Axkid: Satsar framåt bakåtvänt

Axkid, med sina bakåtvända bilbarnstolar, satsar hårt på framtiden med fler säljkontor och egen fabrik för montering i Kina. Avgörande är om bolagets nya produkter som lanseras i år får fäste på marknaden.
Axkid: Satsar framåt bakåtvänt - b98d6c21-5fed-45a2-ba76-91328b6d016bfitcroph450q80upscaletruew800s789845c8bc4896cdf23b51ce75f52135640426ff

Axkid (12,15 kr) utvecklar och säljer främst bakåtvända bilbarnstolar. Det är litet företag med huvudkontor i Göteborg, 18 anställda och ett börsvärde på knappt 120 Mkr.

Senaste åren har bolaget växt en hel del och också vänt till lönsamhet. Men slagig tillväxt och negativa kassaflöden har ändå pressat aktien som står i ungefär samma kurs nu som för ett år sedan.

Även årets första kvartal visade på blandad utveckling. I Norden stod omsättningen stilla på grund av försenade leveranser. Den tyska marknaden tyngdes av att Axkid nu bygger egen säljorganisation. Det innebär att bolagets gamla distributör fasas ut och säljer av sitt lager i stället för att lägga nya beställningar.

Axkid omsatte därför ingenting alls i Tyskland under perioden, vilket även sänkte lönsamheten. Det nya säljbolaget väntas vara fullt operativt under maj och nå full omsättning i tredje kvartalet. I fjol startade bolaget nytt säljkontor även i Storbritannien.

Trots vissa bakslag växte ändå övriga Europa (alltså exklusive Norden och Tyskland) med hela 50 procent och står nu gissningsvis för kring halva koncernens omsättning. Tillväxten imponerar även om det ska nämnas att samma kvartal föregående år var extra svagt just i Europa eftersom bolaget då hade en del problem med varuförsörjningen.

En viktig sak att följa är Axkids pågående arbete med att ta fram ett helt nytt produktsortiment. Den första produkten i det förnyelsearbetet lanserades redan i kvartalet, Modukid.

Det är ett system bestående av babyskydd (för bebisar) och sedan bilbarnstol (när barnet blir lite äldre) som bägge kan monteras på en och samma basplatta (med Isofix). Kort sagt innebär det smidigare montering – och den som köpt basplattan och babyskyddet lär troligen även köpa bilbarnstol från samma tillverkare eftersom basplattan då kan återanvändas.

Särskilt viktig menar vd Daniel Johanson att produkten är på den europeiska marknaden där Isofix-stolar är populära. Liknande system finns redan hos flera andra stora konkurrenter men det är förstås viktigt att man hänger med i utvecklingen.

I andra kvartalet lanseras nästa nya produkt, Bigkid – en framåtvänd bältesstol för lite äldre barn från 15 till 36 kg. Fler nya produkter väntas mot slutet av året.

Utvecklingsarbetet kostar dock pengar vilket märks i resultatet här och nu. Kostar gör även bolagets etablering av en egen fabrik i Kina där den nya produktserien ska slutmonteras. Denna bedöms stå produktionsklar efter sommaren 2019.

Axkid
Börskurs: 12,15 kr
Antal aktier (miljoner): 9,7
Börsvärde: 118 Mkr
Nettoskuld: 5 Mkr
VD Daniel Johansson
Styrelseordförande Thomas Bräutigam
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 93 110 127 145
– Tillväxt 21,1% 18,9% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 9 7 13 16
– Rörelsemarginal 10,2% 6,0% 10,0% 11,0%
Resultat efter skatt 7 5 10 12
Vinst per aktie 0,75 0,53 1,01 1,29
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 24% 14% 22% 22%
Operativt kapital/omsättning 11% 13% 14% 16%
Nettoskuld/EBIT -0,1 0,1 -0,4 -0,8
P/E 16,3 22,9 12,0 9,4
EV/EBIT 13,0 18,6 9,7 7,7
EV/Sales 1,3 1,1 1,0 0,8

Axkid har såväl 2017 som 2018 visat att man kan tjäna rörelsemarginaler kring 10 procent. Når man tillbaka dit handlas aktien under 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det är hyfsat billigt för ett bolag med ambitionen att växa 20-30 procent årligen.

Helt avgörande för att scenariot ovan ska bli verklighet är att de nya produkterna lanseras framgångsrikt och tas emot väl på marknaden. Vi vill redan i år se tydliga tecken på att bolagets position på marknaden förbättras och att tillväxten fortsätter i hög takt.

Misslyckas Axkid på något sätt med den nya produktplattformen kan det lätt uppstå tvivel kring företagets förmåga att konkurrera i korta perspektivet. Då kan även bolagets finansiella ställning hamna på tapeten igen. Kassan har börjat sina och i första kvartalet tog bolaget banklån för att finansiera kassaflödet som tyngs av produktutveckling.

Vi utesluter inte heller att man behöver binda kapital i lageruppbyggnad framöver. Hittills har bolaget lånat 2,5 Mkr av det totala utrymmet på 20,0 Mkr. I nuläget gör vi bedömningen att det räcker för att slippa nyemission.

Närmast väntar också ett starkt jämförelsekvartal samtidigt som det tyska säljkontoret ännu inte kör för full maskin. Dock borde det vara så att de försenade leveranserna i Norden under första kvartalet spiller över positivt på andra kvartalet.

Axkid satsar hårt på nya produkter, egen fabrik och anställer fler personer. Ledningen verkar tro på strategin och att de planerade satsningarna kommer ge ny lyftkraft. Aktien är inte särskilt dyr givet tillväxten även om det ska påpekas att likviditeten är tunn och risknivån hög.

Här och nu behåller vi vårt tidigare köpråd. Nästa kvartal blir en viktig avstämningspunkt för att se om bolaget åker framåt eller bakåt.

Axkids tio största ägare Värde (Mkr) Andel Kommentar
Avanza Pension 17 14,4%
Tony Qvist 16 13,9% Medgrundare
Tony Broberg 12 9,8% Medgrundare
Nordnet Pensionsförsäkring 6 4,9%
Tomas Bohman 3 2,6%
Daniel Johanson 3 2,5% Vd sedan 2016
Patrik Albinsson 2 1,4%
Jan-Ove Michael Petersson 2 1,4%
Mikael Hermansson 2 1,3%
Robert Fransson 1 1,2%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Mangold