Analys Invuo (tidigare Seamless Distribution Systems)
Avknoppat SDS kan blomma ut

Seamless Distribution Systems, förkortat SDS (dagskurs 32,50 kr 25/7), är ett litet programvaruföretag med 100 Mkr i intäkter som säljer system för att tanka kontokortstelefoner med ny samtalstid och data. Kunderna är mobiloperatörer som MTN och Glo med verksamhet i afrikanska länder som Nigeria, Ghana och Sydsudan.
SDS | SEK | |||
Börskurs: | 32,50 | |||
Antal aktier (miljoner): | 6,9 | |||
Börsvärde: | 225 Mkr | VD | Albin Rännar | |
Nettoskuld: | 24 Mkr | Styrelseordförande | Gunnar Jardelöv | |
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 96 | 99 | 99 | 99 |
– Tillväxt | 8,1% | 3,0% | 0,0% | 0,0% |
Rörelseresultat | 32 | 33 | 32 | 30 |
– Rörelsemarginal | 33,0% | 33,0% | 32,0% | 30,0% |
Resultat efter skatt | 21 | 20 | 19 | |
Vinst per aktie | 3,10 | 2,90 | 2,70 | |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Avkastning på eget kapital | 58% | 24% | 18% | |
Nettoskuld/EBIT | 0,2 | -0,6 | -1,2 | |
P/E | 10,5 | 11,2 | 12,0 | |
EV/EBIT | 7,8 | 7,6 | 7,8 | 8,3 |
EV/Sales | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
SDS noterades nyligen på First North efter att tidigare ingått i börsbolaget Seamless Distribution AB. Faktum är att den transaktionsväxel som är grundbulten i SDS system också var grunden till Seamless Distributions nuvarande kärnaffär. Växeln utvecklades i början av 00-talet och fann med hjälp av telekomjätten Ericsson en plats i Afrika där användningen av kontantkort är helt dominerande.
Men från 2006 och framåt så har SDS spelat andra-fiol inom Seamless. Den nya huvudägaren Peter Fredell kom då in i bolaget med idén att använda SDS teknik för att bygga en lösning för mobila betalningar. Detta är numera känt som betalappen SEQR som fungerar på många platser i Sverige men inte blivit någon finansiell succé. Tvärtom har satsningen på SEQR kostat stora pengar – och en hel del av de pengarna kom från SDS kassaflöde.
Nu har banden mellan bolagen klipps genom att Seamless sålt ut majoriteten av sina aktier i SDS, till kursen 36 kronor. Man sitter kvar med 23 procent av aktierna vilket är mer än planerat. Andra större ägare är Kinnevik, Östväst och Danske Bank. Den stora poängen med manövern var att ge kapitaltillskott till Seamless som dras med stora underskott. Men förhoppningen är också att avknoppningen kan bli ett lyft för SDS.
Som bolaget står och går så ligger årsintäkterna kring 100 Mkr. Tillväxten är till stor del beroende av att man vinner nya kunder – en process som kan vara ganska långdragen. SDS har en traditionell licensmodell och de återkommande supportintäkterna är endast en fjärdedel av omsättningen. De två senaste åren har varit mycket goda rent lönsamhetsmässigt med marginaler över 30 procent.
Bolaget har nu en egen ledning, förfogar över sina egna kassaflöden och egna ägare. VD är Albin Rännar som tidigare var marknadsövervakningschef på Aktiespararna. Vice vd heter Tommy Eriksson som jobbat med SDS sedan 2010. Den plan de ritat upp för bolaget handlar till stor del om att öka intäkterna genom tjänsteutveckling och merförsäljning till befintliga kunder.
Ledningen sätter stort hopp till en satsning på som låter SDS erbjuda samtalstid på kredit till återförsäljare. Den återförsäljare vi talar om här är ofta en privatperson vars enda arbetsutrustning är sin mobiltelefon. SDS vet att de ofta säljer slut på sitt lager samtalstid och tänker erbjuda dem att sälja på kredit mot att SDS tar en del av marginalen. Potentiellt sett kan detta bli en stor affär, men den kräver att operatörerna godtar att SDS verkar genom deras system. Ambitionen är att börja köra under hösten.
Vad kan sägas om detta? Börsplus vill lyfta fram några saker kring SDS:
- Litet bolag – beroende av engångsintäkter. Så sent som 2014 låg intäkterna under 50 Mkr och att SDS kvalat upp till 100 Mkr sedan dess hänger till stor del ihop med engångsartade affärer – som order på nyutvecklad hårdvara 2015 och en stororder i MTN 2016. Utan sådana affärer är risken stor att intäkterna landar en bra bit under dagens nivå vilket också sänker vinsten.
- Ingen stabil tillväxttrend. SDS verkar på en mogen marknad. Alla operatörer har någon form av system på plats för att distribuera samtalstid elektroniskt. För att vinna nya kunder behöver SDS konkurrera ut befintliga system, vilket inte är omöjligt men ändå en uppförsbacke. En viss strukturell tillväxt finns genom ökad användning av mobilen driver ökat antal transaktioner i SDS system vilket på sikt driver efterfrågan på utökad kapacitet hos kunder.
- Stark ställning i sin nisch. Intrycket är att SDS är den enda leverantören i nischen som helhjärtat satsar på dessa system. Konkurrenterna ingår i större koncerner med många produkter. Det är också talande att SDS kunder har klart högre andel digital distribution än konkurrenterna. Fokus ger framgång och konkurrenskraft.
Det är alltså både plus och minus för det här bolaget. Bör man investera i aktien? Det är en högriskplacering. Att Seamless väljer att sälja ut sina aktier kan spegla att de är desperata efter pengar men också att man ser att SDS har ett kanonår bakom sig som kanske inte upprepas. Samtidigt gillar vi bolagets position som nischleverantör och dess höga lönsamhet.
Antar man att SDS lyckas behålla nuvarande vinstnivå så går det att räkna hem aktien ganska ledigt. Då blir intjäningen givet den nya skuldbilden knappt 3 kronor per aktie i vinst och 30 Mkr i rörelsevinst. En multipel på 10 gånger rörelsevinsten, motsvarande p/e 17, är en klar men befogad rabatt mot andra mjukvaruföretag och ger en avkastningspotential på närmre 50 procent.
Det är lockande – men vi behöver påpeka att vinstprognosen är osäker givet de förhållandevis små återkommande intäkterna.
SDS är en köpkandidat för den som är ute efter en spännande högriskplacering men för stunden väljer Börsplus att avvakta. Bolaget är litet, sårbart för motgångar och ägarbilden otydlig. Det ändå väl värt att hålla koll på bolaget framöver.
Fördjupad analys SDS
SDS produkt och marknad
SDS erbjuder en så kallad transaktionsväxel, ERS 360. Detta är ett mjukvarubaserat system som utvecklades i början av 00-talet i syfte att underlätta påfyllning av kontantkort för mobiltelefoner.
Systemet används av en mobiloperatör eller distributör som integrerar ERS 360 med sina egna system för att kunna sälja samtalstid eller data digitalt till kunder som ringer med kontantkort. Distributionen kan ske via kassaterminal, vanlig mobiltelefon, Smartphone, webben med mera.
Alternativet till sådan digital distribution är vanligen att sälja skrapkoder som låser upp samtalstid. Dessa behöver sändas ut rent fysiskt till återförsäljare vilket kan vara kostsamt och osäkert. Dessutom lämpar sig skrapkoder inte för att sälja samtalstid i små belopp.
ERS 360 har funnit sin största marknad i Afrika där användningen av kontantkort är mycket hög (96 procent). Under 2016 genererades cirka 80 procent av SDS intäkter i Afrika, till exempel i länder som Elfenbenskusten, Nigeria, Sydsudan och Ghana.
SDS har 10 operatörskunder i Afrika. Den klart viktigaste är MTN. Det är en sydafrikansk koncern med 21 självständiga bolag som är Afrikas och Mellanösterns ledande mobiloperatör. Bolag inom MTN svarade för 73 procent av SDS intäkter under 2016.
Marknaden är den typ av transaktionssystem som SDS säljer beskrivs som mogen. Alla mobiloperatörer har någon form av lösning för digital försäljning av samtalstid och data. För att vinna en helt ny kund behöver man alltså få denna att byta ut ett befintligt system. SDS anser att man har goda förutsättningar att lyckas med det och pekar på att så skedde i fjol i Elfenbenskusten.
Det rör sig om en utpräglad nischmarknad. SDS har intäkter kring 100 Mkr och tillhör de större leverantörerna. Svenskarna är också ett av få bolag som fokuserar på nischen. Flera konkurrenter har köpts upp av större bolag med mer differentierat utbud.
Affärsmodell
SDS är ett mjukvaruföretag med en traditionell licensbaserad affärsmodell. Kunden, i SDS fall mobiloperatörer, köper en evig nyttjanderätt av bolagets system för en engångssumma (licensförsäljning).
Så gott som undantagslöst ingår kunden också ett avtal som ger denne rätt till support och uppgraderingar (supportavtal). Detta avtal genererar en årligt återkommande intäkt på runt 10 procent av licensförsäljningen.
Den initiala licensen gäller ett visst antal transaktioner. När användningen av systemet ökar blir det aktuellt att investera i en ny licens med högre tak i termer av antal transaktioner (kapacitetslicens).
Som pajdiagrammet ovan visar utgjorde licenser lejonparten av SDS intäkter under 2016. Ungefär halva den intäktsposten består av kapacitetslicenser, som tenderar ticka in med tiden. Andra halvan var intäkter från helt nya kunder. SDS fick en stororder från MTN i Elfenbenskusten i fjol vilken sannolikt svarar för en stor del av detta belopp.
Sammanfattningsvis är intrycket att SDS intäkter till en viktig del består av nyförsäljningsintäkter. För att klara den intäktsnivå kring 100 Mkr som bolaget nu ligger på krävs 2–3 nya kunder per år.
Kostnaderna består till största delen av personal och är tämligen fasta. Mycket utvecklingsarbete och drift sköts från bolagets anläggning i Pakistan där en stor andel av de 150 anställda och inhyrda finns. När försäljningen är god medger den här intäkts- och kostnadsstrukturen mycket höga rörelsemarginaler. Under 2015–16 var de i SDS fall drygt 30 procent.
FoU-utgifterna har historiskt belastat resultatet direkt men från 2017 tillämpar SDS aktivering, det vill säga tar upp den del av utgifterna som avser ännu inte lanserad produkt/funktionalitet som en immateriell tillgång i balansräkningen. Utgifterna avser bland annat den nya funktionaliteten för återförsäljarkrediter.
Redovisningsförändringen har befriat första kvartalet från 4,3 Mkr i kostnader. Motsvarande avskrivningar är små. Exklusive den förändringen skulle resultatet minskat i första kvartalet och rörelsemarginalen landat på 13,0 procent istället för 31,5 procent.
Strategi och mål
SDS har två uttalade mål för sin befintliga rörelse:
- Växa intäkterna med 20 procent per år
- Nå en rörelsemarginal på 20–30 procent
Måluppfyllnad
SDS har ingen historik av kontinuerlig tillväxt. Under 2012–2014 låg intäkterna på 40–50 Mkr med en en avtagande tillväxttrend. Under 2015 och 2016 har däremot intäkterna ökat radikalt till lite under 100 Mkr tack vare stororder på hårdvara (2015) och ERS 360 (2016).
Rörelsemarginalen var 32 procent 2015 och 33 procent 2016. Hur det sett ut tidigare än så anger inte bolaget.
Börsplus prognoser
Vi tänker oss att både intäktsnivå och lönsamhet är starkt beroende av att SDS får in ett antal nya kunder varje år. Deras eget mål är minst två. Detta kan kräva införsäljningsprocesser på ett halvår upp till flera år. Osäkerheten i en framtidsprognos är därför stor.
Vi tänker oss ändå att SDS kan försvara intäktsnivå kring 100 Mkr som man etablerat och växa något från den nivån. Bolaget är så gott som det enda som satsar ordentligt på sin transaktionsprodukt. Deras kunder har en hög andel digital försäljning. Detta tyder på god konkurrenskraft.
Rörelsemarginalen kan vara hög i SDS men vi räknar i vårt basscenario ändå med en viss minskning mot nuvarande 33 procent. Ett skäl till det är att avskrivningarna kommer att öka i framtiden. Lyckas bolaget med sina nya produkter finns dock en stor potential att fortsätta prestera mycket höga marginaler.
Strategier
I korthet verkar bolaget rikta in sig på tre huvudspår för att nå sina mål:
Nya tjänster för befintlig kundbas. För tillfället satsar bolaget främst på en tjänst för återförsäljarkrediter. När fältsäljaren har en kund som vill fylla på sin samtalstid men saknar lager av sådan är tanken att han eller hon ska kunna vända sig till SDS och få kredit. Lösningen är utvecklad men förutsätter att operatörerna tillåter SDS att implementera den. Mål är att ha en ny kund i tredje kvartalet 2017.
Geografisk expansion. Målet är att expandera till en ny marknad utanför Afrika och Mellanöstern under 2018. Latinamerika verkar ligga bäst till.
Nya kunder. SDS anser att man har den bästa produkten för digital distribution av samtalstid vilket yttrar sig i den digitala kanalen står för en ovanligt stor del av operatörskundernas distribution. När operatörer väljer att byta system är oddsen bra för SDS att vinna affären. Målet är att få minst två nya kunder varje år.
Aktie
SDS-aktien noterade på First North 21/7–2017 och handlas idag kring 32 kronor. Det ger bolaget ett börsvärde på 225 Mkr. De ägare som investerat i bolaget inom ramen för det erbjudande Seamless gav betalade 36 kronor per aktie. Detta kan ses som introduktionskursen.
Ägare
Största ägare i SDS är börsbolaget Seamless Distribution AB med 23,3 procent. SDS ingick tidigare i Seamless men under 2017 fattades beslut om att Seamless skulle sälja ut merparten av sina aktier. Ursprungsplanen var att behålla 15 procent av aktierna men intresset blev mindre än väntat för erbjudandet om att köpa SDS-aktier till kursen 36 kronor.
Ägarlistan ovan ger inte en fullständig bild av ägandet i SDS men är den enda tillgängliga just nu. Det är känt att investmentbolaget Kinnevik och förmögenhetsförvaltaren Östväst var stora garanter när SDS såldes ut. Givet att intresset för att köpa aktier var svagt lär de ha tecknat nog med aktier för att kvala in bland de största ägarna.
Ägarbilden är ett minus för SDS-aktiens del. Det är visserligen intressant att Kinnevik väljer att investera pengar i bolaget men posten är mikroskåpisk för investmentbolaget. Samtidigt finns ett överhäng aktier i form av Seamless post på 23 procent. Sannolikt avser man sälja denna med tiden givet att satsningen med SEQR är kostsam.
Ledning och incitament
De två nyckelpersonerna i SDS är vd Albin Rännar och vvd Tommy Eriksson. Rännar är nyrekryterad från Aktiespararna medan Ericsson jobbat med SDS sedan 2010. Vi känner inte till något om deras aktieinnehav.
Styrelsen består av Gunnar Jardelöv, Tomas Klevbo, Mikael Hult och Leif Brandel. Vi känner igen Klevbo som före detta fondförvaltare hos Danske som investerade i Seamless och även sitter i styrelsen där samt Mikael Hult som varit vd på kurskollapsen Cybaero.
Vi är osäkra på kvaliteten i de här namnen. Ambitionen är att kalla till en extrastämma andra halvåret 2017 för att välja en ny styrelse som bland annat återspeglar den nya ägarstrukturen i SDS.
Utdelning
Trots att SDS används som kassako inom Seamless så är inte tanken att bolaget ska fortsätta att dela med sig av sina kassaflöden. Istället avser ledningen återinvestera vinsterna i tillväxtprojekt. Främst handlar det om att ge sig in finansieringslösningar. Därför räknar Börsplus inte med någon utdelning från bolaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.