Arctic Blue Beverages: Spetsad IPO

Finländska Arctic Blue Beverages tillverkar och säljer ginprodukter. Bolaget behöver pengar till en expansion och söker därför notering på First North. Är aktien värd att teckna?
Arctic Blue Gin är Arctic Blue Beverages storsäljare. Foto: Pressbild.
Arctic Blue Gin är Arctic Blue Beverages storsäljare. Foto: Pressbild.
Arctic Blue Beverages Maj 2022
VD: Valtteri Eroma
Styrelseordförande: Antti Villanen
Antal anställda: 8
Nyckelpersoners ägande 8,66 miljoner aktier, cirka 50,6%
Lista: First North
Teckningskurs: 5,00 kr
Antal aktier efter IPO: 17,12 miljoner
Börsvärde: 86 Mkr
Nettokassa efter IPO: 22 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -15 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget

Arctic Blue Beverages (teckningskurs 5,00 kr) är en finländsk dryckestillverkare. Bolaget startade 2017, då med en egen gin som första produkt. Sortimentet har utökats de senaste åren, men gin är huvudingrediensen i produkterna.

Nu söker bolaget notering på First North. I samband med noteringen sker en emission av units på ca 28 Mkr. Efter emissionskostnader samt kvittning av aktieägarlån tillförs bolaget 21 Mkr som till största delen ska gå till global expansion.

En unit innehåller tre aktier och fyra teckningsoptioner av två olika serier. Optionen ger rätt att teckna en ny aktie för 30% rabatt och högst 5,25 kr. Den ena serien går ut i oktober i år, den andra våren 2023.

Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Arctic Blue Beverages
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 10 Mkr
Antal anställda 8
Teckningskurs 5,00 kr
Rådgivare Eminova
Storlek på erbjudande 28 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 86 Mkr
Emissionskostnad Cirka 4 Mkr (13,2% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 49%
Investerare som ska teckna i IPO Gustaf Björnberg (ledamot) via Grizzly Hill Capital, Petri Heino (ledamot) via Heino Group, Moonshine Brothers, delägt Tuomas Kukkonen (ledamot), Petri Hirvonen (CFO) via Elk Invest, Venture Gym, vari Antti Vilanden  (ordförande) och Valtteri Eroma (VD) deläger, m.fl. (49% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Tre flaggor
Sista teckningsdag 2022-05-04
Beräknad första handelsdag 2022-05-12 (8 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Tre flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 432 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,7 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar tre flaggor i Arctic Blue Beverages

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Arctic Blue Beverages betalar cirka 3,7 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 13,2 procent av erbjudandet.

# Märkliga avtal

Ofta redovisas viktiga avtal i IPO-prospektet. Ibland framstår avtal som obegripliga, märkliga eller med oklar koppling till affärsverksamheten.

IPO-guiden hissar ingen flagga för några märkliga avtal. I stället vill vi under den här rubriken upplysa om att bolaget har och har haft flera rättsliga förfaranden. Det handlar om ärenden med finska Skatteverket, synpunkter från Alko gällande fel på tidigare produkt, synpunkter från myndighet gällande marknadsföring av produkter på hemsidan samt förlikning gällande rätten att använda Arctic Blue Beverages i Sverige.

# Framtida kapitalbehov

Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.

Arctic Blue Beverages går med förlust och befinner sig i en tillväxtfas. Med beaktning av emissionskostnader samt kvittning av aktieägarlån tillförs bolaget 21 Mkr efter IPO:n. Teckningsoptioner kommer också tillföra kapital framöver men det är osäkert hur mycket. Vi saknar en mer utförlig beskrivning av det långsiktiga finansieringsbehovet. IPO-guiden hissar en flagga.

# Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Arctic Blue Beverages prospekt saknar kassaflödesanalys. IPO-guiden hissar en flagga.

AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ ARCTIC BLUE BEVARAGES

Det här är ett produktbolag med relativt små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. INCITAMENT NYCKELPERSONER

Insiderägandet är högt, cirka 51% om vi räknar in styrelse och ledning bland nyckelpersonerna. De största ägarna är en spridd samling entreprenörer, flera med uppdrag inom andra livsmedelsföretag.

I ägartoppen återfinns investeringsbolagen Heino Group respektive Grizzly Hill Capital. Heino Group är ett familjeägt bolag med ägande i ett 30-tal finska livsmedelsföretag. Exempel på portföljinnehav är dryckesbolaget Brukett och fiskproducenten Kavalapriiki med drygt 10 Meur i årsomsättning vardera. Investeringsbolaget Grizzly Hill Capital äger onoterade bolag, bland annat finska Finnpulp och Nordic Biotech Group.

De båda storägarna har åtagit sig att teckna aktier för 3,1 Mkr vardera. Efter noteringen kommer deras respektive ägarandel uppgå till 11,2%.

Fem största ägare i Arctic Blue Beverages pre-IPO Innehav Andel
Petri Heino via Heino Group 12.2 Mkr 14.3%
Gustaf Björnberg via Grizzly Hill Capital 12.2 Mkr 14.3%
Tuomas Kukkonen, via Moonshine Brothers & Co 9.2 Mkr 10.7%
Ilari Schouwvlieger 4.1 Mkr 4.8%
Kimmo Koivkko 3.6 Mkr 4.2%

VD Valtteri Eroma och styrelseordförande Antti Villanen har relativt små aktieinnehav om 54 000 aktier (0,27 Mkr) vardera. Utöver det har de 81 000 teckningsoptioner var. De är också delägare i investeringsbolaget Venture Gym som äger aktier för 1,8 Mkr. Venture Gym har tecknat sig för ytterligare 0,5 Mkr i IPO:n.

Vi noterar även svenska inslag i ägarlistan. Den stockholmsbaserade investeraren Johan Biehl sitter med i styrelsen och äger 121 050 aktier (ca 0,6 Mkr). Han har tecknat sig för ytterligare 0,2 Mkr i IPO:n.

2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER

VD Valtteri Eroma har varit VD på Arctic Blue Beverages sedan 2020. Han har jobbat inom olika chefspositioner, mestadels med design- och varumärkesfrågor. Innan han började på Arctic Blue var han med och grundade den finska teknikkonsulten SADE Innovations. Dessförinnan var Eroma VD för Nuviz Oy, ett finskt dotterbolag till det amerikanska bolaget Nuviz Inc. Nuviz Oy försattes i konkurs 2018/2019 efter att Nuviz Inc fått likviditetsproblem.

Antti Villanen är styrelseordförande sedan 2020. Han var med och grundade det finska spelbolaget Nitro Games 2007 och är fortfarande storägare och styrelsemedlem i bolaget. Han även medgrundare till VR-bolaget 360visualizer och investeringsbolaget/inkubatorn Venture Gym.

Johan Biehl är genom investeringsbolaget Feat Invest storägare och styrelseordförande i Nitro Games. Han är även storägare i det norska teknikbolaget Zwipe. Det senaste året har Feat varit med i flera noteringar som Lohilo, Checkin.com och Norva24. Biehls engagemang i Arctic Blue Beverages är privat och inte genom Feat Invest.

3. TROVÄRDIGHET FÖR PRODUKT OCH STRATEGI

Arctic Blue Beverages profilerar sig som ett naturnära företag med hantverket i fokus. Bolaget har tre produktlinjer: gin, havrebaserad ginlikör och drycker med låg/ingen alkoholhalt. Sex produkter finns på marknaden och ytterligare tre ska lanseras i år/i början på 2023. Gin-dryckerna är bolagets storsäljare och bolaget framhåller i sin marknadsföring att man har erhållit flera internationella priser för sina drycker, bland annat World Spirit Awards.

Största delen av försäljningen har historiskt skett i Norden. Relativt nyligen började produkterna säljas på svenska Systembolaget. Man har även testat vingarna utanför Europa och säljer bland annat i Japan och på flygplatser och färjor runtom i världen. Bolagets produkter ligger i premiumsegmentet, där bolaget marknadsför produkterna som nordiska och naturnära.

De destillerade produkterna och likörerna tillverkas av Nordic Premium Beverages i finska Ilomants i norra Karelen, nära ryska gränsen. Övriga produkter produceras också i Finland. Den nuvarande produktionskapaciteten ligger på 1-1,5 miljoner liter gin och 0,2-0,4 miljoner liter havrelikör årligen. Bolaget uppger inte hur stora volymer man producerat hittills, men givet den relativt blygsamma omsättningen borde det röra sig runt 10 000 liter i fjol. Jämförelsevis har bryggeriet Kopparbergs produktionstillstånd för 223 miljoner liter. Den svenska ginproducenten Hernö Gin sålde drygt 125 000 liter gin 2021.

Den globala ginmarknaden är stor, och växande. Enligt IMARC:S trendrapport var marknaden värd 14,5 miljarder USD 2021 och uppskattas växa 5% per år till 2028. Premiumsegmentet är drivande i tillväxten. En undersökning i Businesswire estimerar en genomsnittlig årlig tillväxt av premiumsegmentet på 10% 2018-2023. Den snabbast växande geografin för ginprodukter är Asien-Oceanien med en årlig tillväxt om 7%. Det är framförallt denna marknad bolaget kommer satsa på i sin kommande expansion.

Arctic Blue Beverages vänder sig till kunder som bolaget själva beskriver som “kreativa innovatörer”. Det handlar om konsumenter som är intresserade av kulinariska trender och gillar att prova på nya produkter. Enligt bolaget är ungefär en tredjedel av ginkonsumenter intresserade av att testa nya ginsorter, och särskilt då nordisk gin. Givet dessa antaganden uppskattar bolaget att man har en adresserbar marknad på drygt 0,3% av den globala marknaden, motsvarande 430 Mkr.

Nuläge & mål

Arctic Blue Beverages tillväxtresa har inte riktigt tagit fart under de gångna fem åren. Bolaget omsatte drygt 8,8 Mkr 2021 och gjorde en förlust på 15 Mkr. Någon kassaflödesanalys finns ej i bolagets prospekt, vilket har genererat en flagga i IPO-guidens granskning.

Planen framåt är att stärka närvaron på de befintliga marknaderna, främst Norden och Baltikum och senare Japan och den globala resehandeln. Vidare planerar bolaget att samt att stärka närvaron på nytillträdda marknader som Tyskland och Australien. Satsningen i Indien gick dock inte vägen och man ska stänga ned dotterbolaget där.

På längre sikt (2024) planerar man att ta steget in på den amerikanska marknaden. I USA växer nämligen intresset för finska long drinks, det som i Finland kallas lonkero. Det handlar om ginbaserade alkoholdrinkar på burk eller i flaska. Originalet är Hartwalls ljusblå burk som på senare år framgångsrikt har lanserats i både USA och Asien.

Utöver denna geografiska expansion vill man även växa e-handeln. Idag säljer bolaget via 25 onlinebutiker runtom i världen, både lokala nischaktörer och jättar som Amazon. 2025 väntar man sig att majoriteten av försäljningen ska ske online. Detta är positivt ur ett lönsamhetsperspektiv då man slipper en kostsam mellanhand i fysiska återförsäljare. Hur stor påverkan denna förändring lär ha på marginalerna redovisas inte av bolaget.

Några reflektioner

  • Produkterna verkar vara av bra kvalitet. Bolaget har vunnit ett flertal internationella priser, vilket är viktiga kvalitetsstämplar för produkter i premiumsegment.
  • Konkurrensen är stor. Andelen nordiska aktörer på den globala ginmarknaden ligger runt 5% och är stigande. Även antalet aktörer i premiumsegmentet ökar.
  • Satsningen på e-handel är troligen helt rätt men har nackdelen att bolaget får sämre insyn och kontroll, som vid indirekt försäljning. Den direkta försäljningen i Finland ger både högre marginaler och bättre kontroll, men ökar dock risken för försenade inbetalningar och högre skuldsättning.
  • Bolaget har inte redovisat producerad volym de senaste åren, men givet den blygsamma försäljningen borde det ha rört sig runt 10 000 liter ifjol. Bolaget har idag produktionskapacitet för miljonvolymer, men en mindre del av emissionslikviden ska gå till att bygga ett mindre destilleri för produktutveckling och besökscenter. Möjligen är detta ett bra marknadsföringsknep, men givet den redan nu överflödiga kapaciteten känns det inte riktigt som väl spenderade pengar.
  • Bolaget tillförs 21 Mkr efter IPO:n. Teckningsoptioner kommer också tillföra kapital framöver men det är osäkert hur mycket. Bolaget skriver i prospektet att rörelsekapitalunderskottet under det närmsta året uppgår till cirka 12,7 Mkr givet nuvarande affärsplan. Denna typ av förlustbringande tillväxtbolag brukar vanligtvis ha med en mer utförlig beskrivning av det långsiktiga finansieringsbehovet, inte bara på ett års sikt. Avsaknaden av detta har genererat en flagga i IPO-guiden.
  • Priset är högt. Bolaget säljs ut för 86 Mkr, motsvarande en P/S-multipel på 10,8x på rullande 12 månader. De flesta nordiska börsnoterade dryckesproducenter ligger runt P/S 2x. Onoterade Hernö Gin tog dock nyligen in pengar till en värdering på P/S 15x.

4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO

Här är de saker som måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.

  • Lyckad expansion på nya marknader
  • Kraftigt ökad försäljning

OPTIMISTISKT SCENARIO

Arctic Blue Beverages Idag Tänkbart 2025
Avklarad milstolpe Tre produktlinjer, sex produkter Omsätter 35 Mkr
Kommande värdedrivare (i) Tillväxt Lönsamhet & nya marknader
Värderingsmodell (ii) 10x omsättningen
Resultatnivå, årstakt Cirka -15  Mkr 10 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 86 Mkr 350 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 405%

TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter pågående nyemission och teckningsoptioner 2023. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Bolaget har varken något tillväxt- eller lönsamhetsmål, vilket gör det lite svårt att sia om framtiden. Och även om försäljningen tar fart är det svårare att skissa upp en framtida långsiktig lönsamhet.

Marginalbilden för bryggerier, destillerier och andra dryckesproducenter skiljer sig en hel del åt. Fördelen med att framställa gin relativt exempelvis whiskeyproduktion är att det inte kräver någon lagring, utan kan gå ut i butik redan efter några veckor.

En parallell till ett bolag som lyckats växa från inget till lönsam uppstickare på ginmarknaden är den svenska producenten Hernö Gin. Bolaget grundades 2011 och hade efter fem år en omsättning runt 8 Mkr och gick med knapp vinst. Idag, ytterligare fem år senare, har de en omsättning på runt 35 Mkr och en rörelsemarginal över 30%.

Lyckas Arctic Blue Beverages etablera sitt varumärke på samma positiva sätt som Hernö är potentialen stor. Till skillnad från det mer lokala Hernö är Arctic Blues strategi mer inriktad på internationell expansion. Det lär ta ta tid och pengar, men å andra sidan är tillväxtpotentialen större. Om marknadsetableringen går vägen så kanske man kan skissa på marginaler kring 20-30% om några år. Det är inte otänkbart att börsen skulle betala 10x omsättningen för ett sådant bolag.

PESSIMISTISKT SCENARIO

Om expansionen misslyckas och tillväxten uteblir lär det uppstå ett finansieringsgap. Risken för värdeminskning är betydande.

AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Det finns intressant potential i Arctic Blue Beverages, men expansionen sker på en konkurrensutsatt och reglerad marknad vilket lär kosta på i både tid och kapital. Om satsningarna misslyckas eller fördröjs finns det risk för att bolaget behöver hitta en ny finansiering. Vi avstår från att teckna Arctic Blue Beverages.

SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET