Analys IPO-guiden Autostore
Autostore – en automatisk börsframgång?
Autostore | |
Teckningskurs: 29 NOK (27-31 NOK) | Antal aktier: 3 339,6 m |
Börsvärde: 96 850 MNOK | Nettoskuld: 380 miljoner |
VD: Karl Johan Lier | Ordförande: James C. Carlisle |
Autostore (teckningskurs 27-31 NOK) är ett norskt bolag inom lagerautomation. Bolaget ligger bakom det automatiserade robotlagersystemet med samma namn. Marknadsföringsfilmen nedan är kanske det enklaste sättet att få grepp om vad detta handlar om.
Autostore grundades under tidigt 1990-tal inom Hattelandgruppen som skulle bygga eget lager för elektronikkomponenter som bolaget sålde i norra Europa. Hattelands teknikchef Ingvar Hognaland fick då visionen att stapla varorna i kub snarare än lagerhyllor.
Sedan 2000 har Autostore kommersialiserat systemet på egna ben och installerats i över 600 anläggningar 40 olika länder. VD sedan 2017 heter Karl Johan Lier, har mångårig bakgrund som finanschef och VD från just Hatteland och äger aktier i Autostore för imponerande 626 miljoner norska kronor.
Största ägare är den amerikanska riskkapitalfirman Thomas H. Lee Partners med 50,7% av kapitalet före börsnoteringen. Näst störst med 40,7% är den japanska jätten Softbank som klev in i april i år. Även EQT finns med på ett hörn med 5,6% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 181 | 298 | 462 | 600 |
– Tillväxt | -6,6% | +65,0% | +55,0% | +30,0% |
Justerat rörelseresultat | 89 | 146 | 231 | 300 |
– Justerad rörelsemarginal | 49,1% | 49,0% | 50,0% | 50,0% |
Resultat efter skatt | -21 | 97 | 168 | 229 |
Vinst per aktie (NOK) | 0,24 | 0,42 | 0,58 | |
Utdelning per aktie (NOK) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -2% | 8% | 13% | 16% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/ EBIT | 7,3 | 3,9 | 1,5 | 0,3 |
P/E | 118,6 | 68,8 | 49,9 | |
EV/EBIT | 134,0 | 81,3 | 51,4 | 39,5 |
EV/Sales | 65,7 | 39,8 | 25,7 | 19,8 |
Kommentar: Autostore redovisar i USD men aktien noteras i NOK. |
När bolaget nu ska listas sker det till en värdering på 97 miljarder norska kronor. Det gör Autostore till det elfte största börsbolaget i Norge och en av de allra största noteringarna någonsin i landet.
Syftet med noteringen är enligt bolaget bland annat att kunna optimera kapitalstrukturen och möjliggöra för ägarna att göra exit. Av erbjudandet på knappt 15 miljarder består drygt 12 miljarder av befintliga aktier. Det nya kapital som Autostore tar in kommer främst gå till att minska skuldsättningen.
Fyra ankarinvesterare tar nästan halva erbjudandet. Det är pensionsbolaget Alecta, den tillväxtorienterade kapitalförvaltaren WCM, den mer värdeorienterade kapitalförvaltaren Mawer, samt FIL Investments som är en del av Fidelity. De tar cirka 1,7 miljarder kronor vardera.
Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Autostore Holdings |
Lista | Oslo Børs |
Omsättning rullande tolv månader | 250 MUSD |
Antal anställda | 463 |
Teckningskurs | 29,00 norska kr (27,00 – 31,00) |
Rådgivare | Carnegie, J.P Morgan, Morgan Stanley |
Storlek på erbjudande | 14 532 MNOK (varav 19% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 96 850 MNOK |
Emissionskostnad | Cirka 332 MNOK (2,3% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 47% |
Investerare som ska teckna i IPO | Alecta, FIL Investments International, Mawer Investment Management, WCM Investment Management (47% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-10-19 |
Beräknad första handelsdag | 2021-10-20 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 375 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Autostore Holdings
# Komplext erbjudande
Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.
Autostores erbjudande har ett teckningsintervall på 14,8 procent. Trots att prospektet är på frikostiga 492 sidor har det varit svårt för IPO-guidens granskare att komma fram till hur många aktier som nyemitteras respektive säljs av befintliga ägare givet att teckningsintervallet sätts i mitten och ingen övertilldelningsoption nyttjas. Vanligtvis brukar IPO-prospekt (liksom IPO-guiden) visa ägarbilden givet att priset sätts i mitten av teckningsintervallet. I aktuellt prospekt anges det i stället med utgångspunkt från att teckningskursen sätts i lägsta änden av intervallet. Sammantaget är IPO-guidens intryck att erbjudandet blir komplext och IPO-guiden hissar därför en flagga.
Autostore e-handlarens våta dröm
I branschen kallas den här sortens system för Automated Storage and Retrieval System, eller AS/RS. De finns i flera olika varianter men Autostore riktar sig särskilt mot de som behöver lagra många olika småprodukter eller komponenter. Ett system kan nämligen innehålla tiotusentals eller till och med hundratusentals olika förvaringsboxar – men varje har en maxvikt på 30 kg. Tyngre produkter än så måste alltså hanteras utanför systemet.
Det är också därför som systemet passar extra bra för vissa sorters e-handlare. Några exempel på kända svenska kunder är exempelvis Babyshop och Jollyroom inom barnprodukter samt Sportamore, Intersport och NA-KD inom kläder och sportprylar. Även e-handlaren Boozt är en kund som kan stoltsera med världens största Autostoreanläggning i Ängelholm bestående av över 500 000 boxar och nästan 500 plockrobotar.
Fördelarna med systemet är många. Samma mängd produkter kan lagras på en fjärdedel av ytan jämfört med ett traditionellt lager. Behovet av manuell arbetskraft minskar och energikostnaderna är låga – tio robotar förbrukar ungefär lika mycket som en dammsugare. Systemet ger dessutom skalbarhet och kan expanderas utan att stoppa driften. Totalt sett möjliggör Autostore typiskt sett kostnadsbesparingar på omkring 55%, enligt bolaget själva.
Det är dock dyrt att installera. Att sätta upp ett system kan kosta allt från 30 till 100 Mkr eller ännu mer. I verkligheten landar ofta totalnotan betydligt högre om man räknar in kostnader som dubbla lager och störningar under lagerflytten som kan innebära utebliven försäljning, till exempel.
Växande logistikbehov driver ökad automatisering
(Siffror i MUSD) | 2021E | 2026E | Kommentar |
Adresserbar marknad | 5300 | 10500 | Från 15% till 25% automatiseringsandel av lager |
– varav kubsystem | 600 | 2300 | Från 11% till 22% marknadsandel för kubsystem |
– varav Autostore | 300 | 1150? | Autostore 95%+ marknadsandel men partners tar hälften |
Växande e-handel är en stor drivkraft liksom kraven på allt snabbare leveranstider. Tabellen bredvid visar de huvudsakliga trender som är i spel och bygger på Autostores egna estimat.
Hela den adresserbara AS/RS-marknaden är alltså idag värd 5,3 miljarder dollar årligen. Den växer i takt med ekonomin och växande e-handel men framför allt av att andelen automatiserade lager väntas öka från 8% 2016 till 15% i år och hela 25% under kommande fem år. Får bolaget rätt i det dubbleras totalmarknaden kommande fem år.
Av detta har ”kubsystem” likt Autostores gått från att ha en ganska obetydlig andel på 3% 2016 till 11% i år. Man tror denna andel kan växa till 22% under 2026. I så fall skulle ”kubmarknaden” nästan fyrfaldigas från 600 miljoner dollar till 2 300 under kommande fem år.
Autostore menar att de idag har det enda kommersiellt gångbara kubsystemet och marknadsandelen är över 95%. Däremot är affärsmodellen centrerad kring distributionspartners som tar knappt hälften av kakan. I år väntas Autostore därför omsätta omkring 300 miljoner dollar enligt bolaget själva. Men under antagandet att Autostore behåller sin höga marknadsandel skulle bolaget växa till att omsätta 1 150 miljoner dollar under 2026. Det skulle i så fall motsvara drygt 30% årlig tillväxt.
Likartade system aktualiserar patentfrågan
Man är dock inte helt ensam om att satsa på robotbaserade kubsystem. Mest uppmärksammat är den brittiska dagligvarukedjan Ocado som under 2011-2012 blev kund till Autostore men sedan dess byggt upp ett eget system som påminner om Autostore – och som Ocado dessutom säljer vidare till sina egna kunder.
Nu är bolagen bittra rivaler och Autostore har stämt Ocado för patentintrång. En första strid i rätten har fallit ut till Autostores fördel men kriget är långt ifrån över. Under 2021 har Ocado i sin tur stämt Autostore för patentintrång kring Autostores nya svarta serie av robotar samt viss mjukvara.
Intäktsfördelning i Autostore (MUSD) | H1 2021 |
Robotar | 62,1 |
Aluminiumnätet (grid) | 35,8 |
Kontrollers och andra delar | 16,5 |
Arbetsstationer | 15 |
Mjukvara | 7,6 |
Mjukvarulicenser | 6,1 |
Reservdelar | 2,8 |
Royalties för antal boxar | 2,6 |
Summa | 148,5 |
Autostore har knappt 300 godkända patent med genomsnittlig giltighetstid till år 2038. Exakt hur dessa står sig i rätten får visa sig men patentportföljen består till 84% av patent kring själva robotarna och annan hårdvara. Som bolagets intäktsmix i tabellen bredvid visar är Autostore i huvudsak ett hårdvarubolag.
En annan Autostorekonkurrent med ett mycket snarlikt system är amerikanska Attabotics som ska ha omsatt 30 miljoner dollar 2018 – ungefär en femtedel av Autostore vid samma tidpunkt. Automatiserade kublager är det bolagets huvudsakliga, men inte enda, produkt.
Imponerande lönsamhet
Trots att försäljningen domineras av hårdvara är marginalerna imponerande. Bruttomarginalerna ligger kring 70% vilket skvallrar om teknikhöjden och den starka marknadspositionen för bolagets system.
Rörelsemarginalerna är skyhöga runt 50% – nästan i nivå med bolag som Evolution. I denna siffra finns dock vissa justeringar. Några är mer rätt att bortse från så som noteringskostnader och avskrivningar som uppstått av tekniska skäl vid ett ägarskifte.
Andra kan diskuteras som kostnader för tvisten mellan Autostore och Ocado – den lär nog fortsätta i närtid men kan ändå vara rätt att bortse från om man vill se hur den underliggande verksamheten presterar. Den här rättsprocessen har kostat omkring 5-10% på rörelsemarginalen senaste året.
Ska man teckna aktien?
Autostore väntar sig nu en stark återhämtning efter covidsvaga 2020. Prognosen är 300 miljoner dollar i omsättning 2021 vilket backas upp av ett starkt första halvår. För 2022 anser man 500 miljoner är en rimlig siffra baserat på befintlig orderbok och den pipeline bolaget ser framför sig. På medellång sikt strävar bolaget efter 40% årlig tillväxt.
Det saknas dock inte risker. Konkurrensen är hård och även om Autostore i det närmsta utgör själva definitionen av ett kublagringssystem så finns andra varianter. Amazon använder exempelvis golvrobotar (Autonomous Mobile Robots, AMR). AMR-system är billigare men mer utrymmeskrävande och har ungefär lika stor marknadsandel som Autostore idag men väntas också växa kraftigt framöver.
Att försvara befintlig teknik är dessutom kostsamt vilket tvisten med Ocado visar. Helt nya tekniska lösningar är ett annat hot som aldrig kan uteslutas. Det händer mycket inom automatik, robotik och AI även om det förstås tar lång tid att utveckla ett kommersiellt gångbart system. Frågorna kring teknik och konkurrens kommer nog i sin tur styra huruvida Autostore lyckas bibehålla den höga marknadsandelen och urstarka marginalerna framöver.
På våra estimat noteras aktien till 50 gånger nästa års rörelseresultat (EV/Ebit). Snordyrt givetvis. Men för den långsiktige teknik- och tillväxtälskaren kan det vara ett pris värt att betala och en resa värd att vara med på. Vi skulle inte heller avråda den mer kortsiktige som vill spela på hypefaktorn att teckna en post i hopp om att själva noteringen blir bra.
Ser man till fundamenta lyckas vi dock inte riktigt räkna hem en investering i Autostore här och nu. Men ser bolaget som en stark kandidat att hålla ögonen på om det svajar till på börsen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser