Bilia: Serviceaffären rullar på

Bilias serviceaffär visade på fin utveckling i första kvartalet. Inom bilaffären väntas en inbromsning till följd av Covid-19. Utsikterna på kort sikt är osäkra men uppsidan lockar.
Bilia: Serviceaffären rullar på - Bilia
Bilkedjan Bilia driver över 140 anläggningar runt om i Europa. Fokus är på Sverige och Norge som står för absoluta majoriteten av intäkterna.
Bilia
Börskurs: 68,00 kr Antal aktier: 101,1 m
Börsvärde: 6 875 Mkr Nettoskuld: 1 738 Mkr
VD: Per Avander Styrelseordförande: Mats Qviberg

Bilia (68 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt och Dacia. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service.

Just serviceaffären är en viktig del för Bilia, inte minst lönsamhetsmässigt. Ifjol stod serviceaffären för ungefär 70 procent av koncernens rörelsevinst. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.

Koncernen har cirka 130 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten Netbil.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har cirka 5000 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 29 508 25 000 27 500 29 150
 – Tillväxt +4,0% -15,3% +10,0% +6,0%
Rörelseresultat 1 125 625 963 1 093
 – Rörelsemarginal 3,8% 2,5% 3,5% 3,8%
Resultat efter skatt 807 432 710 809
Vinst per aktie 8,00 4,30 7,00 8,00
Utdelning per aktie 0,00 2,60 3,50 4,50
Direktavkastning 0,0% 3,8% 5,1% 6,6%
Avkastning på eget kapital 26% 13% 18% 19%
Operativt kapital/omsättning 12% 13% 13% 14%
Nettoskuld/EBIT 1,7 1,5 1,0 0,8
P/E 8,5 15,8 9,7 8,5
EV/EBIT 7,7 13,8 8,9 7,9
EV/Sales 0,3 0,3 0,3 0,3
Kommentar: Avser vanligt rörelseresultat. Inklusive IFRS 16 är nettoskulden 4,5 miljarder kronor.

Viruskrisen har satt press på Bilia-aktien som kört i diket och är ned 35 procent under året. I dessa osäkra tider finns det säkerligen många som avvaktar med att köpa en ny bil. Å andra sidan behöver befintlig bilpark service och underhåll.

För några veckor sedan presenterade Bilia resultatet för årets första kvartal. I räkenskaperna syntes inga tydliga tecken på coronasymtom. Kvartalet var Bilias starkaste första kvartalet hittills. Kommande kvartal blir däremot tuffare.

Omsättningen i första kvartalet steg med 8 procent på koncernnivå. Det operativa rörelseresultatet som Bilia själva lyfter fram landade på 279 Mkr (238) med en marginal på 3,7 procent (3,5). Rörelseresultatet blev 255 Mkr med en marginal på 3,4 procent jämförelsevis.

Förbättringen jämfört med föregående år drevs av bolagets serviceaffär som genererade ett operativt rörelseresultat på 263 Mkr och en marginal på 14,6 procent. Det är starkt.

Inom Bilias två andra affärsområden, Bilaffären respektive Drivmedel är rörelsemarginalerna betydligt lägre. Omkring 1,5 – 2,5 procent.

Ur ett investerarperspektiv är det främst den höglönsamma serviceaffären som är intressant. Här tillhandahåller bolaget reparation och underhåll, reservdelar, däckhotell och andra servicetjänster.

Vid utgången av första kvartalet hade Bilia 116 000 serviceabonnemang. En ökning med 9 000 jämfört med samma period året innan. Målet för 2021 är att nå 130 000 abonnemang. Detta ger alltså förutsägbara och lönsamma intäkter för Bilia. Under det senaste året har Bilia ökat antalet serviceabonnemang som säljs till begagnade bilar. Mer om satsningen på begagnade bilar senare.

Under fjolåret förvärvade Bilia en leverantör inom däckhotell. Kort och gott ett bolag som sysslar med att byta och sedan förvara däcken. Bilia förvarar för tillfället 357 000 däck åt kunderna. Vid utgången av första kvartalet 2019 var motsvarande siffra 321 000. Här ligger den långsiktiga målsättningen på 600 000 däck.

Ett hot mot serviceaffären på sikt skulle kunna vara en växande andel elbilar. Rena elbilar kräver nämligen mindre serviceunderhåll. Övrigt arbete kring hjul, lack och plåt kvarstår dock eller defakto ökar uppger Bilia till Affärsvärlden. I Sverige utgör rena elbilar mindre än 1 procent av det totala bilbeståndet. I vårt grannland Norge är andelen betydligt högre. Omkring 6 procent.

Värt att notera är dock att hybridbilar, som har både en elmotor och en traditionell förbränningsmotor, kräver dubbelt underhåll. Denna växande trend är alltså något som är positivt för serviceaffären. Men på sikt kommer Bilia sannolikt att anpassa verksamheten utifrån dessa förändringar.

På kort sikt kanske folk i allmänhet väljer att inte laga akuta stenskott eller andra icke akuta fel. Det kan påverka försäljningen negativt.

Den traditionella bilhandeln är viktig ur försäljningssynpunkt och står för den absoluta majoriteten av koncernens omsättning. Denna verksamhet fungerar som en slags inkastare till den lönsamma serviceaffären.

Marginalen inom bilaffären var 1,5 procent ifjol. Det är en bra nivå och i linje med andra bilhandlare. Dessa vinster kommer sannolikt aldrig få särskilt hög värdering på börsen.

Dynamiken inom bolagets drivmedelsaffär är ungefär densamma. Det handlar enligt oss mer om att upprätthålla en god servicenivå i anslutning till anläggningarna snarare än att bolagets ska tjäna storkovan på drivmedel.

Åter till bilaffären. Bilia har under det senaste året satsat allt mer på försäljning av begagnade bilar. Det ligger rätt i tiden nu med osäkra konjunkturutsikter. Lönsamheten på begagnade bilar tenderar att vara högre i lågkonjunktur och vice versa i högkonjunktur, menar ledningen. Alla som äger en lite äldre bil vet att dessa ofta kräver ännu mer service.

Under 2019 öppnade Bilia tre nya anläggningar som i ett led i den strategiska satsningen på begagnade vilar. Dessa går under namnet Netbil Begagnat och Bilia Outlet. Bolaget har fem sådana anläggningar nu och planerar öppna några ytterligare kommande år.

Nybilsförsäljningen väntas drabbas hårt under året till följd av viruskrisen. Exempelvis rapporterade Volvo Cars kraftigt minskad försäljning i april då antalet bilar sjönk med 47 procent jämfört med samma period 2019. Mindre bra, då Bilia är en stor återförsäljare av just Volvo.

Motormagasinet har rapporterat att branschbedömare tror att bilmarknaden krymper med 9 procent globalt sett under 2020 jämfört med fjolåret.

Branschorganisationen Bil Swedens prognos för nybilsförsäljning i Sverige, väntas sjunka till 270 000 bilar i år. Det är den lägsta nivån sedan 2013. Vid finanskrisen 2009 landade nybilsregistreringen på drygt 213 000 bilar jämförelsevis.

Viruskrisen kommer alltså få en negativ inverkan på försäljningen framöver. Bolagets anläggningar i Sverige och Norge som står för 86 procent av omsättningen har hitintills inte varit stängda. 11 maj öppnade Bilia upp anläggningarna i Belgien och Luxemburg som varit stängda sedan mitten av mars. I Tyskland har Bilia haft 2 anläggningar som varit stängda men som nu håller på att öppnas upp igen. Alla bilhallar i Tyskland har också varit stängda sedan mars månad.

I slutet av april hade Bilia permitterat cirka 750 personer. Antalet minskar nu dag för dag. I dagsläget är motsvarande siffra kring 450 personer.

Under första kvartalet var den underliggande orderingången på nya bilar 11 procent lägre jämfört med 2019. Det beror i stort sett på en kraftig inbromsning i slutet på mars. Gällande servicedelen är efterfrågan i stort sett oförändrad. Men osäkerheten är stor och brist på exempelvis reservdelar kan påverka serviceaffären negativt. Å andra sidan kanske bilarna används extra mycket när folk väljer bort kommunala alternativt på grund av corona.

Framöver räknar vi med att omsättningen från framför allt bilaffären minskar. På koncernnivå skissar vi på en försäljningsnedgång på omkring 15 procent på årsbasis. Vi räknar med en rörelsemarginal på 2,5 procent. Det är mer defensivt än konsensus som tror på drygt 3 procent i rörelsemarginal. Vid finanskrisen 2018 var rörelsemarginalen kring nollstrecket. Bilia har dock aldrig redovisat förlust under ett enskilt räkenskapsår. Imponerande.

Som synes i grafen för nybilsregistrering så återhämtade den sig stark efter finanskrisen 2010. Vår utgångspunkt är att något liknande sker kommande år. Vi tippar på att försäljningen stiger 10 procent nästa år och 6 procent året därpå. 2022 räknar vi med att Bilia når en rörelsemarginal på 3,8 procent. Det är i linje med utfallet 2019. Beakta dock att osäkerheten är stor. Använder vi en multipel på 9 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 40 procent.

Nettoskulden per 31 mars var 4,5 miljarder kronor inklusive leasingskulder på nästan 2,8 miljarder. Exklusive IFRS16 var nettoskulden 1,7 miljarder kronor. Bilia ser möjligheter till förvärv. Kanske öppnar sig möjligheten nu när det är osäkra tider. Om konjunkturen viker ned så finns fortsatt nedsida och en emission kan bli nödvändig (pessimistiskt scenario). Uppsidan i det optimistiska scenariot lockar.

Intressant kuriosa är att Bilia har ett anställningsavtal med bolagets VD som löper som ett slags kontrakt. Förra sommaren förlängde VD Per Avander sitt kontrakt till 2026. Det signalerar långsiktighet vilket är positivt.

Serviceaffären skulle på egna ben betraktat sannolikt kunna utgöra en bra bit mer än bolagets hela värde idag. Men Bilia är en helhetsleverantör och det går inte att plocka russinen ur kakan. Bil- och drivmedelsaffären fungerar som inkastare för att stärka erbjudandet och generera serviceintäkter. Satsningen på begagnade bilar känns intressant. Uppsidan i huvudscenariot är attraktiv. På kort sikt är osäkerheten stor. Vi vågar oss på ett köpråd men bara för den riskvillige.

Bilia tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Investment AB Öresund 604,85 8,96%
Mats Qviberg 369,94 5,48%
Anna Engebretsen 327,43 4,85%
Eva Qviberg 286,55 4,24%
Norges Bank 198,76 2,94%
Jacob Qviberg 184,88 2,74%
Bilia AB 175,17 2,59%
C WorldWide Asset Management 155,66 2,30%
Swedbank Robur Fonder 153,08 2,27%
Vanguard 145,64 2,16%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser