Analys Bilia
Bilia: Bättre begagnat
Bilia | |
Börskurs: 146,00 kr | Antal aktier: 92,2 m |
Börsvärde: 13 461 Mkr | Nettoskuld: 2 676 Mkr |
VD: Per Avander | Ordförande: Mats Qviberg |
Bilia (146 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, BMW, Toyota, Mercedes och Porsche. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service.
Koncernens vinstmotor är serviceaffären vilken står för drygt 20% av intäkterna och 60% av rörelsevinsten för Bilia. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.
Koncernen har cirka 170 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten BiliaOutlet.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har knappt 5300 anställda.
Investmentbolaget Öresund är största ägare. Mats Qviberg med familj är även stora ägare i Bilia privat. Per Avander har varit VD sedan 2011 och arbetat på Bilia sedan 2001. Avander äger aktier värda 11 Mkr (0,08%).
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 38 514 | 38 700 | 40 635 | 41 854 |
– Tillväxt | +9,0% | +0,5% | +5,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 1 416 | 1 548 | 1 707 | 1 800 |
– Rörelsemarginal | 3,7% | 4,0% | 4,2% | 4,3% |
Resultat efter skatt | 931 | 930 | 1 125 | 1 209 |
Vinst per aktie | 10,12 | 10,10 | 12,20 | 13,10 |
Utdelning per aktie | 6,60 | 7,00 | 8,00 | 9,00 |
Direktavkastning | 4,5% | 4,8% | 5,5% | 6,2% |
Avkastning på eget kapital | 19% | 18% | 19% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 32% | 30% | 30% | 31% |
Nettoskuld/Ebit | 1,7 | 1,5 | 1,3 | 0,9 |
P/E | 14,4 | 14,5 | 12,0 | 11,1 |
EV/Ebit | 11,4 | 10,4 | 9,5 | 9,0 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: Serviceaffären växte 10% organiskt år 2023. |
Sett över de senaste fem åren (2019-2023) har Bilia ökat intäkterna med 6,3% årligen i genomsnitt. Det är något över bolagets tillväxtmål som är att växa med mer än 5% per år under en konjunkturcykel. Det avser både förvärvad och organisk tillväxt.
Rörelsemarginalen har varit 4,7% per år i snitt under motsvarande period. Målet är 5%. Generellt är trenden att marknaden konsolideras. Mindre bilhandlare och serviceverkstäder får allt svårare att konkurrera med större kedjor.
Vid utgången av första kvartalet uppgick Bilias nettoskuld (exklusive leasingskulder relaterat IFRS 16) till knappt 2,7 miljarder (2,4) motsvarande 1,5x Ebitda på rullande tolv månader (1,3). Ambitionen är att kvoten skall understiga 2 gånger. Vidare är ambitionen att dela ut minst halva vinsten till aktieägarna. De senaste åren ligger utdelningsandelen kring 58% per år i snitt.
Senhösten 2020 sade Volvo Cars upp återförsäljaravtalet med Bilia i Sverige och Norge. Volvo Cars ville öka andelen sålda bilar på nätet. År 2023 stod online/direktförsäljning för 6% för Volvo Cars globala försäljning.
Bilia och Volvo slöt ett nytt återförsäljaravtal hösten 2021. Bilia är återförsäljare av nya Volvobilar i storstadsområdena Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Men inte i storstadsområdet Oslo i Norge. Som en del av det nya avtalet avyttrade Bilia ett antal andra Volvo-anläggningar utanför storstadsregionerna. Bilia säljer nu Volvo-bilar på ett fyrtiotal anläggningar.
Minskat beroende av Volvo
År 2020 stod Volvo för 42% av Bilias försäljning av nya personbilar. De senaste åren har Bilia expanderat och förvärvat återförsäljare av andra bilvarumärken för att minska beroendet av enskilda märken. År 2023 stod Volvo för drygt en fjärdedel (26%) av Bilias intäkter och var näst största varumärke efter BMW som utgjorde 29%.
Bilia stod för 23% av Volvos totala försäljning av nya bilar i Sverige år 2023 (24). I slutet av maj 2024 tecknade Bilia och Volvo ett nytt partneravtal som träder i kraft september 2024. Exakt vad det nya avtalet innebär i termer av finansiella effekter uppges inte. Gissningsvis sker ingen större förändring.
Bilia har under senare år också förvärvat ett antal Porsche Center och Toyota-återförsäljare samt Mercedes-återförsäljare. Typiskt sett har Bilia betalt 5-8x rörelsevinsten för de förvärvade verksamheterna. Det senaste decenniet har Bilia gjort cirka 45 förvärv totalt sett. I tabellen intill visas förvärven som Bilia gjort senaste året. Ingen köpeskilling har offentliggjorts.
Det största förvärvet var av Bil AB Ove Olofsson som är återförsäljare av Volkswagengruppens bilvarumärken och har fem anläggningar i Stockholm. Förvärvet fördubblar Bilias marknadsandel inom Volkswagengruppen i Sverige.
Bolag | Tidpunkt | Omsättning | Rörelsemarginal | Anställda |
Bil AB Ove Olofsson | Feb 2024 | 1300 Mkr | 3,2% | 165 st |
British Motor Group AB | Okt 2023 | 450 Mkr | 1,1% | 45 st |
Bilcentergruppen Sörmland | Sep 2023 | 100 Mkr | 1,4% | 24 st |
År 2023 sålde Bilia personbilar av varumärkena Volvo, BMW, MINI, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Nissan, Audi, Skoda, Jaguar, Renault, Dacia, XPENG, Seat/Cupra och Alpine. Under 2024 har Bilia slutit avtal för att bli officiell importör i Sverige och Norge för Jaguar och Land Rovers varumärken Range Rover, Defender och Discovery.
Agentavtal i fokus
Under de senaste åren har det skett en del förändringar på marknaden. Många biltillverkare vill lämna den klassiska återförsäljarstrukturen för att övergå till försäljning genom agentavtal. Skillnaden blir att återförsäljaren (agenten) blir rådgivare vid bilinköpet, sköter leverans av bilen till kunden och får en provision per levererad bil. Formellt sett sker köpet mellan biltillverkaren och kunden. Biltillverkaren bestämmer pris och ansvarar för nybilslager. Bilias säljare har en mer rådgivande roll mot kunderna medan prissättning som sagt sker av respektive bilvarumärke.
Bilia har redan en del agentavtal. Från och med januari 2024 har Bilia övergått till ett agentavtal med Nissan i Sverige. Bilia menar att den nya affärsmodellen fungerar väl och är även uppskattad av kunderna. Flera bilvarumärken planerar att implementera agentmodeller framöver.
En förändrad affärsmodell innebär alltid risker. Hittills verkar övergången fungerat bra för Bilia. Frågan är om den nya agentmodellen kommer påverka lönsamheten negativt för Bilia på sikt. Kanske med lägre ersättningar men också lägre kapitalbindning i form av lager.
Över tid har fördelningen mellan nya och begagnade bilar varit relativt jämn för Bilia. Lönsamheten per segment redovisas inte. Lönsamheten på begagnade bilar tenderar att vara högre i lågkonjunktur och vice versa i högkonjunktur, menar Bilia. Äldre bilar kräver mer service i regel.
Vinstmotor i Bilia är som sagt serviceaffären. Bilaffären fungerar mer som en slags inkastare av nya kunder som binder upp sig för serviceavtal eller tjänster som till exempelvis förvaring, lagning och byte av däck (däckhotell). Bilia förvarar för tillfället 375 000 däck åt kunderna. Bolagets långsiktiga mål är att förvara 1 miljon däck. Antalet serviceabonnemang var 119 000 vid utgången av Q1 (103 000). Långsiktiga målet är 130 000 abonnemang. Abonnemangen ger förutsägbara och lönsamma intäkter för Bilia.
Serviceaffären har haft marginaler omkring 12% över tid. Under pandemin var rörelsemarginalen uppe på över 16%. På rullande tolv månader är marginalen 12,0%. En del av marginalförsämringen de senaste åren beror på nya förvärv som haft läge lönsamhet inom service.
Minskad service för elbilar
Elbilar kräver i regel mindre service än bilar som drivs med fossila bränslen. Samtidigt blir bilarna mer tekniskt komplexa med uppkopplade fordon och förarstöd. Kraven på kompetens för att serva bilarna blir allt högre. Elbilar har också ett ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.
Branschbedömare uppskattar att det totala värdet för servicemarknaden inklusive skadehantering väntas långsiktigt minska med cirka 15%. Baserat på en ökad bilpark och fortsatt konsolidering av serviceverkstäder väntas den totala servicemarknaden fortsatt vara stabil uppger Bilia.
Bilia | Q1 2024 | Q1 2023 |
Omsättning | 9371 Mkr | 9871 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -5% | 14% |
Tillväxt Q/Q | -7% | -5% |
Operativ Ebit | 333 Mkr | 431 Mkr |
Operativ marginal | 3,6% | 4,4% |
Rörelseresultat | 287 Mkr | 380 Mkr |
Ebit-marginal | 3,1% | 3,8% |
Vinst per aktie | 1,70 kr | 2,73 kr |
I första kvartalet 2024 föll omsättningen 5% jämfört med föregående år. Bilaffären var utmanande och försäljningen minskade med 7% medan rörelsemarginalen föll till 1,0% (2,0). Bilia uppger att privatpersoner fortsatt var försiktiga med att köpa ny bil på grund av den höga räntenivån. Efterfrågan på begagnade bilar var däremot stabil. Begagnatmarknaden är ett av koncernens fokusområden och bolaget jobbar aktivt med att stärka utbudet.
Serviceaffären var däremot stabil och växte 5% och hade en rörelsemarginal på 11,9% (13,2) Intäkterna för drivsmedelsaffären sjönk 19% och stod totalt sett för 2,4% av koncernens intäkter. Marginal var 5,7% (2,7).
Prognoser och värdering
För helåret 2024 skissar vi på 38,5 miljarder i omsättning motsvarande 0,5% tillväxt. Tillväxten drivs av förvärv. Det är ungefär i linje med analytikerkonsensus. Kommande år skissar vi på 3-6% årlig tillväxt vilket också är i linje med analytikerkollektivet och Bilias historiska tillväxttakt. Vi räknar inte med några nya förvärv utöver de redan aviserade.
Marginalmässigt räknar vi med 4,5% under prognoshorisonten. Det är i stort sett i linje med femårssnittet på 4,7%. Börskollegan Meko som driver verkstäder under varumärket Mekonomen tjänar runt 6-7%. AD Bildelar omsätter drygt 1 miljard och tjänar ett par procent i marginal. Båda dessa bolag säljer till stor del reservdelar som har lägre marginal än renodlad service.
Konkurrenten Hedin Mobility Group (tidigare Hedin Bil) har expanderat kraftigt senaste åren och gjort mycket förvärv. För något år sedan var Hedin och Bilia jämnstora. 2023 omsatte Hedin cirka 82 miljarder med en rörelsemarginal kring 2%. Hedin har verksamhet i tolv länder.
Bilia-aktien har historiskt sett värderas kring 10-11x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. Använder vi en multipel på 10x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns cirka 30% uppsida på radarn. Meko och deras huvudägare i form av amerikanska LKQ värderas också kring 10x rörelsevinsten jämförelsevis.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Bilia | 39 | 12,0 | 9,5 | 0,4 | 4,5 | 4,0 |
Meko | 16 | 9,4 | 10,0 | 0,7 | 6,6 | 2,0 |
LKQ | -20 | 9,9 | 9,7 | 1,1 | 11,0 | 3,2 |
Inter Cars | 5 | 8,4 | 8,1 | 0,5 | 5,8 | 8,9 |
Genomsnitt | 10 | 9,9 | 9,3 | 0,6 | 6,9 | 4,5 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Efter flera nya avtal och förvärv de senaste åren har Bilia numera en mer diversifierad portfölj av bilvarumärken vilket är positivt. Beroendet av Volvo Cars har minskat. Högre räntor har försvagat köpkraften hos många konsumenter som är mer avvaktande. Serviceaffären rullar däremot på bra och bidrar med stabilitet och förutsägbara kassaflöden.
Så agerar insiders
Det senaste året har insynspersoner köpt aktier för 40 Mkr. Familjen Qviberg står för den absoluta merparten av köpen. Aktierna har köpts för mellan 100-120 kronor i snitt. Inga försäljningar finns registrerade senaste året.
Kortsiktigt finns en del osäkerhet. Konkurrenten Hedin Mobility Group hade ett svagt första kvartal och talar om en utmanande marknad. Ledningen i Bilia börjar däremot se en ljusning med räntesänkningar och lägre inflation. Bilia-aktien är inte dyr och uppsidan i huvudscenariot okej.
Rörelsevinsten i Q2 väntas vara i stort sett oförändrad. Under andra halvåret väntas vinsttillväxten bli runt 15-30% per kvartal. Kanske kan det vara en katalysator för aktien. Här och nu blir rådet neutral men Bilia kan vara en aktie värd att ha koll på.
Tio största ägare i Bilia | Värde (Mkr) | Andel |
Investment AB Öresund | 1 428,7 | 10,2% |
Mats Qviberg | 865,8 | 6,2% |
Anna Engebretsen | 725,8 | 5,2% |
Eva Qviberg | 697,9 | 5,0% |
Mawer Investment Management | 637,8 | 4,6% |
Bilia AB | 620,6 | 4,4% |
Jacob Qviberg | 407,7 | 2,9% |
C WorldWide Asset Management | 374,7 | 2,7% |
Vanguard | 370,9 | 2,7% |
Swedbank Robur Fonder | 357,8 | 2,6% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Jan Pettersson | 173,9 | 1,2% |
Per Avander | 11,0 | 0,1% |
Gunnar Blomqvist | 11,0 | 0,1% |
Ingrid Jonasson Blank | 5,8 | 0,0% |
Stefan Nordström | 5,0 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 28,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser