Analys Bilia
Bilia: Det rullar på
Bilia | |
Börskurs: 105,60 kr | Antal aktier: 92,1 m |
Börsvärde: 9 724 Mkr | Nettoskuld: 6 642 Mkr |
VD: Per Avander | Ordförande: Mats Qviberg |
Bilia (105,60 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, BMW, Toyota, Mercedes och Porsche. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service.
Serviceaffären är bolagets vinstmotor. Senaste tolv månaderna stod serviceaffären för drygt 20% av omsättningen och ungefär 60% av koncernens rörelsevinst. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.
Koncernen har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten BiliaOutlet.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har omkring 5200 anställda.
Största ägare är investmentbolaget Öresund. Mats Qviberg med familj är även stora ägare i Bilia privat. Per Avander har varit VD sedan 2011 och arbetat på Bilia sedan 2001. Avander äger aktier värda 7,5 Mkr (0,07%).
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 35 345 | 38 250 | 39 398 | 40 579 |
– Tillväxt | -0,5% | +8,2% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 2 102 | 1 721 | 1 773 | 1 826 |
– Rörelsemarginal | 5,9% | 4,5% | 4,5% | 4,5% |
Resultat efter skatt | 1 622 | 1 094 | 1 132 | 1 197 |
Vinst per aktie | 17,43 | 11,90 | 12,30 | 13,00 |
Utdelning per aktie | 8,80 | 6,00 | 6,50 | 7,00 |
Direktavkastning | 8,3% | 5,7% | 6,2% | 6,6% |
Avkastning på eget kapital | 35% | 20% | 18% | 18% |
Avkastning på operativt kapital | 29% | 20% | 19% | 19% |
Nettoskuld/Ebit | 2,7 | 3,6 | 3,2 | 2,7 |
P/E | 6,1 | 8,9 | 8,6 | 8,1 |
EV/Ebit | 7,8 | 9,5 | 9,2 | 9,0 |
EV/Sales | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: Tillväxten under 2023 drivs till stor del av förvärv som Bilia gjort. Organiskt räknar Afv med 2-3% tillväxt år 2023. |
De senaste fem åren (2018-2022) har Bilia ökat omsättningen med 5,2% per år i snitt. Det är i linje med bolagets målsättning som är att växa mer än 5% per år under en konjunkturcykel. Det avser både förvärvad och organisk tillväxt. Rörelsemarginalen har varit 4,6% per år i snitt under motsvarande period. Målet är 5%.
Generellt kan man säga att marknaden konsolideras. Mindre bilhandlare och serviceverkstäder får allt svårare att konkurrera med större kedjor. Vid utgången av första kvartalet uppgick Bilias nettoskuld till drygt 6,6 miljarder. Borträknat leasingskulder relaterat IFRS16 var nettoskulden 2,2 miljarder.
Bilias mål är att nettoskulden i relation till rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda), exklusive IFRS (leasingskulder) skall understiga 2 gånger. Per Q1 2023 var kvoten 1,1 gånger (0,8x 31 dec 2022). Bilia har med andra ord torrt krut för att fortsätta göra förvärv.
Vidare är ambitionen att dela ut minst halva vinsten till aktieägarna. De senaste åren ligger utdelningsandelen kring 55% per år i snitt.
Nytt avtal med Volvo
I november 2020 sade Volvo Cars upp återförsäljaravtalet med Bilia i Sverige och Norge. Bakgrunden var att Volvo Cars ville öka andelen sålda bilar på nätet. 2025 är Volvos målsättning att sälja 50% av de globala volymerna online. Tidigare under hösten 2020 hade Volvo Cars förvärvat bilkedjan Upplandsmotor med totalt nio anläggningar.
Bilia och Volvo kom senare överens och slöt en nytt återförsäljaravtal i oktober 2021. Bilia är fortsatt återförsäljare av nya Volvobilar i storstadsområdena Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Men inte i storstadsområdet Oslo i Norge. Som en del av det nya avtalet avyttrade Bilia ett antal andra Volvo-anläggningar utanför storstadsregionerna. Bilia säljer nu Volvo-bilar på 44 anläggningar.
Under de senaste åren har Bilia i stället förvärvat återförsäljare av andra bilvarumärken. Exempelvis Porsche Center i Malmö och Helsingborg, samt Toyota-återförsäljare i Norge och Mercedes-återförsäljare i Stockholmsområdet. Bilia har typiskt sett betalt 5-8 gånger rörelsevinsten för verksamheterna. Per Q1 2023 uppgick omsättningen på pro forma-basis till 37,4 miljarder.
Bilias andel av Volvos totala försäljning | 2020 | 2021 | 2022 |
Sverige | 28% | 26% | 24% |
Norge | 35% | 40% | 23% |
Att Bilia minskat beroendet av Volvo är positivt. 2020 stod Bilia för 28% av Volvos försäljning av nya bilar i Sverige. Ifjol hade andelen minskat till 24%. Volvo-bilar utgjorde 38% av Bilias försäljningar av nya bilar på koncernnivå år 2020. Andelen uppgick till 36% 2022.
Mer än bara Volvo
Under 2022 sålde Bilia personbilar av varumärkena Volvo, BMW, MINI, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Nissan, Jaguar, Land Rover, Renault, Dacia och Alpine. Dessutom såldes transportbilar från Renault, Toyota, Mercedes-Benz, Nissan och Dacia. Samt lastbilar från Mercedes-Benz. Från i år erbjuder Bilia personbilar från XPENG, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra och ORA samt transportbilar från Volkswagen.
Ifjol mottog Bilia uppsägningar av auktorisation att sälja nya person- och transportbilar från Renault, Dacia och Alpine. Tillsammans stod de tre varumärkena för mindre än 5% av koncernens försäljning av nya bilar. Bilia bedömer att uppsägningen inte väntas ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat. Uppsägningstiden löper fram till oktober i år.
Agentmodell
Generellt verkar det ske en strukturell förändring på marknaden. Alltfler biltillverkare vill nämligen lämna återförsäljarstrukturen för att gå över till försäljning genom agentavtal. Den stora skillnaden blir att återförsäljaren, det vill säga agenten, blir rådgivare vid bilinköpet, sköter leverans av bilen till kunden och får en provision per levererad bil. Formellt så sker köpet mellan biltillverkaren och kunden. Biltillverkaren bestämmer pris och ansvarar för nybilslager. Konkret så innebär det att Bilias säljare har en mer rådgivande roll mot kunderna medan prissättning som sagt sker av respektive bilvarumärke.
Bilia har redan idag agentavtal med till exempel Mercedes-Benz. Bilia menar att den nya affärsmodellen fungerar väl och är även uppskattad av kunderna. Flera bilvarumärken planerar att implementera agentmodeller framöver. En förändrad affärsmodell innebär samtidigt en högre risknivå för Bilia även om övergången hitintills verkar fungerat bra.
Som vi skrev inledningsvis är serviceaffären bolagets motor rent lönsamhetsmässigt. Bilaffären fungerar mer som en slags inkastare av nya kunder som sedermera binder upp sig för serviceavtal eller tjänster som till exempelvis förvaring, lagning och byte av däck (däckhotell). Bilia förvarar för tillfället 393 000 däck åt kunderna. Bolagets långsiktiga mål är 600 000 däck.
I slutet av första kvartalet hade Bilia 103 000 serviceabonnemang (119 000). Minskningen beror på avyttringarna av några anläggningar. Abonnemangen ger förutsägbara och lönsamma intäkter för Bilia.
Senaste åren har bolagets serviceaffär uppvisat rörelsemarginaler kring 12-17%. Under pandemiåren 2020-2021 var marginalen knappt 17%. På rullande tolv månader per Q1 2023 uppgår marginalen nu till 13,8%. En del av marginalpressen beror på nya förvärv som konsoliderats och där marginalen varit lägre jämfört med Bilias lönsamhet inom service.
Mindre service för elbilar
Elbilar kräver i regel mindre service än bilar som drivs med fossila bränslen. Samtidigt blir bilarna mer tekniskt komplexa med uppkopplade fordon och förarstöd. Kraven på kompetens för att serva bilarna blir allt högre. Elbilar har också ett ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.
Branschbedömare uppskattar att det totala värdet för servicemarknaden inklusive skadehantering väntas långsiktigt minska med cirka 15%. Baserat på en ökad bilpark och fortsatt konsolidering av serviceverkstäder väntas den totala servicemarknaden fortsatt vara stabil uppger Bilia.
Bilia som är en stor aktör på marknaden menar att de har goda möjligheter att utveckla nya tjänster för bilägaren och fortsätta ta marknadsandelar när förutsättningarna i branschen ändras.
Bilia | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | R12M |
Omsättning | 29 508 Mkr | 30 168 Mkr | 35 509 Mkr | 35345 Mkr | 36 532 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 4,0% | 2,2% | 17,7% | -0,5% | 4,8% |
Operativ Ebit | 1293 Mkr | 1593 Mkr | 2142 Mkr | 1906 Mkr | 1837 Mkr |
Operativ Ebit-marginal | 4,2% | 5,3% | 6,0% | 5,4% | 5,0% |
Hedin Mobility Group | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | R12M |
Omsättning | 22 301 Mkr | 24 064 Mkr | 28 191 Mkr | 52721 Mkr | 61 230 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 6,0% | 7,9% | 17,2% | 87,0% | 97,4% |
Operativ Ebit | 428 Mkr | 805 Mkr | 1146 Mkr | 2257 Mkr | 2297 Mkr |
Operativ Ebit-marginal | 1,9% | 3,3% | 4,1% | 4,3% | 3,8% |
Börskollegan Meko som driver verkstäder under varumärket Mekonomen tjänar runt 5-7%. AD Bildelar omsätter omkring 650 Mkr och tjänar ett par procent i marginal. Båda dessa bolag säljer till stor del reservdelar som har lägre marginal än renodlad service.
Konkurrenten Hedin Mobility Group (tidigare Hedin Bil) har expanderat snabbt senaste åren och gjort mycket förvärv. För cirka ett år sedan var Bilia och Hedin ungefär jämnstora omsättningsmässigt. På rullande tolv månader per Q1 2023 omsätter Hedin drygt 61,2 miljarder med en operativ marginal på 3,8%.
Prognoser och värdering
Bilias tillväxtstrategi går ut på att driva organisk tillväxt för serviceaffären. I Q1 2023 var den organiska tillväxten 10% för serviceaffären. År 2022 var den organiska tillväxten 2,5% på helårsbasis för serviceaffären.
Vidare är ambitionen att växa vidare genom satsning på begagnade bilar. Lönsamheten på begagnade bilar tenderar att vara högre i lågkonjunktur och vice versa i högkonjunktur, enligt ledningen. Alla som äger en lite äldre bil vet att dessa ofta kräver ännu mer service. En del bilägare väljer kanske att avvakta med att köpa ny bil och i stället serva den befintliga bilen i högre utsträckning. Bilia har ambition att växa vidare geografiskt samt addera tillväxt genom förvärv.
2023 räknar vi med 8,2% tillväxt och 38,3 miljarder i omsättning. Åren därpå skissar vi på 3% årlig tillväxt vilket är i något lägre än tillväxttakten senaste åren men i linje med analytikerkonsensus. Vi räknar inte in några nya förvärv i prognoserna. Marginalmässigt räknar vi med 4,5% marginal under prognoshorisonten. Analytikerkollektivet skissar på en gradvis förbättring och 5,2% i marginal år 2025 jämförelsevis.
Använder vi en multipel på 9 gånger rörelsevinsten finns cirka 30% uppsida på sikt, inklusive utdelningar. De senaste fem åren har Bilia värderats till knappt 11 gånger den framåtblickande rörelsevinsten. Meko och deras huvudägare i form av amerikanska LKQ värderas kring 10 respektive 11 gånger rörelsevinsten.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Bilia | -30,6 | 8,6 | 9,2 | 0,4 | 4,5 | 3,0 |
Meko | -9,7 | 8,2 | 9,8 | 0,7 | 7,3 | 1,9 |
LKQ | 4,7 | 12,4 | 11,2 | 1,3 | 11,9 | 3,2 |
Inter Cars | 32,3 | 8,0 | 7,5 | 0,5 | 6,6 | 12,8 |
Genomsnitt | -0,8 | 9,3 | 9,4 | 0,7 | 7,6 | 5,2 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Bilia har under de senaste åren breddat bolagets portfölj av flera varumärken. Det är positivt. Hög inflation och allt högre räntor försvagar konsumenternas köpkraft. Omställningen med fokus mot agentmodell är både en möjlighet men också en risk.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 3,9 Mkr. Merparten (3,5 Mkr) avser köp av styrelseordförande Mats Qviberg. Försäljningarna uppgår till 1,2 Mkr jämförelsevis. Bortsett från familjen Qviberg så är insynsägandet i Bilia klent.
Bilia äger 4,5% av aktierna i bolaget som kan makuleras för att öka vinst per aktie och/eller användas som betalningsvaluta vid framtida förvärv.
Värderingen av aktien är inte särskilt hög och uppsidan i aktien helt okej. Kortsiktigt finns dock osäkerhetsfaktorer med svagare nybilsförsäljning och att marginalerna inom serviceaffären har pressats något. Vinsten kommer troligen falla ett par kvartal till vilket den låga värderingen också skvallrar om. Samtidigt är förvärvsmöjligheterna fortsatt goda och balansräkningen i okej skick.
Aktien är värd att ha under bevakning kommande kvartal. Här och nu stannar vi med ett neutralt råd.
Tio största ägare i Bilia | Värde (Mkr) | Andel |
Investment AB Öresund | 1 054,0 | 10,2% |
Mats Qviberg | 632,6 | 6,1% |
Anna Engebretsen | 535,4 | 5,2% |
Eva Qviberg | 483,1 | 4,7% |
Bilia AB | 461,3 | 4,5% |
Mawer Investment Management | 426,5 | 4,1% |
Jacob Qviberg | 300,8 | 2,9% |
C WorldWide Asset Management | 293,3 | 2,8% |
Vanguard | 271,9 | 2,6% |
Folksam | 221,0 | 2,1% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Jan Pettersson | 128,3 | 1,2% |
Per Avander | 7,7 | 0,1% |
Gunnar Blomqvist | 8,1 | 0,1% |
Ingrid Jonasson Blank | 4,3 | 0,0% |
Stefan Nordström | 3,3 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 27,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser