Awardit: Rikligt belönade

Awardit stängde nyligen böckerna för ett urstarkt 2021. 2022 har börjat bra, men ny ledning, svåra jämförelsetal och en utmanande värdering grumlar framtidsutsikterna för bolaget.
Awardit
Awardit sköter poängbaserade lojalitetsprogram åt bland annat SAS Eurobonus.

Uppdaterad analys

Denna analys är uppdaterad efter dess första publicering (5/3-22). Ursprungligen gjordes analysen med antagande att bolagets nettoskuld var 122 Mkr per årsskiftet. Läsare har uppmärksammat oss på att detta är fel. Korrekt är istället att Awardit har en nettokassa på 6 Mkr. Detta spelar roll genom att avkastningspotentialen i vårt huvudscenario ändras från +14% till +27%. En kommentar i ursprungstexten om att bolaget har begränsat förvärvsutrymme har dessutom utgått. Rådet är oförändrat.

Awardit
Börskurs: 260,00 kr Antal aktier: 8,3 m
Börsvärde: 2 158 Mkr Nettokassa: 6 Mkr
VD: Niklas Lundqvist Ordförande: Samir Taha

Awardit (260,00 kr) är ett CRM-bolag vars verksamhet till stor del handlar om att sköta poängbaserade lojalitetsprogram åt kunder, som exempelvis Ahlsell och SAS Eurobonus. Typiskt sett rör det sig om en kundklubb där medlemmen tjänar poäng på inköp. Poäng som sedan kan lösas in mot produkter, rabatter, presentkort och liknande.

Affärsmodellen är speciell. Det är kunderna (programägarna) i lojalitets- och presentkortsprogrammen som betalar Awardit genom fasta uppstarts- och månadsuppgifter samt rörliga transaktionsavgifter när poängen utnyttjas eller när presentkorten laddas på. Produktförsäljningen i lojalitetsprogrammen sker när en medlem i ett program väljer att lösa in poäng mot varor i det sortiment som Awardit tillhandahåller. Detta rör sig idag till stor del om ett sortiment som bolaget själva köper in och lagerhåller.

Bolagets verksamheter är indelade i affärsområdena Loyalty, Giftcard och Partnerships. De olika affärsområdena är integrerade i varandra, varför bolaget har valt att inte redovisa storleken för respektive område. Störst tillväxtpotential verkar finnas i området Giftcard och det digitala presentkortet Zupergift. Det är Awardit själva som har tagit fram produkten, som lanserades i juni 2020.

Affärsvärldens huvudscenario 2022E 2023E 2024E
Omsättning 900 990 1 089
– Tillväxt +70% +10% +10%
Rörelseresultat 140 139 174
– Rörelsemarginal 15,5% 14,0% 16,0%
Resultat efter skatt 112 111 139
Vinst per aktie 13,45 13,36 16,79
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 13% 13% 13%
Nettoskuld/EBITA -0,5 -1,2 -1,7
P/E 19,3 19,5 15,5
EV/EBITA 15,0 14,3 10,7
EV/Sales 2,3 2,0 1,7
Kommentar: Awardit är ett förvärvsintensivt bolag. Vi använder oss därför av resultatmåttet ebita som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar och speglar kassaflödet bättre än ebit. Rörelseresultat för prognosåren 2022-2024 avser således ebita-resultat. 2021 var ebita-marginalen 17,6%, vilket genererade ett ebita-resultat på 93,2 Mkr.

STARKT 2021

Häromveckan presenterade Awardit sitt bokslut för 2021. Det blev som väntat en stark avslutning på året. Q4 är Awardits säsongsmässigt starkaste kvartal eftersom lojalitetsprogram har ett starkt säsongsmönster med stor försäljning i december. Försäljningen ökade med hela 160%, varav 42,5% var organisk tillväxt. Rörelsemarginalen landade på urstarka 19,3%, att jämföra med 14,2% motsvarande period 2020. De starka kvartalssiffrorna summerar till en organisk försäljningsökning om 43% och en rörelsemarginal på 12% för helåret 2021. Det är en enorm återhämtning efter det coronadämpade 2020.

Enligt ledningen beror marginalförbättringarna på den skalbara affärsmodellen, som gör att marginalen stiger med ökad försäljning. Även oinlösta presentkort till ett värde av 4,4 Mkr har bidragit till marginalförbättringarna då värdet av obrukade presentkort faller nämligen direkt in på bolagets resultatrad. Awardit lanserade Zupergift i juni 2020 vilket medför att många presentkort löpte ut i andra halvan av 2021. Coronastöd på 9 Mkr har också bidragit till det förbättrade resultatet.

FÖRVÄRV I FOKUS

En stor del av tillväxten är alltså förvärvad. Bolaget har under året köpt tre bolag i Tyskland, Danmark och Sverige som har en sammanlagd omsättning på runt 440 Mkr. TIC och MBXP är bolag verksamma i Norden, men det nyaste, och största, förvärvet av Prämie Direkt gjordes för att få en stark marknadsposition i DACH-regionen. Prämie Direkt grundades för drygt 50 år sedan och tillhandahåller och driver olika former av lojalitets- och motivationsprogram på white label-basis i Tyskland.

Den genomsnittliga ebitda-marginalen för de senaste förvärven ligger runt 6,5%, vilket är klart lägre än Awardits treårssnitt runt 16%. Planen är att ökad korsförsäljning och synergier mellan de olika affärsområdena ska generera en högre lönsamhet på gruppnivå. Bolaget har redan testat B2C-marknadsföring av Zupergift och har för avsikt att lansera produkten i övriga Norden (lansering skedde i Norge i december) samt i ytterligare versioner för exempelvis underhållning och resor. Man överväger dessutom att lansera Zupergift på den tyska marknaden.

Dessa förändringar kan dock ta tid. Bolaget förväntar sig fortsatt stigande marginaler långsiktigt men med säsongsmässiga variationer och med reservation för att genomförda förvärv kan påverka i ett kortare perspektiv.

Bolag Land Förvärvstidpunkt Omsättning (Mkr) Rörelsemarginal* Köpeskilling** (Mkr) Förvärvsmultipel (EV/Ebitda)
Prämie Direkt Tyskland dec-21 202 6,4% 179 13,9x
TIC Sverige jul-21 99 10,50% 60 5,8x
MBXP Danmark apr-21 139 2,3%*** 81 25,3x
*Ebitda-resultat för TIC och MBXP, Ebit-resultat för Prämie Direkt.

**Avser total köpeskilling inklusive tilläggsköpeskillingar.

***Pandemin slog hårt mot MBXP:s lönsamhet vilket syns i ebitda-marginalen. I Q4 2021 är ebita-marginalen 48%.

VD-KARUSELLEN FORSÄTTER

Strategin framåt är fortsatt förvärvsorienterad. Per årsskiftet hade bolaget en kassa på 240 Mkr. Awardits marknad är väldigt fragmenterad med flera små spelare runtom i Europa. Bolaget har en uttalad strategi om att vara drivande i konsolideringen av denna. Inklusive de tre senaste bolagsuppköpen har man gjort nio förvärv sedan börsnoteringen 2017.

I mars kommer grundaren och storägaren Niklas Lundqvist ännu en gång kliva av VD-posten i bolaget för att helhjärtat fokusera på förvärv och affärsutveckling i bolaget. Lundqvist var bolagets VD 2000-2020, men klev i somras återigen in på VD-posten när dåvarande VD Henrik Olander lämnade efter ett drygt år på posten. Ny VD blir Erik Grohman, som närmast kommer från den franska glasögonjätten EssilorLuxottica där han ansvarat för de fristående onlinebolagen i koncernen. Han blir Awardits första externt rekryterade VD. Även finanschefen har bytts ut.

HÖGRE VÄRDERAT EFTER KURSUPPGÅNGEN

Fjolårets framgångar har gett avtryck i Awardits aktiekurs. Det senaste året är aktien upp drygt 150%. Bolaget handlas till ett EV/Ebita på 15x på våra prognoser för innevarande år, där vi föreställer oss att bolaget växer runt 10% organiskt i år (+70% totalt) med en något lägre rörelsemarginal på grund av förvärven.

Visst kan det bli ännu bättre än så. Bolaget har potential att bli en återöppningsvinnare med kunder som bland annat biografer, hotell och flygbolag. De senaste fem åren har Awardit växt med över 60% i snitt, och januari har börjat starkt med en organisk tillväxt på 54%. I ett optimistiskt scenario räknar vi med en organisk tillväxt på 20%. Den ökade försäljningen och synergier dotterbolagen emellan gör att rörelsemarginalen stärks till 14% prognosåret 2024. Detta ger en lockande kurspotential på nästan 70%.

Vi tror dock att det kan komma bättre köplägen framöver. 2021 års marginaler kommer vara svåra att matcha, och värderingen utmanar. Vi tackar för avkastningen på dryga 150% och skruvar ned vårt köpråd till en neutral rekommendation.

Tio största ägare i Awardit Värde (Mkr) Kapital Röster
Visionalis AB 566 25,1% 25,1%
Niklas Lundqvist 301 13,4% 13,4%
Nordnet Pensionsförsäkring 133 5,9% 5,9%
Consensus Asset Management 116 5,1% 5,1%
Samir Taha 88 4,3% 4,3%
Johan Hagman 92 4,1% 4,1%
Livförsäkringsbolaget Skandia 72 3,2% 3,2%
Avanza Pension 68 3,0% 3,0%
S. Thorberg Inspiration Investme 53 2,4% 2,4%
Henrik Olander 34 1,7% 1,7%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group