Analys BHG
BHG Group: Snabbväxande serieförvärvare
BHG Group | |
Börskurs: 138,00 kr | Antal aktier: 120,1 m |
Börsvärde: 16 574 Mkr | Nettoskuld: 1 728 Mkr |
VD: Adam Schatz | Ordförande: Gustaf Öhrn |
BHG Group (138 kr) är Nordens ledande återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter på nätet. Produkterna säljs på bolagets över 100 olika sajter som exempelvis Bygghemma.se, Trademax och Furniturebox. BHG har gjort 35 förvärv sedan 2012 och kan beskrivas som en slags serieförvärvare.
Målgruppen är privatpersoner och priserna är generellt sett låga. Cirka hälften av försäljningen kommer från egna varumärken. Verksamheten är organiserad i två delar. DIY (”gör det själv”) står för knappt 60% av omsättningen medan Heminredning utgör resterande 40% drygt.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 8 972 | 11 800 | 13 216 | 14 273 |
– Tillväxt | +44,4% | +31,5% | +12,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 658 | 861 | 978 | 1 070 |
– Rörelsemarginal | 7,3% | 7,3% | 7,4% | 7,5% |
Resultat efter skatt | 415 | 602 | 709 | 812 |
Vinst per aktie | 3,87 | 5,00 | 5,90 | 6,80 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 14% | 15% | 13% | 13% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 2,7 | 1,3 | -0,2 | -1,5 |
P/E | 35,7 | 27,6 | 23,4 | 20,3 |
EV/EBIT | 27,8 | 21,2 | 18,7 | 17,1 |
EV/Sales | 2,0 | 1,6 | 1,4 | 1,3 |
Kommentar: Den justerade rörelsemarginalen var 7,8% 2020 |
Bygg- och renoveringstrend
Tillväxten under 2020 accelererade rejält för BHG. Bolaget växte hela 33,7% organiskt jämfört med 12,9% år 2019. Både BHG och börskollegan Byggmax fick ett uppsving när allt fler människor stannade hemma och renoverade huset eller snickrade på altanen i stället för att åka på semester.
Till följd av ökade volymer och högre effektivitet steg den justerade rörelsemarginalen (som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar) från 5,3% till 7,8% under fjolåret. Det justerade rörelseresultatet överensstämmer bra med bolagets fria kassaflöde (bortsett från investeringar i nya förvärv).
I princip samtliga e-handelsbolag fick ett tydligt uppsving under Q2 2020. Tillväxten under årets andra kvartal har bromsat in. BHG växte 14,1% organiskt. Mycket beror på tuffare jämförelsetal.
I samband med bokslutet i februari i år presentade BHG nya finansiella mål. Koncernens målsättning är nu att öka omsättningen med i snitt 20-25% per år på medellång sikt. Varav 15% skall vara organisk tillväxt. Ambitionen är att nå 20 miljarder kronor i omsättning inklusive förvärv på medellång sikt. Den justerade Ebit-marginalen skall vara minst 7%. Tidigare var målsättningen att nå 7%.
Högt förvärvstempo
BHG gör som sagt en del förvärv. Både av större bolag, vilket bolaget benämner som plattformsförvärv, samt kompletterande mindre tilläggsförvärv. Det senaste året sticker förvärvet av Nordic Nest ut, inte minst storleksmässigt. Bolaget grundades 2002 i Kalmar där huvudkontor och logistikcenter också återfinns.
Nordic Nest erbjuder skandinavisk inredningsdesign online, med fokus på produkter för det dukade bordet. Produktportföljen består av mer än 220 premiumvarumärken och cirka 30 000 unika produkter. Nordic Nest har cirka 200 anställda och omsätter cirka 1 miljard kronor med en marginal på omkring 12% före avskrivningar.
Förvärvsobjekt | Tidpunkt | Omsättning | Marginal | Köpeskilling | EV/S | EV/EBITA |
Hyma | juni 2021 | 744 Mkr | 7% Ebita | 1100 Mkr + (500 Mkr) | 1,5x | 21,1x Ebita |
Hafa Bathroom Group | april 2021 | 200 Mkr | 8,2% Ebita | 195 Mkr | 1,0x | 8,9x Ebita |
Svenssons i Lammhult | mars 2021 | 263 Mkr | -5% Ebita | 226 Mkr | 0,9x | – |
IP Agency | februari 2021 | 180 Mkr | 25% Ebitda | 469 Mkr | 2,6x | 10,4x Ebitda |
Nordic Nest | december 2020 | 1000 Mkr | 12% Ebitda | 1600 Mkr | 1,6x | 13,3x Ebitda |
Sleepo | juli 2020 | 98 Mkr | 2,0% Ebitda | 56 Mkr | 0,6x | 28,6x Ebitda |
Under 2021 har BHG slagit till med fyra förvärv. I vintras köptes finska IP Agency som säljer produkter för sport och fritid. Produktportföljen består av egna varumärken och bolaget har vuxit mycket fort de senaste åren. Viktiga marknader är Finland, Sverige, Belgien, de tyskspråkiga länderna samt USA.
I våras genomförde Nordic Nest ett tilläggsförvärv av Svenssons i Lammhults. Bolaget säljer möbler och heminredning via drygt 170 varumärken inom premiumsegmentet. Varumärkena utgörs till stor del av designklassiker. Onlineförsäljningen har ökat kraftigt under senare år och utgör nu ungefär hälften av omsättningen. Lammhults har även fem butiker i Stockholm, Malmö, Göteborg och småländska Lammhult. Bolaget gick med förlust under 2020. Att BHG expanderar inom premiumsegmentet är positivt då det breddar erbjudandet för koncernen som kan nå nya typer av kundgrupper.
Även Halmstad-baserade Hafa Bathroom köptes. Som namnet antyder säljer Hafa badrumsmöbler, duschar, badkar och blandare. Bolaget har tre varumärken Hafa, Westerbergs (badkar, massagebadkar och spabad) samt NORO.
I början av sommaren slog BHG till igen och förvärvade Hyma-koncernen, som bland annat äger Hylte Jakt & Lantman, Maskinklippet och Duab. Bolaget säljer produkter för skog och trädgård, maskiner och jakt. Bolaget väntas omsätta 1,1 miljarder år under 2021 med ett rörelseresultat (Ebita) på 80 Mkr. BHG ser betydande synergier inom inköp, korsförsäljning samt utbyte av erfarenheter mellan verksamheterna. Förvärvet har fått godkänt från konkurrensverket och Hyma konsolideras i räkenskaperna från 1 augusti.
BHG har på senare år satsat alltmer på distribution i egen regi fram till slutkund, på branschspråk kallat, “last mile”. Detta initiativ har ökat kundnöjdheten vilket är positivt. BHG har infrastrukturen på plats i Stockholm, Göteborg- och Öresundsregionen. Näst på tur är Oslo. Vidare har bolaget breddat utbudet av installationstjänster till kunderna. Här är lönsamheten sannolikt god. Det är samtidigt en viktig konkurrensfördel eftersom det innebär att kunden kan klicka hem en produkt på nätet och därefter få den installerad i hemmet.
Rekordår för e-handel
2020 blev ett rekordår för många e-handelsbolag. Digitaliseringen och förflyttningen till näthandel har ökat i spåren av pandemin och gynnar aktörer såsom BHG. Hemelektronik och böcker är de produktkategorier med högst e-handelsandel. Både segment möbler och heminredning samt bygghandel uppvisade stark tillväxt ifjol. Det är dock fortsatt bara var tionde konsument som köper dessa produkter på nätet. Jämfört med över fyra av tio personer som köper hemelektronik. BHG har en returgrad på omkring 3%.
BHG Group | H1 2021 | H1 2020 |
Omsättning | 6118 Mkr | 4323 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 41,5% | 47,6% |
Organisk tillväxt Y/Y | 22,5% | 33,6% |
Bruttomarginal | 26,9% | 25,4% |
Justerad EBIT | 462 Mkr | 313 Mkr |
Justerad EBIT-marginal | 7,5% | 7,2% |
Rörelsemarginal | 7,0% | 6,7% |
BHG möter tuffare jämförelsetal framöver och den organiska tillväxten kommer minska. På halvårsbasis växte bolaget trots allt 22,5% av egen kraft jämfört med föregående år. Marknaden växer omkring 15% per år underliggande för BHG:s segment. VD Adam Schatz framhäver att förvärvsmöjligheterna är fortsatt goda. Bolaget har outnyttjade krediter på 1,8 miljarder som ger utrymme för förvärv. Nettoskulden var halvårsskiftet var cirka 1,2 miljarder inklusive potentiella tilläggsköpeskillingar.
Vi räknar med 31,5% tillväxt i år och 12% nästa år. På pro forma-basis omsätter BHG cirka 13 miljarder kronor. Prognoserna är exklusive nya förvärv. Marginalmässigt skissar vi på 7,5% på sikt. Ifjol var marginalen 7,8% jämförelsevis. Bolaget är dock tydliga med att tillväxt är högsta prioritet.
Använder vi en multipel på 18 gånger rörelsevinsten finns 25% uppsida på sikt. Därutöver finns möjligheten till värdeskapande förvärv som inte fångas upp av reglaget. Risken är att nuvarande höga marginaler inte är hållbara och att prispressen ökar (pessimistiskt scenario).
Tydlig rabatt mot både Lyko och Boozt
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
BHG Group | 23,0 | 23,4 | 18,7 | 1,4 | 7,4 | 10,0 |
Byggmax | 44,6 | 11,6 | 11,7 | 0,8 | 6,8 | -1,6 |
Lyko | -29,1 | 39,5 | 30,5 | 1,7 | 5,4 | 22,6 |
Boozt | 41,0 | 35,7 | 24,2 | 1,5 | 6,1 | 17,7 |
Genomsnitt | 19,9 | 27,5 | 21,3 | 1,3 | 6,4 | 12,2 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
BHG har uppvisat stark tillväxt senaste åren. Fjolåret var dopat av mer hemmasittande än vanligt. E-handelsandelen inom de kategorier bolaget är verksamma inom är fortsatt relativt låg. Tillväxtutsikterna i takt med förflyttning mot e-handel är goda. På kort sikt finns osäkerhet med tuffare jämförelsetal. Pandemin medför också fortsatta störningar i logistik- och försörjningskedja med prisökningar på frakt och råvaror.
För den som inte räds ovanstående risker och vill ha exponering mot den växande e-handeln så kan BHG vara ett alternativ. Rådet blir köp.
BHG Group tio största ägare | Andel |
EQT | 17,72% |
Swedbank Robur Fonder | 9,50% |
Capital Group | 8,00% |
Handelsbanken Fonder | 7,40% |
Lannebo Fonder | 4,34% |
Fidelity Investments (FMR) | 3,79% |
Cliens Fonder | 2,73% |
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) | 2,59% |
Vitruvian Partners | 1,93% |
Vanguard | 1,87% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser