Analys Autostore
Autostore: Köp svackan i robotbolaget
Autostore | |
Börskurs: 11,35 norska kr | Antal aktier: 3 428,5 m |
Börsvärde: 38 914 MNOK | Nettoskuld: 277 MUSD |
VD: Mats Hovland Vikse | Ordförande: Jim C. Carlisle |
Autostore (11,35 NOK) är det norska bolaget bakom robotlagersystemet med samma namn. Autostore har växt fram som ett populärt alternativ när handelsföretag ska automatisera sina varulager, och bolaget har många svenska namn på kundlistan. Den drygt tre minuter långa marknadsföringsfilmen nedan ger en översikt av systemet och dess fördelar.
Totalt har Autostore sålt omkring 1 550 system med cirka 70 000 robotar i över 50 länder. Bolaget samarbetar med ett 20-tal installationspartners som tillsammans har omkring 2 800 Autostore-certifierade säljare. Bolagets omsättning utgörs huvudsakligen av hårdvaruintäkter där själva robotarna och systemets aluminiumstomme utgör de största posterna. Rörelsemarginalen ligger i dagsläget strax över 40%.
Vi har följt bolaget sedan noteringen 2021 då Autostore en kort period var ett av de högre värderade företagen på Oslobörsen, med som mest ett börsvärde kring 150 miljarder norska kronor. Sedan räntorna började stiga har tillväxten mattats av aktien värderas nu betydligt lägre.
Affärsvärldens huvudscenario (siffror i MUSD) | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 646 | 633 | 709 | 751 |
– Tillväxt | +10,4% | -2,0% | +12,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | -14 | 220 | 247 | 267 |
– Justeringar | +300 | +39 | +36 | +33 |
Justerat rörelseresultat | 287 | 259 | 283 | 300 |
– Rörelsemarginal | 44,4% | 41,0% | 40,0% | 40,0% |
Resultat efter skatt | -34 | 173 | 206 | 229 |
Vinst per aktie (USD) | 0,05 | 0,05 | 0,06 | 0,07 |
Utdelning per aktie (USD) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | -3% | 13% | 14% | 14% |
Kapitalbindning | 3% | 12% | 9% | 6% |
Nettoskuld/Ebit | 1,2 | 0,7 | -0,1 | -0,9 |
P/E | 19,8 | 21,5 | 17,9 | 15,3 |
EV/Ebit | 13,8 | 15,3 | 14,0 | 13,2 |
EV/Sales | 6,1 | 6,3 | 5,6 | 5,3 |
Kommentar: justeringar för 2023 utgörs främst av kostnader relaterade till patenttvisten med Ocado (253 MUSD) och avskrivningar på förvärvsrelaterade tillgångar (40 MUSD). Vinst per aktie för 2023 har justerats av Afv i enlighet med dessa justeringar. |
Trögare efter pandemin
Autostore växte kraftigt under och efter coronapandemin. E-handeln gick då som tåget och många handlare fick kapacitetsbrist. Det investerades friskt i nya lagerlokaler och automationslösningar samtidigt som kapital dessutom var billigt och lättillgängligt.
Kundens slutmarknad | Andel av 2023 års intäkter (2022) |
Kläder och sporttillbehör | 34% (34) |
Industri | 17% (17) |
Livsmedel | 11% (10) |
Tredjepartslogistik | 10% (13) |
Övrig detaljhandel | 9% (12) |
Fordon | 9% (6) |
Vård | 6% (3) |
Lyx och personlig vård | 3% (2) |
Konsumentelektronik | 1% (3) |
Med högre räntor följde ett hårdare klimat som fick tillväxten att stanna av under 2023. Hushållens ekonomi försämrades och många handlare drabbades av fallande efterfrågan. Med högre räntor blev det också svårare att finansiera stora lagerinvesteringar. Många e-handlare har samtidigt behövt ställa om verksamheten från förlust till lönsamhet, även om Autostore också har en hel del kunder i andra branscher, se tabell bredvid.
Lönsamheten har periodvis pressats av bland annat höga aluminiumpriser. Under 2022 föll rörelsemarginalen till 38% men på det hela taget har bolaget lyckats hantera såväl detta som trögare tillväxt med någorlunda bibehållen lönsamhet. Delvis behöver man dock se förbi de stora engångskostnader som reserverades under 2023 som följd av rättstvisten med brittiska Ocado. Vi skrev mer om det i vår analys från i höstas, men kortfattat så slutade det hela i en förlikning som inte var bra för Autostore som ska betala 200 miljoner pund till Ocado.
Fortsatt svagt 2024
Även 2024 har präglats av fortsatt svacka, som ser ut att bli mer långdragen än många först trott. Aktien rasade 16% på en svag Q1-rapport där omsättningen föll 7% jämfört med en förväntad positiv tillväxt på 9%. Ledningen indikerade dock att tillväxten skulle vända till det bättre under andra halvåret.
Autostores Q2 (siffror i MUSD) | Estimat Q2 2024 | Utfall Q2 2024 | Q2 2023 |
Orderingång | 141 | 137 | |
– tillväxt | +3% | -15% | |
Omsättning | 168 | 154 | 176 |
– tillväxt | -4% | -12% | +6% |
Justerat Ebitda | 81 | 75 | 87 |
– marginal | 48,2% | 48,7% | 49,6% |
Justerat Ebit | 68 | 82 | |
– marginal | 43,9% | 46,8% |
Det budskapet upprepades efter Q2-rapporten som släpptes 15 augusti, men med justeringen att tillväxten nu ser ut att förskjutas ännu mer mot slutet av året. Bolaget pratar om långa beslutsprocesser som gör det svårt att konvertera visat intresse till faktiska beställningar. Både omsättning och rörelseresultat bommade förväntningarna och orderingången var dessutom åt det svagare hållet. Aktien föll en hel del även på Q2-rapporten, 13%.
Långsiktig tillväxtpotential
Den långsiktiga potentialen är fortsatt intressant. Bolaget talar om en global penetrationsgrad på omkring 15-20% för automation av lager. På många håll är alltså en stor del av hanteringen fortfarande manuell. Med det sagt kommer inte Autostore vara det bäst lämpade för alla slags lager, utan det finns mängder av automationslösningar som passar olika verksamheter olika bra. Autostore-systemet passar framför allt företag som behöver lagra små produkter av många olika sorter.
Autostore har också varit framgångsrika med att knyta till sig kunder genom relativt små installationer, som sedan växer med kunderna över tid. Typiskt sett kommer ungefär hälften av Autostores intäkter från redan befintliga kunder.
Så värderas bolag inom lagerteknik och automatisering
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Autostore (robotlager) | -41% | 17,7x | 14,2x | 5,5x | 38,7% | 12,5% |
Ocado (livsmedelsteknologi) | -50% | neg. | neg. | 1,3x | -4,7% | 9,1% |
Symbotic (lagerautomatisering) | -33% | 61,8x | 7,2x | 0,7x | 9,7% | 36,7% |
Daifuku (lagerautomatisering) | 4% | 18,9x | 13,3x | 1,5x | 11,0% | 9,8% |
KION (lagerutrustning) | -2% | 8,6x | 11,3x | 0,9x | 8,0% | 3,6% |
Kardex (lagerautomatisering) | 31% | 25,3x | 17,7x | 2,4x | 13,6% | 6,7% |
Tomra (pant- och sorteringsmaskiner) | 8% | 29,4x | 21,5x | 3,0x | 13,7% | 13,0% |
Genomsnitt | -12% | 26,9x | 14,2x | 2,2x | 12,9% | 13,1% |
Källa: Factset |
Slutsats
Efter en extremt stark utveckling under pandemin är det inte förvånande att Autostore nu genomgår en trögare period. Bolagets intäkter kommer främst från projektbaserad hårdvaruförsäljning. De återkommande intäkterna är därmed mycket begränsade, även om många befintliga kunder fortsätter investera i redan existerande anläggningar.
De svaga siffrorna har pressat aktien som nu handlas nära de lägsta nivåerna sedan noteringen i slutet av 2021. Lägre räntor bör innebära bättre efterfrågan för många företag, och kommer dessutom göra det lättare att finansiera nya byggen av lagerlokaler och stora investeringar i automation. En tydlig återhämtning lär dock dröja in i 2025.
Aktien har periodvis värderats till över 20 gånger rörelseresultatet – även så sent som vid inledningen av 2024. Antar vi att rörelsemarginalen förblir kring 40% och tänker oss en multipel på 15 gånger så finns 30% uppsida i aktien. Vi tror Autostore är ett kvalitetsbolag värt att plocka upp i den rådande svackan.
Tio största ägare i Autostore | Värde (MNOK) | Andel |
Softbank | 14 954 | 38,3% |
Thomas H. Lee Advisors LLC. (THL) | 10 882 | 27,9% |
Folketrygdfondet | 1 470 | 3,8% |
Baillie Gifford & Co | 1 320 | 3,4% |
Alecta Tjänstepension | 1 178 | 3,0% |
Capital Group | 886 | 2,3% |
Autostore Holdings | 802 | 2,1% |
Lazard Asset Management | 569 | 1,5% |
DNB Asset Management AS | 539 | 1,4% |
Global X Management Company LLC | 497 | 1,3% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (MNOK) | Andel |
Carlos Fernandez Roman | 29,4 | 0,08% |
Mats Hovland Vikse | 21,8 | 0,06% |
Anette Matre | 12,5 | 0,03% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,18% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser