Analys Bilia
Bilia: Bra på service
Bilia | |
Börskurs: 142,00 kr | Antal aktier: 96,3 m |
Börsvärde: 13 674 Mkr | Nettoskuld: 3 699 Mkr inkl. leasing |
VD: Per Avander | Ordförande: Mats Qviberg |
Bilia (142 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt, Dacia, Toyota, Mercedes och Porsche. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service.
Serviceaffären är en viktig del för Bilia, inte minst lönsamhetsmässigt. Senaste tolv månaderna stod serviceaffären för ungefär 60% av koncernens rörelsevinst. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.
Koncernen har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten BiliaOutlet.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har omkring 5000 anställda.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 35 509 | 33 000 | 33 660 | 34 333 |
– Tillväxt | +17,7% | -7,1% | +2,0% | +2,0% |
Rörelseresultat | 1 925 | 1 815 | 1 767 | 1 717 |
– Rörelsemarginal | 5,4% | 5,5% | 5,3% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 1 457 | 1 191 | 1 242 | 1 213 |
Vinst per aktie | 14,90 | 12,40 | 12,90 | 12,60 |
Utdelning per aktie | 8,00 | 8,00 | 8,00 | 8,00 |
Direktavkastning | 5,6% | 5,6% | 5,6% | 5,6% |
Avkastning på eget kapital | 35% | 23% | 21% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 34% | 29% | 28% | 27% |
Nettoskuld/Ebit | 2,2 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
P/E | 9,5 | 11,5 | 11,0 | 11,3 |
EV/Ebit | 9,0 | 9,6 | 9,8 | 10,1 |
EV/Sales | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Senaste fem åren har Bilia vuxit med 8% per år i genomsnitt. Rörelsemarginalen har varit 4,1% per år i snitt under motsvarande period.
Nya finansiella mål
Bilia uppdaterade nyligen sina finansiella mål. Målsättningen är att växa mer än 5% per år under en konjunkturcykel. Tillväxten avser både förvärvad och organisk tillväxt. Vidare är ambitionen att nå en rörelsemarginal på över 5% under en konjunkturcykel. Tidigare var målsättningen 2,5%.
Målet är att nettoskulden i relation till rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda), exklusive IFRS (leasingskulder) skall understiga 2 gånger. Därutöver har bolaget som ambition att dela ut minst halva vinsten till aktieägarna. Senaste fem åren har den genomsnittliga utdelningsandelen varit 63% per år.
Nytt avtal med Volvo
Hösten 2020 förvärvade Volvo Cars bilkedjan Upplands Motor och deras nio anläggningar. I november samma år sade Volvo Cars upp återförsäljaravtalet med Bilia i Sverige och Norge. Bakgrunden var bland annat Volvo Cars ambition att öka andelen sålda bilar på nätet. 2025 är Volvos målsättning att sälja 50% av de globala volymerna online.
Därefter har Bilia förvärvat återförsäljare av andra bilmärken för att diversifiera portföljen. Några exempel är Porsche Center i Malmö och Helsingborg. Bilia har också köpt Toyota-återförsäljare i Norge samt Mercedes-återförsäljare i Stockholmsområdet. Bilia har betalt omkring 6-8 gånger rörelsevinsten för verksamheterna.
I oktober 2021 slöt Bilia och Volvo Cars i Sverige och Norge en överenskommelse om ett nytt framtida samarbete. Bilia kommer fortsatt vara återförsäljare för nya Volvobilar i storstadsområdena Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Men inte i storstadsområdet Oslo i Norge.
Bilia | 2019 | 2020 | 2021 |
Omsättning | 29 508 Mkr | 30 168 Mkr | 35 509 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 4,0% | 2,2% | 17,7% |
Operativ Ebit | 1293 Mkr | 1593 Mkr | 2142 Mkr |
Operativ Ebit-marginal | 4,2% | 5,3% | 6,0% |
Hedin Mobility Group | 2019 | 2020 | 2021 |
Omsättning | 22 301 Mkr | 24 064 Mkr | 28 191 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 6,0% | 7,9% | 17,2% |
Operativ Ebit | 428 Mkr | 805 Mkr | 1146 Mkr |
Operativ Ebit-marginal | 1,9% | 3,3% | 4,1% |
Bilia har fått auktorisationen att sälja nya Volvobilar och bedriva serviceverksamhet för 34 anläggningar i Sverige och för 10 anläggningar i Norge. Tidigare hade Bilia ett sextiotal Volvo-anläggningar. Som en följd av det nya avtalet har Bilia under våren avyttrat fyra Volvo/Renault-anläggningar i Sverige. Dessutom sålde Bilia fyra BMW/MINI anläggningar i Tyskland, men det var på grund av att anläggningarna inte varit tillräckligt lönsamma.
2021 omsatte Bilia 35,5 miljarder. Efter bolagets kommunicerade förvärv och avyttringar uppgår omsättningen till 33 miljarder kronor per Q1 2022 med operativt rörelseresultat uppgående till 2 miljarder, på proforma-basis.
Även konkurrenten Hedin Bil, numera Hedin Mobility Group har uppvisat fin tillväxt senaste åren med förbättrade marginaler. Det ryktas om att Hedin skall noteras på börsen så småningom.
Höglönsam service
Lönsamhetsförbättringen för Bilia-koncernen senaste åren är dels driven av att bolagets serviceaffär, som stärkt marginalerna. Bilia tillhandahåller reparation och underhåll, reservdelar, däckhotell och andra servicetjänster. För tillfället tjänar Bilia omkring 16% jämfört med 11-12% för några år sedan. Marginalförstärkningen beror på högre intäkter men också lägre omkostnader och högre effektivitet.
Andelen elbilar är en växande del av den totala bilflottan. Elbilar kräver generellt mindre service. På lång sikt är det en risk. Samtidigt har elbilar ett ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.
I slutet på Q1 hade Bilia 119 000 serviceabonnemang (125 000). Minskningen beror på avyttringarna av anläggningarna i Sverige och Tyskland. Abonnemangen ger förutsägbara och lönsamma intäkter för Bilia.
Därutöver har Bilia verksamhet inom däckhotell, alltså byte, lagning och förvaring av däck. Bilia förvarar för tillfället 383 000 däck åt kunderna. Bolagets långsiktiga mål är 600 000 däck.
Bilaffären står för merparten av bolagets intäkter. Tillväxten var stark (+20%) under 2021. Antalet nyregistrerade bilar under årets fem första månader i år uppgick till cirka 117 000 stycken, det var en minskning på 13% jämfört med motsvarande period 2021. I maj stod laddbara bilar för 48,1% av nybilsregistreringarna. 24,5% var elbilar medan 23,6% var bilar med laddhybridteknik.
Försäljningen av begagnade bilar (upp till 10 år) minskade med 17% under perioden januari – maj jämfört med år 2021. Bilia har under det senaste året satsat alltmer på att utöka erbjudandet inom försäljning av begagnade bilar. Med ökad inflation, högre räntor och osäkra konjunkturutsikter kommer konsumenterna möjligen att vilja köpa begagnade bilar i större utsträckning. Lönsamheten på begagnade bilar tenderar att vara högre i lågkonjunktur och vice versa i högkonjunktur, menar ledningen. Äldre bilar kräver ofta ännu mer service.
Inom Drivmedelsaffären (Tanka) tjänar Bilia cirka 3%. Här handlar det inte om att tjäna massvis av pengar utan snarare tillhandahålla god service till kunderna. Marginalen har påverkats positivt av högre drivmedelspriser.
Prognoser och värdering
Pro forma omsätter Bilia 33 miljarder, vilket vi också räknar med för 2022. Därefter skissar vi på 2% årlig tillväxt. Mycket beror på hur konjunkturen utvecklas. Vi räknar inte in några nya förvärv i våra prognoser.
Både Bilaffären och Drivmedelsaffären är lågmarginalverksamheter och fungerar som en slags inkastare av kunder till den höglönsamma serviceaffären. Vi räknar med 5,5% rörelsemarginal i år och 5,0% långsiktigt på koncernnivå. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns drygt 20% uppsida på sikt.
Mekonomen som numera kallas Meko, värderas till 9 gånger rörelsevinsten. Mekonomens huvudägare LKQ är noterade i USA och värderas till 11 gånger rörelsevinsten på 2023E. Cary Group som är verksamma inom bilglas – bland annat under varumärket Ryds Bilglas, noterades i höstas på Stockholmsbörsen.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2022-2024E % |
Bilia | -21,3 | 11,0 | 9,8 | 0,5 | 5,3 | 2,0 |
Meko (f.d. Mekonomen) | -23,3 | 7,3 | 8,7 | 0,8 | 9,2 | 2,0 |
Cary Group | – | 15,6 | 12,4 | 1,6 | 13,2 | 11,0 |
LKQ | -0,7 | 11,0 | 11,2 | 1,3 | 11,5 | 1,7 |
Genomsnitt | -15,1 | 11,2 | 10,5 | 1,1 | 9,8 | 4,2 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Bilia har uppvisat en solid operativ utveckling senaste åren med stigande marginaler. Att Bilia numera är återförsäljare av flera märken är positivt ur diversifieringsperspektiv.
Kortsiktigt finns osäkerhet kring leverans av nya bilar på grund av komponentbrist och störningar i leveranskedjan. Stigande inflation och suddiga konjunkturutsikter oroar också.
Aktien värderas lågt. Frågan är om nuvarande marginaler är uthålliga om det skulle bli sämre tider. Uppsidan är okej. Det hade troligen varit bra för Bilia om även konkurrenten Hedin Mobility Group hade noterats på börsen. Då hade Bilia fått ett allt tydligare jämförelseobjekt och möjligen också en högre värdering.
Rådet för Bilia blir neutral.
Bilia tio största ägare | Andel |
Investment AB Öresund | 10,24% |
Mats Qviberg | 5,73% |
Anna Engebretsen | 5,20% |
Eva Qviberg | 4,40% |
Bilia AB | 4,16% |
Mawer Investment Management | 3,98% |
C WorldWide Asset Management | 3,26% |
Jacob Qviberg | 2,74% |
Vanguard | 2,51% |
Dimensional Fund Advisors | 1,86% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser