Analys IPO-guiden BeammWave
BeammWave: Ska ta fram den fulla potentialen i 5G
Beammwave | Feb 2022 |
VD: | Stefan Svedberg |
Styrelseordförande: | Fredrik Rosenqvist |
Antal anställda: | 15 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 33 % |
Lista: | First North |
Aktiekurs: | 15,85 |
Antal aktier ink. utspädn: | 13,2 miljoner |
Börsvärde: | 209 Mkr |
Nettokassa: | 84 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -15 Mkr |
Källa: Affärsvärlden / Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
Beammwave (teckningskurs 15,85 kr) grundades 2017 av Per-Olof Brandt och Markus Törmänen. Bolaget sysslar med kommunikationslösningar inom 5G för frekvensband över 24 GHz. Detta används för att avlasta de mest använda frekvenserna för 2G, 3G, 4G och 5G. Vidare möjliggör den höga frekvensen ökad ned- och uppladdningshastighet samt minskad latens. Bolaget avser att licensera teknologin till chiptillverkare.
Produkten befinner sig fortfarande i utvecklingsstadiet. För att påskynda utvecklingsarbetet söker bolaget nu notering och vill ta in ca 60 Mkr i en nyemission. Erbjudandet består av en unit som innehåller en B-aktie och en teckningsoption. Två teckningsoptioner kan lösas in mot en aktie till ett lösenpris om 20,5 kr i september 2023.
De tre största teckningsåtagarna är börsnoterade Concejo Invest (10,5 Mkr), Arne Grundström (4,55 Mkr) samt AQ-medgrundaren Claes Mellgren (4 Mkr).
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Beammwave |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 0 Mkr |
Antal anställda | 15 |
Teckningskurs | 15,85 kr |
Rådgivare | G&W FK |
Storlek på erbjudande | 60 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 210 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 5 Mkr (8,2% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 81% |
Investerare som ska teckna i IPO | Concejo Invest , Arne Grundström, Claes Mellgren, P O Andersson, Bengt Walerud, m.fl. (81% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Tre flaggor |
Sista teckningsdag | 2022-02-25 |
Beräknad första handelsdag | 2022-03-11 (14 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Tre flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 417 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar tre flaggor i Beammwave
# Lång väntetid
Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är längre än 10 dagar så hissar Affärsvärlden varningsflagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
BeammWave-aktien börjas handlas 14 dagar efter sista anmälningsdag.
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
BeammWave använder G&W som finansiell rådgivare och Certified Adviser. Samtidigt äger G&W aktier i BeammWave. IPO-guiden hissar en flagga.
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
IPO-guiden anser att ett IPO-prospekt ska innehålla väsentlig information såsom finansiell information. I fallet BeammWave finns dock just ingen finansiell information i prospektet. Läsarna hänvisas istället till bolagets hemsida. Det är en brist. En annan brist är att hela förteckningen över teckningsåtagare inte framgår. IPO-guiden hissar en flagga.
AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ BEAMMWAVE
Det här är ett utvecklingsbolag med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.
1. INCITAMENT NYCKELPERSONER
Ledning och styrelse äger drygt 33% av kapitalet. Den största ägaren är medgrundaren och teknologichefen Per-Olof Brandt som kontrollerar 10,7% av kapitalet. Näst största ägare är medgrundaren och styrelseledamoten Markus Törmänen med 10,5%. VD Stefan Svedberg äger nära 5%.
I ägarbilden hittar vi även Fingerprints tidigare VD Jörgen Lantto samt Thomas Rex som sitter i Fingerprints koncernledning. Dessa äger 0,6% respektive 1,2% av bolaget och verkar enligt bolaget som rådgivare.
2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER
VD Stefan Svedberg har tolv års erfarenhet från Ericsson, bland annat som chef över affärsutvecklingen. Svedberg jobbade på Fingerprint under tiden aktien var i fritt fall (2017 – 2018) med ansvar över förvärvsintegration samt strategiska och teknologiska initiativ. Svedberg är även medgrundare och styrelseordförande i en halvledar-startup vid namn Alixlabs.
Medgrundaren och teknologichefen Per-Olof Brandt har drygt 20 års erfarenhet av chipprojekt i stor skala. Brandt har bland annat jobbat på Ericsson.
Konsulten Bengt Lindoff ansvarar över bolagets patent samt dess systemarkitektur. Lindoff har drygt 1 900 registrerade patent och har utsetts till årets uppfinnare av Ericsson.
3. TROVÄRDIGHET FÖR PRODUKT OCH STRATEGI
Beammwave specialiserar sig på att optimera mm-Wave-frekvenser (millimetervågor). Dessa millimetervågor innehåller frekvenser mellan 24-100 GHz. Detta är en till stor del outnyttjad frekvensnivå som ger datahastigheter på 1-10 Gbits per sekund och låg fördröjning på mellan 1 till 10 millisekunder.
Utmaningen med frekvenser över 24 GHz är att de har korta våglängder. Det leder till dåliga utbredningsegenskaper. Signalen når alltså inte särskilt långt med hjälp av konventionella metoder. För att lösa detta används något som på branschspråk kallas för beamforming. Beammwave utvecklar digital beamforming.
Det finns två typer av beamforming. Den vanligaste metoden är analog beamforming. Denna metod är väl beprövad och bygger på att den digitala enheten måste prova sig fram för att hitta den ideala riktningen avseende antenner. Nackdelen med denna metod är att prestandan ofta försämras.
Digital beamforming använder sig av en algoritm som beräknar den optimala riktningen för att nå bäst uppkoppling. Enligt bolaget är det allmänt känt att denna metod ger bäst prestanda. Nackdelen har varit att lösningar har varit förknippad med höga kostnader och hög energiåtgång. Beammwave tror sig ha löst problemet kring effekt samt kostnad och har patenterat dessa lösningar.
Behov
Den stora grejen med lösningen är att öka datakapaciteten. För 2G-5G, Bluetooth och Wifi används frekvensnivåer under 6 GHz. Detta gör att kapacitetsbrist kan uppstå. Inte minst på hotspots, platser med stora mängder människor som konsumerar data. Genom att nyttja större delar av radiospektrumet (> 24 GHz) kan kapacitetsbrist undvikas.
Dessa höga frekvenser används även för att möjliggöra användandet av exempelvis virtuell och förstärkt verklighet (AR). Ett vanligt exempel är att använda AR-glasögon när man ser en fotbollsmatch på arenan. Glasögonen ger ytterligare information utöver det vanliga synfältet. Detta kräver hög datahastighet och låg latens, vilket millimetervågor möjliggör. Andra användningsområden är självkörande bilar, virtuella operationer och liknande framtidsvisioner.
Verizon är den teleoperatör som tycks satsa mest på mmWave-teknologin. Kritikerna, kanske främst avseende analog beamforming, lyfter fram att signalen lätt hindras av objekt som är i vägen, vilket gör att enheten återgår till frekvenser under 6 GHz. Det verkar även vara kostsamt att rulla ut stöd för denna teknik.
Produkt
Beammwaves produkt bygger på ett chip som är 3×3 mm som innehåller en radiosändare, mottagare, antenn samt en optimerad digital beamforming algoritm. Denna produkt ska göra att den mobila enheten kan sikta på rätt antenn och utnyttja den fulla potentialen av 5G genom minskade störningar. Det stora värdet sitter sannolikt i algoritmen.
Beammwaves produkt befinner sig i ett tidigt stadie. För närvarande har bolaget utvecklat en prototyp som är funktionell men som inte går på full prestanda (första generationen). Den andra generation ska innehålla full prestanda och den tredje generationen ska vara fullt kommersialiserbar. Under 2022 väntas den andra generationen bli klar. Tillverkningen av prototypen sker hos en extern halvledartillverkare. Det tar drygt 3-6 månader för varje försök att produceras. Blir något fel finns det risk för förseningar.
KUNDER & INTÄKTSMODELL
Beammwave riktar in försäljningen mot chiptillverkare. Detta då mobiltillverkare i hög utsträckning använder sig av externa chiptillverkare för sina produkter. För de mobiltillverkare som producerar chip i egen regi (Samsung, Huawei och Apple) avser bolaget att rikta försäljningen mot dessa.
Beammwave ska inte producera chipen i egen regi. Intäktsmodellen bygger istället på en licensmodell där bolaget säljer tekniken till chiptillverkare eller mobiltillverkare. Detta ska generera royalties. Vid nya kontrakt kommer bolaget även att ha projektintäkter för att täcka kostnaderna för upplärning och överföring av teknikkunskaper.
Försäljningsinsatser ska påbörjas när den andra generation av bolagets chip står färdigt under 2022. Då kan kunderna testa och utvärdera produkten. För kommersiell produktion behöver bolaget alltså utveckla ytterligare en generation.
Beammwave siktar på att generera de första projektrelaterade intäkterna under 2023. Under 2024 är målsättningen att även nå licensintäkter. Det är alltså då den fjärde generationen ska stå klar.
KONKURRENTER
Enligt Beammwave är bolaget ensamma om att erbjuda denna typ av teknologi för digital beamforming. I övrigt finns digital beamforming mest inom den akademiska forskningen. Det finns dock ett par aktörer som jobbar med analog beamforming. Bland annat utvecklar både Gapwaves och Sivers Semiconductors vågledare för mmWave.
Sivers köpte under året Mixcom för 1,2 miljarder kr. Bolaget sysslar med mmWave-teknologi för 5G. Mixcom har landat drygt 18 design wins och intäkterna spås enligt Sivers att uppgå till kring 70 MUSD under perioden 2022-2024. Som vi förstår det sysslar Mixcom med analog beamforming.
4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Framgångsrik utveckling av prototyp samt framgångsrik proof-of-concept
- Design wins som leder till ett eller flera kundkontrakt med större chiptillverkare
- Framgångsrik utveckling av en kommersiellt gångbar produkt
OPTIMISTISKT SCENARIO
Beammwave | Idag | Tänkbart 2024 | |
Avklarad milstolpe | Patent samt en prototyp | Bolaget har utveckalt en prototyp samt en första generationens erbjudande. En eller flera chiptillverkare har tagit sig an produkten och licensintäkterna rullar in | |
Kommande värdedrivare (i) | Färdig prototyp för demo | Utökad licensförsäljning, bredare anpassning | |
Värderingsmodell (ii) | e.m. | 10x omsättningen (EV/Sales) | |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -27,6 Mkr | Break-even? | |
Börsvärde, Mkr (iii) | 209 Mkr | 750 Mkr | |
Optimistisk vinstchans (iv) | 260% |
I det optimistiska scenariot räknar vi på en omsättning kring 75 Mkr för 2024. Främst från licensintäkter. Det är dock vanskligt att skissa på intäkter för ett bolag i ett så pass tidigt stadie.
Givet att bolaget lyckas med att utveckla en kommersiellt gångbar produkt som är av intresse för marknaden är uppsidan hög. Vi räknar med en EV/Sales-multipel på 10x.
PESSIMISTISKT SCENARIO
Teknologin är ny och i ett tidigt stadie. Mer eller mindre allt ska gå rätt för att bolaget ska nå stor framgång. I ett pessimistiskt scenario lyckas bolaget inte kommersialisera sin produkt, alternativt är intresset från chiptillverkare och mobiltillverkare svalt. Då är nedsidan i aktien betydande.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Beammwaves teknologi bygger på forskning från Lund. Det är inte omöjligt att det finns ett högt teknologivärde i förhoppningsbolaget. Detta är dock svårt att utvärdera. Än så länge saknar bolaget både kunder och en färdig produkt.
Bolaget har mycket att bevisa för både aktiemarknaden och potentiella kunder. Både vad gäller produkten samt möjligheten att kommersialisera denna. Det handlar i grunden om att ta teori till storskalig praktik.
Teknologin ter sig som intressant för en lekman. Med avsaknad av både kunder och en färdig produkt samt med risk för förseningar tror Afv att investerare gör rätt i att inte teckna denna IPO.
SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
- Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
- Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
- Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
- Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Affärsvärldens slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
- 1 eller 2 = Sälj
- 3 eller 4 = Neutral
- 5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser