Aspire Global – ett ovanligt kasinobolag på väg till börsen

Nedan följer en fördjupningsanalys från SvD Börsplus som kompletterar den ovanstående huvudanalysen.
Aspire Global – ett ovanligt kasinobolag på väg till börsen - 47d15021-c85c-4d09-b4cb-d55932aa23adfitcroph450q80upscaletruew800sab27091507b4e39fee490da55044b45283ace3c2

Aspire Global (teckningskurs 30 kronor 30/6-2017) blir ett ovanligt tillskott till den börsnoterade nätspelscenen. Bolaget saknar egentliga kopplingar till Sverige, kommer från Israel och har verksamhet där samt på Malta. Inriktningen som plattformsleverantör blir också unik bland de noterade bolagen som annars består av operatörer, affiliatebolag och spelleverantörer.

Börsnotering – Aspire Global (ASG)
Teckningskurs 30 kr
Lista First North
Börsvärde 1,3 miljarder kr
Erbjudande, Mkr 329 Mkr
Varav utförsäljning 80%
Emissionskostnad 10 Mkr
Rådgivare Pareto
Sista dag för teckning 5 juli kl 17.00
Ankarinvesterare Robur

ASG har 150 anställda och intäkter på 585 Mkr. Vinsten var i fjol cirka 150 Mkr. Ungefär hälften av intäkterna kommer från intäktsdelning med det 30-tal kunder vars nätkasinon man driver. Resten är från egna kasinon. I den egna kasinorörelsen är varumärket Karamba den tunga pjäsen. Det ASG investerar i och satsar på är dock främst plattformssidan av bolaget.

Aspire Global Euro
Börskurs: 30 kr (3,03 euro)
Antal aktier (miljoner): 44,1
Börsvärde: 1,3 miljarder kr VD Tsachi Maimon
Nettokassa: 70 Mkr Styrelseordförande Carl Klingberg
SvD Börsplus förväntningar
Siffror i milj euro 2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 66 66 73 80
– Tillväxt 2,5% 1,0% 10,0% 10,0%
Rörelseresultat 14 11 11 12
– Rörelsemarginal 21,8% 16,0% 15,5% 14,5%
Resultat efter skatt 15 10 11 11
Vinst per aktie 0,36 0,22 0,24 0,25
Utdelning per aktie 0,12 0,13 0,14
Avkastning på eget kapital 70% 37% 38% 32%
Operativt kapital/omsättning 16% 5% 5% 5%
Nettoskuld/EBIT -0,5 -1,3 -1,7 -2,0
P/E 8,4 13,8 12,6 12,1
EV/EBIT 8,8 11,9 11,2 10,9
EV/Sales 1,9 1,9 1,7 1,6

Affärsidén är att erbjuda en komplett kasinolösning till aktörer som saknar skala eller kompetens för att bygga och driva ett effektivt kasino själva. Typiskt sett rör det sig om mindre operatörer utan möjlighet att investera i egen plattform, större affiliatebolag som vill komplettera med egna kasinon eller om mediabolag som har massor av trafik men inget spelkunnande för att kapitalisera på sina besökare.

ASG sköter allt som relationer med spelleverantörer, teknisk lösning, betalningar, kundsupport med mera. Som ersättning tar bolaget en andel av de vinster som skapas i kundernas kasinon. Det kunderna sköter är marknadsföringen. Hittills har ASG fått 33 partners som kör 58 varumärken via bolagets plattform. Det genererade 293 Mkr i intäkter 2016 vilket var en ökning med 2 procent jämfört med 2015.

En tillväxt på 2 procent torde vara klart mindre än marknadstillväxten men AGS ser en god framtid för sitt erbjudande. Särskilt när antalet reglerade marknader ökar. Nu planeras en satsning på med mål att dubbla ASG:s intäkter till 2020. Erbjudandet byggs i år på med en sportbok från SBTech och i Q3 ska spel från Playtech erbjudas partners. ASG har börjat köpa upp mindre operatörer som sedan migreras in i den egna plattformen. Marknadsföringen ska också utökas. Ledningen pekar på att inflödet av nya partners varit riktigt bra under 2017 och redan överträffat fjolårets nivå.

Vad kan sägas om detta? När Börsplus tittar på ASG så sticker några saker ut.

Svag trend i intäkter och vinster. I prospektet finns bara siffror från och med 2015 vilket är olyckligt historielöst. Och de siffror man väl visar upp inte särdeles starka. Tänk på att spelmarknaden växer 6-9 procent, typiskt sett. För ASG ser utvecklingen ut så här:

Jämfört med de tillväxttal som Leovegas, ComeOn och Kindred presterar (20-46 procent) är detta svagt. Marginalerna urholkas också vilket tyder på att satsningarna på marknadsföring inte har önskad effekt – vare sig i AGS:s egna kasinon eller hos partners.

Hög andel reglerade intäkter. 46 procent av intäkterna kom från England, Danmark, Belgien och andra reglerade marknader 2016. Här ligger ASG före de svenska bolagen och det kan delvis förklara marginalpressen.

Insiders som säljer en fjärdedel. Befintliga ägare plockar ut en del pengar före noteringen i form av 6 miljoner euro i utdelning och säljer en del aktier. Det är inte onormalt mycket, runt en fjärdedel. Som ankare finns Robur som tecknar aktier motsvarande 8 procent av bolaget. Robur är flitiga men ofta framgångsrika ankare. I styrelsen finns två svenskar Carl Klingberg och Fredrik Burvall (ex-vd Cherry).

I grund och botten lockas vi inte jättemycket av ASG. Intrycket är att konkurrensen tilltar snabbt på plattformsscenen. Norska GIG har en satsning som på ganska kort tid dragit till sig 28 partners. Svenska Cherry har nyligen dragit igång ett liknade initiativ, Xcaliber, som om vi fattar rätt slår mynt av ComeOn:s plattform. Det kan ju locka givet framgångarna för den firman.

Sedan kan man fråga sig om man egentligen vill investera i det segment av spelmarknaden som man når via ASG. Bolagets kunder är för små för att själva drifta en plattform och därför definitionsmässigt 3:e eller 4:e rangens aktörer på marknaden med klart under 100 Mkr i intäkter. De konkurrerar med miljardbolag som Leovegas som blivit stora av ett skäl. De har presterat bäst och tagit mest av marknadstillväxten. Är det inte där man vill lägga sitt bet som investerare?

Men allt har ett pris förstås. ASG:s är inte särskilt högt. I våra prognoser tar vi höjd för att tillväxten når 10 procent kommande år samtidigt som marginalerna faller ned mot bolagets målnivå 15 procent (ebitda). Då blir vinstförmågan runt 115 Mkr i rörelseresultat 2019. En rimlig värdering är EV/Ebit 12-13. Sektorn ligger på knappt 15 men varierar mycket mellan operatörer (11 gånger rörelsevinsten) och leverantörer (22 gånger). Vi ser inte att ASG har den finansiella historiken som motiverar sektorns högre multiplar.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2018 EV/EBIT 2018 EV/Sales 2018 EBIT-marginal 2018 % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Aspire Global Nynoterad 12,6 11,2 1,7 15,5 10,0
Cherry 118,7 12,2 8,8 1,8 19,9 21,2
Netent -3,2 26,4 23,3 8,7 37,3 14,8
Kambi -12,5 22,5 17,8 3,6 20,1 20,7
Evolution 85,8 26,8 24,2 7,4 30,5 22,0
Playtech 33,1 11,3 34,8 9,2
Betsson -16,7 11,3 10,7 2,1 19,7 9,6
Kindred 20,3 17,3 14,5 2,5 17,1 13,6
Leovegas 119,1 19,0 16,1 2,3 14,0 27,7
Mr Green 20,3 9,4 6,9 0,8 11,6 17,3
Genomsnitt 40,5 16,9 14,8 3,4 22,1 16,6
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2018 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2018 Förväntad rörelsemarginal 2018 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

En multipel på 13 gånger 2019 års vinst ger en avkastningspotential på 30 procent inklusive utdelningar. Det är okej, men inte anmärkningsvärt bra jämfört med andra spelrelaterade aktier. Vi tror inte man tar stor skada av att teckna ASG men landar i att avstå för tillfället.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Aspire Global

Aspire Global affärsmodell

Aspire Global, ASG, beskriver sig som en B2B-leverantör som erbjuder sina kunder en fullservicelösning för internetkasinon. Bolaget är alltså underleverantör av själva spelplattformen, betalningssystem och även av supportavdelning. Allt ASG:s partners behöver göra är att sköta marknadsföringen. Intäktsmodellen bygger främst på intäktsdelning med kunderna.

I resultaträkningen tar ASG upp hela omsättningen som genereras i partners kasinon och gör i kostnaderna ett avdrag för partners andel. Det innebär att marginalstrukturen för B2B-rörelsen är likartad med den för en traditionell speloperatör.

Modellen liknar den som spelleverantörer som Kambi och Netent har inom nätspelsbranschen, men ASG levererar hela grundfunktionaliteten som ett nätkasino behöver. Genom att bli partner med ASG får man tillgång till:

  • Tredjeparts- och egna spel bland annat från Netent, Evolution och SBTech.
  • kasinolicenser på flera marknader som Danmark och England
  • dataanalyser
  • regelverk och regelefterlevnad
  • kundsupport
  • CRM
  • VIP-hantering
  • betalningslösningar och riskhantering

Per april 2017 hade ASG 33 partners som anlitar bolaget för sin kasinolösning. Den stora attraktionen med ASG:s B2B-lösning för en partner är direkt tillgång till en kostnadseffektiv och modern kasinolösning och dessutom tillgång till de reglerade marknader som ASG har licens för: Danmark, Irland, England, Portugal, Belgien, Malta och Italien.

Spelleverantörernas affärsmodell är generellt sett mycket attraktiv – med återkommande intäkter och hög skalbarhet. ASG:s affärsmodell har gemensamma inslag med dem. Dels det återkommande inslaget i och med att det är ovanligt att befintliga kunder hoppar av. Det har bara hänt en gång sedan starten 2005, enligt bolaget. Dels genom att ASG har en mindre spelutvecklingsdel som ger bra vinstbidrag.

Frågan är hur skalbarheten ser ut. Börsplus befarar dock att bolagets affärsmodell överlag är mindre skalbar än exempelvis hos Netent då kundnära aktiviteter, som support, är personalintensivt och växer i takt med att kundbasen hos partners blir större. Enligt bolaget har man dock lyckats addera många partners utan att anställda mer personal.

Bolaget har 2015 och 2016 haft rörelsemarginal kring dryga 20 procent men delvis uppumpad av mycket lönsamma intäkter från Frankrike (vår tolkning). Den affären är nu stängd av legala skäl. Målet är 15 procent i marginal (ebitda). Marginalen var knappt 17 procent i Q1 2017.

Aspire Global marknad

Upp till 90 procent av ASG intäkter är hänförliga till den europeiska marknaden. Enligt spelkonsultföretaget H2 Gambling Capital har de europeiska länderna upplevt den snabbaste ökningen för onlinebaserade kasinospel, med en dubbelt så hög tillväxttakt som den globala marknaden 2016.

Tillväxttakten för onlinekasinomarknaden väntas uppgå till 7 procent per år fram till och med år 2021, vilket ger en uppskattad marknadsvärdering om 9,3 miljarder euro. Störst bland onlinespelen är sportspelsmarkanden, och det är just där ASG tänker etablera sig under 2017. Sportspelsmarknaden värderas idag till 8 miljarder euro med en förväntad tillväxttakt om 6,6 procent per år fram till och med 2021.

Den intresserade kan med fördel jämföra ASG:s leverantörsverksamhet med Gaming Innovation Group eller spelkoncernen Cherrys ”Xcaliber”.

Kundkarta

I det första kvartalet 2017 stod ASG:s fem största partners för 41 procent av bolagets nettospelsintäkter och för 39 procent av förstagångsinsatserna. Det är dock en andel som sedan 2014 sjunkit, vilket sprider intäkterna och därmed riskerna över fler partners.

Under det första kvartalet 2017 uppvisade bolaget en stark tillväxt i antalet förstagångsinsättningar. Antalet spelare som för första gången överförde pengar till något av de kasinon som använder ASG-plattformen uppgick till 53 911. Det kan jämföras mot helårssiffran 2016 om 179 433 förstagångsinsättningar. Antalet återkommande visar inte samma tillväxttakt men ASG levererar ändå en siffra om 46 092, att jämföra med helårssiffran 2016 om 172 074.

Bolagets intäkter härleds till cirka 90 procent från Europa. Norden och Storbritannien bidrar mest genom att generera 38 respektive 20 procent av bolagets nettoomsättning, sett till siffror från det första kvartalet 2017. Resten av Europa, beskrivet som ”Övriga Europa”, stod för 30 procent medan ”Övriga Världen”, förmodligen i huvudsak Australien, stod för 12 procent av omsättningen under det första kvartalet 2017.

Reglering

Den europeiska marknaden står under en våg av statliga omregleringar som kan tänkas påverka ASG, exempelvis via en ökad konsolidering vilket många tyckare till synes verkar ense om. Även en ökad skatt kan potentiellt påverka bolaget i negativ bemärkelse, precis som branschen i helhet. Idag är koncernen med alla dess dotterbolag alltjämt registrerat i Malta och betalar en skatt omkring fem procent, likt andra spelföretag registrerade i landet.

2016 utgjordes 46 procent av omsättningen av intäkter från reglerade eller beskattade marknader. ASG vänder marknadsregleringar till något positivt, även om prospektet även nämner nackdelarna rörande ökade skatter. Vid en framtida reglering och påföljande konsolidering av marknaden kan mindre spelare behöva använda plattformar likt ASG:s för att kunna hävda sig bland de större spelarna. Bolaget framhäver även andra sorters aktörer. Företag inom media och internetmarknadsföring, som utan särskilda licenser inte längre kan marknadsföra onlinespelsajter, kan utnyttja ASG:s plattform och licenser för att sedan marknadsföra onlinespelsajterna. Bolaget nämner Sverige och Nederländerna, som är på god väg att regleras, som länder där ASG förväntar sig en god tillväxt framgent.

Aspire Global strategi och mål

Aspires finansiella mål ser ut som följer:

  • Öka omsättningen till 120 miljoner euro 2020.

Det innebär en årlig tillväxt om nära 19 procent från 2016 års nivåer. Tillväxten 2016 uppgick till 5 procent.

  • Uppnå en genomsnittlig EBITDA-marginal på 15 procent på medellång sikt (2017 – 2020).

EBITDA-marginalen har sjunkit från 21,7 procent 2015 till 18,9 procent 2016. Under det första kvartalet 2017 uppgick marginalen till 16,7 procent.

Spridda insatser utgör framgångsreceptet

Produktutveckling, ett utvidgat erbjudande och förvärv är melodin för bolaget framåt. Under det andra halvåret 2017 väntas bolaget lansera sportspelssatsningen tillsammans med ett partnervarumärke, där partnern SBTech står för att tillhandahålla oddsen. Vidare kommer bolaget att utöka sina marknadsföringsinsatser och lägga till ännu fler partners till sin plattform. Bolaget menar att detta ska kunna göras utan större kostnader tack vare god skalbarhet i affärsmodellen.

Vidare ska bolaget expandera geografiskt via nyreglerade marknader och förvärv. Via förvärven ska sedvanliga synergier och stordriftsfördelar sättas i kraft.

Bolagets största ägare Andel av kapital och röster innan emission Andel av kapital och röster efter emission* Kommentar
Barak Matalon 38 % 27 % Huvudägare och styrelseledamot. Står under lock-up i 720 dagar. Säljer knappt en fjärdedel av innehavet.
Eliyaho Azir 24 % 17 % Inte aktiv i ledning eller styrelse, lock-up i 365 dagar. Säljer en fjärdedel av innehavet.
Pinhas Zahavi 24 % 17 % Inte aktiv i ledning eller styrelse, lock-up i 365 dagar. Säljer en fjärdedel av innehavet.
Swedbank Robur Fonder 0 % 8 % Ankarinvesterare.
Aharon Aran 10 % 7 % Inte aktiv i ledning eller styrelse, lock-up i 365 dagar. Säljer drygt en fjärdedel av innehavet.
ESOP Management and Trust Services Limited 5 % 3 % En entitet som innehar aktier för vissa anställdas räkning.
*Känd ägarbild efter noteringen under antagande att övertilldelningsoption utnyttjas

Aspire Global aktie

Teckningskursen uppgår till 30 kronor per aktie vilket ger ett börsvärde om 1323 Mkr väl ute på First North, vilket är den lista som är aktuell för ASG. Erbjudandet omfattar mestadels utförsäljning av befintliga ägares aktier men även en mindre nyemission.

Ägarbild

Bolaget har fyra storägare. Mest aktier har en av grundarna, Barak Matalon med knappt 40 procent innan noteringen. Han sitter också i styrelsen. De fyra storägarna säljer cirka en fjärdedel av sina respektive innehav vid noteringen men kvarstår som de största ägarna i ASG även efter detta. Allt som är känt om nya ägare är att Robur åtagit sig att teckna aktier i erbjudandet som ger dem 8 procent i ASG.

Ingen i ledningen, eller de nya styrelseledamöterna, äger några aktier men alla har optioner som om de nyttjas ger cirka 1 procent av bolaget. Det finns ett optionsprogram från 2007 som innebär större utspädning, 5,9 procent, och som är ”in money” med teckningskurs 2 euro (cirka 19,50 kr). Det är anställda som innehar dessa och de får sälja en fjärdedel av dessa aktier första året efter noteringen.

Ledning och bolagsstyrning

Vd för ASG är sedan fyra år Tsachi Maimon som bland annat har en bakgrund från den stora spelleverantören Playtech. I styrelsen finns förutom insiders även svenskarna Fredrik Burvall och Carl Klingberg. Den senare är ordförande. Burvall var tidigare vd för Cherry under en mycket framgångsrik fas av det bolagets utveckling. Klingberg har jobbat med en rad internetbolag, som Tradera och Avanza samt Sungauard.

Vi har ingen stark uppfattning om kvaliteten på ledningen i bolaget.

Vi ser frågetecken för styrningen av bolaget. Det gäller relationen mellan ASG och ett bolag som mestadels ägs av storägarna i ASG, Neogames. Neogames var en del av ASG fram till 2014/15 då det knoppades av som eget bolag. Det finns omfattande kopplingar mellan de bägge bolagen.

ASG har till exempel lånat ut betydande belopp till Neogames som i sin tur gör stora utvecklingsjobb åt ASG. Om någon part vinner eller förlorar på arrangemanget är vi osäkra på, men ogillar otydligheten.

Storbolaget William Hill har köpt en del av Neogames och har option på att förvärva resten (affären värderade Neogames till 750 Mkr). William Hill har även erhållit ”förköpsrätt” på eventuella försäljningar av huvudägarnas kontrollposter i ASG. Förköpsrätten löper enligt avtal till 2022. Enligt bolaget är innebörden att William Hill har rätt att vara med att bjuda vid en eventuell försäljning av kontrollpost från de fyra största ägarna.

Vilken praktisk betydelse detta kan ha är osäkert. Möjligen kan man tänka sig att en aktör drar sig för att förvärva ASG givet att William Hill indirekta intressen i bolaget.

Utdelning

Bolaget har som policy att dela ut 50 procent av vinsten efter skatt. Efter det första kvartalets utgång har 6 miljoner euro delats ut. På våra estimat för 2017 direktavkastar ASG 3,9 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold