Avensia: Nytt ledarskap ger momentum

Avensias ny-gamla VD Robin Gustafsson har fått ordning på skeppet och har gjort en turn-around avseende tillväxt och lönsamhet. Samtidigt börjar e-handel att vika ned. Är det läge att köpa aktien?
Avensia: Nytt ledarskap ger momentum - Avensia Instore-Products-744
Foto: Mo Styles
Avensia
Börskurs: 18,40 kr Antal aktier: 37,1 m
Börsvärde: 683 Mkr Nettokassa: 36 Mkr
VD: Robin Gustafsson Ordförande: Per Wargéus

Avensia (18,4 kr) är en konsult inriktad mot e-handel. I korta drag går affären ut att hjälpa företag utveckla sin e-handel alternativt omnikanalserbjudande. Det innefattar allt från att sätta upp en välfungerande e-handel till att vidareutveckla kundupplevelsen. Bolaget omsatte 390 Mkr i fjol.

Företaget leds sedan drygt ett år tillbaka av medgrundaren och den tidigare VD:n Robin Gustafsson. Gustafsson är en av fem ägare till A5 Invest och den indirekta ägarandelen uppgår till 5,2% av bolaget.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 390 468 538 592
 – Tillväxt +23,1% +20,0% +15,0% +10,0%
Rörelseresultat 23 42 50 56
 – Rörelsemarginal 8,5% 9,0% 9,3% 9,5%
Resultat efter skatt 18 33 39 44
Vinst per aktie 0,47 0,88 1,04 1,18
Utdelning per aktie 0,40 0,50 0,60 0,70
Direktavkastning 2,2% 2,7% 3,3% 3,8%
Avkastning på eget kapital 28% 39% 35% 33%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -1,6 -1,6 -1,7 -1,9
P/E 38,8 20,9 17,7 15,6
EV/EBIT 28,3 15,4 13,0 11,5
EV/Sales 1,7 1,4 1,2 1,1

Syr ihop lösningar till e-handlare

Avensia är ett konsultbolag inom e-handel som specialiserar sig på att sy ihop lösningar för e-handlare. Det är inget mjukvarubolag utan bolaget integrerar lösningar från mjukvarubolag mot kund. Partners är aktörer som Optimizely (tidigare Episurf), Commercetools, Contentful och Microsoft. Optimezely har historiskt varit den viktigaste samarbetspartern.

På kundlistan hittar vi många fina namn. För att nämna några; NA-KD, Lyko, Dormy, Hemtex, NK, Swedol, Clas Ohlson och Dometic. Ett gäng av dessa fyller Avensias årsredovisning med lovord. Bolaget har även minskat sitt storkundsberoende. För 2021 utgjorde den största kunden drygt 9% av omsättningen.

Den viktigaste marknaden är Sverige som står för nära 60% av omsättningen. Norge är den näst största marknaden som utgör 32% av omsättningen. Bolaget är även verksamma i bland annat Storbritannien, USA och Danmark. Huvuddelen av verksamheten bygger på konsulttjänster (92%) men bolaget tjänar även pengar på kommission- och produktförsäljningsintäkter.

Verksamheten är kapitallätt. Den största kostnaden (och främsta tillgången) är bolagets personal. Det leder till hög avkastning på det sysselsatta kapitalet. Det gör det även viktigt att bibehålla personalen och hitta nya duktiga medarbetare för att växa omsättningen.  Skalbarheten i affären är alltså relativt begränsad. Samtidigt finns strukturkapital i form av know-how inom koncernen.

De två viktigaste produkterna är Avensia Storefront Excite och Avensia Storefront Nitro. Excite bygger på Commercetools och har nyligen lanserats för Nordic Nest och Dormy och passar kunder med höga krav på anpassningsbarhet. Nitro är baserad på Optimizely och är en mer standardiserad lösning.

I en föränderlig värld blir det allt mer komplext att bygga en bra e-handelslösning och det är sannolikt klokt att ta hjälp av en expert likt Avensia. Föränderligheten utgör ytterligare ett plus för bolaget då den dynamiska miljön som e-handel innebär ger återkommande intäkter med befintliga kunder som vill vidareutveckla sin plattform. Avensia gör också en poäng av att de ogärna jobbar med kunder som bara vill bygga en sajt. Bolaget siktar på långvariga kundrelationer.

Turn-around

2020 blev ett riktigt svagt år. Omsättningen växte med 5% och den justerade rörelsemarginalen landade på 3,9%. Detta samtidigt som e-handeln växte med hela 40%. Den svaga utvecklingen berodde på strategiska felsatsningar.

Den tidigare VD:n satsade på att bredda kundbasen och lade krut på ett antal felaktiga produktsatsningar. Ett annat tydligt problem var att personalstyrkan ökade med 25% från Q1 2020 till Q1 2021 samtidigt som omsättningen enbart växte med 4%. Det förklaras av dålig samordning mellan försäljning och projektleverans.

Den svaga utvecklingen ledde till ett ledarbyte. I början av 2021 ersattes Niklas Johansson av den tidigare VD:n och medgrundaren Robin Gustafsson. Först som tillförordnad VD och sedan som permanent VD.

Gustafsson började med att dra pluggen ur ett par produktsatsningar vilket ledde till en nedskrivning på 6 Mkr. Nedskrivningen härrörde främst Storefront Modern Pay. Under Gustafssons ledning ligger fokus på att hitta rätt kunder, som passar Avensias förmågor och struktur. Vidare har vissa förändringar i ledningen gjorts och bolaget har nu en mer decentraliserad struktur.

VD-bytet ser ut att ha gett bra operationellt momentum. Omsättningen växte med 23% och den justerade rörelsemarginalen landade på 8,5%. Under det gånga året levererades projekt åt bland annat Dormy, AJ Produkter, Nordic Nest och Apohem.

Kvartal Omsättningstillväxt Justerad rörelsemarginal Personaltillväxt Tillväxt e-handel
Q1 21 4% 11,0% 25% 52%
Q2 21 27% 5,3% 21% 8%
Q3 21 34% 7,8% 14% 3%
Q4 21 31% 9,8% 13% -13%
Helåret 2021 23% 8,5% 13% 5%
Q1 22 26% 12,30% 10% -13%

Trotsar den vikande e-handeln

I Q1 2022 växte omsättningen med starka 26% jämfört med samma period föregående år och landade på 116,8 Mkr. Det justerade rörelseresultatet landade på 12,3%. Justeringar härrörde ett nytt affärssystem, en donation till UNCHR och kostnader för att anpassa kontoret efter pandemin samt kostnader för att upprätta en ny avtalsstruktur. Nya avtal slöts med Haglöfs och Outnordic.

Antalet anställda ökade med 10%. VD Gustafsson lyfter fram att personalomsättningen har ökat samt att ledningen ser en generell löneinflation i branschen. Jämförelsevis ökar personalkostnaderna med hela 18,5% jämfört med föregående period. Samtidigt menar ledningen på att bolaget lyckas göra motsvarande prisjusteringar och att kunderna har förståelse för detta.

Ett annat hett tema för kvartalsrapporten var den vikande e-handeln. Under kvartalet krympte denna med hela 13% enligt Svensk Handel. Många aktörer ser alltså en stillastående eller minskade försäljning online. Avensia har å andra sidan inte sett några tecken på minskade investeringar och efterfrågan är fortsatt god.

För att summera kvartalet trotsade Avensia de sjunkande e-handelssiffrorna under kvartalet. Samtidigt var Q1 2021 svagt avseende tillväxt. Ledningen kommer att möta svårare jämförelsetal för resterande kvartal under 2022.

Strukturell tillväxt

Avensia verkar på en marknad med strukturell medvind. Tillväxten har tagit ett rejält hopp i och med pandemin. Från att växa med 13% under 2019 till att växa med hela 40% under 2020 och 20% under 2021 enligt Postens E-barometer. Ökningen ställer allt högre krav på detaljisternas e-handelslösningar. Detta är på längre sikt fördelaktig för Avensia.

E-handeln visar dock svaghetstecken, i varje fall på kort sikt. Under årets första tre månader har e-handeln krympt enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Som vi tidigare varit inne på minskade e-handeln med 13% under Q1 2022. Det började med en minskning på 4% under januari och har sedan följts upp med en minskning på 17% för både februari och mars.

Än så länge visar Avensia inga svaghetstecken och menar på att efterfrågan fortsatt är god. Däremot kan det vara en giftig cocktail på sikt med löneinflation kopplat med en svagare marknad som minskar på bolagens investeringar. Å andra sidan är e-handel fortsatt på höga nivåer och svagare siffror betyder inte nödvändigtvis minskade investeringar från kunder.

Värdering

Avensia värderas relativt lågt avseende det förväntade rörelseresultatet för 2023. Estimaten bygger på en uppdragsanalys som räknar med fortsatt hög årlig tillväxt (20%). Kring EV/Ebit 13x får investerare betala för 2023 års prognostiserade rörelseresultat. Afv räknar på att bolaget håller uppe den starka tillväxten under 2022 för att sedan sakta in något mot 2023 och 2024. Vi tror att marginalen kan närma sig runt 9,5% för 2024.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
Avensia 26,0 16,7 13,0 1,2 9,2 17,3
Exsitec 28,5 24,7 19,0 3,0 16,0 15,0
Knowit -0,4 17,1 12,6 1,1 9,0 4,3
TietoEVRY -14,5 9,5 9,3 1,2 12,8 3,0
Genomsnitt 9,9 17,0 13,5 1,6 11,7 9,9
Källa: Affärsvärlden / Factset

Slutsats

Avensia verkar på en spännande marknad med strukturell medvind. Tecken på en avsvalnad e-handelsmarknad kan påverka kundaktiviteten negativt. Även löneutvecklingen oroar och kan pressa marginalerna på sikt. Samtidigt krävs det relativt aggressiva estimat för att räkna hem aktien på nuvarande nivåer. Trots en stark rapport tror vi att det kan vara läge att vänta med att köpa Avensia. Rådet blir neutralt.

Tio största ägare i Avensia Värde (Mkr) Kapital Röster
A5 Invest AB 175 25,6% 25,6%
Valid Asset Management i Skåne AB 147 21,5% 21,5%
Anders Wehtje 73 10,7% 10,7%
Aktia Asset Management 32 4,6% 4,6%
Enter Fonder 30 4,3% 4,3%
Cliens Fonder 21 3,1% 3,1%
Avanza Pension 18 2,6% 2,6%
Chelverton Asset Management 16 2,4% 2,4%
Paul Daniel Jörgen Bertilsson 11 1,6% 1,6%
Nordnet Pensionsförsäkring 9 1,4% 1,4%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier