Analys Avtech
Avtech: Dags för påstigning?
Avtech | |
Börskurs: 5,68 kr | Antal aktier: 56,5 m |
Börsvärde: 321 Mkr | Nettokassa: 25 Mkr |
VD: David Rytter | Ordförande: Ingvar Zöögling |
Avtech (5,68 kr) är ett mjukvarubolag som utvecklar och säljer lösningar till flygindustrin. Det handlar om informationstjänster som är uppkopplade i realtid mot flygplanet och höjer effektiviteten. Detta innebär lägre miljöpåverkan och ökade bränslebesparing.
Kunderna är flygbolag, flygplatser, flygtrafikledningsleverantörer, teknikföretag och flygplanstillverkare. På kundlistan finns bland andra SAS, Norwegian och Southwest Airlines. Cirka 1700 flygplan använder idag Avtechs tjänster kommersiellt.
Avtech grundades 1988 av Lars Lindberg, som lämnade styrelsen hösten 2020 och äger sedan våren 2021 inga aktier i Avtech. Initialt var Avtech ett konsultbolag. Huvudkontoret ligger i Kista i Stockholm och Avtech har idag ett dussintal anställda. Avtech noterades på First North i början av 2012.
Största ägare Avanza Pension med 15% av kapitalet. Christer Fehrling är näst största ägare med cirka 7% av kapitalet och 12% av rösterna. Fehrling var VD för Avtech mellan 2016 och 2019 och har suttit i styrelsen sedan 2007. David Rytter är VD sedan 2020 och var sedan 2015 teknikchef på Avtech. Rytter äger aktier för 0,5 Mkr (0,15% av kapitalet).
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 28 | 34 | 51 | 59 |
– Tillväxt | 28,5% | 23,6% | 50,0% | 15,0% |
Rörelseresultat | 9 | 11 | 21 | 27 |
– Rörelsemarginal | 32,7% | 32,6% | 42,0% | 46,0% |
Resultat efter skatt | 9 | 8 | 16 | 20 |
Vinst per aktie | 0,16 | 0,15 | 0,29 | 0,36 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,10 | 0,20 | 0,25 |
Direktavkastning | 0,0% | 1,8% | 3,5% | 4,4% |
Avkastning på eget kapital | 25% | 20% | 32% | 34% |
Kapitalbindning | 13% | 11% | 5% | 5% |
Nettoskuld/Ebit | -2,5x | -2,5x | -1,8x | -1,8x |
P/E | 35,7x | 37,9x | 19,6x | 15,8x |
EV/Ebit | 32,9x | 26,7x | 13,8x | 11,0x |
EV/Sales | 10,8x | 8,7x | 5,8x | 5,0x |
Fyra produkter
Med hjälp av bolagets produkter och tjänster kan varje enskild flygning optimeras vad gäller ekonomi, buller och utsläpp, effektivitet, kapacitet, punktlighet och säkerhet. Bränslekostnaderna kan utgöra cirka 30% av flygbolagens kostnadsmassa. Införsäljningscyklerna är generellt sett långa. Avtech har fyra huvudprodukter. Merparten av omsättningen kommer från produkten Aventus.
- Aventus – Exakt väderdata som optimerar varje flygning. En automatiserad väderupplänkningstjänst för flygplan som genom data sparar bränsle och förbättrar noggrannheten på varje enskild flygning. Tjänsten levererar exakta vind- och temperaturdata till flygplanets dator för att förbättra och effektivisera flygningen. Tjänsten använder väderprognoser från UK Met Office (Storbritanniens nationella vädertjänster) i kombination med Avtechs patenterade algoritmer. Informationen skickas sedan direkt till flygplansdatorn eller som ett textmeddelande till cockpit. Tjänsten kan implementeras utan ytterligare hårdvarukrav.
- Clearpath – Taktisk optimering av varje flygning. ClearPath är en markbaserad tjänst som kommunicerar med flygplanet via datalänk. Tjänsten beräknar den kostnadsoptimala flygprofilen baserat på flygplanets rutt, kostnadsindex, faktiska prestandadata och den aktuella atmosfären, vilket resulterar i upp till 3% genomsnittlig minskning av bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. ClearPath är ett tillägg till Aventus men kan även användas separat. Piloterna får en lättläst rapport som ger beslutsstöd för att välja den mest optimala flygnivån. Det krävs inga investeringar i ny utrustning ombord. ClearPath startas och körs automatiskt för varje enskild flygning. Tjänsten övervakar flygningen i realtid och skickar en uppdaterad optimerad flygprofil några minuter efter avgång eller närhelst en manuell begäran görs av piloterna.
- Sigma – Bekvämare flygning genom undvikande av turbulens och oväder. Sigma är en automatisk tjänst som presenterar precis turbulensdata och väderrisker (isbildning, åskväder, vulkanisk aska etc.) för piloterna i realtid under flygningen. Tjänsten tillhandahåller uppdateringar om faror relaterade till den faktiska rutten i flygdatorn. Hämtar och presenterar automatiska ruttändringar om vädret ändras längs flygrutten. Baserat på uppdaterad information om turbulens och andra väderrisker kan flygbesättningen fatta kvalificerade taktiska beslut för att undvika obehag, skador och dyra underhållskontroller av flygplan. Sigma är baserat på en avancerad högupplöst väderprognosmodell från UK Met Office.
- Proflight – Beslutsstöd under och innan flygningen. Ett flygväder- och optimeringsverktyg. EFB-appen ger piloten beslutsstöd i realtid genom att kombinera flera av Avtechs tjänster i ett visuellt gränssnitt, tillgängligt före flygning och under flygning. ProFlight erbjuder global vädertäckning, baserat på UK Met Office flygväderprognos och levererar en skräddarsydd optimering för varje enskild flygning. Med ProFlight får piloterna beslutsunderlag som möjliggör en mer komfortabel och bränsleeffektiv flygning, genom undvikande av turbulens, åskoväder samt smartare val av flyghöjder med bättre vindar.
Stark återhämtning efter pandemin
Mellan 2019 och 2023 ökade Avtech omsättningen med 17% per år i snitt. Avtech påverkades kraftigt negativt under pandemin då många flyg ställdes in och flygbranschen som helhet hade det väldigt tufft på grund av restriktioner. 2020 föll omsättningen 19% till 12,2 Mkr och 2021 minskade försäljningen 3% till 11,8 Mkr. Därefter har återhämtningen varit stark. Från 2022 till Q3 2024 har försäljningen stigit med drygt 40% per år i snitt.
2022 till Q3 2024 har rörelsemarginalen varit drygt 31% i genomsnitt. Avtech har inga uttalade finansiella mål.
Avtech | Q1-Q3 2024 | Q1-Q3 2023 |
Omsättning | 25,0 Mkr | 19,8 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 26,3% | 26,1% |
Rörelsekostnader | 16,8 Mkr | 13,2 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 27,3% | 15,8% |
Rörelseresultat | 8,2 Mkr | 6,6 Mkr |
Ebit-marginal | 32,8% | 33,3% |
Resultat per aktie | 0,05 kr | 0,05 kr |
Första nio månaderna 2024 steg omsättningen drygt 26% och landade på 25 Mkr (20). Rörelsemarginalen var 32,8% (33,3).
VD David Rytter lyfter fram att Avtech förbereder sig för nästa tillväxtsprång och har investerat inom både teknik och sälj (ny säljchef) vilket initialt haft en negativ inverkan på marginalen. Skalbarheten vid ökad försäljning är god. Nya avtal ger en tydlig positiv påverkan på resultatet.
Avtech arbetar med att kartlägga möjligheter till ytterligare expansion av produktportföljen inom närliggande områden som har tydliga synergieffekter. Till exempel lösningar som inkluderar markpersonalen i flygbolaget samt flygtrafikledningen. För att kunna optimera flygtrafikflödet in och ut från flygplatser, något som förväntas höja besparingspotentialen dramatiskt.
Avtech | 2022 | 2023 | Q1-Q3 24 | Ackumulerat |
Ebit | 6,1 Mkr | 9,1 Mkr | 10,6 Mkr | 25,8 Mkr |
Fritt kassaflöde | 4,5 Mkr | 8,2 Mkr | 7,6 Mkr | 20,3 Mkr |
Fritt KF / Ebit | 74% | 90% | 72% | 79% |
Kassaflödesgenereringen har varit god över tid och i snitt uppgår det fria kassaflödet till 79% av rörelsevinsten under perioden 2022 till Q3 2024.
Stort avtal med Latam Airlines
Strax innan jul (19 december) kom nyheten att Latam Airlines tecknar Aventus- och ClearPath-tjänster med Avtech. Startdatum är december 2024 och avtalet väntas generera intäkter på 10-15 Mkr per år, beroende på antal flygplan och euro-växlingskurs. Stor del av Avtechs intäkter faktureras i euro och dollar.
Med hjälp av lösningarna väntas Latam minska sina totala koldioxidutsläpp. Aventus-tjänsten kommer rullas ut till ett 60-tal flygplan i december med en planerad utrullning till resten av flottan under 2025 tillsammans med ClearPath. Abonnemanget förnyas automatiskt månadsvis med en förväntad löptid på tre år. Latam Airlines är det största flygbolaget i Latinamerika.
I början av 2022 förlängde Dallas-baserade Southwest Airlines sitt avtal med Avtech. Avtalet startade 1 februari 2022 och hade då ett förväntat värde på 16-21 Mkr. Samtliga Southwests flygplan använder produkten Aventus.
Southwest är en av Avtech absolut största kunder och utgör enligt Afv bedömning uppskattningsvis 20-30% av intäkterna. Att vara beroende av enskilda större kunder är riskfyllt. Andra kunder är till exempel Wizz Air UK. Idag finns 25 000 – 30 000 kommersiella flygplan i världen. Avtech har installerat sina produkter på runt 5% av dessa plan. Den totala marknaden är runt 1 miljard kronor.
En konkurrent är det franska bolaget OpenAirlines som är baserat i Toulouse. OpenAirlines har över 70 flygbolag som kunder och grundades 2006. Bolagets produkt heter Skybreathe. OpenAirlines har vuxit med över 30% per år i snitt de senaste fem åren och varit lönsamma sedan 2021. OpenAirlines har nu över 10 miljoner euro i årligt återkommande intäkter (ARR) och är alltså klart större än Avtech. Koncernen har kontor i USA, Kanada och Hongkong. 37% av intäkterna kommer från Europa, 30% från Amerika och 33% från Afrika/Mellanöstern och Asien. Bolaget är privatägt och tog i november 2024 in 45 miljoner euro.
Tyska Skymetrix som grundades 2021 när de två bolagen FuelPlus och Airpas gick ihop kan också beskrivs som en slags konkurrent. De har över 100 kunder.
Prognoser och värdering
För 2024 skissar vi på cirka 34 Mkr i omsättning motsvarande 24,5% tillväxt. 2025 räknar vi med att försäljningen stiger cirka 16 Mkr och når drygt 50 Mkr motsvarande 48% tillväxt. 2026 penslar vi in 15% tillväxt vilket är ungefär i linje med bolagets historiska tillväxttakt.
Värdering R12M | Avtech | Opter |
EV/Sales | 9,1x | 11,4x |
EV/Ebit | 27,9x | 32,8x |
P/E | 29,7x | 40,5x |
Använder vi en multipel på 13x rörelsevinsten finns 30% uppsida på radarn. Möjligen kan Avtech värderas högre än så. Samtidigt är bolaget också relativt litet och är beroende av ett fåtal större kunder. I tabellen intill visas hur Avtech och SaaS-bolaget Opter värderas bakåtblickande.
Kan Avtech fortsätta växa och minska beroendet av enskilda kunder så är uppsidan stor (optimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Avtech | 47% | 19,6x | 13,8x | 5,8x | 42,0% | 31,3% |
Carasent | 95% | 44,3x | 66,9x | 3,6x | 5,4% | 22,0% |
Upsales | -27% | 20,3x | 15,7x | 2,9x | 18,4% | 15,7% |
Lime | 19% | 36,8x | 30,0x | 6,5x | 21,5% | 14,0% |
Litium | -13% | 37,3x | 71,7x | 1,4x | 2,0% | 12,2% |
Genomsnitt | 24% | 31,6x | 39,6x | 4,0x | 17,9% | 19,1% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Avtech har uppvisat stark tillväxt senaste åren. Bolaget gynnas av ökat fokus på hållbarhet och minskad miljöpåverkan. Intäkterna är i hög grad återkommande och marginalerna höga. Kassaflödet är starkt och balansräkningen i bra skick med en nettokassa på 25 Mkr.
Så agerar insiders
Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste året. Senaste tre åren har insynspersoner köpt aktier för drygt 0,3 Mkr. Inga försäljningar är gjorda.
Avtalet med Latam Airlines kommer bidra till ökad tillväxt kommande år. Skalbarheten har varit stark historiskt. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Investerare som gillar småbolag kan överväga en post. Likviditeten i aktien är dock rätt tunn (0,3 Mkr per dag jämfört med 1,1 Mkr för snittbolaget på First North). Sammantaget landar vi i ett neutralt råd.
Tio största ägare i Avtech | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Avanza Pension | 48,1 | 15,0% | 6,9% |
Christer Fehrling | 21,2 | 6,6% | 11,8% |
Johnny Olsson | 20,3 | 6,3% | 19,6% |
Christian Dahl | 17,0 | 5,3% | 2,5% |
Mats Tonsjö | 8,7 | 2,7% | 1,2% |
Lars Wahlund | 6,5 | 2,0% | 0,9% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 5,6 | 1,7% | 0,8% |
S-Bolagen AB | 4,9 | 1,5% | 5,1% |
Åse Bäckvall | 4,9 | 1,5% | 2,4% |
Mia Juhlin | 4,9 | 1,5% | 2,4% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Martin Lagerqvist | 1,0 | 0,3% | 1,3% |
Ingvar Zöögling | 0,9 | 0,3% | 0,9% |
David Rytter | 0,5 | 0,2% | 0,4% |
Christina Zetterlund | 0,2 | 0,1% | 0,0% |
Bahram Bahar | 0,0 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 7,4% | 14,4% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser