Autoliv: Spänn fast säkerhetsbältet

Autoliv-aktien studsade upp rejält på sin kvartalsrapport efter att aktien kraschat senaste veckorna. Bolaget befinner sig i ett extremt osäkert läge där ett handelskrig mellan USA och Kina kan ge påtaglig negativ effekt.
Autoliv: Spänn fast säkerhetsbältet - Autoliv_VR_DS
Idag innehåller en genomsnittlig europeisk bil 8-14 krockkuddar, till skillnad från 90-talet då det de vanligen innehåll 1-2. Bildkälla: Autoliv
Autoliv
Börskurs: 87,58 USD Antal aktier: 80,4 m
Börsvärde: 7 041 miljoner Nettoskuld: 1 579 miljoner
VD: Mikael Bratt Ordförande: Jan Carlson

Autoliv (87,58 USD) är den världsledande tillverkaren av bilbälte och krockkuddar. Försäljningen uppgår till cirka 10 miljarder dollar och koncernen har 59 500 anställda. Bolagets drygt 60 fabriker har bred geografisk spridning.

Cevian är största ägare med 11,6% följt av de amerikanska fondjättarna Fidelity och Blackrock. 

Ordförande (och f.d VD) Jan Carlson äger aktier för 62 Mkr. Mikael Bratt är VD sedan 2018 och äger aktier för 28 Mkr.

Utöver Cevian som innehar en styrelseplats är insynsägandet 0,3%.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 10 390 10 234 10 541 10 857
 – Tillväxt -0,8% -1,5% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat 979 1 023 1 107 1 194
 – Rörelsemarginal 9,4% 10,0% 10,5% 11,0%
Resultat efter skatt 646 651 710 776
Vinst per aktie 8,04 8,10 8,80 9,70
Utdelning per aktie 2,58 2,60 2,60 2,60
Direktavkastning 2,9% 3,0% 3,0% 3,0%
Avkastning på eget kapital 27% 26% 24% 22%
Kapitalbindning 24% 29% 32% 34%
Nettoskuld/Ebit 1,6x 1,6x 1,4x 1,1x
P/E 10,9x 10,8x 10,0x 9,0x
EV/Ebit 8,8x 8,4x 7,8x 7,2x
EV/Sales 0,8x 0,8x 0,8x 0,8x

Marknaden för passiv säkerhet (krockkuddar, bilbälte, rattar) domineras av tre spelare, Autoliv, ZF Lifetec och Joyson Safety Systems, med kombinerad marknadsandel på cirka 90%. Autoliv är störst med hela 44% marknadsandel. Med en så hög andel är Autoliv i högsta grad beroende av hur det går för branschen i sin helhet. På sistone har såklart fokus riktats mot vilken effekt de nya amerikanska importtullarna kommer få.

Påverkan av Trumps tullar

Autoliv har placerat mycket av sin produktion i lågkostnadsländer. En tredjedel av försäljningen går till USA. 30% av de anställda finns i Amerika varav majoriteten i Mexiko, där den mesta tillverkningen till USA sker. Det är främst tullarna på mexikanska varor som påverkar Autoliv. Sedan 3 april är det 25% tullar på bilar och i maj går bildelar samma öde till mötes.

Bilden är dock inte helt tydlig. Det finns regler kring ursprunget i de produkter som importeras från Mexiko (eller Kanada) som ger lägre tull om innehållet av USA-tillverkade komponenter är högt (så kallade USMCA efter ett handelsavtal mellan USA, Mexiko och Kanada). Autoliv har viss tillverkning av komponenter i USA som skickas till Mexiko, men exakt vilken roll det spelar är oklart.

Flera av Autolivs största kunder, som Volkswagen, Toyota och Stellantis, har stor del av sin produktion i framförallt Mexiko. Hyundai är en stor kund som kan ligga risigt till då bolaget importerar mycket av sin försäljning till Amerika från Sydkorea.

Beroende av global produktionsnivå

Enligt det ledande prognosinstitutet S&P Globals estimat från januari väntas produktionen av lätta fordon (LVP=Light Vehicle Production) vara 86,3 miljoner för 2025, en minskning med 0,5% jämfört med 2024. Därefter räknar de med en tillväxt på mellan 0-1% per år för 2026-2027.

LVP är en central drivkraft för Autolivs intjäning. Dels har ledningen öppet sagt att det krävs en viss tillverkningsvolym för att Autoliv ska kunna nå sina finansiella mål. Nämligen minst 85 miljoner enheter globalt. Dels är det också viktigt för Autoliv att produktionsnivåerna är jämna och stabila. Svängningar i LVP skapar ineffektivitet i leveranskedjan, vilket påverkar marginalerna negativt.

Framöver kan flera faktorer pressa LVP, särskilt med tanke på tullkriget mellan USA och Kina. Båda marknaderna är viktiga för Autoliv och utvecklingen är osäker. Handelskriget kan slå hårt mot både bilproduktionen och hushållsekonomin i länderna. USA och Kina kan välja att möta utmaningarna med stimulanser riktade mot hushållen, vilket skulle kunna mildra effekterna.

Slutsatsen är att Autoliv är känsligt för både det globala LVP-läget och utvecklingen i båda länderna. Kombinationen av dessa två riskfaktorer utgör en tydlig osäkerhet i bolagets framtida lönsamhet.

Q1 2025 Q1 2024
LVP-tillväxt -0,4% -0,9%
Omsättning 2 578 Musd 2 615 Musd
-organisk valutaneutral tillväxt 2% 5%
Rörelseresultat 254 Musd 199 Musd
-marginal 9,9% 7,4%
Vinst per aktie 2,14 dollar 1,52 dollar

Osäkra utsikter

När Autoliv rapporterade sitt första kvartal för 2025 (16/4) lyste dock negativa tulleffekter med sin frånvaro i siffrorna. Särskilt vinsten var högre än väntat och aktien steg 7% på beskeden. Tillväxten var 2% på valutaneutral basis. Global bilproduktion minskade med 0,4% i kvartalet. Det är framförallt Asien exklusive Kina som stod för tillväxten för Autoliv, 7,7%.

Rörelsemarginalen var 9,9% och slog estimaten med råge (förväntad var 7,9%). Bolaget driver sedan 2023 ett stort effektiviseringsarbete och har reducerat antalet anställda bland annat genom ökad automation i produktionen. Något som nu ger effekt i lönsamheten. En viss effekt av förköp lyfte produktionsnivåerna under kvartalet. På rullande tolv månader är rörelsemarginalen 10% vilket var den högsta siffran sedan 2011. Utöver besparingsprogrammet har bolaget också lyckats få igenom prishöjningar. Det medelfristiga målet är en rörelsemarginal på 12%.

Belönar aktieägarna

Autoliv både återköper egna aktier och delar ut pengar. I år väntas återköpen bli 432 miljoner dollar (550), enligt externa prognoser. Ihop med förväntad utdelning skulle återköpen motsvara cirka 8,2 dollar per aktie eller en total återföring till ägarna på cirka 9,5% av börsvärdet.

Återföringen är något större än Autolivs förväntade fria kassaflöde (ca 7,2 dollar/aktie), vilket innebär att skulden ökar. Nettoskulden ligger nu på 1,3x Ebitda vilket är inom intervallet 0,5-1,5x som Autoliv eftersträvar.

Autoliv lyckades även skjuta över de initiala kostnaderna för tullar på sina kunder. Ledningen sa vidare att man väntas kunna göra det framöver också. Autoliv är övertygade om att det i slutändan blir slutkunden som får ta tullkostnaderna.

Företaget behöll den prognos för 2025 som man satte upp innan Trump slog till med sina tullar. I år ska den organiska omsättningen öka 2%, rörelsemarginalen vara 10-10,5% och det operativa kassaflödet 1,2 miljarder dollar. Man räknar dock med en större motvind från valuta (-3% på försäljningen). Bolaget har hittills inte sett någon minskning av beställningar på grund av det politiska läget.

Autolivs prognos byggs i sin tur på LVP-prognosen från S&P. Den står i begrepp att justeras ned men de signaler som kommit hittills har inte varit stora nog för att Autoliv ska ändra sin prognos. Man kan notera att experterna på bilmarknaden hos S&P räknar med att biltullarna succesivt reduceras under 2026 och 2027.

Prognos och värdering

Analytikerkåren tror på bolagets guidning. Konsensus är -1,8% tillväxt 2025 i rapporterad valuta. Därefter 4-6% tillväxt för 2026 och 2027, vilket stämmer överens med Autolivs mål om 4% högre tillväxt än bilproduktionen långsiktigt. För lönsamhet spår mäklarhusen en stegvis ökande rörelsemarginal från 10,0% 2025 till 11,3% för 2027.

Spontant ser både Autolivs och mäklarnas prognoser optimistiska ut i det korta perspektivet. Vår skiss på de närmaste åren är något mer återhållen på 3% tillväxt och 11% rörelsemarginal.

Bolag Avkastning 1 år % Börsvärde (mn) P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Autoliv (Afv) -25% 7 041 10,0x 7,8x 0,8x 10,5% 3,0%
Continental 4% 12 892 6,5x 5,6x 0,4x 7,5% 3,2%
Magna -32% 12 790 5,2x 6,2x 0,4x 6,0% 2,1%
Valeo -32% 1 955 3,6x 5,6x 0,3x 5,1% 3,6%
Aptiv -27% 13 015 6,3x 8,0x 1,0x 12,3% 4,9%
Genomsnitt -22% 6,0x 6,6x 0,6x 8,4% 3,8%
Källa: Factset / Afv

Kärleken som börsen hyser till bilindustrin är minst sagt styvmoderlig. Värderingarna är på flerårslägsta. Kanske är det, med dagens osäkerheter, klokast att inte räkna med någon multipelexpansion härifrån. Vi har tidigare satt 8x EV/Ebit som rimlig multipel för Autoliv och behåller den multipeln.

Slutsats

Insiderhandel

Inga insynsaffärer har gjorts sedan augusti 2023

Q1-rapporten var överraskande stark och ledningen klart mer optimistiska om den närmaste framtiden än man kunnat tro givet tidningsrubrikerna om problemen inom bilbranschen. Risken är att produktionen börjar falla och vi är tveksamma till att Autoliv kan göra så bra ifrån sig i ett sådant scenario.

Aktien är billig på egna meriter och ägarna får nästan 10% i kombinerad avkastning från utdelning och återköp. Som ett långsiktigt innehav behöver inte Autoliv vara fel i en portfölj. Det blir intressant att se om insiders köper några aktier nu när vi upplever att det finns en viss skepsis mot Autolivs utsikter och prognoser. Hittills har de inte varit så pigga på det. Vi har ett neutralt råd för stunden. I juni planerar bolaget en kapitalmarknadsdag i Stockholm.

Tio största ägare i Autoliv Värde (Mkr) Kapital Röster
Cevian Capital 7 236,7 11,6% 11,6%
Fidelity Investments (FMR) 4 348,2 7,0% 7,0%
BlackRock 3 852,9 6,2% 6,2%
Alecta Tjänstepension 3 653,0 5,6% 5,6%
Autoliv 2 025,9 3,3% 3,3%
Swedbank Robur Fonder 2 063,1 3,2% 3,2%
T. Rowe Price 1 911,3 3,0% 3,0%
Handelsbanken Fonder 1 721,5 2,8% 2,8%
Fidelity International (FIL) 1 763,0 2,7% 2,7%
Vanguard 1 651,0 2,5% 2,5%
Sex största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Jan Carlson 60,2 0,1% 0,1%
Mikael Bratt 27,3 0,0% 0,0%
Xiaozhi Liu 11,0 0,0% 0,0%
Leif Johansson 9,3 0,0% 0,0%
Colin Naughton 7,3 0,0% 0,0%
Ted Senko 7,8 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 11,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från VECKANS FÖRETAG