Analys Awardit
Awardit: Förtroendekris i lojalitetsbolaget
Awardit | |
Börskurs: 90,00 kr | Antal aktier: 8,7 m |
Börsvärde: 779 Mkr | Nettokassa: 7 Mkr |
VD: Erik Grohman | Ordförande: Samir Taha |
Awardit (90 kr) är en koncern bestående av ett tiotal förvärvade bolag som driver kundklubbar, lojalitetsprogram och presentkortsverksamhet.
Bolaget omsätter drygt 1 miljard kronor på årsbasis och ägs till 41% av nyckelpersoner i bolaget. Störst med 24% av aktierna är investeringsbolaget Visionalis som ägs och drivs av Olle Isberg som också sitter i Awardits styrelse sedan 2002. Näst störst är Awardits grundare Niklas Lundqvist med knappt 12%.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 862 | 1 100 | 1 155 | 1 190 |
– Tillväxt | +62,9% | +27,6% | +5,0% | +3,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 111 | 94 | 110 | 119 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 12,9% | 8,5% | 9,5% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 25 | 66 | 83 | 90 |
Vinst per aktie | 3,03 | 7,60 | 9,60 | 10,30 |
Utdelning per aktie | 2,25 | 4,00 | 4,50 | 5,00 |
Direktavkastning | 2,5% | 4,4% | 5,0% | 5,6% |
Avkastning på eget kapital | 5% | 11% | 13% | 13% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/Ebita | -1,3 | -1,8 | -2,1 | -2,5 |
P/E | 29,7 | 11,8 | 9,4 | 8,7 |
EV/Ebita | 6,9 | 8,3 | 7,0 | 6,5 |
EV/Sales | 0,9 | 0,7 | 0,7 | 0,6 |
Kommentar: vi ser Ebita som bästa resultatmått eftersom bolagets immateriella avskrivningar i huvudsak avser förvärvade tillgångar. Nettokassan på 7 Mkr utgörs av räntebärande skulder på 241 Mkr som i huvudsak består av banklån och villkorad tilläggsköpeskilling för förvärvet av MBXP. Bolaget har likvida medel på 248 Mkr. |
Vad gör Awardit?
Verksamheten är inte helt lättbegriplig men kan på ett övergripande plan delas in i två olika segment:
- Lojalitetsprogram. Awardit hjälper företag att öka sin omsättning och lönsamhet genom att implementera och driva lojalitetsprogram. Exempelvis program där kunden får poäng baserat på sina inköp vilket är ett väldigt vanligt upplägg. Det är programmets ägare som betalar Awardit genom fasta uppstarts- och månadsavgifter. När poäng sedan växlas mot en produkt hanterar Awardit även transaktionen och har en marginal på det. Mest välkända kund är nog SAS Eurobonus men bolaget har över 300 kunder i Norden.
- Presentkortslösningar. Kan handla om distribution av fysiska presentkort i butik men också lösningar för företag som vill använda presentkort för att motivera anställda eller ge som gåvor till kunder. Även här tar bolaget betalt genom uppstarts- och månadsavgifter men också laddningsavgifter när presentkorten fylls på. I vissa fall tillkommer ”breakage” vilket är den vinst som uppstår när ett sålt presentkort inte blir inlöst.
Gräver man lite djupare drivs verksamheten i ett tiotal olika bolag som förvärvats sedan noteringen 2017. Flera av dessa är någorlunda fristående från varandra, har lite olika affärsmodeller och/eller verkar på olika marknader. Även om en del av omsättningen kommer från stabila återkommande månadsintäkter så är vårt intryck att lönsamheten – åtminstone på marginalen – påverkas betydligt av andra mer svajiga intäktsströmmar.
Ett exempel är motivationsprogrammen inom det tyska dotterbolaget Prämie Direkt som haft intäkter beroende av att programägarna aktivt genomför nya marknadsföringskampanjer. Här finns många kunder inom energisektorn som i spåren av energikrisen helt pausade alla former av kundlojalitetsaktiviteter, vilket påverkade negativt.
Andra exempel är de bolag som säljer de förbetalda upplevelseboxar som ibland syns i större dagligvarubutiker (finns delvis inom Awardits senaste förvärv Connex). Eller distribuerar fysiska presentkort i butik som dotterbolaget MBXP. Det sistnämnda bolaget tillhandahåller transaktionsplattformen Paytjek och har runt 80% av den nordiska marknaden. Vissa specifika säljkanaler kan dock vara väldigt viktiga och säsongsvariationerna mycket kraftiga då många presentkort och förbetalda upplevelsepresenter säljs just inför julen.
Hur går det för Awardit?
Bolaget drabbades hårt av pandemin. Särskilt presentkortsaffären är tungt inriktad mot resor, hotell och upplevelser som nästan helt upphörde. Inom lojalitetsprogram påverkades bolaget bland annat av att SAS, som då var en mer betydande kund för Awardit än idag, tillfälligt begränsade poänginlösen i deras Eurobonus-program.
Återhämtning pågick under 2021 (24% organisk tillväxt) och fortsatte 2022 (21% organisk tillväxt) som också blev bästa året någonsin för bolaget med ett rörelseresultat (Ebita) på 111 Mkr. Under den här tiden genomfördes också några av de mer tongivande förvärven, som MBXP och Prämie Direkt.
Förtroendeproblem och vinstvarning
Vägen har dock inte varit spikrak. I mitten av 2021 fick dåvarande VD Henrik Olander lämna posten efter misstankar om ringa narkotikabrott. Efter gripandet – men innan detta blev känt för marknaden – passade Olander på att sälja aktier i bolaget för drygt 5 Mkr.
Efter första kvartalet 2022 kom en betydligt större smäll. Grundaren Niklas Lundqvist och den mångårige ledamoten Samir Taha (bland annat känd som medgrundare av Aros Bostadsutveckling) sålde då aktier för 23 respektive 10 Mkr. Det skedde efter kvartalets utgång, men innan resultatet hade rapporterats till allmänheten. Kort därefter visade sig kvartalet ha varit riktigt uselt och påverkat av säsongsvariationer, prissättningsfel, en större kundförlust, lagerflytt och lägre aktivitet hos energibolagskunderna.
Förtroendet har sakta men säkert repat sig men i förra veckan kom Awardit alltså med en vinstvarning som på nytt skickat aktien i botten. Detta skedde mer än en månad efter att kvartalet stängt och bara några dagar innan kvartalsrapporten skulle släppas. Det är klumpigt hanterat, särskilt givet tidigare klavertramp och ger knappast intryck av ett bolag som har stenkoll på siffrorna.
Det huvudsakliga budskapet i vinstvarningen var att rörelseresultatet i andra kvartalet föll från 27,8 Mkr i fjol till 14,0 Mkr i år. Dotterbolaget MBXP pekas ut som den huvudsakliga orsaken och verkar stå för cirka 10 Mkr av resultattappet.
Svajigt inom MBXP
Verksamheten inom MBXP går till stor del ut på att distribuera fysiska presentkort som ofta finns i särskilda ställ inom dagligvarubutiker och servicehandeln.
Det var ett turnaround-bolag där nästan hela köpeskillingen utgjordes av en tilläggsköpeskilling. Bolaget förvärvades i början av 2021 och för det betalade Awardit 5 miljoner danska kronor initialt, investerade ytterligare 6 miljoner i bolaget och refinansierade skulder på 19 miljoner. Tilläggsköpeskillingen uppgår till hela 9 gånger Ebitda-resultatet för 2021 och 2022. Ursprungligen bedömdes den landa på 157,5 miljoner men bolaget verkar presterat klart sämre än väntat eftersom tilläggsköpeskillingen nu bedöms till 84 miljoner danska kronor.
Som framgår av vinstvarningen har resultatet alltså dessutom fallit ytterligare under 2023. Två huvudsakliga skäl till svackan nämns. Coop Danmark är en av MBXP:s viktigaste kunder och har stora problem. Coop gjorde miljardförlust i Danmark under 2022 och har under 2023 inlett en omorganisation där nio kedjor ska bli tre och en hel del butiker stänger. Det har slagit mot dagligvaruhandlarens försäljning och i förlängningen MBXP.
Den andra effekten beror på ”osedvanlig hög inlösengrad”. Det handlar främst om presentkort som sålts under slutet av 2022 (MBXP tar då upp en intäkt) men lösts in under första halvan 2023 (då MBXP redovisar kostnaden).
Är problemen tillfälliga?
Det verkar åtminstone Awardit själva tro men vi är inte helt övertygade. Givet MBXP:s knepiga sätt att redovisa intäkter och kostnader är vår bedömning att siffrorna för 2022 kan ha varit lite extra dopade på ett sätt som inte helt är representativt för vad bolaget kan prestera framgent. Problemen för Coop Danmark behöver knappast heller vara övergående givet att handlaren nu förändrar organisationen på ett bestående sätt.
En annan sak som pekar på att delar av svackan kan vara bestående är det faktum att Awardit nu lanserat ett besparingsprogram som ska sänka kostnaderna i koncernen med 15-20 Mkr på årsbasis. Det ska dock nämnas att besparingsprogrammet inte i huvudsak riktar sig mot danska MBXP utan snarare Tyskland och Österrike.
Där har Awardit två dotterbolag. Dels tyska Prämie Direkt – det bolag inom motivationsprogram som haft en del utmaningar med kunder i energisektorn. Dels österrikiska Connex som förvärvades i början av 2023 och är ett bolag som påminner ganska mycket om Awardit med verksamhet inom både lojalitetsprogram och presentkort. Kanske ser man anledningar att skära ned inom Prämie Direkt. Eller så finns möjligheter att hitta synergier mellan Prämie Direkt och Connex.
Slutsats
Awardit-aktien har kraschat efter vinstvarningen och fortsatt ned ytterligare efter att rapporten presenterades igår tisdag. Förtroendet för nyckelpersonerna är kört i botten och de har än så länge inte köpt aktier i bolaget efter det kraftiga raset.
De har förvisso lång erfarenhet av branschen, men det är ett frågetecken hur attraktiv branschen verkligen är. En betydande del av vinsten verkar sitta i presentkortsverksamhet av lägre kvalitet och med oklara tillväxtutsikter, snarare än de SaaS-baserade lojalitetsprogram som bolaget själva gärna lyfter fram. Förvärvet av MBXP bör nog betraktas som en plump i ledningens förvärvsprotokoll som fortsatt är ganska viktig för bolaget.
Utvecklingen i andra kvartalet är en påminnelse om att Awardit är ett snårigt bygge med flera olika och ganska knepiga affärsmodeller. 2023 kommer bli svagt men vi räknar med viss återhämtning nästa år, även om vi tar höjd för att lönsamheten kan förbli ett par hack under 2022 års nivå. På sikt räknar vi med en rörelsemarginal (Ebita) på 10,0% vilket kan jämföras med 2022-siffran på 12,3% proforma inklusive nyförvärvade Connex.
Aktien är riktigt billig runt 7-8 gånger en ganska nedpressad rörelsevinst. Det är främst det låga priset som lockar med aktien i nuläget och tror man på våra förhållandevis försiktiga estimat är det lätt att ändå se rejäl uppsida i aktien. Balansräkningen är stark med en liten nettokassa och god tillgång på likvida medel. Med det sagt förstår vi den som helt väljer bort Awardit som ett knepigt förvärvsbygge med svajig utveckling. För den som ändå vågar ge sig in i aktien lutar vi åt att den är köpvärd.
Tio största ägare i Awardit | Värde (Mkr) | Andel |
Visionalis AB | 188,8 | 24,1% |
Niklas Lundqvist | 92,4 | 11,8% |
Filip Engelbert | 42,6 | 5,4% |
Avanza Pension | 38,3 | 4,9% |
Jonas Nordlander | 36,3 | 4,6% |
Consensus Asset Management | 33,6 | 4,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 29,6 | 3,8% |
Johan Hagman | 27,5 | 3,5% |
Samir Taha | 26,7 | 3,4% |
Magellan Privatstiftung | 26,5 | 3,4% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Peter Borsos med närstående | 4,6 | 0,6% |
Mattias Lundqvist | 2,0 | 0,3% |
Ulrik Zielfelt | 1,7 | 0,2% |
Anders Svanberg | 1,7 | 0,2% |
Erik Grohman | 1,1 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 40,8% |
___________________________
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser