Analys BHG
BHG Group: Bygger för högre marginaler
BHG Group | |
Börskurs: 26,20 kr | Antal aktier: 179,2 m |
Börsvärde: 4 553 Mkr | Nettoskuld: 1 634 Mkr |
VD: Gustaf Öhrn | Ordförande: Christian Bubenheim |
BHG Group (25,40 kr) är en återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter på nätet. Försäljning bedrivs på över 100 olika sajter med namn som Bygghemma, Trademax och NordicNest. Sverige står för 57% och Norden för nästan 80%.
Under pandemin expanderade BHG kraftigt genom förvärv vilket renderade i en hög skuldsättning. Efter pandemin har bolag med exponering mot bygg- och heminredning samt e-handel haft det tufft. BHG är inget undantag.
BHG har genomfört omstruktureringar, besparingar och avyttringar för att komma till rätta med problemen och sänka skuldsättningen. Gustaf Öhrn har varit VD sedan augusti 2022 och var tidigare ordförande i BHG. Dessförinnan var Öhrn VD för Åhléns, Stadium och J.Lindeberg. Öhrn äger aktier för blygsamma 0,3 Mkr.
Ferd AS är största ägare med knappt 18% av kapitalet. Ferd kontrolleras av familjen Andresen som tjänat en miljardförmögenhet på norska Tiedemanns Tobaksfabrik som 2008 såldes till BAT. Näst största ägare i BHG är amerikanska investeringsfirman EnTrust Global Partners med knappt 13%.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 9 963 | 10 461 | 11 193 | 11 864 |
– Tillväxt | -15,5% | +5,0% | +7,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | -443 | 408 | 498 | 593 |
– Justeringar | 701 | 0 | 0 | 0 |
Justerad Ebit | 258 | 408 | 498 | 593 |
– Justerad Ebit-marginal | 2,6% | 3,9% | 4,5% | 5,0% |
Resultat efter skatt | -679 | 243 | 323 | 407 |
Vinst per aktie | 0,38 | 1,36 | 1,80 | 2,27 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -11% | 4% | 5% | 6% |
Kapitalbindning | -5% | -5% | -3% | -1% |
Nettoskuld/Ebit | -3,7 | 3,5 | 2,5 | 1,7 |
P/E | 68,9 | 19,3 | 14,6 | 11,5 |
EV/Ebit | 24,6 | 15,5 | 12,7 | 10,7 |
EV/Sales | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,5 |
Kommentar: Vinst per aktie för 2024 har justerats av Afv. Justerad Ebit är exklusive jämförelsestörande poster/förvärvsavskrivingar. 400 Mkr av justeringen för 2024 avser nedskrivning av avyttrade bolag men även lagerskrivning på cirka 100 Mkr. |
Idag 29 januari redovisar BHG räkenskaperna för Q4 2024. Aktien är upp cirka 20%.
BHG Group | Q4 2024 | Q4E 2024 | Q4 2023 |
Omsättning | 2884 Mkr | 2730 Mkr | 2829 Mkr |
Tillväxt | 1,9% | -3,5% | -14,5% |
Organisk | 0,5% | -3,8% | -10,6% |
Bruttomarginal | 25,4% | 25,8% | 25,2% |
Ebit justerad | 106,7 Mkr | 88,3 Mkr | 54,7 Mkr |
Justerad Ebit-marginal | 3,7% | 3,2% | 1,90% |
Resultat per aktie | -2,46 kr | 0,22 kr | -0,89 kr |
Växer organiskt igen
Försäljningen steg 1,9% i kvartalet till knappt 2,9 Mdkr. Organiskt ökade omsättningen med 0,5%. Det var första gången sedan Q1 2022 som BHG växte organiskt. Bolaget hade alltså tio kvartal i rad med negativ organisk tillväxt. Analytikerna hade räknat med ett organiskt tapp på 3,8% i fjärde kvartalet.
Ledningen i BHG beskriver kvartalet som en vändpunkt och att de noterat en “bredare återgång av konsumenters vilja att konsumera”.
Bruttomarginalen stärktes något mot fjolåret och landade på 25,4% (25,2). Det var ungefär i linje med förväntningarna.
Under det senaste åren har BHG arbetat med kostnadsbesparingar för att höja effektiviteten i organisationen. Justerad Ebit som BHG själva lyfter fram landade på 107 Mkr (55) med en marginal uppgående till 3,7% (1,9). Väntat var 88 Mkr respektive 3,2%. Det var femte kvartalet i rad med förbättrad lönsamhet jämfört med motsvarande period året innan.
Sverige och Finland som är bolagets två största marknader utvecklas bra. Försäljningsutveckling i länderna “drivs främst av tillväxt i tidigare hårt pressade kapitalintensiva produktkategorier som badrum, dörrar och fönster”. Det är positivt för börskollegorna Svedbergs (badrumsmöbler) och Inwido (fönster och dörrar), som också haft negativ tillväxt ett antal kvartal i rad.
BHG bedömer att de tagit marknadsandelar inom de produktkategorier och geografier bolaget är verksamma på. Ledningen spår också att den gradvisa återhämtningen på marknaden kommer fortsätta under 2025.
Fokus på skalbarhet och konsolidering
Under de senaste åren har BHG fokuserat på att implementera strategin kallad Olympia. Ambitionen har varit att öka skalbarhet och effektivitet genom att konsolidera in mindre verksamheter i större plattformar samt även avyttra mindre verksamheter som “inte bidrog strategiskt”.
BHG har investerat i IT-infrastruktur och automation och i högre utsträckning gjort gemensamma upphandlingar och inköp. Vidare har fokus varit på att anpassa kostnader och lagernivåer till rådande marknadsläge för att stärka kassaflöde och minska skuldsättningen.
Sedan 2023 är koncernen indelad i tre affärsområden.
BHG:s affärsområden
Home Improvement – till stor del baserad på en dropship-modell där kapitalbindning hålls låg genom att produkter levereras direkt från leverantör till slutkund. Bolaget erbjuder ett brett sortiment främst inom produkter för gör-det-själv-segmentet (DIY). 90% av omsättningen finns i Sverige och Finland. Bygghemma och Hylte är två stora sajter här.
Value Home – heminredningsprodukter med fokus på konkurrenskraftiga priser. Hög andel egna märkesvaror, inom exempelvis möbler och fritidsprodukter. Priskonkurrensen är generellt hård och ledtiderna längre. Exempel på sajter i segmentet är Trademax.
Premium Living – heminredningsprodukter inom premiumsegmentet. Verksamheten bygger i större utsträckning på lagerhållning av externa varumärken. Här finns också en idé att ta skandinavisk design och exportera internationellt med tydliga ambitioner att fortsätta växa utanför Norden. Mycket av den resan sker inom dotterbolaget NordicNest.
BHG har som sagt konsoliderat verksamheten. Från att ha varit 25 operativa enheter inom gruppen så är målet nu att konsolidera dessa i sju plattformar. Sex av dessa plattformar är redan på plats.
Den konsolidering som återstår, ska ske i affärsområde Home Improvement och innefattar den nordiska DIY-verksamheten (“gör-det-själv”-verksamheten) genom Bygghemma. Projektet beskrivs som omfattande och väntas ge “betydande besparingar och synergier”. Arbetet kommer fortsätta de kommande 12-15 månaderna, för att balansera mellan “strukturåtgärder och daglig drift av verksamheten”.
Minskade lagerytor
Vidare arbetar BHG med att reducera lagerytor samt automatisera lagerhantering. Fokus är även att utveckla användning av AI inom kundtjänst och marknadsföring. Under Q2 2024 meddelade BHG att minskade lagerytor väntas leda till lägre hyreskostnader på 38 Mkr i årstakt. Varav 28 Mkr av besparingen väntas få full effekt under 2025. Ledningen lyfter fram att den sista fasen av lagerautomationen i Nordic Nest slutfördes under det fjärde kvartalet och har redan bidragit till ökad effektivitet inom logistikflödet
New Wave är ett exempel på ett bolag som stärkt sina marginaler rejält senaste åren. Innan pandemin tjänade New Wave kring 9% på Ebit-nivå. Senaste åren har marginalen varit 15-17%. En viktig delförklaring är ökad lagerautomation. Men även att högmarginalprodukter (som Craft) utgjort en större andel av New Waves totala försäljning.
Home Improvement är det affärsområde för BHG som stärkt marginalen mest senaste året från 0,9% år 2023 till 3,1% 2024. Även Value Home har stärkt marginalerna.
Premium Living har haft mest stabila marginaler (3-4%) senaste åren. Nordic Nest som ingår i affärsområdet kommer under 2025 att öppna sin första fysiska butik utanför Sverige, nämligen i Hamburg i Tyskland (under varumärket Nordic Nest). I Sverige har Nordic Nest fem fysiska butiker under varumärket Svenssons.
Satsar på tillväxt
Organisk tillväxt | |
2024 | -9,2% |
2023 | -11,2% |
2022 | -5,0% |
2021 | 12,8% |
2020 | 33,7% |
VD Gustaf Öhrn lyfter fram att under 2023-2024 har fokus varit på att anpassa verksamheten till rådande marknadsklimat och vända försäljningsutvecklingen.
BHG har tre år i rad med negativ tillväxt. För 2025 är ambitionen att återgå till tillväxt, förbättra lönsamheten och kundnöjdheten. Dels genom att öka marknadsandelen “i en gradvis starkare marknad”. Dels bibehålla kostnadsnivåer för att få hävstång på fasta kostnader och rörelsekapital och därmed öka lönsamheten
Finansiella mål
- Försäljningstillväxt – fortsätta leverera organisk tillväxt över den adresserbara marknaden.
- Lönsamhet – återgå till en justerad Ebit-marginal om 5%. Över tid, förbättra den justerade Ebit-marginalen till 7%.
- Kapitalstruktur – nettoskuld/Ebitda skall understiga 2,5x. Vid årsskiftet 2024/25 var skulden 1027 Mkr (1130) motsvarande 3,3x Ebitda (4,8x).
Prognoser och värdering
För 2025 skissar vi på 5% tillväxt motsvarande knappt 10,5 Mdkr i omsättning. Det är ungefär i linje med analytikerkollektivet.
Kommande år räknar vi med 6-7% tillväxt drivet av en starkare konsument och en strukturellt växande e-handel. E-handelspenetrationen för heminredning samt byggvaror låg på 13% under 2023.
Under 2024 var den justerade Ebit-marginalen 2,6%. På förmiddagens telefonkonferens kom en fråga kring om det var möjligt för BHG att nå marginalmålet på 5% redan under 2025. Ledningen svarade då att det var utmanade och nog inte realistiskt för i år. För 2025 räknar vi med 3,9%, i linje med konsensus. Vi penslar in 5% marginal år 2027. Bolagets långsiktiga mål är 7%. Under toppåret 2020 tjänade BHG 7,8% rörelsemarginal.
Använder vi en multipel på 12 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida.
Byggmax värderas till knappt 18x rörelsevinsten jämförelsevis. Embellence (tapeter), Svedbergs (badrumsmöbler) och Rugvista (mattor) värderas lägst kring 8,5x-9,0x rörelsevinsten (EV/Ebit) på 2025E.
Bolag (Afv) | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
BHG Group (Neutral) | 52% | 19,3x | 15,5x | 0,6x | 3,9% | 6,0% |
Byggmax (Neutral) | 31% | 15,6x | 17,8x | 0,8x | 4,5% | 6,2% |
Embellence (Köp) | 38% | 10,2x | 8,5x | 1,1x | 12,9% | 4,9% |
Inwido (Neutral) | 56% | 16,0x | 13,0x | 1,4x | 11,0% | 6,5% |
Nobia (Neutral) | -18% | 33,7x | 21,1x | 0,7x | 3,2% | 3,7% |
Rugvista (Köp) | -32% | 12,9x | 9,0x | 1,1x | 12,2% | 9,1% |
Svedbergs (Köp) | 14% | 11,1x | 8,6x | 1,2x | 14,2% | 4,3% |
Genomsnitt | 20% | 17,0x | 13,4x | 1,0x | 8,9% | 5,8% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
BHG Group uppvisade riktigt stark tillväxt under pandemin. Därefter har det varit betydligt tuffare med en svag byggmarknad och vikande e-handel. Bolaget har nu tre år i rad med negativ organisk tillväxt.
Under senaste åren har ledningen fokuserat på att effektivisera och konsolidera verksamheterna till färre operativa enheter vilket nu börjar ge effekt. Utvecklingen i fjärde kvartalet var starkare än väntat och BHG Groups första kvartal med organisk tillväxt sedan Q1 2022.
Så agerar insiders
Den enda insynstransaktionen senaste året var när Martin Leo som är teknikchef (CTO) köpte aktier för 1 Mkr i slutet av november (kurs 16,9 kr). Inga andra köp eller försäljningar finns registrerade.
Marginalen har förbättrats och skuldsättningen sänkts. Även om skuldsättningen fortfarande inte är låg. 3,3x Ebitda enligt BHG:s eget mått som exkluderar leasingskulder samt tilläggsköpeskillingar. Inklusive potentiell tilläggsköpeskilling är kvoten snarare närmare 5 gånger.
Marknaden väntas gradvis stärkas under 2025. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Men risknivån är också hög med bakgrund mot skuldsättningen. Aktien har utvecklats starkt på börsen senaste året med en uppgång på över 50%. Insynsägandet bland ledningen inspirerar inte. Vi landar i ett neutralt råd.
Tio största ägare i BHG Group | Värde (Mkr) | Andel |
Ferd AS | 808,1 | 17,8% |
EnTrust Global Partners LLC | 582,4 | 12,8% |
Fidelity Investments (FMR) | 406,3 | 8,9% |
Mikael Olander | 226,4 | 5,0% |
Fjärde AP-fonden | 216,2 | 4,8% |
OP Asset Management | 168,0 | 3,7% |
Vitruvian Partners | 151,5 | 3,3% |
Avanza Pension | 143,7 | 3,2% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 93,2 | 2,0% |
eQ Asset Management Oy | 88,3 | 1,9% |
Sju största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Bank Bergström | 2,7 | 0,1% |
Martin Leo | 2,0 | 0,0% |
Jesper Flemme | 0,8 | 0,0% |
Mikael Hagman | 0,6 | 0,0% |
Joanna Hummel | 0,5 | 0,0% |
David Olhed | 0,4 | 0,0% |
Gustaf Öhrn | 0,3 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 22,9% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser