BHG: Snickrar vidare på bolagsbygget

På en fortsatt trög marknad är det positivt att BHG ändå lyckats få ned varulagret samtidigt som stora omstruktureringar i bolagsgruppen pågått. Den höga skuldsättningen är fortsatt största hinder till att äga aktien.
BHG: Snickrar vidare på bolagsbygget - Bygghemma
BHG Group säljer byggvaror och inredningsprodukter på nätet, men har också ett mindre antal visningsbutiker. Koncernen sysselsätter ungefär 2 000 anställda och har sitt huvudkontor i Malmö.
BHG Group
Börskurs: 14,00 kr Antal aktier: 179,2 m
Börsvärde: 2 509 Mkr Nettoskuld: 1 783 Mkr
VD: Gustav Öhrn Ordförande: Christian Bubenheim

BHG Group (14 kr) är en större återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter på nätet. Försäljning bedrivs på över 100 olika sajter med namn som Bygghemma, Trademax och NordicNest. Koncernen har försäljning i de flesta Europeiska länder men Sverige står för drygt halva omsättningen och Norden för nästan 80%.

Bolaget hör till kategorin överambitiösa serieförvärvare som sedermera fått stora problem. Koncernen gick mycket starkt under pandemin som gynnade såväl e-handeln som bygg- och heminredningssektorn. Det var också under den tiden som skuldnivån drogs upp kraftigt.

I spåren av de höga räntorna har bolaget dock sedan 2022 bedrivit ett flerfrontskrig mot vikande efterfrågan, ohållbar skuldsättning och för höga lagernivåer. Efter två stora nyemissioner under 2022 och ett rejält stärkt kassaflöde för 2023 så har BHG dock kommit en bra bit på vägen.

Gustaf Öhrn är VD sedan augusti 2022 då Adam Schatz fick gå. Öhrn var tidigare ordförande i BHG och har dessförinnan varit VD för Åhléns, Stadium och J.Lindeberg. Öhrn äger aktier för 0,2 Mkr. Största ägare i bolaget är Ferd AS som kontrolleras av familjen Andresen som tjänat en miljardförmögenhet på norska Tiedemanns Tobaksfabrik som 2008 såldes till BAT.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 11 790 10 140 10 849 11 392
 – Tillväxt -12,2% -14,0% +7,0% +5,0%
Rörelseresultat -1 374 253 380 456
 – Rörelsemarginal -11,7% 2,5% 3,5% 4,0%
Resultat efter skatt -1 565 104 199 264
Vinst per aktie -8,73 0,58 1,11 1,47
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -22% 2% 3% 4%
Avkastning på operativt kapital Neg. 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -1,1 6,8 4,2 3,0
P/E -1,6 24,1 12,6 9,5
EV/Ebit -3,1 16,9 11,3 9,4
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,4
Kommentar: vi beräknar nettoskuld exklusive leasingskulder (645 Mkr) men inklusive tilläggsköpeskillingar (407 Mkr). 2023 innehåller bland annat stora reaförluster för verksamheter som avyttrats. Den justerade rörelsemarginalen för 2023 var 0,8%. För prognosåren exkluderar våra siffror avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar.

 

Vad är BHG Group?

BHG:s affärsområden

Home Improvement är till övervägande del baserad på en dropship-modell där kapitalbindning hålls låg genom att produkter levereras direkt från leverantör till slutkund. Bolaget erbjuder ett brett sortiment främst inom produkter för gör-det-själv-segmentet (DIY). 90% av omsättningen finns i Sverige och Finland. Bygghemma och Hylte är två stora sajter här.

Value Home säljer heminredningsprodukter med fokus på att erbjuda konkurrenskraftiga priser. Det möjliggörs genom hög andel egna märkesvaror framför allt inom möbler och fritidsprodukter. BHG menar att detta är segmentet med potential till högst lönsamhet, men risknivån är också något högre. Priskonkurrensen är generellt hård och ledtiderna längre. Exempel på sajter i segmentet är Trademax.

Premium Living säljer heminredningsprodukter inom premiumsegmentet. Verksamheten bygger i större utsträckning på lagerhållning av externa varumärken. Här finns också en idé att ta skandinavisk design och exportera internationellt med tydliga ambitioner att fortsätta växa utanför Norden. Mycket av den resan sker inom dotterbolaget NordicNest.

Koncernen är sedan 2023 indelad i tre affärsområden som beskrivs kort i faktarutan bredvid. En fördom om BHG – liksom många andra e-handlare – är att förädlingsgraden är låg där mycket av värdeskapandet består mest i att vara en sälj- och supportkanal åt andra företag och deras produkter.

Det finns sanning i detta. Inte minst inom koncernens största affärsområde Home Improvement som primärt är byggd på en så kallad dropship-modell. Här finns inga egna lager utan produkterna levereras i stället direkt från leverantör till slutkund. Mycket av värdekedjan hanteras alltså av andra aktörer och bruttomarginalerna är låga kring 20%. I affärsområdet ryms exempelvis Bygghemma.se.

Bolagets två övriga affärsområden innehåller BHG:s verksamhet inom heminredning. Majoriteten av koncernens verksamhet utanför Norden finns här. Value Home är mer inriktat på att hålla konkurrenskraftiga priser. Det genomsnittliga ordervärdet är dock högt närmare 4 000 kronor då bolaget säljer en hel del möbler här. Premium Living fokuserar mer på designprodukter från externa varumärken.

Konsolideringsarbete pågår

Den konsolidering av marknaden som BHG själva drev på till och med 2021 har nu förbytts i ett behov av eget inre konsolideringsarbete. Från att ha bestått av 25 olika ihopförvärvade enheter jobbar BHG mot en målstruktur där verksamheten till slut ska bestå av sju olika plattformar, som i större utsträckning ska kunna få ut synergier ur koncernens infrastruktur.

Konkret kan det handla om att samordna bolag med liknande affärsmodeller och kundgrupper så att de kan använda samma IT-system, slå ihop inköp och logistikflöden och dela på lagerlokaler, exempelvis.

BHG:s strukturåtgärder

I december kommunicerades ett antal strukturförändringar. Den danska verksamheten Frishop konsoliderades in i HYMA Skog och Trädgård. Bolaget Lindström och Sondén integrerar sin lagerverksamhet i Hafa Brand Group. Och Arc E-Commerce konsoliderar sina två lager till ett. I januari kommunicerades att Nordic Nest förvärvar varumärket KitchenTime och konsoliderar in LampGallerian. I mars kommunicerades att BHG:s befintliga verksamheter Hemfint och Arc E-Commerce går ihop med det tredje nyförvärvade bolaget Trendrum.

I höstas kommunicerades en större omstrukturering inom Value Home, där två förlustverksamheter avyttrades och ett stort antal av affärsområdets fysiska butiker lades ned. På flera håll i koncernen flyttas bolag runt, och verksamheter integreras i varandra. Se faktaruta bredvid för några färska exempel.

Strukturåtgärderna har gjort visst avtryck i omsättningen. Under 2022 och 2023 föll omsättningen organiskt, men under 2024 kommer försäljningen tyngas av att verksamheter som tidigare omsatte en bit över 1 miljard kronor nu avyttrats eller lagts ned. Detta var dock förlustverksamheter så åtgärderna bör bidra till att lyfta rörelsemarginalen något.

Fortsatt utmanande

BHG:s Q1 Q1 2024 Q1 2023
Omsättning 2 009 Mkr 2 618 Mkr
 – tillväxt -23% -16%
 – organisk -14% -17%
Justerat Ebit -0,6 Mkr -69 Mkr
 – marginal 0,0% -2,6%

Även i första kvartalet var dock den organiska tillväxten kraftigt negativ på -14%. Marknadsläget beskrivs som ”fortsatt utmanande” även om det ska sägas att siffrorna förvärrades ytterligare av en påskeffekt.

Analytikerna tror på bättre organisk tillväxt mot andra halvan av året. Vi är något mer försiktiga givet att bolaget ser framför sig en likartad marknad under resten av 2024. Högre disponibla inkomster i hushållssektorn är nyckeln till en vändning menar BHG, men det hänger mycket på att räntan ska börja komma ned.

Hög skuldsättning

Positivt är dock att BHG fått ned nettoskulden med närmare 1 miljard kronor sedan samma tidpunkt för ett år sedan. Mycket kapital har visserligen frigjorts som en slags engångseffekt av att bolaget lyckats sänka varulagren rejält. Det imponerar ändå, och har troligen kostat på att åstadkomma i en svag marknad. BHG tror det kan finnas ytterligare kanske 100-200 Mkr att hämta på 12-18 månaders sikt.

I första kvartalet lyckades man också förlänga bolagets befintliga finansieringsavtal med ett år. Den totala kreditlinan stryps något och minskar från 3,3 till 2,3 miljarder kronor. Vid utgången av första kvartalet var 1,7 miljarder av detta nyttjat. Samtidigt får BHG behålla vissa lättnader i lånevillkoren till och med mars 2026.

Den totala nettoskulden på 1,8 miljarder kronor är dock fortsatt mycket hög. Hur hög beror lite på vart lönsamheten tar vägen, men även i vårt huvudscenario för 2026 där vi räknar med 4,0% rörelsemarginal så landar skuldsättningen på 3 gånger rörelseresultatet. Det är en högre siffra än vad vi känner oss bekväma med. Och att bolaget ska tjäna 4% är visserligen fullt möjligt men inte alls hugget i sten.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
BHG Group 26 15,4 12,2 0,5 3,7 7,2
Byggmax 12 11,1 17,1 0,7 4,2 6,8
Rugvista 53 13,0 9,2 1,4 15,4 10,3
Embellence 21 8,8 8,5 0,9 10,9 4,9
Pierce -12 11,8 8,1 0,3 3,3 8,9
Genomsnitt 20 12,0 11,0 0,8 7,5 7,6
Källa: Factset

 

Slutsats

BHG-aktien har varit en riktig härdsmälta och är ned 90% sedan de absoluta toppnivåerna under 2021. Under de goda tiderna gjorde bolaget alldeles för många och för dyra förvärv som gjorde BHG till en spretig koncern med för hög skuldsättning.

Bolaget har dock kommit en bra bit på vägen mot att få ordning på bygget. Att marknaden väntas förbli svag året ut sätter press på aktien, men vi ser det ändå som ett styrketecken att rörelsemarginalen under de senaste två kvartalen vänt till det bättre trots de svåra förutsättningarna.

Så agerar insiders

Insiders i bolaget har senaste året köpt aktier för knappt 70 Mkr. Mikael Olander som var VD för BHG mellan 2012 och 2019 står för nästan samtliga köp. VD Gustaf Öhrn har under perioden köpt aktier för drygt 0,1 Mkr och ledamoten Joanna Hummel har köpt aktier för cirka 0,3 Mkr.

För oss är skuldsättningen alltjämt det stora problemet. Kombinationen av mycket hög skuldsättning och osäkra utsikter kring lönsamheten är alltför avskräckande för att vi se uppsidan i aktien på knappt 30% som lockande. Det finns dock fullt tänkbara scenarier med såväl rejäl uppsida som kraftig nedsida.

Tio största ägare i BHG Group Värde (Mkr) Andel
Ferd AS 446 17,8%
Entrust Global 283 11,3%
Fidelity Investments (FMR) 193 7,7%
Mikael Olander 125 5,0%
Fjärde AP-fonden 119 4,8%
Vitruvian Partners 84 3,3%
Avanza Pension 71 2,8%
OP Asset Management 54 2,1%
Handelsbanken Fonder 51 2,0%
eQ Asset Management Oy 49 2,0%
Två största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Jens Christian Eriksson 25,2 1,0%
Bank Bergström 1,5 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 23,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Archelon