseordförande | Peter Rothschild | |||
Börsplus huvudscenario | ||||
(Siffror exklusive IFRS16 Leasing) | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 742 | 831 | 956 | 1 099 |
– Tillväxt | 20,6% | 12,0% | 15,0% | 15,0% |
Rörelseresultat | 277 | 266 | 315 | 374 |
– Rörelsemarginal | 37,4% | 32,0% | 33,0% | 34,0% |
Resultat efter skatt | 215 | 205 | 243 | 287 |
Vinst per aktie | 12,40 | 11,80 | 14,00 | 16,60 |
Utdelning per aktie | 10,00 | 10,00 | 11,00 | 12,00 |
Direktavkastning | 2,4% | 2,4% | 2,7% | 2,9% |
Avkastning på eget kapital | 44% | 40% | 44% | 45% |
Operativt kapital/omsättning | 23% | 24% | 26% | 27% |
Nettoskuld/EBIT | -1,0 | -1,0 | -0,9 | -0,9 |
P/E | 33,5 | 35,2 | 29,6 | 25,0 |
EV/EBIT | 25,4 | 26,5 | 22,3 | 18,8 |
EV/Sales | 9,5 | 8,5 | 7,4 | 6,4 |
Prislappen är inte låg kring 25 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Men vissa bolag med egna patentskyddade produkter, gynnsamma marknadstrender och superfina marginaler kan ju bli nästan hur dyra som helst. Cellavision och Vitrolife exempelvis.
Även om det finns en antydan till vissa sådana kvaliteter i Biogaia är det en haltande jämförelse på många sätt. Biogaias produkter har långt ifrån samma verkshöjd och även om bolaget har närmre 500 patent är intrycket att konkurrenterna ofta tycks sitta på egna patentskyddade probiotikastammar med snarlika egenskaper. Och i konsumentledet är det nog få som ser eller förstår skillnaden mellan de olika ingredienserna.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Biogaia | -13,4 | 30,1 | 22,3 | 7,5 | 33,6 | 13,9 |
Probi | -20,5 | 25,5 | 19,2 | 4,1 | 21,5 | 14,4 |
Genomsnitt | -17,0 | 27,8 | 20,7 | 5,8 | 27,6 | 14,1 |
Källa: Börsplus / Factset |
Något som väger tungt i vår bok är det faktum att grundaren Peter Rothschild fortsätter sälja stora mängder aktier i bolaget (se tabell i slutet av artikeln). Vi noterar också att han har klivit ned från rollen som koncernchef (Biogaia hade tidigare det ovanliga upplägget där vd och koncernchef var två olika personer). Han närmar sig 70 år och kan rimligtvis inte vara aktiv i bolaget hur länge som helst. Även David Dangoor, i styrelsen sedan 2003, har sålt aktier för tiotals miljoner.
Börsplus slutsats
Ett välskött företag på en växande marknad med superfina marginaler och en imponerande distributionsapparat. Men med prislapp därefter. Den som inte bryr sig så mycket om det sistnämnda kan överväga att köpa en post.
Vi är mer priskänsliga – och kanske särskilt när viktiga nyckelpersoner tyckt det varit bra läge att sälja aktier på kurser ungefär i nivå med dagens.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser