Analys Bilia
Bilia: Med Volvo vid förarsätet
Bilia | |
Börskurs: 149,00 kr | Antal aktier: 97,7 m |
Börsvärde: 14 551 Mkr | Nettoskuld: 3 916 Mkr |
VD: Per Avander | Ordförande: Mats Qviberg |
Bilia (149 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt, Dacia, Toyota, Mercedes och Porsche. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service.
Serviceaffären är en viktig del för Bilia, inte minst lönsamhetsmässigt. Senaste tolv månaderna stod serviceaffären för ungefär 55% av koncernens rörelsevinst. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.
Koncernen har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten BiliaOutlet.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har cirka 5200 anställda.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 30 168 | 36 594 | 34 764 | 31 983 |
– Tillväxt | +2,2% | +21,3% | -5,0% | -8,0% |
Rörelseresultat | 1 364 | 2 013 | 1 825 | 1 599 |
– Rörelsemarginal | 4,5% | 5,5% | 5,3% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 984 | 1 407 | 1 297 | 1 161 |
Vinst per aktie | 9,83 | 14,40 | 13,30 | 11,90 |
Utdelning per aktie | 6,00 | 6,50 | 6,50 | 6,50 |
Direktavkastning | 4,0% | 4,4% | 4,4% | 4,4% |
Avkastning på eget kapital | 28% | 32% | 25% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 24% | 37% | 33% | 32% |
Nettoskuld/EBIT | 1,7 | 1,5 | 1,0 | 0,6 |
P/E | 15,2 | 10,3 | 11,2 | 12,5 |
EV/EBIT | 13,5 | 9,2 | 10,1 | 11,5 |
EV/Sales | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,6 |
Volvo-avtal uppsagt november 2020
2020 var ett händelserikt år för Bilia. Under hösten ifjol förvärvade Volvo Cars bilkedjan Upplands Motor och deras nio anläggningar. I samband med detta slopade vi på Affärsvärlden vårt lyckosamma köpråd på Bilia-aktien. I slutet av november 2020 sade Volvo Cars även upp återförsäljaravtalet med Bilia i Sverige och Norge. Uppsägningstiden var två år. Uppsägningen omfattade inte försäljning av begagnade bilar.
Bakgrunden var bland annat Volvo Cars ambition att öka andelen sålda bilar på nätet. 2025 är Volvos målsättning att sälja 50% av de globala volymerna online.
Förvärv av Porsche-, Toyota- och Mercedesåterförsäljare
Efter beskedet från Volvo har Bilia förvärvat återförsäljare av andra bilmärken för att bredda portföljen. I februari i år förvärvades Porsche Center i både Malmö och Helsingborg. Porsche-verksamheterna omsatte cirka 960 Mkr med ett rörelseresultat på ungefär 58 Mkr år 2020.
Förvärv | Omsättning | Rörelseresultat | Ebit-marginal |
Porsche Center Malmö + Helsingborg | 964 Mkr | 58 Mkr | 6,0% |
Toyota-anläggningar Norge | 1200 MNOK | 60 MNOK | 5,0% |
Upplands Motor Stockholm | 1200 Mkr | 48 Mkr | 4,0% |
BilDahl AB | 570 Mkr | 18 Mkr | 3,2% |
Citydäck Öresund AB | 55 Mkr | 6,6 Mkr | 12% |
Totalt | 3989 Mkr | 190,5 Mkr | 4,8% |
I april fortsatte förvärvsresan då Bilia köpte Toyota-återförsäljare i Norge. De fem förvärvade anläggningarna omsatte 1,2 miljarder NOK med rörelseresultat på 60 Mkr (NOK).
Bilia har därutöver förvärvat Upplands Motor Stockholm AB som är en auktoriserad Mercedes-återförsäljare. Bolaget bedriver försäljning samt serviceverksamhet för Mercedes personbilar, transportbilar och lastbilar på fyra anläggningar i Stockholmsområdet. Verksamheten omsatte 1,2 miljarder kronor ifjol.
Vidare har Bilia också köpt BilDahl AB som säljer Mercedes, Nissan och Citroën. Verksamheten bedrivs på fem anläggningar i Umeå, Luleå, Örnsköldsvik och Skellefteå. Dessutom har Bilia förvärvat City Däck Öresund AB. Bolaget säljer däck och fälgar samt tillhandahåller tjänster för däckbyte, däckhotell och liknande.
Bilia har totalt förvärvat verksamheter med en sammanlagd omsättning på cirka 4 miljarder kronor och en rörelsemarginal på 4,8%. Köpeskillingen har uppgått till cirka 6-8 gånger rörelsevinsten (Ev/Ebit).
Överenskommelse med Volvo
I oktober slöt Bilia och Volvo Cars i Sverige och Norge en principiell överenskommelse om ett framtida samarbete och dess huvudsakliga villkor. Bilia kommer fortsatt vara återförsäljare för nya Volvobilar i storstadsområdena Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Bilia i Norge kommer lämna storstadsområdet Oslo.
Vidare kommer Bilia få auktorisationen att sälja nya Volvobilar och bedriva serviceverksamhet för 34 anläggningar i Sverige och för 10 anläggningar i Norge. Alltså totalt 44 anläggningar. Idag har Bilia 59 anläggningar med Volvoverksamhet.
Säljer anläggningar
Till följd av överenskommelsen med Volvo har Bilia slutit avsiktsförklaring om att sälja fyra anläggningar i Skaraborg till Bröderna Brandt Personbilar AB. Försäljningen väntas ske 1 januari 2022. Bolagets anläggning i Uppsala kommer sälja till en tredje part (förväntas ske 1 juli 2022).
Dessutom för Bilia förhandling avseende försäljning och utvärdering av fyra mindre anläggningar i Bergslagen. Bilia kommer inte få auktorisationen för ytterligare tre anläggningar i Sverige, varför Bilia framöver avser bedriva annan verksamhet i dessa anläggningar. I Norge kommer Bilia sälja tre anläggningarna till Volvo Cars norska dotterbolag den 1 juli 2022.
De femton anläggningar som Bilia har för avsikt att sälja eller ersätta med annan verksamhet har under de senaste tre åren, i genomsnitt, tillsammans redovisat en nettoomsättning på cirka 6,2 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 280 Mkr.
I baksätet förhandlingsmässigt
Att Bilia fortsättningsvis kommer sälja Volvobilar är naturligtvis mycket positivt. Bilia har länge varit återförsäljare av Volvo. Å andra sidan kräver det också en hel del uppoffringar från Bilias sida i form av de ovan nämnda avyttringarna. Det verkar som om Volvo Cars sitter med trumf på hand rent förhandlingsmässigt och att Bilia är medgörliga medpassagerare.
Stark serviceaffär
Bilias serviceaffär fortsätter att prestera mycket fina marginaler. Här tillhandahåller bolaget reparation och underhåll, reservdelar, däckhotell och andra servicetjänster.
Marginalerna har ökat från 11-12% för ett par år sedan till 16-17% i dagsläget. Ökningen beror dels på högre intäkter, dels på lägre omkostnader och högre effektivitet. Till Affärsvärlden framhäver Bilia att bolaget har ett förbättringsteam som enbart arbetar med att åka runt till Bilias verkstäder och implementera rutiner och processer för att höja effektiviteten. Nya mekaniker är också en anledning då Bilia har kunnat belägga ledig kapacitet utan att öka de fasta kostnaderna. Bilia har fortsatt köer till verkstäderna och vill rekrytera fler mekaniker.
Andelen elbilar är en växande del av den totala bilflottan. Elbilar kräver generellt mindre service. På lång sikt är det en risk samtidigt har elbilar ett ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.
Vid utgången av det tredje kvartalet uppgick antalet serviceabonnemang till 123 000 stycken. Det är en ökning med 3000 stycken från årsskiftet 2020/21. Abonnemangen ger förutsägbara och lönsamma intäkter för Bilia. Under det senaste året har Bilia ökat antalet serviceabonnemang som säljs till begagnade bilar. Målsättningen att nå 130 000 abonnemang i slutet av 2021 ser inte ut att uppnås.
Därutöver har Bilia verksamhet inom däckhotell, alltså byte, lagning och förvaring av däck. Bilia förvarar för tillfället 396 000 däck åt kunderna. Vid årsskiftet var motsvarande siffra 387 000. Det långsiktiga målet är 600 000 däck.
Rekord för begagnade bilar
Även försäljning av nya och begagnade bilar går fint. Första nio månaderna 2021 steg omsättningen för affärsområde Bilaffären med 28% till 21,7 miljarder kronor. Det operativa rörelseresultatet förbättrades också väsentligt och landade på 731 Mkr (243) med en marginal på 3,4% (1,4). Ökningen drevs främst av förvärv.
I slutet av tredje kvartalet var orderstocken för nya bilar den högsta någonsin, 19 603 bilar, upp 25%. Justerat för förvärvade verksamheter var orderboken 9% högre mot fjolåret. Ökningen beror delvis på färre erhållna bilar från biltillverkarna på grund av produktionsstörningar och komponentbrist. Från 2018 till 2020 har Bilia öppnat sju nya anläggningar med fokus på begagnade bilar, kallat Bilia Outlet.
Prognoser
2021 skissar vi på drygt 21% tillväxt till cirka 36,6 miljarder. Kommande år räknar vi med att omsättningen sjunker till följd av de tidigare nämnda avyttringarna relaterat det nya Volvo-avtalet. Både Bilaffären och Drivmedelsaffären är lågmarginalverksamheter och fungerar som en slags inkastare av kunder till den höglönsamma serviceaffären.
Vi räknar med 5,5% rörelsemarginal i år och 5,0% långsiktigt på koncernnivå. Förvärvet av Porsche Center i Malmö och Helsingborg hade exempelvis fina marginaler kring 6%. De senaste fem åren har Bilia uppvisat en rörelsemarginal på i snitt 3,7%. På rullande tolv månader har Bilia tjänat 14,55 kronor per aktie. P/E-talet är alltså kring 10x. På sikt använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten, då finns knappt 25% uppsida.
Mekonomen värderas något högre än Bilia. Mekonomens huvudägare LKQ är noterade i USA. I september noterades Cary Group på Stockholmsbörsen, för svenska konsumenter är bolaget mer kända som Ryds Bilglas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Bilia | 24,8 | 11,3 | 10,1 | 0,5 | 5,3 | -6,5 |
Mekonomen | 82,4 | 10,9 | 11,1 | 1,0 | 9,4 | 2,7 |
LKQ | 72,8 | 13,9 | 12,7 | 1,5 | 11,8 | 2,7 |
Inter Cars | 126,2 | 13,2 | 11,4 | 0,7 | 5,8 | 5,6 |
Genomsnitt | 76,6 | 12,3 | 11,3 | 0,9 | 8,1 | 1,1 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Qviberg tankar aktier
Ordförande Mats Qviberg köpte aktier privat för cirka 19 Mkr efter Q3-rapporten i slutet av oktober. Bilia har ett starkt år i ryggen med fin marginalutveckling inom både bilaffären och serviceaffären. Att avtalet med Volvo förlängts är också positivt även om det krävs en del uppoffringar från Bilias sida med avyttringar av vissa konkurrerande verksamheter.
På kort finns osäkerhet kring leverans av nya bilar på grund av komponentbristen. Ledningen framhäver att efterfrågan på begagnade bilar fortsatt väntas vara hög.
Bilia-aktien är billig på nuvarande meriter. Aktiemarknaden verkar oroas över marginaltapp och osäkerhet kring eventuella toppmarginaler inom serviceaffären. Styrelsen i Bilia verkar också tycka aktien är billig då de beslutat om återköp av egna aktier. Bilia AB äger sedan tidigare egna aktier för drygt 5% av kapitalet i bolaget. Att Bilia breddat verksamheter till fler varumärken som exempelvis Porsche och Mercedes är positivt.
Vinsttillväxten väntas vara negativ under både 2022 och 2023. Det gör att vi stannar vid ett neutralt råd.
Bilia tio största ägare | Andel |
Investment AB Öresund | 9,59% |
Mats Qviberg | 5,68% |
Bilia AB | 5,11% |
Anna Engebretsen | 4,87% |
Eva Qviberg | 4,40% |
Mawer Investment Management | 4,00% |
C WorldWide Asset Management | 3,15% |
Jacob Qviberg | 2,74% |
Vanguard | 2,30% |
Dimensional Fund Advisors | 1,85% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser