Autoliv: En skakig resa mot 12%

Var Q2-rapporten bara ett gupp på vägen mot målet på 12% i marginal eller något värre än så?
Autoliv: En skakig resa mot 12% - 923d2b7d9b627bf4_800x800ar
Foto: Autoliv
Autoliv
Börskurs: 99,00 dollar Antal aktier: 82,6 m
Börsvärde: 8 177 miljoner Nettoskuld: 1 579 miljoner
VD: Mikael Bratt Ordförande: Jan Carlson

Autoliv (99 dollar) är världens största tillverkare av airbags och andra passiva säkerhetsprodukter för personbilar med ca 45% av marknaden. Kruxet för Autoliv – och för aktien – har varit att omsätta den starka marknadsställningen till riktigt bra lönsamhet.

Det medelfristiga målet är 12% i rörelsemarginal, justerat för jämförelsestörande poster. I fjol var nivån 8,8% (6,8% 2022). Budskapet från VD Mikael Bratt har varit att bolaget succesivt ska röra sig mot målet på en normaliserad marknad kommande år. Den samlade meningen i analytikerkåren har varit att man når 12% 2026.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 10 475 10 580 11 003 11 443
 – Tillväxt +18,5% +1,0% +4,0% +4,0%
Rörelseresultat 690 987 1 094 1 259
 – Justeringar 230 50 50 0
Justerat rörelseresultat 920 1 037 1 144 1 259
 – Rörelsemarginal 8,8% 9,8% 10,4% 11,0%
Resultat efter skatt 488 673 769 870
Vinst per aktie 8,12 8,10 9,30 10,50
Utdelning per aktie 2,66 2,82 2,90 3,00
Direktavkastning 2,7% 2,8% 2,9% 3,0%
Avkastning på eget kapital 19% 26% 26% 25%
Kapitalbindning 26% 25% 27% 24%
Nettoskuld/Ebit 2,2 1,4 1,0 0,2
P/E 12,2 12,2 10,6 9,4
EV/Ebit 14,1 9,4 8,5 7,8
EV/Sales 0,9 0,9 0,9 0,9
Kommentar: Vinst per aktie för 2023 har justerats av Afv.

Men efter en lovande start på 2024 så blev siffrorna i Q2-rapporten (från 19/7) ett bakslag på den resan. Kvartalet var sämre än väntat och dessutom justerade Autoliv ned sina helårsprognoser för 2024. Från en marginalnivå på ”cirka 10,5%” till ”runt 9,5-10,0%”.

Autolivs prognoser: Vid årsskiftet 2023/24 Nu
Organisk tillväxt: +5% +2%
Rörelemarginal: 10,5% 9,5-10,0%
Fritt kassaflöde: 1,2 mdr 1,1 mdr

För kvartalets del pekar Autoliv ut en mycket dålig bilproduktion i juni som orsak. 12% färre enheter tillverkades i kundledet än budgeterat. Varje bil innehåller för övrigt produkter i Autolivs kategorier för 261 dollar i snitt (”content per vehicle”). Även mixen var ogynnsam, heter det. Omsättningen steg 0,7% organiskt (+27%) till 2 605 miljoner dollar (2 635) i Q2. Rörelsevinsten var 221 miljoner (212) – att jämföra med 265 miljoner som var förväntat.

Besparingar

Däremot var Autoliv nöjda med hur det besparingsprogram som startades i fjol fortlöper. Ca 1 100 anställda har hittills lämnat bolaget i olika rationaliseringar. Totalt ska årets kostnader minska 50 miljoner som följd av programmet och effekten ska totalt vara 130 miljoner 2026. Kvartalet hade kostnader på 15 miljoner dollar för rationaliseringar. För helåret spås 50 miljoner. Detta ingår inte i de justerade resultatsiffror bolaget lyfter fram.

Även försäljningen mot kinesiska biltillverkare lyfts fram som en stark punkt. Av bolagets Kina-intäkter (ca 20% av Autoliv) går nu 39% (Q2) mot inhemska tillverkare. Nästan en fördubblad andel sett över två år. Detta är kunder som tar marknadsandelar. Autoliv har inte kommenterat särskilt mycket kring den handelspolitiska konflikt som råder kring Kinas bilexport där senaste budet är att EU inför importtullar på 17,5-37,5%. Bilden man vill ge, upplever vi, är att Autoliv förmår vinna affärer oberoende av vilka drivlinor, nationaliteter etc som är på frammarch för stunden.

Volymkänsligt

Produktionsnivån i bilbranschen har dock en direkt påverkan som Autoliv inte kan undgå. Det ledande prognosinstitutet S&P Global har skruvat ned sina förväntningar till 85,8 miljoner enheter för 2024, en minskning på 2,2% jämfört med 2023. Autoliv spår en nedgång på lite mer, -3%.

Det är ett svagt Europa med pressade hushåll som påverkar, men nedgången är ganska generell över de stora regionerna. Samtidigt är den globala produktionen ändå över den nivå på 85 miljoner enheter som Autoliv pekat ut som en förutsättning för att nå sina marginalmål.

Överlag är nog den största lärdomen från Q2-rapporten hur känsligt Autoliv verkar vara för produktionsnivåerna. Vi får det till att 35% av de uteblivna intäkterna 2024 slår mot rörelsevinsten, vilket är en hög negativ skalbarhet för ett bolag som Autoliv. Ihop med hög kundkoncentration där 10 kunder står för nära 80% av intäkterna är detta en egenskap som motiverar en rabatt på aktien. Vilket den också har. Utvecklingen 2024 visar också att bilbranschens återhämtning efter 2021-2022 nu definitivt är över.

10% avkastning

Det fria kassaflödet var 524 miljoner senaste 12 månaderna – vilket återförs till ägarna. Autoliv är tydliga med att förvärv inte står högt på agendan utan utdelning och återköp är prioriterat.

I Q2 återköpte Autoliv 1,31 miljoner aktier till snittkurs 122 dollar, ca 160 miljoner dollar totalt. Senaste året för 590 miljoner. Ihop med 230 miljoner i utdelning gav det en återföring motsvarande nära 10% av nuvarande börsvärde. Skuldsättningen var 1,2x Ebitda i Q2. Målet är 0,5-1,5x.

En kassako

Autoliv ser ut som en ganska lågt värderad kassako efter aktiens tillbakagång. Autoliv har från 1 juli tagits bort ur indexet med de mest omsatta bolagen på börsen, OMXS30. Det kan ha viss påverkan på aktien som tappat 3% i kurs senaste året då index (OMXSGI) är upp 24%. Vinstvarningen i halvårsrapporten spelar också roll och konsensusprognosen för nästa år, 2025, ligger nu 6% under förväntan från januari i år.

Afv:s skiss på de kommande åren bygger på prognoserna för 2024 och sedan 4% årlig tillväxt – i linje med bolagets mål på 4-6% per år. Årets knappt 10% i marginal bör öka givet att bilproduktionen ligger runt den nuvarande, tack vare besparingar och mer förutsägbar efterfrågan. Vi antar 10,4% 2025 och 11% 2026. Med vår multipel på EV/Ebit 8 ger det en uppsida på 25%. Det är lite i underkant av vad Autoliv kan åstadkomma om de återköper aktier för sina vinstmedel snarare än (som vår modell antar) betalar ned skulder.

Det är ingen direkt imponerande uppsida men risknivån ser å andra sidan hanterbar ut (se pessimistiskt scenario) och kanske är multipeln snål givet börsrallyt som varit. Vi lyfter rådet till köp.

Tio största ägare i Autoliv Värde (Mkr) Kapital Röster
Cevian Capital 9 878,8 10,3% 10,3%
Fidelity Investments (FMR) 6 245,3 6,8% 6,8%
BlackRock 5 469,7 6,0% 6,0%
Autoliv Treasury 5 021,1 5,6% 5,6%
Alecta Tjänstepension 4 986,5 5,4% 5,4%
Swedbank Robur Fonder 2 471,9 2,7% 2,7%
T. Rowe Price 2 402,2 2,7% 2,7%
Vanguard 2 170,9 2,3% 2,3%
Fidelity International (FIL) 2 013,9 2,2% 2,2%
Nordea Funds 1 653,7 1,8% 1,8%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser