Analys Aktietorget
Ayima den brittiska sökmotorspecialisten
Affärsidén går ut på att erbjuda avancerade marknadsföringstjänster till bolag som vill bli bättre på att synas. En stor del av intäkterna har historiskt kommit från konsultverksamhet inom sökmotoroptimisering. Bolaget har det senaste året fokuserat på att bredda erbjudandet och diversifiera sig bort från SEO-branschen. I kundlistan finns idag jättar som British Airways, Disney och PokerStars.
Bolaget lyfter upp att de ser en risk i att ha allt för stor del av sina intäkter från SEO då i stort sett all världens sökning domineras av Google. Att sitta i knät på en jätte som Google är inte att föredra, vilket bolaget lyfter fram som en anledning till sin diversifiering.
Samtidigt lyfter bolaget upp SEO-konsultverksamhet som väldigt personalintensiv. Istället vill de fokusera på skalbara produkter till bättre lönsamhet framgent.
Ayima siktar på att nå en vinstmarginal på 20 procent inom 18-24 månader, vilket Michael Jacobsen dock hävdar är betydligt högre än marginalen är i dagsläget. Fokus har varit, och är, tydligt inställt på tillväxt.
Bolaget genomför just nu en nyemission inför en listning på Aktietorget. Sista teckningsdag är 5:e maj.
Fakta om artikeln:
Denna artikel är sponsrat innehåll framtaget av externa skribenter inom ramen för SvD Börsplus partnerskap med Aktietorget. Vid frågor om innehållet, kontakta:
media@finwire.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.